Onko pyöräilijän päästävä aina vasemmalta ohi pyörätiellä kun ohittaa toisen pyöräilijän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä siis tilanne aamulla se, ett vein lapsia pyörällä päiväkotiin, vanhempi lapsista ajoi omalla pyörällä ja nuorempi istui mun pyörän tarakalla. Meillä vanhempi opettelee vasta pyöräilyä, joten sitä joutuu koko ajan opastamaan ja neuvomaan ja välillä jouduin avittamaan eteenpäin menossakin.
Minä itse talutin omaa pyörääni oikealla puolella ja lapsi polki omaansa mun vasemmalla puolella ja kuljettiin pyörätien oikeaa laitaa, koska minusta se on kaikkein turvallisinta, että lapsi on mun ja pientareen välissä, että jos joku tulee takaa, se voi mennä mun oikealta puolelta.

Sieltä sitten tuli nainen takaa ja väkisin tunki lapsen vasemmalta puolelta ohi ja tokaisi vaan "kuljette vähän leveästi". Lapsen ja pientareen välillä oli sillä hetkellä 10-20cm tilaa ja mun toisella puolella olisi ollut ainakin puole metriä tyhjää tilaa, että sieltä olisi ollut paljon helpompi ohittaa, mutta ei kun hän ohittaa siltä kapeammalta puolelta.

Kuitenkin kello ei ollut vielä 7 aamulla, joten muita liikkujia tuolla ei siihen aikaan ollut, että ei vastaantulevistakaan ollut siis mitään haittaa asiassa.

Vasemmalta ohitetaan, se on oikesti vaarallista alkaa sinkoilemaan ohi mistä sattuu. Tämän huomaa etenkin aamuisin kun tuo ekaluokkalainen kävelee kouluun, että vaaratilanteita tulee kun isommat lapset ei osaa ohittaa oikein.

Tietysti jos baana on täysin tyhjä niin voi sitä vähän tilanteenkin mukaan katsoa...

Mä en ihan ymmärtänyt.... jos oikealla puolella oli enemmän tilaa ohittaa kuin vasemmalla ja olisit halunnutkin että oikealta mennään ohi, niin kuljitte silti muka oikeaa laitaa?

[QUOTE="vieras";27206981]Liikennesääntöjen mukaan kuuluu ohittaa oikealta. Kuulostaa lähinnä, että sinä olit se tiellä olija.[/QUOTE]

NIINKÖ? Eikös pyörätiellä ole oikeanpuoleinen liikenne kuten autoillakin ja siten ohitus vasemmalta??

Liikenneturvan sivuilta: http://www.liikenneturva.fi/www/selkosivusto/ohjeita_pyorailijalle/index.php

"Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty.
Pyöräilijä ajaa tien oikeassa laidassa. Hän ohittaa samalla puolella tietä kävelevät ja pyöräilevät vasemmalta puolelta. "

Siis miten te oikein olette kulkeneet? Pyöräilikö lapsi siis keskellä, jos kerran olitte oikeassa laidassa, mutta lapsi sinun vasemmalla puolellasi?

Laissa ei ole määritelty kummassa reunassa pitää kävellä tai pyöräillä jos sitä ei ole erikseen merkitty, mutta yleensä silti kävellään vasemmassa reunassa ja mennään oikealta, eli keskeltä ohi. Selostuksesi perusteella olette kyllä olleet leveästi, jos olet taluttunaut pyörää ja lisäksi lapsi vielä pyöräilee vieressä. Anna lapsen pyöräillä edessäsi, ei vieressä, niin jää muillekin tilaa.

[QUOTE="Lissu";27207021]Liikenneturvan sivuilta: Liikenneturva

"Pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty.
Pyöräilijä ajaa tien oikeassa laidassa. Hän ohittaa samalla puolella tietä kävelevät ja pyöräilevät vasemmalta puolelta. "[/QUOTE]

Kyllä sen on väliä kumpaa laitaa kulkee - juuri näin tulee toimia. Eihän siellä muuten mikään tolkku pysy.

Siis kuljettiin vasenta laitaa, lapsi mun vasemmalla puolella ja minä ehkä aikalailla keskellä tietä, kun vierekkäin mentiin, vähän pakko vielä tuon lapsen kanssa, kun joudun ajoittain vähän avittamaan eteenpäin menossa. Mun oikealla puolella oli sitä tilaa enemmän ohittamiseen.

Kaikki toiminta, mikä sekoittaa oikeanpuolisen liikenteen periaatetta, on typerää ja ärsyttävää. Kyllä mä ohitan samaan suuntaan kulkevan sieltä missä on eniten tilaa, mutta jos joudun tekemään sen oikealta puolelta, ei olo ole kovin turvallinen.

Riepoo mua sekin typerä sääntö, että kävelytiellä saa kulkea kumpaa reunaa tahansa, koska osa ei osaa ohittaa vastaantulijaa. Jotkut jumahtaa tien laitaan, koska heillä on isommat vaunut/koira/perse ja pakottavat toiset keskelle tietä. Perkele, vastaantulijat ohitetaan itsestä katsoen oikealta, ei siinä mitään lienevtäviä asianhaaroja tarvitse alkaa punnita.

Te olitte ihan oikein, koska kävelijät saavat mennä kävelytiellä kumpaa reunaa haluavat (alle 12v:t ja pyöräätaluttavat ovat kävelijöitä) ja pyöräilijän pitää väistää ja ohittaa varovasti. Jos olisitte pyöräilleet teidät olisi pitänyt mennä oikeaa reunaa peräkkäin.

Uusimmat

Yhteistyössä