onko pettämisessä lieventäviä seikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mordechai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei..

Kerran meinas lentää ykä kun bussissa eräs jäbä ehdotteli vähän, ja siihe sano että jos käyttää kumia se ei oo pettämist ku siin on materiaalii välis.. Köhh.. köhh.. Näin tämän jäbän ajatusmaailma.. Pysyin kyllä silti kaukana.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";24759877]Miksi yrität väännellä sanomisiani itsellesi parhain päin ja samalla tuomitset minut?[/QUOTE]

Hmm... vastasit ensimmäisessä viestissä, että "ei", eli että pettämisellä ei ole lieventäviä seikkoja. Miten vääntelen sanojasi jos sanon, että sanoit, että pettämisellä ei ole lieventäviä seikkoja?

[QUOTE="vieras";24759763]Mikään ei ole koskaan näin mustavalkoista, vaikka niin on kiva ja helppo ajatella. Kun kasvat aikuiseksi, huomaat, että elämässä on hyvin vähän mustaa tai valkoista.[/QUOTE]

Kyllä sitä tietyissä asioissa on parasta päättää mustavalkoinen, oikein tai väärin linja, elämässä. Pettäminen on aina luonteen heikkoutta ja loukkaa toisia, ei siihen mitään oikeutta ole.

Ei varsinaisesti, mutta joissain tilanteissa se on helpompi ymmärtää kuin toisissa. Jotkut syyt pettämiseen voivat siis olla ymmärrettävämpiä kuin toiset, mutta oikeutettua tai hyväksyttävää se ei ole koskaan.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="vieras";24759850]No, luepa tekstini yläpuolella ja sano tuomitsisitko appeni teon jos hän aloittaisi suhteen toisen naisen kanssa? Jos asia on niin mustavalkoinen, se olisi kai mielestäsi täsmälleen sama kuin jos minun mieheni harrastaisi seksiä työkaverin kanssa pikkujouluissa?[/QUOTE]

Olen hoitokodissa työskennellessäni törmännyt muutamaan tapaukseen, jossa vaimo on ollut hoidettavana syystä tai toisesta ja saanut tietoonsa, että mies on ollut toisen naisen kanssa. Siellä sitten on lohduteltu, kun vaimo on ollut aivan surun murtamana. Enkä ole sanonut, että kaikki tapaukset ovat täsmälleen samanlaisia. Mutta omasta mielestäni lieventäviä asioita ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja keski-ikäinen vieras;24759889:
Kyllä sitä tietyissä asioissa on parasta päättää mustavalkoinen, oikein tai väärin linja, elämässä. Pettäminen on aina luonteen heikkoutta ja loukkaa toisia, ei siihen mitään oikeutta ole.

Miksi? Entä jos kyse on iäkkäistä ihmisistä, joista toinen on täysin seniili ja käytännössä avioliitto loppunut vuosia aiemmin. Minun on vaikea nähdä, että sellaisessa tilanteessa suhteen aloittaminen olisi pettämistä. Minusta on ahdasmielistä kuvitella, että maailma on noin yksinkertainen kun se ei ole.

[QUOTE="vieras";24759886]Hmm... vastasit ensimmäisessä viestissä, että "ei", eli että pettämisellä ei ole lieventäviä seikkoja. Miten vääntelen sanojasi jos sanon, että sanoit, että pettämisellä ei ole lieventäviä seikkoja?[/QUOTE]
Miten saat mielipiteestä vedettyä johtopäätöksen, jossa tuomitsen mielestäni väärin tehneen ihmisen. Sinä et ilmeisesti osaa keskustella asiasta asia-tasolla vaan vedät sen henkilökohtaiseksi. Miksi?

[QUOTE="vieras";24759904]Olen hoitokodissa työskennellessäni törmännyt muutamaan tapaukseen, jossa vaimo on ollut hoidettavana syystä tai toisesta ja saanut tietoonsa, että mies on ollut toisen naisen kanssa. Siellä sitten on lohduteltu, kun vaimo on ollut aivan surun murtamana. Enkä ole sanonut, että kaikki tapaukset ovat täsmälleen samanlaisia. Mutta omasta mielestäni lieventäviä asioita ei ole.[/QUOTE]

Minä kerroin jo, että tässä tapauksessa vaimo on täysin seniili. Hän ei edes tiedä kuinka vanha on tai missä on. Hänen on vaikea ymmärtää ihan yksinkertaisiakin kysymyksiä, kuten "onko sinulla nälkä". Hän unohtaa mitä on tehnyt heti kun on tehnyt sen, hän unohtaa asiat, joita hänelle kerrotaan heti kun ne on kerrottu. Hän muistaa vain asioita, jotka ovat tapahtuneet hyvin kauan sitten.

[QUOTE="mä";24759916]Miten saat mielipiteestä vedettyä johtopäätöksen, jossa tuomitsen mielestäni väärin tehneen ihmisen. Sinä et ilmeisesti osaa keskustella asiasta asia-tasolla vaan vedät sen henkilökohtaiseksi. Miksi?[/QUOTE]

Anteeksi, oletin, että jyrkkä ja lyhyt "ei" tarkoittaa tuomitsemista. Etkö tuomitse pettämistä ollenkaan, vai tuomitse kaiken pettämisen? Miten olen vetänyt asian henkilökohtaisuuksiin? Käsittääkseni olen vain puhunut siitä onko pettäminen mustavalkoista vai ei. En ole kommentoinut persoonaasi.

[QUOTE="vieras";24759929]Minä kerroin jo, että tässä tapauksessa vaimo on täysin seniili. Hän ei edes tiedä kuinka vanha on tai missä on. Hänen on vaikea ymmärtää ihan yksinkertaisiakin kysymyksiä, kuten "onko sinulla nälkä". Hän unohtaa mitä on tehnyt heti kun on tehnyt sen, hän unohtaa asiat, joita hänelle kerrotaan heti kun ne on kerrottu. Hän muistaa vain asioita, jotka ovat tapahtuneet hyvin kauan sitten.[/QUOTE]

No käytännössä tuo ei ole enää avioliittoa. Appesi on vain anoppisi hoitaja. Raakaa, mutta totta. Tuota en laskisi oikeastaan pettämiseksi, koska toinen ei oikeasti ole enää tässä maailmassa henkisesti. Mutta ihan normaalisti kun molemmat osapuolet suhteessa ovat perusterveitä, niin ei ole mitään lieventävää. Ja ihan kyllä käsitin,että tälläisistä tapauksista olisi kyse.

[QUOTE="vieras";24759940]Anteeksi, oletin, että jyrkkä ja lyhyt "ei" tarkoittaa tuomitsemista. Etkö tuomitse pettämistä ollenkaan, vai tuomitse kaiken pettämisen? Miten olen vetänyt asian henkilökohtaisuuksiin? Käsittääkseni olen vain puhunut siitä onko pettäminen mustavalkoista vai ei. En ole kommentoinut persoonaasi.[/QUOTE]
Miksi tästä pitää tehdä niin vaikeaa arvosteluskaaloineen, lieventävine asianhaaroineen ja tuomitsemisineen. Ihminen joko pettää tai ei petä. That's it ja se pettänyt on pettäjä tapahtui missä tilanteessa tai kuinka tuubassa hyvänsä. Se on jokaisen petetyn päätettävissä, antaako anteeksi.

Sukulaistesi tilanteessa voi miettiä, onko heillä syytä olla enää yhdessä pariskuntana. Ystäviä he voivat olla, mikäli mies haluaa fyysistä läheisyyttä joltain toiselta.

Pettämisessä on lieventäviä asianhaaroja, jos pettää suunnitellusti niin aikaa kamojen pakkaamiseen annan 30min ja sit lähtis emäntä kävelemään.
Jos satunnaisesti jonkun tuntemattoman kanssa pettää niin saa kokonaiset 31min aikaa poistua kämpästä.

Jos pettää niin on ihan sama onko lieventäviä asianhaaroja vai ei, pettäminen on teko johon pettäjä voi itse vaikuttaa, pettämällä kumppani mitätöi suhteen välittömästi.

Tietty jos kyseessä olis suhde jossa muutenkin kaikki perustuu pelkkään paneskeluun niin mikäs siinä, aina löytyy lotharit yms leikkikaveriks...

Olen pettänyt parisuhteessa, kun kumpikaan ei enää rakastanut toisiaan. Olin myös sanonut miehelle, että suhde on siinä tilassa, että vieraita alkaa tehdä mieli. En näin ollen oikeastaan edes kokenut pettäväni, sillä olin tuonut asian jo ilmi, eikä toista kiinnostanut. Ei mennyt montaa päivää, kun kyseisen teon jälkeen erosin.

Rakastuneena minun ei tee mieli pettää, ja jos toinenkin minua rakastaa. Joten en myöskään välitä selityksistä kännipanoista tms. Aikuisen ihmisen tulee kyetä kantamaan vastuunsa teoista humalassakin. Jos toinen tekee humalassa tyhmyyksiä, enpä haluaisi edes suhteessa sellaisen persoonan kanssa olla.

Lieventäviä seikkoja, tai pikemminkin sellaisia seikkoja jotka tekevät pettämisestä ymmärrettävämpää, on mun mielestä olemassa.

Väärin se silti aina on, pettäminen. Mutten todellakaan ajattele niinkään, että jättäminen olisi aina parempi asia kuin pettäminen/sivusuhde...ei, olen liian vanha ja liian paljon nähnyt jotta voisin ajatella niin.

Kostopettäminen, kun toinen on pettänyt ensin, on ainoa tilanne jossa mielestäni pettämistä voi pitää hyväksyttynä.

Se, ettei kotona saa hellyyttä seksiä, ei ole mikään syy pettää. Tuossa tilanteessa on vaan neuvoteltava kumppanin kanssa, että hoidetaanko asia jotenkin kuntoon (jos ei muuten niin avoimen suhteen kautta) vai erotaanko. Kaikkea ei vaan voi saada. Se, että toinen on sairas on minusta ennemminkin pettämistä vastaan. Vakavasti sairaana se, että kumppani menee muun kurjan lisäksi pettämään on varmasti vielä paljon kamalampaa kuin muuten.

[QUOTE="vieras";24759763]Mikään ei ole koskaan näin mustavalkoista, vaikka niin on kiva ja helppo ajatella. Kun kasvat aikuiseksi, huomaat, että elämässä on hyvin vähän mustaa tai valkoista.[/QUOTE]

Ei ole mustavalkoista ja lieventäviä syitä ja selityksiä löytyy aina ja joka asiaan ainakin väärintekijöiden suusta.....

[QUOTE="vieras";24760448] Se, että toinen on sairas on minusta ennemminkin pettämistä vastaan. Vakavasti sairaana se, että kumppani menee muun kurjan lisäksi pettämään on varmasti vielä paljon kamalampaa kuin muuten.[/QUOTE]
Silloin pidetään huoli siitä, ettei puoliso saa tietää pettämisestä. Tietysti.

Fyysinen hellyys ja seksi voi olla se henkireikä, joka saa puolison jaksamaan sairaan vaimonsa/miehensä rinnalla ja tämän tukena.

No minä olen 34-vuotias ja sanon myös, että ei. Ensin jätetään ja sitten voidaan tehdä mitä halutaan, suhteessa ei koskana petetä.

Yhteistyössä