Onko rauhoittavat huumausaineita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";28048225]Pakko pystyä elämään ja myös liikkumaan välillä.[/QUOTE]

No vähänkö kivaa sitten meille muille, olla saaliseläimiä jollekulle, jonka reaktioaika pidentynyt ja pöhnässä ajelee.

[QUOTE="vieras";28048208]Jos mä ajan rauhoittavissa ja jotain sattuu niin saanko syytteen huumausaineissa ajosta? :o :([/QUOTE]

Pamit xanorit ja vastaavat ovat nimenomaan huumausaineita.

PKV-lääkkeitä

Barbituraatit
amobarbitaali (Amytal®)
pentobarbitaali (Nembutal®)
brallobarbitaali, sekobarbitaali (Vesparax®)
fenobarbitaali (Luminal®)
pentobromitaali (Pentobromital®)
metituraali (Neraval®, Thiogenal®)
barbitaali (Veronal®)
Bentsodiatsepiinit ja niiden johdannaiset
alpratsolaami (Alprazolam Alternova®, Alprazolam Merck NM®, Alprox®, Xanor®, Xanor Depot®)
diatsepaami (Diapam®, Medipam®, Stesolid®)
klonatsepaami (Rivatril®, Rivotril®, Klonopin®)
klooridiatsepoksidi (Risolid®)
loratsepaami (Temesta®)
midatsolaami (Dormicum®)
nitratsepaami (Insomin®)
oksatsepaami (Opamox®, Oxamin®)
tematsepaami (Normison®, Tenox®)
triatsolaami (Halcion®)
tsaleploni (Sonata®)
tsopikloni (Imovane®, Zopiclone Actavis®, Zopiklon Merck NM®, Zopinox®, Zopitin®)
tsolpideemi (Somnor®, Stella®, Stilnoct®, Zolpidem Hexal®, Zolpidem Sandoz®, Zolpidem Stada®, Zolpidem Winthrop®, Zolpidem-ratiopharm®)
Allergialääkkeet, yskänlääkkeet
hydroksitsiini (Atarax®)
sinnaritsiini (Rinomar®, Lunerin®)
efedriini (Sir Ephedrin®, Codesan® Comp.)
Antipsykootit
promatsiini (Promazin®)
Triptaanit
tsolmitriptaani (Zomig®)
Opioidit
tramadoli (Tramal®)
metadoni (Dolmed®)
buprenorfiini (Temgesic®, Subutex®, Suboxone®)
morfiini (Dolcontin®, Depolan®, Duralgin®, Oramorph®, Morphin®)
kodeiini (Panacod®, Paramax-Cod®, Ardinex®)
Lihasrelaksantit
karisoprodoli (Somadril Comp®)
orfenadriini (Norflex®, Dolan®)
titsanidiini (Sirdalud®)
meprobamaatti (Crampiton®)
ADHD-lääkkeet
metyylifenidaatti (Concerta®, Ritalin®, Equasym Retard®)
deksamfetamiini (Dexedrine®)
[muokkaa]Huumausaineet
Vuonna 2009 Fimean vahvistamat, Suomessa myyntiluvan omaavat PKV-lääkkeissä käytettävät aineet, jotka luokitellaan huumausaineeksi.[14]
Alfentaniili
Fentanyyli
Hydromorfoni
Metyylifenidaatti
Morfiini
Metadoni
Oksikodoni
Remifentaniili
Sufentaniili
[muokkaa]Reseptivapaita kolmiolääkkeitä (Suomessa)

Professorin yskänlääke on Suomessa (Yliopiston apteekeissa) myytävä reseptivapaa kodeiinipohjainen lääke.
Yskänlääkkeet
kodeiini, alkoholi (Katapekt®, Recipect®, Professorin yskänlääke®, Mustan parran yskänlääke®)
alkoholi (Tintus®)
Uni- ja rauhoittavat lääkkeet
rohtovirmajuuri (Dormiplant®, Sedonium®)
Matkapahoinvointilääkkeet
meklotsiini (Postafen®)
syklitsiini (Marzine®)
Vitamiinivalmisteet
Alkoholi (Malvitona®)

^ aika moni käyttää jotain noista. Itsekin. Ei vaikuta mun päähän mitenkään ja en autolla ajamista jätä. Normaalisti pitää käydä töissä jne.

Mä ajan päivittäin huumausaineen vaikutuksen alaisena. Erona on se,että lääkkeen vaikutuksen alaisena mun tarkkaavaisuus liikeenteessä on huomattavasti parempi. Juu, kyse siis adhd-lääkkeestä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
mä oon ollut jo vuosia metdon korvaushoidossa ja mulla on ajokortti ja autoilen siis päivittäin (työmatkat sun muut) eikä mulle koskaan ole lääkäri sanonut mitään ettenkö sais ajaa...no poliisille en tietenkään ala koskaan ratsiassa kun vaan puhalluttavat avautumaan että "hei oon muuten metiksessä"heh..ois vähän hassua..ja tosiaan niin kauan oon ollut jo korvaushoidossa,etten mene mitenkään sekaisin vaikka joka aamu juonkin metadon annokseni (annos on sopivan kokoinen minulle)

Mullakin on resepti rauhottaviin, ja jos poliisi laittas "tikkarin" suuhun ja siinä näkys bentsot, niin ei ne muuta tekis kun toivottas hyvää päivänjatkoa. Ei oo koskaan normaalia elämää kielletty tommosten vuoksi. Mutta täällä taas jotain kukkahattutätejä joiden mielestä varmaan aspiriinikin on huume.

Mullakin on resepti rauhottaviin, ja jos poliisi laittas "tikkarin" suuhun ja siinä näkys bentsot, niin ei ne muuta tekis kun toivottas hyvää päivänjatkoa. Ei oo koskaan normaalia elämää kielletty tommosten vuoksi. Mutta täällä taas jotain kukkahattutätejä joiden mielestä varmaan aspiriinikin on huume.
Ei se reseptikään ole mikään lupa ajaa tokkuraisena.

Ajoneuvon kuljettaminen on kiellettyä, mikäli tajunnantilan taso ei ole normaali. Ihan sama johtuuko se laittomista päihteistä (=huumeista), laillisista päihteistä tai vaikka ihan siitä että ei ole nukkunut vuorokauteen. Kaikki em. ovat raskauttavia asianhaaroja jos tapahtuu kolari, ja kaikki voivat johtaa yksinäänkin sakkoihin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Oleellista ei siis ole, onko "epäselvä" tilanne aiheutettu laillisilla vai laittomilla keinoilla.

Tässä vielä yksi linkki: http://www.poliisi.fi/poliisi/periodic.nsf/vwArchivedDocuments/39216FCBAAE853A0C2256CD1002C26C0

"Nollarajaa ei sovelleta huumausaineiksi luokiteltaviin lääkevalmisteisiin kuten uni- ja masennuslääkkeisiin, jos ne ovat lääkärin määräämiä. Tällaisten lääkkeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kuitenkin nykyiseen tapaan rangaistavaa, jos niiden käyttö heikentää ajokykyä."

mä oon ollut jo vuosia metdon korvaushoidossa ja mulla on ajokortti ja autoilen siis päivittäin (työmatkat sun muut) eikä mulle koskaan ole lääkäri sanonut mitään ettenkö sais ajaa...no poliisille en tietenkään ala koskaan ratsiassa kun vaan puhalluttavat avautumaan että "hei oon muuten metiksessä"heh..ois vähän hassua..ja tosiaan niin kauan oon ollut jo korvaushoidossa,etten mene mitenkään sekaisin vaikka joka aamu juonkin metadon annokseni (annos on sopivan kokoinen minulle)

Oletko ajatellut, että nämä säännöt ovat ensisijaisesti sinun, perheesi ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta - ei poliisia - varten?

Silloin ei saa ajaa jos on tokkurainen tms. selvästi siis lääkkeen vaikutuksen alaisena. Tietenkään siitä ei mene tokkuraan tai muuta jos on päivittäin jo käyttänyt ja syö vain määrätyn annoksen eikä purkkia kerralla.
Sitten jos ei ole reseptiä niin lasketaan huumausaineeksi, ts. jos jäät kiinni siitä niin lähtee kortti.

[QUOTE="vieras";28048413]Oletko ajatellut, että nämä säännöt ovat ensisijaisesti sinun, perheesi ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta - ei poliisia - varten?[/QUOTE]

Joo,olen tietoinen...mutta kuten jo kirjoitin...olen ollut jo vuosia metadon-korvaushoidossa,aloitan joka ikinen aamu juomalla metadoni annokseni,joko kotona (jos lomapullot)tai lähden autolla hakemaan päivän annokseni klinikalta.Olen tätä tosiaan tehnyt jo niin kauan ja samalla annoksella,että en mitenkään siitä mene sekaisin,olen aivan normaalissa kunnossa,kukaan joka ei tiedä ei ikinä voisi arvata että olen ottanut metadonia,vaikka juttelisi kanssani vaikka kuinka kauan..eli tiivistettynä:metadonin takia en ole liikenteessä kenellekkään vaaraksi. :)

Tottakai ne on, koska nehän on huumaavia lääkkeitä. Siksihän niitä myös viihdekäytetään. Toisaalta jos niitä päivittäin käyttää, tulee äkkiä toleranssi jolloin ne ei ns. nouse päähän. Silloin monet nostaa annosta. Olen itse vuosia sitten käyttänyt rauhoittavia joten tiedän mistä puhun. Reilu 10 vuotta nyt ollut käyttämättä mitään rauhoittavia tai kolmio-kipulääkkeitä.