Onko PPH:t siis "yksityistä hoitoa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettää

Vieras
Luulin että kunnallisessa hoidossa on valittavana päiväkoti tai perhepäivähoitaja. Nyt kuulin että perhepäivähoidossa olevan lapsen hoidosta voi hakea yksityisen hoidon tukea, mitä ihmettä tämä nyt tarkoittaa? Luulin että pph ja ok on samanhintaisia..

Voisiko joku selventää minulle... :)

mä hoidin yhden kesän tuttavaperheen lapsia, tehtiin viralliset paperityöt, vakuutukset sun muut ja haettiin Kelasta yksityisen hoidon tukea ja minun työnimikkeeni oli virallisesti perhepäivähoitaja. Samoin entinen luokkakaveri palkattiin hoitamaan pieniä serkuksia niin että vuoroviikoin hoitaa toisen ja sitten toisen kotona.

Kunnalta kun hakee hoitopaikkaa perhepäivähoidosta niin silloin ilmeisesti saa kunnan hinnalla, mutta jos hakee itse hoitajan esimerkiksi neuvolan seinäilmoituksesta tai palkkaa naapurin kanssa yhteisen hoitajan, niin silloin ainakin on yksityinen.

Perhepäivähoitajien sijaintia ei ilmeisesti saa etukäteen tietää (ehkä soittamalla pph-piirin vastaavalle ja kysymällä onko omalla alueella hoitajia), sillä hehän tekevät työtään omassa kodissaan ja pph vaihtelevat esimerkiksi muuton tai heidän lastensa vuoksi (lapsi syntyy tai kuopus kasvoi jo ohi ja äiti uskaltaa mennä töihin muualle)

Kunnalliset on kaikki samanhintasia, oli sitten pk tai pph. Ja yleensä yksityisten hinnat tukien jälkeen (jos on yksityisen hoidon kuntalisä) on suurinpiirtein sama.

Yhteistyössä