Onko raskaana olevan vartalo vapaata riistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BigHal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BigHal

Vieras
Mun kokemuksen mukaan, muut naiset, katsoo oikeudekseen kommentoida raskaana olevan vartaloa. Siis todetaan sellaisia asioita, joita mun mielestä, ei tavallisesti toiselle ihmiselle ihan suoraan sanota. Kysellään paljonko painat, paljonko tullut, kommentoidaan levinnyttä persettä, tissien muotoa, puhumattakaan siitä varsinaisesta vauvamahasta. Jotenkin tuntuu inhottavalle joutua ihan puolituttujenkin "arvioitavaksi".

Mä tiedän, että mulle on tullut paljon painoa. Rv 29 ja 15kg tullut. En kuitenkaan koe vielä olevani aivan järkyttävän näköinen, mutta ehkä en sitten näe todellisuutta. Ystäviltä on alkanut, ihan avoimesti, ihmettelemään kuinka mä voin olla jo näin lihava. Kommentoidaan kuinka peppu on valtava, reidet levinnyt ja naama turvoksissa. Neuvolassa eivät kuitenkaan ole olleet painonnoususta huolissaan joten mun mielestä ystävien ihmettely ei ole johdu siitä, että olisivat terveydestäni huolissaan.

Toisilla on tietenkin toisin päin. Kauhistellaan kuinka toinen on vielä niin pieni ja painoa ei ole tullut ja onko kaikki varmasti hyvin kun raskaus ei näy vielä "tarpeeksi hyvin". Ihan käsittämätöntä ja jopa epäkohteliasta. Muutenkin kun raskaana olevalla on ne tunteet vähän herkässä niin tuntuu entistä pahemmalta :/

Onpa todellä tärkeää! Muistan itse kuinka ystäväni mies jaksoi jahkua sitä, että kylläpä oletkin iso. Joo, olihan mulla tullut 20 kg kun oli 1 kk synnytykseen, mutta silti... Tuli TODELLA paha mieli. Samoin joku arvosteli ollessani 4 tai 5 kuulla, että kuinka paljon isompi vatsa minulla oli kuin hänen ystävällään, joka oli samassa vaiheessa. Ja me olimme vasta tutustuneet tai meidät oli siis vasta esitelty toisillemme. Samoin vihaan sitä, kun ihmiset tulee taputtelemaan vatsaa. Siihen tarvi kaikkien koskea... Koitahan jaksaa ja alat pokkana arvostelemaan kavereiden painoa jos eivät ymmärrä lopettaa :D

Anteeksi. Tunnistan tuosta kuvauksesta hyvin itseni. Usein ihan salaa vertailen raskaana olevien naisien vatsoja ja ajattelen, ettei mulla koskaan ollut noin komeaa mahaa ja vauvalla on varmaan paljon paremmat oltavat siellä kuin minun vauvallani oli minun mahassani. :(

Toisinaan minun ihan pakko taputtaa jonkun toisen masua tai teen eleen, että muka taputtaisin. Sillä hetkellä ajattelen vain sitä vauvaa mikä masussa kasvaa, en sitä äitiparkaa, minkä masua oikeasti taputtelen.

Ulkonäköä en ainakaan muistaakseni ole kommentoinut, tai no olen sanonut: "Onpas iihana masu!!" ja tehnyt sen taputuseleen.

Okei, lupaan ottaa opikseni, enkä enää taputtele, mutta miten voin osoittaa kunnioitukseni ja arvostukseni raskaana olevalle naiselle?

Odotapas kun synnytät, niin ruodittavana on sun "tavaramerkki" ja imetyksen myötä tissit kanssa.

Mä kun oon ainakin niitä ihmisiä, että mun kehoni asiat ei muusta kuin mun omasta aloitteestani muille kuulu, ja ihan hyväntahtoisetkin utelut ja tuijottelu saa mut voimaan pahoin...

vissiin pikkasen liikaa univajetta, kun monta kertaa luin, että Onko raskaana oleva vartooja vapaata riistaa? :D

Mutta on oikeasti kyllä on tosi rasittavaa, kun joka ikinen on tunkemassa tassujaan mahaan ja lässyttää :headwall:

Mua kans eräs ei-niin-kiva tuttu naikkonen tuli taputteleen mahalle ja naureskeli että onpa sulla jo pyöree maha vaikka viikkoja ei vielä oo paljon. Oikeesti harmittaa etten taputellut sen mahaa takasin ja todennut että mulla sentään on vauva mahassa niin on hyvä syy olla pyöree...

Raskaana oleminen ei ollut yhtään kivaa, se ärsytti mua kun ei ollut ihmisille mitään muuta kuin se maha.. Ja niihin samoihin kysymyksiin vastaaminen... Ja sama jatkuu nyt äitinä. Koskahan sitä taas noteerataan, että on muutakin kuin äiti ja osaa keskustella myös muustakin kuin lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Okei, lupaan ottaa opikseni, enkä enää taputtele, mutta miten voin osoittaa kunnioitukseni ja arvostukseni raskaana olevalle naiselle?
No tuskin sun nyt mitenkään erikoisemmin tarvitsee osoittaa "kunnioitusta ja arvostusta" jokaiselle raskaana olevalle, mutta jos koet pakottavaa tarvetta, niin koitapa vaikka sanallisesti.

Mä en usko että kovin moni nainen olisi muutenkaan ottanut tuollaista vatsan taputtelua "kunnioituksen ja arvostuksen" eleenä, joten ehkä enemmän osoitat sitä kunnioitusta KUNNIOITTAMALLA JA ARVOSTAMALLA naisen yksityisyyttä ja koskemattomuutta ja oikeutta päättää siitä kuka sitä vatsaa taputtelee ja kommentoi.

Toinen ällötys on kyllä myös "älä nyt nosta sitä", "ethän sä voi sitä yksin...".

Ymmärrän kyllä, että tarkoittavat hyvää, mutta mä soisin että ymmärtäsivät mun osaavan itsekin huolehtia itsestäni ja lapsestani.

Etenkin jos kyse on asioista, joita mun on jokatapauksessa PAKKO tehdä, koska ne kuuluvat mun työtehtäviin.
En siltikään ole niin hullu, että tekisin jotain sellaista mikä tuntuu pahalta tai etten lepäisi jos alkaa supistaa jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
No tuskin sun nyt mitenkään erikoisemmin tarvitsee osoittaa "kunnioitusta ja arvostusta" jokaiselle raskaana olevalle, mutta jos koet pakottavaa tarvetta, niin koitapa vaikka sanallisesti.

Mä en usko että kovin moni nainen olisi muutenkaan ottanut tuollaista vatsan taputtelua "kunnioituksen ja arvostuksen" eleenä, joten ehkä enemmän osoitat sitä kunnioitusta KUNNIOITTAMALLA JA ARVOSTAMALLA naisen yksityisyyttä ja koskemattomuutta ja oikeutta päättää siitä kuka sitä vatsaa taputtelee ja kommentoi.

Ja sitä, että se henkilö on ja mielellään on jatkossakin ihan oma persoonansa eikä mikään "mahanjatke"...

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
vissiin pikkasen liikaa univajetta, kun monta kertaa luin, että Onko raskaana oleva vartooja vapaata riistaa? :D

Mutta on oikeasti kyllä on tosi rasittavaa, kun joka ikinen on tunkemassa tassujaan mahaan ja lässyttää :headwall:

:laugh: (tuohon ekaan lauseeseen )

Mie tunnustan että olisin aina taputtelemassa vauvamasua :ashamed: Mutta kylläkin vaan tuttujen...

Voi että :D Musta taas toistepäin, ihana kun ihmiset jopa tuntemattomat tulee kommentoimaan ja kokeilemaan massua =)

Kai se on ihan odottajan luonteesta kiinni miten tämän ottaa. No toki jos tulee kommenttia tyyliin et voi jesta et oot turvonnu, niin turpaanhan sitä pitää pätkäistä.. :kieh: |O Riippuu muuten myös päivästä.

Niin eihän kukaan muutenkaan tykkää, että ventovieraat tunkee iholle! Miks raskaanaolevat tykkäis, musta se on vielä intiimimpää aikaa ja varmasti haluaa pitää oman kroppansa ja reviirinsä.

Mulla myös tullut rv 27 14 kiloa, ja kovasti on hämmästelty niin työkavereiden kuin sukulaistenkin taholta. Ärsyttävintä on miehen sukulaiset, jotka vertaa jatkuvasti miehen siskon raskausmahaoihin. Mulla on NIIIIN iso maha. "eikös ne ole snaonut mitään neuvolassa??" NO ei ole!! Tänään lääkäri sanoi että eipä tuota painoa ole muualle näyttänyt niin tulevan, että maha vaan kasvaa valtavan kokoiseksi :D

Mulla myös tullut rv 27 14 kiloa, ja kovasti on hämmästelty niin työkavereiden kuin sukulaistenkin taholta. Ärsyttävintä on miehen sukulaiset, jotka vertaa jatkuvasti miehen siskon raskausmahaoihin. Mulla on NIIIIN iso maha. "eikös ne ole snaonut mitään neuvolassa??" NO ei ole!! Tänään lääkäri sanoi että eipä tuota painoa ole muualle näyttänyt niin tulevan, että maha vaan kasvaa valtavan kokoiseksi :D

Musta on ihan ok, jos joku tuttu kommentoi jotain positiivista masusta tai taputtelee. Mutta sitä en ymmärrä, että puolitutut tai ihan vieraatkin kommentoi vartaloa negatiivisesti esim. kamala miten pieni maha, onpa hirveän iso maha, varmaan tulee tyttö kun takamukses on levinnyt/olet niin levinnyt, varmaan tulee poika kun on niin valtava torni tuossa edessä eikä näy takaapäin mitään... Pahimpia on nämä valopäät, jotka kysyy "paljonko sulla on paino noussut?". Eikö se ole jokaisen oma asia?
Mulla on noussut paino ihan suositusten mukaan ja vatsa on kasvanut ihan normaalisti, silti tulee kommentteja ihan laidasta laitaan.

Yhteistyössä