Onko poika teidän mielestänne ylipainoinen?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
8-vuotias, pituutta 136cm ja paino 35kg. Siis terveydenhoitajalta tai keltään muultakaan ei ole tullut sellaista palautetta, että olisi käskety painoa tarkkailemaan. Sen sijaan mun hoikka veljeni alkoi minulle paasaamaan että näin on kuulemma asiat.

Omasta mielestäni korkeintaan 3kg voi olla ylimääräistä, mutta normaalirajoissa kuitenkinh, ei missään nimessä lihava tai pyöreäkään...ei edes näytä siltä.

-
Vaikea sanoa, kun en ole poikaa nähnyt. Mitat ei paljoa kerro loppujen lopuksi. Mutta jos ei terveydenhoitaja ole asiasta huomauttanut, niin tuskin tarvii veljen juttuja niin tosissaan ottaa. Ihmiset kun tuppaa kuvittelemaan, että se mitä heillä on tai mitä he ovat on ainut oikea.

"sondersson"
Mä en ymmärrä näitä kysymyksiä, eikö sen jokainen itse ihan näe päällepäin onko jollain ylimääräistä vai ei? Vai onko jotkut vanhemmat sokeita lapsensa suhteen?

3-luokkalaisen äiti
No meillä on 9-vuotias tyttö joka on 134cm pitkä ja painaa 25,5kg (tyttö on kieltämättä erittäin hoikka, mutta ei mielestäni mitenkään liian laiha). Joten aika tuhdilta kuulostaa poika siihen verrattuna.

Lapsilla paino ja pituus ei kerro välttämättä mitään.

Tein noiden kasvukäyrien mukaan nyt lapsieni mitat. 6-vuotias olisi niiden mukaan ylipainoinen. Hän on erittäin "raskastekoinen", näyttää hoikalta, kylkiluut paistaa ja kun ihmiset nostavat häntä eivät voi miläään uskoa, että poika painaa niin paljon. Mahankaan kohdalla ei siis ole kuin "nahka", vatsalihakset näkyvät eikä yhtään rasvaa, jos sitä nyt lapsilla kummoisesti edes on, mutta ei siis mitään pyöreyttä.

Koskaan ei ole sanottu lapsen painosta mitään, että sitä on liikaa, yllätyttty on sairaaloissa ja terveyskeskuksilla kyllä useaan kertaan kun lapsi on punnittu.

Tuo vain siis esimerkkinä ja mun pointtina siis se, että ei ne käyrät kerro kaikkien lapsien kohdalla yhtään mitään. Kyllä silmä kertoo jos jossain on liikaa tai liian vähän.

"tutkija"
Poika on uusien kasvukäyrien mukaan ylipainoisuuden ja normaalipainoisuuden rajalla. Jos lapsi liikkuu suht paljon ja syö normaalia, terveellistä ruokaa, ei ole mitään syytä huoleen.

"mie"
Lapsilla paino ja pituus ei kerro välttämättä mitään.
Tämä on ihan puppua, samoin kuin naisten ikuiset väitteet raskaista luista tms. Toki lihas painaa enemmän kuin läski, mutta varsinkaan lapsella EI lihakset paina kymmeniä kiloja. Painon ja pituuden suhde ON AINOA JOKA KERTOO jotakin.

Ap:n lapsen tapauksessa lapsen paino on mielestäni suht korkea suhteessa pituuteen. Syytä mihinkään laihdutuskuureihin tms ei todellakaan ole, mutta kannattaa kiinnittää huomiota lapsen ruoan terveellisyyteen.

Ei kuulosta ylipainoiselta, mutta ulkonäkö kertoo enemmän kuin paino. Jos poika on pikkuisen pullukka on ehkä syytä enemmän katsoa mitä syö. Sekin toki riippuu, ettän onko urheilullinen lihaskimppu vain liikkumaton pullukka. Ensimmäinen vaihtoehdon omaava tekee muodonmuutoksen kuin itsekseen kasvupyrähdyksen aikana. Vaihtoehto 2 kohdalla taasen kannattaa yhdessä käydä liikkumassa ja opettaa hyville ruokatavoille, jotta se paino ei lähde nousuun.

[QUOTE="mie";24847572]Tämä on ihan puppua, samoin kuin naisten ikuiset väitteet raskaista luista tms. Toki lihas painaa enemmän kuin läski, mutta varsinkaan lapsella EI lihakset paina kymmeniä kiloja. Painon ja pituuden suhde ON AINOA JOKA KERTOO jotakin.

[/QUOTE]

Ei tässä nyt puhuttu naisten tekosyistä vaan sanoin, että ainakaan oman lapseni kohdalla pituuden ja painon suhde ei kerro totuutta. Lapseni on siis ylipainoinen noiden käyrien mukaan. Lapseni ei kuitenkaan ole lihava joten mistä se paino sitten kertyy? Lihaksiakaan kun ei ilmeisesti vielä ole niin paljon, mikä voisi suuren painon selittää. Lapseni on oikeasti raskastekoinen, jos tuollaista sanaa voi ihmisestä edes käyttää. Itse olen siro ja pieni, joten ei ole tarvetta kuvitella, että on olemassa painavia luita ;)

Yhteistyössä