A
ap
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Samat mietinnät kuin ap:llä. Meillä on yksi lapsi ja ollaan päätetty että tämä jää myös ainokaiseksi. Tämän ainokaisen tekemiseen meni useampi vuosi rankoissa lapsettomuushoidoissa ja lapsen syntymän jälkeen puoli vuotta meni täydessä sumussa synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi. Raskaat hoidot vaativat veronsa lapsen synnyttyä ja vauva-aika oli todella raskasta koko perheelle. Nyt tuntuu, että meillä kummallakaan ei ole halua eikä voimia venyä enää toisen lapsen "tekemiseen" tai vauva-aikaan. Jatkuvasti saan kuulla sukulaisilta ja tuttavilta kuinka mieli muuttuu vielä joskus ja toisen lapsen vielä teemme, mutta itse en todellakaan tuohon usko.
Tuntuu, että lasten tekeminen (?) ja lapsilukumäärä ovat niitä harvoja todella intiimejä asioita jotka ovat jollain tapaa julkisia. Eli siihen on jokaisella Pertillä ja Pirkolla sanansa sanottavana. Itsekin olen saanut kuulla, kuinka hyvä olisi jos lapsella on sisarus jonka kanssa leikkiä. En itse osaa ajatella että toisen lapsen tekisin esikoiselle leikkikaveriksi, eiköhän tulisi pääasiallisena syynä olla HALU saada se toinen lapsi. Jos meillä on hyvä näin, silloin tämä on meidän perheelle sopiva perhekoko!
Itse olen ollut vanhempieni ainokainen ja koen että olen saanut todella hyvän lapsuuden. Vanhemmilla oli voimia antaa paljon rakkautta ja aikaa minulle, ja kavereita sai pihapiiristä, serkuista, tuttavaperheiden lapsista, päivähoidosta ja myöhemmin koulusta. Itse en koe jääneeni mistään paitsi, mutta en myöskään ole ollut "pilalle hemmoteltu" - tai en ainakaan tunnusta!Ehkä myös tästä syystä minulle on helppoa hyväksyä se, että meidän perheen voimavarat eivät riitä toisen lapsen hankkimiseen ja että meidän on hyvä olla juuri näin.
Oli mukava kuulla sinunkin tarinasi. Kiitos siitä! Se on juuri näin että ei niin hyvätkään tutut kyselevät tuosta lapsilukumäärästä aina... millähän oikeudella. ITse en kyllä kysele puolitutuilta että millos teette lisää lapsia jne..