Onko riittävä rangaistus pojalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmailija

Vieras
Meidän ekaluokkalainen poika oli eilen koulukaverinsa kanssa mennyt kioskille ja tämä toinen poika oli ehdottanut, että ottavat Pokemon kortteja. Meidän poika oli pöljyyksissään mennyt mukaan tähän touhuun, joku asiakas oli nähnyt että paidan alta oli tippunut Pokemon kortteja. Kioskilta sitten soittivat minulle, että tällaista on sattunut. Meinas kyllä mennä jalat alta, en ois ikinä uskonut että tuollaiseen tyhmäilyyn menee mukaan. Aina on kortteja saanut ja nytkin oli iso paketillinen tulossa Huutonetistä. Ja muutenkin aina opetettu rehellisyyteen. No näin kuitenkin kävi ja onneksi jäivät ekalla kerralla kiinni.

Pojalle rangaistus oli seuraava: 1kk kotipihalta poistumiskieltoa eli ei saa lähteä omalta pihalta kenekään kaverin kanssa pois (tämäkin ajan jälkeen rajoitetaan kenen kanssa ja minne) 1kk pleikkarin ja tietokoneen käyttökieltoa, Pokemon kortit otettiin kaikki pois eikä myöskään saa niitä jotka postissa on tulossa. Lisäksi eilisen päivän oli sisällä. Tänään myös poikien opettaja vielä puhuttelee. Isänsä kanssa kävi eilen kioskilla selvittämässä asiaa.
Poika tajusi vasta ilmeisesti kotona että mitä on tehnyt ja alkoi itkeä, kun minä pidin pojalle tulikivenkatkuisen puhuttelun. Kyllä on pettynyt olo, tuntuu että voiko siihen enää koskaan luottaa? Onko muilla kokemuksia vastaavasta, miten on mennyt? Onko uusineet tekosiaan? Haluaisin uskoa, että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta :(

...mutta jos olet rangaistuksen ajan tehnyt jo selväksi, niin olisi vähän hömelöä mennä sitä muuttamaan. Poikahan oppii, että rangaistukset lievenevät aina, kunhan äiti vähän "jäähtyy".

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Musta rangaistus on aivan liian pitkä.Lyhentäisit edes puolella. Rangaistava teko, ja hyvin olet hoitanut asiat ja tehnyt selväksi että poika teki väärin.

Ensin ajateltiin miehen kanssa että koko kesä, mutta kyllä taidetaan pitäytyä tuossa 1kk ajassa, sen on pakko tajuta mitä on tehnyt ja näin saadaan varmistettua ettei ala uudelleen hölmöilemään.

Oli riittävä.
Olen jostain lukenut että lähes jokainen lapsi jossain vaiheessa varastaa. Tai siis luku oli todella iso: muistaakseni jotain 80-90%.
Suuri osa omien lasten (alle kouluikäisistä) kavereistakin varastaa, esim. yhdestä sammakkopelistä lähti yhden kaverin jälkeen jokaista väriä yksi, varmaan taskussa.

Hyvä että otatte vakavasti mutta rangaistus on aika pitkä myös minun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Aika on kyllä liian pitkä tuon ikäiselle. Ehkäpä vaikka 2 vkoa olisi parempi?

Ehkäpä niin, mutta kun aika on jo määrätty, niin missään tapauksessa ei saa alkaa nyt lyhentämään. Määrätty mikä määrätty. Toivottavasti seuraavaa kertaa ei tule, mutta vähän lyhyemmät rankkarit vastaisuudessa.

Oikea rangaistus. Rangaistuksen pitää tuntua inhottavalta, että muistaa mitä tuli tehtyä. Jos aina vaan höllätään niin lapsi oppii siihen,että kyllä mä voin tehdä noin kun ei mun tarvitse olla kuin muutama päivä arestissa. Varastaminen on rikos oli se lapsi tai aikuinen.

Liian pitkältä kuulostaa tuo rangaistus tuon ikäiselle..ja että vielä monta rangaistusta samaan aikaan, toki väärin on lapsi tehnyt mutta en laittas montaa eri rangaistusta yhen jutun takia.

Tosi monta rangaistusta on yhtä aikaa päällä. Kotiaresti olisi riittänyt ja sitäkin lyhyempi aika. Enemmän puhetta kehiin ja selitystä. Kyllä 7-vuotiaan jo pitäisi tietää ettei saa varastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito:
Oikea rangaistus. Rangaistuksen pitää tuntua inhottavalta, että muistaa mitä tuli tehtyä. Jos aina vaan höllätään niin lapsi oppii siihen,että kyllä mä voin tehdä noin kun ei mun tarvitse olla kuin muutama päivä arestissa. Varastaminen on rikos oli se lapsi tai aikuinen.

Näin minäkin sen ajattelin, että siitä pitää olla niin tuntuva rangaistus, että ei tee mieli tehdä uudelleen. Ainakin tehokkaampi kuin mitä selkäsauna olisi, enkä kyllä sellaista kannata, sehän vain todennäköisesti pahentaisi asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:

Näin minäkin sen ajattelin, että siitä pitää olla niin tuntuva rangaistus, että ei tee mieli tehdä uudelleen. Ainakin tehokkaampi kuin mitä selkäsauna olisi, enkä kyllä sellaista kannata, sehän vain todennäköisesti pahentaisi asioita.

Selkäsauna? Eihän sellaista kukaan ole esittänyt. Vain tuota rangaistuksen pituutta on kritisoitu.

Meillä on tyttö joskus 5-vuotiaana ottanut kaupasta jotain ja mielestämme riittävä rangaistus oli vartijan puhuttelu kaupassa ja vakava keskustelu kotona. Kouluikäinen poika sortui kerran ottamaan kaupasta kaverinsa kanssa jotain (rahan puutteesta ei ollut kyse vaan kai lähinnä jännityksestä) ja silloin poliisi puhutteli jo kaupalla sekä soitti kotiin. Kotona vielä keskusteltiin. Ei minusta siinä mitään aresteja tai muuta tarvittu. Lapsi tajusi kyllä asian ja näki kuinka järkyttyneitä olimme. Oli hyvä, että jäivät heti kiinni. Eikä kumpikaan ole toista kertaa moiseen ryhtynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Selkäsauna? Eihän sellaista kukaan ole esittänyt. Vain tuota rangaistuksen pituutta on kritisoitu.

Joo en sitä tarkoittanutkaan että joku ois sellaista ehdottanut vaan otin vertailuksi, että minusta tällaiset rangaistukset on tehokkaampia kuin se että antaisi selkäsaunan niin kuin ennen vanhaan on tehty ja valitettavasti moni vielä tekee nykyäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtuutonta:
Liian pitkältä kuulostaa tuo rangaistus tuon ikäiselle..ja että vielä monta rangaistusta samaan aikaan, toki väärin on lapsi tehnyt mutta en laittas montaa eri rangaistusta yhen jutun takia.

Tosi monta rangaistusta on yhtä aikaa päällä. Kotiaresti olisi riittänyt ja sitäkin lyhyempi aika. Enemmän puhetta kehiin ja selitystä. Kyllä 7-vuotiaan jo pitäisi tietää ettei saa varastaa.

Kyllä ollaan pojan kanssa puhuttu ja puhutaan vielä varmasti pitkään tämän jälkeenkin.

Kyllä ollaan pojan kanssa puhuttu ja puhutaan vielä varmasti pitkään tämän jälkeenkin.

Täytyy myös pystyä antamaan anteeksi ja unohtamaan. Ei ole lapselle hyväksi, jos jatkuvasti muistutellaan vanhoista synneistä eikä koskaan päästä asiasta yli.

Kahdeksan rangaistusta yhdestä rikoksesta. Aika hurjaa. Mitä ajattelitte keksiä, jos (ja kun) lapsi tekee vielä jotain pahempaa?

Itse varastin ala-asteella karkkia, jäin kaverini kanssa kiinni ja vartijoiden ja poliisin puhuttelu, ja tietysti vanhempien, oli kyllä niiiin suuri häpeärangaistus, että ikinä en sen jälkeen ole mitään vienyt. Ei tarvittu muita rangaistuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja gt:

Täytyy myös pystyä antamaan anteeksi ja unohtamaan. Ei ole lapselle hyväksi, jos jatkuvasti muistutellaan vanhoista synneistä eikä koskaan päästä asiasta yli.

Totta kai annetaan anteeksi, eihän muuten voisi elää eikä päästä eteenpäin, mutta kyllä varmasti tässä lähipäivinä asiasta vielä keskustellaan. Poika pyysi eilen meiltä kummaltakin anteeksi, on halattu ja sovittu, mutta rangaistukset jäävät tietenkin voimaan ja poika tietää ja hyväksyy sen kun tietää oikeasti tehneensä todella väärin.

Hyvä rangaistus. Mä olen sitä mieltä että rangaistus ekalla kerralla niin iljettävä että lapsi muistaa että aika kakkaa oli sen jälkeen kökkii kotona.

Jos tulee jossain vaiheessa olo, että rangaistus on liian pitkä niin ehdotan että poika "ansaitsee" jotain saadakseen rangaistusta lyhyemmäksi. Niinhän sitä oikeasti saa lyhennettyä kun käyttäytyy hyvin jne.
Että jotain kotitöitä josta sais pointseja ja kun riittävä määrä niin rangaistus lievenee..

Yhteistyössä