Onko piilolinssiesi voimakkuus sama kuin silmälasien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on lasit voimakkuudella -1 mutta piilarit on -1,75. Siskollani ja hänen poikaystävällään piilarit ovat samalla voimakkuudella kuin lasitkin. Heillä on molemmilla huonompi näkö kuin minulla.

Mistä se johtuu, että heillä ei piilareissa voimakkuus muutu?

Silloin, kun vielä käytin, niin silmälääkäri sanoi, että 0,5 pienempi voimakkuus pitää olla kuin laseissa. Mulla oli lasit -7,5 ja piilarit -7.

Nyt ei laseja laisinkaan! Jeee!

Äsken kun googletin niin tosiaan huomasin, että pääsääntöisesti näyttäisi olevan pienempi voimakkuus piilareissa. Siis mitä helvettiä? Minkä takia minulle sitten otettiin isompi voimakkuus? Netistä vielä tilasn lisää eri merkkisiä, mutta samoilla arvoilla. Kyllä nämä hyvin pelittää eli mitään ongelmaa ei ole. Näen hyvin ja tuntuu ihan hyviltä päässä, ei ala päätä särkeä eikä silmissä tunnu mitään outoa.

[QUOTE="alkup";24125987]Näen kyllä ja näkö on tarkastettu joulukuussa. Ainoa ero on, että piilareilla ei ole korjattu hajataitteisuutta.[/QUOTE]

Mulla oli kanssa hajataittoa, eikä sitä piilareilla korjattu. Aika hassu juttu. Voithan sinä niitä vahvempiakin pitää, jos on kerran määrätty. Niin ne näköjään käytännöt vaihtelee.

Mulla on piilareissa parempi voimakkuus, koska näen niillä paljon paremmin kuin laseilla. Niissä oli jotain pientä heittoa.

Mulla oli kanssa hajataittoa, eikä sitä piilareilla korjattu. Aika hassu juttu. Voithan sinä niitä vahvempiakin pitää, jos on kerran määrätty. Niin ne näköjään käytännöt vaihtelee.

Äsken kurkein tuota toista korttiani jamuistin näköjään väärin... Tuossa on useampia arvoja tietty mitä piilarikortissa, mutta näkö taitaa sittenkin olla -1,50 ja -1,25. Hajataittoa ei korjattu, koska piilarit ei ole mulla jatkuvassa käytössä ja lähinnä harrastaessa ja jossain juhlissa jne. En siis esim. työssäni käytä piilareita.

Mutta hyvin siis näen näillä eli ei siinä mitään. Mietin vain, että jos voimakkuus ei ole oikea niin mitä haittaa se tekee silmille?

piilolinssien vahvuus voi olla eri kuin silmälasien, koska piilolinssi on lähempänä silmää. Miinusnäköisillä piilareissa on silloin monesti vähempi vahvuutta, ainakin isommissa vahvuuksissa. Plusnäköisillä taas enempi. Jos silmälaseissa on korjattu hajataittoa esim. sf -1.00 ja hajataitto cyl -0.75 ja piilareissa ei, voi sf vahvuus olla tällöin suurempi -1.50.

[QUOTE="Minttuli";24126266]piilolinssien vahvuus voi olla eri kuin silmälasien, koska piilolinssi on lähempänä silmää. Miinusnäköisillä piilareissa on silloin monesti vähempi vahvuutta, ainakin isommissa vahvuuksissa. Plusnäköisillä taas enempi. Jos silmälaseissa on korjattu hajataittoa esim. sf -1.00 ja hajataitto cyl -0.75 ja piilareissa ei, voi sf vahvuus olla tällöin suurempi -1.50.[/QUOTE]

Näinhän se on. Mulla laseissa miinusta 10 ja piilareissa 8.

Yhteistyössä