onko sammalten keruu jokamiehen oikeus

  • Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti
minttu
olin vaan itse lähimetsässä keräämässä lasten kanssa sammalia kun naapuri tuli siihe huutamaan perkeleitään ja ettei sammalien repiminen ole jokamiehenoikeius. jätin sitte sammaleet ottamatta, kun en ollut tosta ihan varma. eli oisinko mä ne voinnu ottaa vai oliko naapuri kerrankin oikeassa. (eikä ollu sen oma metsä, niinku ei ollu munkaan)
 
äiti täälläkin
Minä kävin myös lasten kanssa keräilemässä. Olen ymmärtänyt, ettei niitä saisi ottaa isoja laattoja samasta paikasta. Laista en tiedä, mutta näin äitini minulle aikanaan opetti. Sieltä täältä keräiltiin, ettei jäänyt isoja rooppeja. Onneksi ei kukaan tullut mesoamaan. Ei siellä kyllä muita liikkunutkaan, kun vettä tuli kaatamalla.
 
minä
Joo, ei niitä saisi keräillä. Joskus lähimetsässä oli useampaa jäkälälajia ja aina ihailin ja himoitsin niitä, sitten yksi kaunis kerta tuli moto ja mönki koko metsän ihan pilalle.. eipä ole enää aluskasvillisuutta, ei mitään. Vain tolkuttoman ruma alue.
 
vieras
Maasta saa kerätä kuivia oksia ja käpyjä, puuaines sen sijaan kuuluu maanomistajalle joten sammaleen ja jäkälän poimiminen tai käpyjen ja pähkinöiden puusta kerääminen on kielletty kuten myös oksien taittaminen kasvavista puista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Näin "lonkalta" heittäisin, että ei ole jokamiehenoikeus. Paitti jos ottaa noin yhden kourallisen.
Varminta on ottaa omasta tai sukulaisen metsästä luvan kanssa.
Ei edes sitä yhtä kourallista saa ottaa lain mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maasta saa kerätä kuivia oksia ja käpyjä, puuaines sen sijaan kuuluu maanomistajalle joten sammaleen ja jäkälän poimiminen tai käpyjen ja pähkinöiden puusta kerääminen on kielletty kuten myös oksien taittaminen kasvavista puista.
Minä olen koko pienen ikäni luullut, että käpyjä ei saa kerätä edes maasta.
 
tietämätön
Tuli tässä samassa mieleen et saakos pääsiäisenä pajunkissoja poimia pellon reunalta tms. vaikkei oiskaan omaa maata. Ite oon kyllä ottanu eikä kukaan ole sanonu mitään.
 
vieras
Jokamiehenoikeudet lyhyesti
Saat:

liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen luonnossa muualla kuin pihamaalla sekä muilla kuin sellaisilla pelloilla, niityillä tai istutuksilla, jotka voivat vahingoittua kulkemisesta;
oleskella tilapäisesti alueilla, missä liikkuminenkin on sallittua - voit esimerkiksi telttailla suhteellisen vapaasti, kunhan pidät huolen riittävästä etäisyydestä asumuksiin;
poimia luonnonmarjoja, sieniä ja kukkia;
onkia ja pilkkiä sekä
veneillä, uida ja peseytyä vesistössä sekä kulkea jäällä
Et saa:

aiheuttaa häiriötä tai haittaa toisille;
häiritä tai vahingoittaa lintujen pesiä ja poikasia;
häiritä poroja ja riistaeläimiä;
kaataa tai vahingoittaa kasvavia puita, ottaa kuivunutta tai kaatunutta puuta, varpuja, sammalta tms. toisen maalta;
tehdä avotulta toisen maalle ilman pakottavaa tarvetta;
häiritä kotirauhaa esimerkiksi leiriytymällä liian lähelle asumuksia tai meluamalla;
roskata ympäristöä;
ajaa moottoriajoneuvolla maastossa ilman maanomistajan lupaa ja
kalastaa ja metsästää ilman asianomaisia lupia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Tuli tässä samassa mieleen et saakos pääsiäisenä pajunkissoja poimia pellon reunalta tms. vaikkei oiskaan omaa maata. Ite oon kyllä ottanu eikä kukaan ole sanonu mitään.
Eihän niitä sais ottaa. Se on kasvavien puiden vahingoittamista.
 

Yhteistyössä