Onko se niin että isot vastasyntyneet on automaattisesti ns. sokerilapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
Mua alkaa nyt pikkuhiljaa ärsyttää. Juu on totta että mulla on ollut sokeriarvoissa häiriötä sen verta että 5.5 oli paasto sokerirasituksessa rv 15.

Minulla mittari kotona ja yksikään arvo ei ole ollut sen sokerirasituksen jälkeen liian korkea.

Ärsyttää kun neuvolassa suurinpiirtein minua syyttävät siitä että lapsesta on tulossa iso, noin 4,5 kiloinen lasketun ajan tienoilla.

Kokoajan hokevat että sokerithan sitä lasta kasvattaa... tänäänkin kumminkin korkein verensokeriarvo on ollut 5.9. Sellainenko luku sitä sitten kasvattaa?

Ensimmäinen lapsi syntyi rv 41 ja oli 4.1kg ilman että sokereissa ois ollut ongelmaa, toinen lapsi 4,7kg ja hän syntyi rv 42. Ja toisen lapsen aikana paasto oli koholla, 5.3 sokerirasituksessa. Molemmat olleet 54cm.

Kumminkin, olen halunnut seurata tietyistä syistä tota kokoa ja käynyt kolmesti yksityisellä kokoarviossa. Viimeksi viime viikolla rv 35. Kokoarvio oli jo 3.1kg, mutta lääkärin mukaan ei tälläkään kertaa lapsessa oli ns. makrosomisia piirteitä, vaikka onkin iso ja sanoi ettei lapsi vaikuta ns. "sokerilapselta."

Onko todella niin, että lapsi ei voi olla iso ilman että olisi sokerilapsi? Onhan mulla toi sokeriarvo ollut koholla, mutta kotimittauksessa aina arvot ok, joten en sitte tiedä millä kasvaa.

Kai tähän nyt vaikuttaa vähän perimäkin? Isoäitini on synnyttänyt kuusi lasta, pienin 4.4kg ja isoin 5.5kg. Itse olen ollut neljä kiloa, sisarukseni yli neljä kiloa...

isoja lapsia sanotaan monesti sokerilapsiksi myös ilman että äidillä olis raskausajandiabetestä, äitien lisääntyneen sokerin käytön takia. toiset kun syytävät koko ajan jotain mässyä lärviin kun tekee mieli ja ei yhtään ajatella että se vaikuttaa syntymättömään lapseen.

siis jotkut vaan tekevät isompia lapsia, esikoinen oli 4405 no häneltä sokerit otettiin mutta mitään ei löytynyt, kaikissa kolmessa raskaudessa on seurannassa ollu raskausdiabetes mutta lapset ovat silti kunnossa.
Älä välitä niistä tädeistä ne on välillä mitä ovat, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos

Olen synnyttänyt viisi yli nelikiloista, kukaan ei ole ollut sokerilapsi. Itse kävin kolmen lapsen odotusaikana sokerirasituksessa, ei ollut arvoissa häikkää. Ole rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
isoja lapsia sanotaan monesti sokerilapsiksi myös ilman että äidillä olis raskausajandiabetestä, äitien lisääntyneen sokerin käytön takia. toiset kun syytävät koko ajan jotain mässyä lärviin kun tekee mieli ja ei yhtään ajatella että se vaikuttaa syntymättömään lapseen.

Niin kai yli 4,5 kiloisia sanotaan...

Mutta jos äidillä on sokerit ok ei sen pitäisi vaikuttaa?

ei tietenkään.

genetiikka vaikuttaa lapsen kokoon. toiset saavat pitkiä ja rotevia vauvoja, toiset lyhyitä ja siroja.

myös geneettisesti pieni vauva voi olla lihotettu sokerilla, eli ns. sokerivauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Gariana:
siis jotkut vaan tekevät isompia lapsia, esikoinen oli 4405 no häneltä sokerit otettiin mutta mitään ei löytynyt, kaikissa kolmessa raskaudessa on seurannassa ollu raskausdiabetes mutta lapset ovat silti kunnossa.
Älä välitä niistä tädeistä ne on välillä mitä ovat, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos

Ei minunkaan toisella lapsella mitään ongelmia sokereissa ollut syntymän jälkeen...

Ja ekalta ei edes mittailtu.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
ei tietenkään.

genetiikka vaikuttaa lapsen kokoon. toiset saavat pitkiä ja rotevia vauvoja, toiset lyhyitä ja siroja.

myös geneettisesti pieni vauva voi olla lihotettu sokerilla, eli ns. sokerivauva.

No niinhän se munkin mielestä on.

Esim. meillä molemmat lapset olleet sen 54cm joten olisivat aika laihoja vauvoja olleet 3,5 kiloisina.

Mä laittaisin nuo sokerivauvahaukut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. "Sukuvika" taitaa teillä olla. ;)

Mulla rasitukset molemmat normaaleja, samoin kotiarvoissa paasto- ja ennen ruokaa-arvot ok mutta ruuan jälkeiset aina koholla. Kaksi tuntia ruuasta vielä 9-11 mutta neljä tuntia ruuasta sokerit jo alle 4. Olen siis vain "hitaasti syttyvää lajia" tuon insuliinin suhteen.

Samoin mulla on aina sokeria pissassa jos olen esim. syönyt aamupalaa tai lounasta. Näkyy siis pissassa jo silloin kun verensokeri käy yli 6mmol/l. Tämä kaikki kuitenkin sairaalan taholta kuitattu sillä, että mulla on matala munuaiskynnys eikä siihen näin ollen puututa. Vauvakin kasvaa ihan pikkuriikkisen kasvukäyrän alapuolella ja mulle painoa on tullut 10kg rv32 mennessä. =)

Kuopus oli muutamaa grammaa vaille 5 kiloinen, syntymän jälkeen mittasivat sokeriarvot ja kaikki oli ok. Kakkosesta oli sokerirasituksessa ja sekin oli normaali, kakkonen painoi 3700g. Nyt odotan kolmosta ja ilmeisesti joudun sokerirasitukseen vaikka en halua.

Sokeriarvoissani ei ole koskaan ollut mitään vikaa. Testejä otettu ahkeraan koska isälläni on lapsuudenaikainen todella paha diabetes.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Mä laittaisin nuo sokerivauvahaukut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. "Sukuvika" taitaa teillä olla. ;)

Mulla rasitukset molemmat normaaleja, samoin kotiarvois paasto- ja ennen ruokaa-arvot ok mutta ruuan jälkeiset aina koholla. Kaksi tuntia ruuasta vielä 9-11 mutta neljä tuntia ruuasta sokerit jo alle 4. Olen siis vain "hitaasti syttyvää lajia" tuon insuliinin suhteen.

Samoin mulla on aina sokeria pissassa jos olen esim. syönyt aamupalaa tai lounasta. Näkyy siis pissassa jo silloin kun verensokeri käy yli 6mmol/l. Tämä kaikki kuitenkin sairaalan taholta kuitattu sillä, että mulla on matala munuaiskynnys eikä siihen näin ollen puututa. Vauvakin kasvaa ihan pikkuriikkisen kasvukäyrän alapuolella ja mulle painoa on tullut 10kg rv32 mennessä. =)

Mulla paastossa "aamunkoittoilmiö" eli illalla ennen kun käyn nukkumaan se on pienempi kun aamulla ja taas aamupalan jälkeen se on pienempi kun ennen aamupalaa. :whistle:

Ei ne mua sinänsä loukkaa, noi kommentit siis. Jotenkin vaan ärsyttää... neuvolan tietämättömyys. Ihan kun kaikkien pitäisi olla niin sitä normikokoa...

ei minun vauva ollu mitenkään normaalista poikkeavan kokoinen mielstäni (3700 g ja 51 cm) vaikka täytyy kyllä myöntää et karkkia etenkin suklaata tuli vedettyä nassuun enemmän kuin laki salli :ashamed: Tai olisikohan ollut pienempi jos en olisi vetänyt? Nyt on nimittäin aivan kirppu 7500 g ja 72 cm 10 kuukauden ikäisenä?

Sokerivauvalla pitää olla muitakin merkkejä sokerialtistuksesta kuin iso koko, mm ultrassa sikiön vartalon halkasia tai joku tän tapanen on muita mittoja edellä. Lisäks sokerivauvoilla on tyypillisesti aika paljon hiuksia ja muutenkin karvoitusta vartalolla, saattavat olla myös vastasyntyneenä veltompia jne. Ja sitten se, että ne vauvan omat sokerit alussa ei tahdo pysyä tarpeeksi korkeena.
Ei pelkkä isokokoisuus tee vauvasta sokerivauvaa, muut asiat vaikuttaa. Minusta teillä on geneettisesti isot vastasyntyneet... ja jos sulla sokerijutut vaivaa, niin voittehan saada geneettisesti isokokoisen vauvan jolla on myös vaikutuksia sun heikentyneestä sokerinsiedosta.

Jos äidillä ei ole raskausdiabetestä niin äidin syöminen ei vaikuta yhtään mitenkään lapsen kokoon! Ei sitä vauvaa voi lihottaa syömällä epäterveellisesti. Mistäköhän ihmeestä tuollanen luulo joillakin edes on. Mulla olisi varmaan ollut kaksi jättivauvaa, jos sokerin käyttö olisi vaikuttanut...(olivat 2400g ja 2710g, että eivät todellakaan suuria).

Ja toisilla on isompia vauvoja ja toisilla pienempi ilman mitään sairauksia.

Kyllä kuulostaa siltä, että sinun vauvasi ovat vain geneettisesti rotevampaa sorttia. Mulla ihan sama juttu, kaksi poikaa ovat kumpikin olleet 54 cm niinkuin sinun lapset. Eka oli 4780, ja toinen 4500. Ekan jälkeen sanoivat, että toinen on varmaan isompi, koska eka oli niin roteva. No onneksi ei ollut isompi.

Itsekin kävin sokeriseurannassa, eikä ollut mitään häikkää. Mun lapsilla oli isot päänympäryksetkin, ei siis lihavia, vaan rotevia vauvoja.

Kyllä kuulostaa siltä, että sinun vauvasi ovat vain geneettisesti rotevampaa sorttia. Mulla ihan sama juttu, kaksi poikaa ovat kumpikin olleet 54 cm niinkuin sinun lapset. Eka oli 4780, ja toinen 4500. Ekan jälkeen sanoivat, että toinen on varmaan isompi, koska eka oli niin roteva. No onneksi ei ollut isompi.

Itsekin kävin sokeriseurannassa, eikä ollut mitään häikkää. Mun lapsilla oli isot päänympäryksetkin, ei siis lihavia, vaan rotevia vauvoja.

Tosiaan meillä kans isopäiset lapset, esikoisella oli 37,5cm py ja toisella 38cm, joten senkin suhteen ovat keskivertoa isompia.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Sokerivauvalla pitää olla muitakin merkkejä sokerialtistuksesta kuin iso koko, mm ultrassa sikiön vartalon halkasia tai joku tän tapanen on muita mittoja edellä. Lisäks sokerivauvoilla on tyypillisesti aika paljon hiuksia ja muutenkin karvoitusta vartalolla, saattavat olla myös vastasyntyneenä veltompia jne. Ja sitten se, että ne vauvan omat sokerit alussa ei tahdo pysyä tarpeeksi korkeena.
Ei pelkkä isokokoisuus tee vauvasta sokerivauvaa, muut asiat vaikuttaa. Minusta teillä on geneettisesti isot vastasyntyneet... ja jos sulla sokerijutut vaivaa, niin voittehan saada geneettisesti isokokoisen vauvan jolla on myös vaikutuksia sun heikentyneestä sokerinsiedosta.

Viime viikolla ultrassa viikkoja siis oikeasti oli 34+ niin vartalonympärys, vai mikä se on niin vastas toki isompaa, 36+ mutta päänmitat ja reisiluu taas vieläkin isompaa 38+.

mua närästi koko raskausajan ja söin aika huonosti..herkkuja en todellakaan mitenkään erityisesti. Eka lapseni oli 4,3 kiloa... lääkäri loppuajan seurantaultrassa (oli ennenaikaisuusuhka) haukkui mun syömistä et herkut pois ja et mul tulossa jättiläisvauva... sokerit oli kokoajan ok, rasitukset sun muut myös... miehen sisko syönyt ihan normaalisti raskaana ja silti synnyttänyt vielä isompia muksuja kuin minä...uskon kyl et jättiläisvauvat kulkee heillä suvussa :)

Oletko sä nyt varmasti muistanut mitata silloinkin kun et ole syönyt niin hyvin kuin pitäisi? Ei mitenkään vittuilulla, ihan mielenkiinnosta. Mulla eka 3100g, toinen 3800g ja toisessa oli raskausdiabetes. Sokeriarvot pysyi hyvinä, samaten vauvalla oli hyvät arvot eikä ollut ns. sokerivauva ainakaan sairaalan henkilökunnan mukaan. En sitten tiedä että mikä oli. Vartalon ympäryskin oli hoikempi kuin viikkojen mukainen olisi "pitänyt" olla

Minä oon "syytänyt koko ajan jotain mässyä lärviin" raskauksien aikana, ennen ja niitten jälkeenkin. Siis kunnon ruokien lisäksi tyyliin suklaalevy+keksipaketti+karkkipussi päivässä. Oon 172cm ja hoikka, kuusi vauvaani ovat olleet pitkiä ja laihoja (49-51,5cm ja 2,6-3,5kg) eivätkä syömisistäni huolimatta isoja, koko on riippunut siitä syntyikö viikon ennen vai kaksi jälkeen la:n. Eikä kukaan ole sanonut niitä sokerivauvoiksi, vaikka paljon sokeria syönkin valitettavasti.

Molemmat pojat isohkoja.
Ei diabetestä eikä mitään sokerimässäilyä raskauksien aikana.
Itseasiassa mitään mielitekoja ei ole missään kolmessa raukaudessa ollut,ei makean eikä muunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oletko sä nyt varmasti muistanut mitata silloinkin kun et ole syönyt niin hyvin kuin pitäisi? Ei mitenkään vittuilulla, ihan mielenkiinnosta. Mulla eka 3100g, toinen 3800g ja toisessa oli raskausdiabetes. Sokeriarvot pysyi hyvinä, samaten vauvalla oli hyvät arvot eikä ollut ns. sokerivauva ainakaan sairaalan henkilökunnan mukaan. En sitten tiedä että mikä oli. Vartalon ympäryskin oli hoikempi kuin viikkojen mukainen olisi "pitänyt" olla

Olen mittaillut ja ainoo mikä tosiaan tossa verensokerissa on niin se paasto ja siihen vaikuttaa se mitä pidempään olen syömättä, sitä korkeampi paasto on. Jos syön yöllä 24 aikaan jotain vielä niin paasto on pienempi kun jos syön iltapalan jo vaikka klo. 20. Omituista, mutta totta. Kukaan ei vaan meinaa uskoa tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Olen mittaillut ja ainoo mikä tosiaan tossa verensokerissa on niin se paasto ja siihen vaikuttaa se mitä pidempään olen syömättä, sitä korkeampi paasto on. Jos syön yöllä 24 aikaan jotain vielä niin paasto on pienempi kun jos syön iltapalan jo vaikka klo. 20. Omituista, mutta totta. Kukaan ei vaan meinaa uskoa tätä.

Kyllä mä uskon. :)
Itse asiassa minuakin opastettiin että ilta- ja aamupalan väliin ei saa jääd kauhean pitkää aikaa ja siksi minäkin söin monesti yöllä jotain pientä. Pitkä väli niin paasto saattoi olla hitusen koholla.

Yhteistyössä