Oliko ok rangaistus, 5v joka heittää ruuat pöydän alle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaargh!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä en muutenkaan ymmärrä kun joissain perheissä on sellasta natsimeininkiä. Ihan kun lapsella ei olisi oikeus omiin mielipiteisiin,jos massu on täynnä tai ei tee mieli.Miksi pitää pakottaa ja aina olla heti rankaisemassa. OIkeesti hyödyttääkö tommonen lasta sitten loppupeleissä. Ihan kuin lapsi olisi omaisuutta jota hallita ja kontrolloida. koko ajan ei ei ei ei ei,arestiin arestiin yms yms... Vaihda taktiikkaa,kunnioita myös lapsen mielipiteitä,älä tee turhaa numeroa,jos ei pihvi maistu.

[QUOTE="pinja";23937124]Sattuuko sinun vatsaasi jos lapsi ei syö? Minkälaista kärsimystä saat siitä, että lapsi ei syö lautastaan tyhjäksi?[/QUOTE]

Kyllä muhun ainakin sattuu jos lapsi ei syö mitään muuta kuin leipää, niinkuin meidän esikoinen toistuvasti yrittää... Meilläkään ei tarvi lautasta syödä tyhjäksi, mutta kaikkea pitää maistaa ja ruokaa pitää syödä muutama haarukallinen ainakin. Myönnytyksiä teen esim. siinä että poika ei haluaa että kastike ja peruna on eripuolilla lautasta niin saa laittaa ne niinkuin haluaa jne.

jos jostakin olisi pitänyt rangaista, niin mun mielestä valehtelusta. tosin ehkä lapsi pelkää enemmän sitä rangaistusta mikä seuraa ruokailun vetkuttamisesta kun valehtelusta, jollon tietty se valehtelu on lapsen vinkkelistä parempi vaihtoehto.

mulla on kanssa samanlainen 5-vuotias. mäkin aluksi yritin puoliksi pakottaa syömään. nykyään pistetään ruoka pöytään ja sitten jos ei syö niin ei syö. seuraavalla ruoka-ajalla sitten uudet sapuskat. tosin herkkuja ei sillon saa. joskus lapsi valitsee, että ei syö jotenkin jää ilman vaikka jätsiä mitä kaikki muut ottaa jälkkäriksi.

en jaksa tapella joka ruokailulla ja terve ja normaalipainoinen lapsi on kyseessä. joskus voi mennä pari päivää, että tyttö syö joka ruokailulla vaan pari lusikallista. toisinaan taas ruoka maistuu, en tiedä mistä johtuu kun ei oo aina siitä sapuskastakaan kiinni. itsekin oon ailahteleva ruokahalun suhteen, joten kai mun on siedettävä se lapseltakin.

Taidat itsekin aavistaa vastauksen, kun kysyt asiaa täältä. Kyllä, on väärin laittaa lapsi syömään ruokaa, joka on ollut lattialla, koska ruoka, joka on ollut lattialla on likaista ja lisäksi likaisen ruuan syöminen on kulttuurissamme varattu eläimille eli sitä pidetään nöyryyttävänä ja ei-ihmisarvoisena.
Äitini sanoi aina, että hänen tietääkseen ei yksikään lapsi ole vielä nälkään vapaaehtoisesti kuollut. Eli lapsi syö sen minkä syö ja turha siitä on sotaa tehdä. Tottakai, namia ei saa ennen kuin syö ruokaa, mutta muuten.

[QUOTE="aapee";23937012]joo yritetty on.. tälläkin hetkellä tuolla seinällä on tarrataulu johon saa tarran REIPPAASTA syömisestä, mutta eipä niitä tarroja sinne kerry...[/QUOTE]

Mitä sitten saa, kun tarroja on kerätty riittävästi? Pelkkä tarra tuskin viisivuotiasta motivoi, mutta entäpä 10 tarran saatava isompi palkinto, esim. retki huvipuistoon? Olen samaa mieltä, että teidän rangaistusmenetelmät eivät toimi, mikäli jatkuvasti joku aresti on päällä.

Osaako lapsi selittää toimiaan? Olisiko keskustelusta apua? Mitä jos antaisit hänen itse ottaa ruokaa mieleisensä määrän? Tai jos sinun on pakko laittaa, niin laita vain puolikas peruna ja puolikas lihapulla, siis tosi vähän. Toimisiko se? Ei lapsi nälkään itseään tapa, ja käsittääkseni sinäkin pohdit tässä enemmän tapakasvatusta kuin riittävää ravintoa.

Minusta tuo on nöyryttämistä. Pitäisikö sinunkin huonosta käyttäytymisestä rankaista samalla tavalla? Mieti nyt vähän. Söisitkö itse lattialta ruoat. Olisit voinut oikeasti laittaa syömään lautaselta "puhtaat" palaset. Ymmärrän jos hermo menee, mutta sanonpahan vaan, että siitä ei ole mitään hyötyä että koko ajan kuritetaan tai jopa lannistetaan ja alistetaan.

[QUOTE="maria";23937135]mä en muutenkaan ymmärrä kun joissain perheissä on sellasta natsimeininkiä. Ihan kun lapsella ei olisi oikeus omiin mielipiteisiin,jos massu on täynnä tai ei tee mieli.Miksi pitää pakottaa ja aina olla heti rankaisemassa. OIkeesti hyödyttääkö tommonen lasta sitten loppupeleissä. Ihan kuin lapsi olisi omaisuutta jota hallita ja kontrolloida. koko ajan ei ei ei ei ei,arestiin arestiin yms yms... Vaihda taktiikkaa,kunnioita myös lapsen mielipiteitä,älä tee turhaa numeroa,jos ei pihvi maistu.[/QUOTE]

Massu tuskin on täynnä suupalan jälkeen, edes lapsella.

Yhteistyössä