Onko raskaus edes mahdollista? (PCO)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miso"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miso"

Vieras
Minulla on todettu kaksi vuotta sitten PCO, eli monirakkulaiset munasarjat.
Kuukautisia ei ole näkynyt sitten syksyn 2007.
Nyt on kyllä ollut raskauteen viittaavia oireita (mielitekoja, huimausta, pahoinvointia sekä alavatsan arkuutta).
Olen myös ylipainoinen.

Laitanko rahani raskaustestiin, vai annanko vain olla?
Lapsi olisi toivottu, mutta luettuani sairaudesta kaksi vuotta sitten, sain käsityksen, että raskaus on mahdottomuus.

Joku viisaampi neuvoo?
Tai oma kohtaisia kokemuksia?

Hei!

Minullakin on todettu pco-tyyppiset munasarjat keväällä 2008 ja olen tällä hetkellä 11-kuukautisen pojan äiti. Eli kyllä, pco:sta huolimatta voi tulla raskaaksi. Meidän kohdalla se tarkoitti hedelmöityshoitoja, tarkemmin sanottuna inseminaatiota eli keinohedelmöitystä.

Minä ovuloin epäsäännöllisesti ja lääkärin mukaan munasolut olivat heikkolaatuisia ja kohdun limakalvo "epäotollinen" johtuen pitkästä kuukautiskierrosta. Olin myös ylipainoinen ja lääkärin mukaan sekin voi vaikuttaa. Laihdutin elämäntapoja muuttamalla 16 kg:a yritysaikana, mutta jo 5 %:n painonlasku voi auttaa. Minulla lääkkeiden avulla ovulaatio saatiin aikaistumaan, mutta kotikonstein ei raskaus silti alkanut. Ensimmäinen inseminaatio lääkehoitoineen toi meille kuitenkin kaivatun plussan ja raskaus päättyi onnellisesti pojan syntymään.

Toisilla voi auttaa pelkät kevyet keinot, kuten laihdutus ja ovulaation induktio lääkkeillä. Toisilla vaaditaan tähän yhdistettynä inseminaatio tai viimeisimpänä keinona ivf- eli koeputkihedelmöityshoito. Pco ei kuitenkaan ole mikään lopullinen lapsettomuustuomio, vaikka se hankaloittaakin raskaaksi tulemista.

Valitettavasti pco ja siihen liittyvät hormonitasojen vaihtelut voivat saada aikaan kuvailemiasi oireita. Minullakin oli jos minkälaisia kuvotuksia, jomotuksia ym. yritysaikana. Kehoittaisin sinua kuitenkin testaamaan, jos kuukautisia ei ole kuulunut noin pitkään aikaan. Jos haluat apua raskaaksi tulemiseen, kannattaa hakea lähete joko kunnalliselta puolelta (yleislääkäri/gynekologi) lapsettomuuspoliklinikalle tai hakeutua yksityiselle lapsettomuuslääkärille. Alkuun tehdään erilaisia selvityksiä sekä sinulle että miehellesi, minkä perusteella voidaan sitten lähteä yrittämään raskautta alulle. Tsemppiä!

Hei "miso"!

Raskaus ei missään nimessä ole täysin poissuljettu pco-diagnoosin takia, mutta tietenkin jos kuukautisvuotoa ei ole, on se myös merkki siitä, että hormonitoiminassa on isoja häiriöitä eikä ovulaatiota tapahdu. Tämä on ilman muuta oleellista raskauden alkamisen kannalta.
Ennemmin kannattaa olla yhteydessä lapsettomuusklinikkaan, jossa sinua voidaan auttaa mahdollisesti niin, että saadaan kuukautiskiertosi toimimaan, jolloin raskauskin on mahdollista.
Onnea matkaan!

Yhteistyössä