onko pojallasi erikoinen nimi? Jos on, olet tehnyt hänestä rikollisen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

plääh

Aktiivinen jäsen
05.12.2007
15 531
1
36
Outo yhteys: Erikoisen nimiset pojat tekevät rikoksia

Julkaistu: 29.1.2009

Michaelit ja Davidit tekevät vähemmän todennäköisesti rikoksia kuin Ernestit tai Ivanit, selviää uudesta tutkimuksesta LiveScience.comin mukaan.

Pennsylvanian Shippensburgin yliopiston tutkijat vertailivat miespuolisten nuorisorikollisten etunimiä väestön nuorten miesten etunimiin ja loivat indeksin nimien suosiosta. Yleisin pojalle annettu nimi tutkimusjaksolla oli Michael, joka sai indeksiluvun 100. Sen sijaan indeksiluvun 1 saivat esimerkiksi Alec, Ernest, Ivan, Kareem ja Malcolm.

Tutkimustulosten mukaan harvinaisemman nimen omaavat nuoret miehet, etnisestä taustasta huolimatta, olivat todennäköisemmin nuorisorikollisia. Tutkimustuloksista kerrotaan Social Science Quarterly -lehdessä.

Vaikka rikosten tekeminen ei johdukaan nimestä, tutkijoiden mielestä nimillä on yhteys muihin tekijöihin, jotka vaikuttavat rikosten tekemisen taipumukseen. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi epävakaat kotiolot. Lisäksi ikätoverit ehkä kohtelevat erikoisen nimisiä poikia eri tavalla, minkä johdosta heidän on vaikeampaa luoda ihmissuhteita.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Lisäksi ikätoverit ehkä kohtelevat erikoisen nimisiä poikia eri tavalla, minkä johdosta heidän on vaikeampaa luoda ihmissuhteita.
Mä olen tyttö, mutta siinäpä se selitys tuli.

Mun ystävällä on sijoituslapsia, ja vaikka ei varmaan sais vetää mitään johtopäätöksiä, niin sanotaanko vaikka näin että 80% niistä sijoistuslapsista on sellaisia joilla on erikoinen nimi, lähiönimeksikin voisi sanoa...

Jaa, mitä sitten tarkoitetaan erikoisella nimellä....Jos erikoisena pidetään ns "lähiönimiä", niin ehkä se rikollisuus johtuukin kasvuympäristöstä, eikä nimestä.
Mun tietämäni kriminellit ovat olleet enimmäkseen lähtöisin epäsosiaalisista kotioloista ja heillä on ollut mitä tavallisimmat nimet.
Omat poikani eivät ole lähiönim illä pilattuja, mutta ehkä heistä tulee sitten rikollisia koska heidän nimensä eivät ole mitään tusinatavaraa. Toisaalta meillä koitetaan panostaa kotikasvatukseen.....

eräs mulle muuten valaisi että ainaki täällä pohjanmaalla jos pojalla on lähes sama nimi isänsä kanssa niin niistä tulee rikollisia :)

tutkimuksia jatketaan edelleen ja viralliset tulokset saatavilla joskus kaukana tulevaisuudessa, mutta tämä eräs vaan sattu huomaamaan. ja on aika paljon rikollisten kanssa tekemisissä työnsä puolesta.

Yhteistyössä