Onko se kauhean väärin nukkua perhepedissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhepetiläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perhepetiläinen

Vieras
"Ajauduimme" perhepetiratkaisuun, koska vauva jossain vaiheessa ei enää suostunut nukkumaan omassa sängyssään -ainoastaan äidin vieressä. Kaikille oli helpompi, kun vauva nukkui yönsä hyvin -saimme siis kaikki nukkua hyvin. Emme jaksaneetkaan edes alkaa opettamaan takaisin omaan sänkyynsä... Järjestely sopii meille. Kätevää, kun vauva on aamullakin heti vieressä ja voin alkaa imettämään -ei tarvitse nousta vauvaa hakemaan.

Mutta monet ihmettelevät ja jopa kauhistelevat ratkaisuamme. Pitää kuulemma äkkiä opettaa omaan sänkyynsä, ettei vaan totu nukkumaan keskessä (on muuten tottunut jo... ) . Ja kauhistellaan, että mites minun ja miehen parisuhde voi, kun vauva nukkuu aina keskessä... No voihan sitä parisuhdetta muutenkin hoitaa kuin yöllä peittojen alla... Silloin sitä ei monesti jaksaisikaan raskaan päivän jälkeen.

Nykyään siis ihan hävettää sanoa, että meillä nukutaan perhepedissä, kun ollaan saatu siitä niin paljon kauhisteluja... :(

Täällä nukutaan kanssa.. On nukuttu saikulta asti ja poika nyt 3kk ja kohan yösyötöt lopettaa niin sit opetan pikkuhiljaa omaan sänkyyn nukkumaan :) Ei meillä ainakaan oo tuosta mtn. haittaa ole ollut :)

Ja tosiaan helpompi syöttää kun on vieressä, ei tartte aina nostaa syömään ja itelläkään ei sit unet kärsi niin pahasti..

Minäkään en mainostanut perhepetiä, koska ajattelin, etten jaksa kuunnella kommentteja. Meidän oma päätöshän se oli ja meille sopiva (lapsella sairaus, yöt aina hankalia). Sitten kun tyttö alkoi pyöriä kauheasti ja tila tuntui minulta loppuvan hankittiin tytölle oma sänky (pinnis siirtyi varastoon, se oli meillä sängyn vieressä tilan jatkeena). Vaihto meni kyllä todella mutkattomasti (tästä aikaa muutama kuukausi) ja nykyään tyttö nukkuu omassa sängyssä oikein tyytyväisenä.

kyllä meillä nukuttiin perhepedissä vasta tyttö 6 vuotiaana mutti omaan sänkyyn kuopus 2,5 nukahtaa joskus omaan ja joskus kömpii viereen .
Illalla voidaan olla kahdestaan ja aamulla kun herään niin meitä voi olla neljä.

ja ne aikuisten petihommat voi hoitaa muualla. sohvalla , tuolilla , lattialla pöydällä saunassa......

Meillä on molempien lasten kans nukuttu perhepedissä. Poika siirtyi omaan sänkyyn n. 2 vuotiaana, tyttö aikaisemmin. Kyllä ne lapset sieltä aikanaan häviää :)
Meidän perhepedissä nukkuu nykyään minä, mies ja KOIRA ;)

Ei se ole kauhean väärin. Ainoastaan silloin, jos teidän mielestänne se ei ole sopiva ratkaisu teille, niin silloinhan se olisi "väärin", kun väkisin yrittäisitte jotain tiettyä ratkaisua saada sopimaan teille, vaikka kukaan ei siitä pitäisi.

Joku voi luetella syitä, että miksi perhepedissä ei kannata nukkua, mutta kun niitä alkaa miettimään, niin ne on vain sellasia keksittyjä juttuja, jotka perustuu vain näiden henkilöiden omiin kokemuksiin (tai jopa pelkästään oletuksiin), jolloin ne ei pidä teillä paikkaansa tai jos pitävät, niin silloinhan te itse teette ratkaisun, että perhepeti olikin huono ajatus.
Mutta missään nimessä älkää olettako, että joku toinen tietää teidän tilanteenna paremmin kuin te itse, onhan se jo noin kirjoitettunakin todella absusrdin näköistä :o

Ihan miten tykkäätte. Itse en voinut nukkua lasteni vieressä. Potkivat ja ähisevät siihen malliin, ettei siinä voi nukkua! Nyt olen tyytyväinen, koska mitään uniongelmia ei ole koskaan ollut.

Meilläkin kauhistellaan miten annetaan 7kk pojan nukkua meitin kanssa. Siis eihän se koskaan opi enää nukkumaan yksin omassa sängyssä :o Mie oon kaikille vaan sanonu, että kyllä kai tuo murrosiässä jo omaan sänkyyn osaa haluta ja armeijassa viimestään oppii nukkumaan muuallakin kuin äidin kainalossa.

Tämä järjestely sopii meille nyt. Myöhemmin voidaan sitten katsoa jotain muuta...

meillä kanssa perhepeti, oli se vaan jännä katsoa miten uusi miesystävä sopeutui siihen,mutta se oli tyytyväinen kun sai mut kainaloonsa nukkuu :D välillä oli vähän turhauttavaa kun toisella puolella pieni poika halus mun läheisyyden ja toisella puolella mies :D mä en kyllä ylipäätäänsä ymmärrä miten parisuhde kestää vauva/pikkulapsi ajan??,kun tuntuu että on koko ajan vaan väsynyt ja minä olen väsyneenä ainakin ärtynyt sit tulee sanottua turhistakin asoista,ilman mitään kärsivällisyyttä :(

mutta ei se perhepeti sitä huonommaksi muuta. toteat vaan arvostelioille että länsimaat on ainoat maat jossa suositaan mahd aikaisin itsenäistämistä ja sitä että jo vauva nukkuu omassa sängyssä/jopa omassa huoneessa. ja mitkäs täällä on esim.nuorten ihmisten itsemurha prosentit,vissiin aika korkeet ku jostain just luin että oman käden kautta kuolee enemmän ihmisiä kuin liikenteessä. ja mistä se ja nuorten pahoinvointi lähtee,usein lapsuudesta. eiks oo hyvät perustelut nukkua perhepedissä? :D

Musta taas tuntuu, että perhepeti on yleistymäään päin eikä sitä enää pidettäisi niin outona.

Ainoat kauhistelut, mitä minä olen saanut liittyvät pelkoon, että vanhemmat pyörivät unissaan vauvan päälle.

Meidän ihan kohta 1-v poju nukkuu edelleen samassa sängyssä meidän kanssa. Anoppi on kauhistellut ja motkottanut sillä hänen lapsensa ovat nukkuneet omassa kopassaan. Minun kotonani lapset ovat nukkuneet siihen asti perhepedissä kunnes on syntynyt aina nuorempi sisarus joka on vienyt välipaikain. Vanhemmat sisarukset ovat siirtyneet nukkumaan vuorotellen isoäidin kanssa. Itselle on ainakin helpompi että vauva nukkuu vieressä, ei tarvi turhaa nousta syöttämään kun vauva on pieni ja isompana ei tarvi murehtia että pysyykö omassa sängyssään kun on kätevästi vieressä. Ei ne lapset ikuisesti siinä välissä ole :) Ja tosiaan parisuhdetta voi hoitaa muuallakin kuin peiton alla pimeässä, vaikka eihän siinäkään mitään vikaa ole :D

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Musta taas tuntuu, että perhepeti on yleistymäään päin eikä sitä enää pidettäisi niin outona.

Ainoat kauhistelut, mitä minä olen saanut liittyvät pelkoon, että vanhemmat pyörivät unissaan vauvan päälle.

Samat kokemukset täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja perhepetiläinen:
"Ajauduimme" perhepetiratkaisuun, koska vauva jossain vaiheessa ei enää suostunut nukkumaan omassa sängyssään -ainoastaan äidin vieressä. Kaikille oli helpompi, kun vauva nukkui yönsä hyvin -saimme siis kaikki nukkua hyvin. Emme jaksaneetkaan edes alkaa opettamaan takaisin omaan sänkyynsä... Järjestely sopii meille. Kätevää, kun vauva on aamullakin heti vieressä ja voin alkaa imettämään -ei tarvitse nousta vauvaa hakemaan.

Mutta monet ihmettelevät ja jopa kauhistelevat ratkaisuamme. Pitää kuulemma äkkiä opettaa omaan sänkyynsä, ettei vaan totu nukkumaan keskessä (on muuten tottunut jo... ) . Ja kauhistellaan, että mites minun ja miehen parisuhde voi, kun vauva nukkuu aina keskessä... No voihan sitä parisuhdetta muutenkin hoitaa kuin yöllä peittojen alla... Silloin sitä ei monesti jaksaisikaan raskaan päivän jälkeen.

Nykyään siis ihan hävettää sanoa, että meillä nukutaan perhepedissä, kun ollaan saatu siitä niin paljon kauhisteluja... :(

Elä häpiä. Niin nukuttiin meilläkin ekat 5kk koska se oli meille helpompaa sillälailla. Ei ole olemassa sitä yhtäainoaa tapaa nukkua ja nukuttaa lasta. Olen saanut kuulla että pilaan lapseni ja se olisi väkisin pitänyt jo vastasyntyneenä pakottaa koppaansa vaikka sitten karmean huudon kanssa... |O Kävi se näinkin että vailla 6kk siirsin omaan sänkyyn ilman suurempia itkuja kun sitä ennen ei sujunut enkä halunnut huudattaa illasta toiseen.

Meillä ei ollut perhepetiä. Eikä silti joutunut yöllä heräämään ja nousemaan. Vauva nukkui mainiosti omassa sängyssään. 0-2 kk heräsi kerran yössä syömään ja yli 2 kk---> nukkui 8 tuntia yössä syömättä/heräämättä. Oli rintamaidolla kyllä. 6 kk asti nukkui samassa huoneessa kanssamme ja 6kk---> omaan huoneeseen. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Meilläkin kauhistellaan miten annetaan 7kk pojan nukkua meitin kanssa. Siis eihän se koskaan opi enää nukkumaan yksin omassa sängyssä :o Mie oon kaikille vaan sanonu, että kyllä kai tuo murrosiässä jo omaan sänkyyn osaa haluta ja armeijassa viimestään oppii nukkumaan muuallakin kuin äidin kainalossa.

Tämä järjestely sopii meille nyt. Myöhemmin voidaan sitten katsoa jotain muuta...

Tuntuu että pelätään jo valmiiksi vauvan oppivan huonoille tavoille ja siksi pannaan omaan sänkyyn jo alusta ettei se vaan opi olemaan äidin vieressä yöllä....Miksi pitäs pienen olla erillään jos selvästi kaipaa kainaloa....miksi pitää osata jo syntyessään olla yksin erillään emosta? Niin meilläkin mennään vauvan kanssa että aikansa kutakin ja niin nukutaan miten se kaikille on mukavin.

Meillä nukutaan vieläkin ja poika 11kk. Oon niin tottunut siihen, että paremmin nukun silleen. Ja mitä parisuhteeseen tulee, niin eihän sitä kuitenkaan vois niin hyvin touhuta mitään jos vauva kuitenkin samassa huoneessa nukkuis. Eli jokatapauksessa olis helpompaa toisessa huoneessa. Mutta hämmästelijöitä riittää, niinkun melkein kaikelle mitä teet :) Sano niille vaan, että tää ratkaisu on hyvä meille. ja piste.

meillä on kans nukuttu melkein koko vauva-aika perhepedissä. Ei suostunu omassa sängyssä nukkumaan, ja oli tietty vaivattomampi siinä syöttää. Nykyään nostan poan kans viereen, jos on tosi levoton (yleensä aamuyöllä).

Mitäs väärää siinä on? Jokainenhan nukkuu niinkun parhaaksi katsoo, jokaisen oma valinta. Ite en tykkää nukkua lasten vieressä, olis levotonta, vauvaa kyllä pidin vieressä ekat kuukaudet, oli helpompi syöttää. Mä nukun pojan (11kk) kanssa kaksin meiän makuuhuoneessa, mies nukkuu sohvalla ihan siitä syystä, että pojan heräilyjen lisäksi en jaksa valvoa yötä myös miehen kuorsauksen takia!! Herättää varmaan kummastusta joissakin, mutta sopii meille hyvin! Parempi niin, että on hyvin nukkunut vaimo, kuin kiukkuinen yönsä valvonut eukko! :D J Mihkään parisuhteen hommeleihin meillä ei nämä nukkumajärjestelyt vaikuta. Enkä niitä muille mainosta sen kummemmin, kun ei oikeestaan muille kuulu et miten meillä nukutaan!

Meillä tytöt 4 ja 6v. Nukahtavat omiin sänkyihinsä omassa huoneessaan. Yleensä aamulla herätään kaikki samasta sängystä;)
On se ihanaa kölliä yhdessä siellä, eikä olla koettu mitenkään hankalaksi. Joskus on levottomia öitä mut silloin kannetaan lapsi omaan sänkyyn.
Kyllä niitä sitten isompana saa kaipailla kainaloon niin monesti et kaikki irti tästä ajasta NYT

Meillä 1v 7kk aina keskellä nukkunut perhepetiläinen on nyt alkanut just ennen nukahtamistaan kömpimään parisängyn vieressä olevaan laidattomaan pinnasänkyyn ja nukkuu siinä koko yön. Ei olla mitenkään tuohon rohkaistu mutta ei tietenkään sitä sen kummemmin estettykään, kiva seurata lapsen itsenäistymistä.

Yhteistyössä