Onko pettäminen yleistynyt nykypäivänä?

• Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti
surullinen
Tuntuu, että pettämistä tulee joka tuutista, lähes kaikissa tv-sarjoissa petetään ja olen lähipiirissäni törmännyt moniin pettäjiin ja petettyihin :( Ihan kuin asenteet pettämistä kohtaan olisivat jotenkin löystyneet, sitä puolustellaan, selitellään ja sille yritetään keksiä oikeutuksia. Miksei ihmiset muista, että pettäminen on AINA valinta, tietoinen teko eikä koskaan mikään vahinko! Pettämishetkellä sitä valitsee, mikä on itselle täkeintä.

Onko tosiaan totta, että suurin osa ihmisistä pettää elämänsä aikana?? :eek: Kai meitä ei-pettäneitäkin löytyy paljon muitakin kuin minä? Olenko liian sinisilmäinen, kun ajattelen, etten tule koskaan pettämään ja uskon/luotan siihen, ettei miehenikään..miehestä en tietysti voi olla yhtä varma kuin itsestäni. Itselleni olen luvannut, etten koskaan petä, se on päätökseni, tietoinen valinta, johon pyrin kaikin tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:
Tuntuu, että pettämistä tulee joka tuutista, lähes kaikissa tv-sarjoissa petetään ja olen lähipiirissäni törmännyt moniin pettäjiin ja petettyihin :( Ihan kuin asenteet pettämistä kohtaan olisivat jotenkin löystyneet, sitä puolustellaan, selitellään ja sille yritetään keksiä oikeutuksia. Miksei ihmiset muista, että pettäminen on AINA valinta, tietoinen teko eikä koskaan mikään vahinko! Pettämishetkellä sitä valitsee, mikä on itselle täkeintä.

Onko tosiaan totta, että suurin osa ihmisistä pettää elämänsä aikana?? :eek: Kai meitä ei-pettäneitäkin löytyy paljon muitakin kuin minä? Olenko liian sinisilmäinen, kun ajattelen, etten tule koskaan pettämään ja uskon/luotan siihen, ettei miehenikään..miehestä en tietysti voi olla yhtä varma kuin itsestäni. Itselleni olen luvannut, etten koskaan petä, se on päätökseni, tietoinen valinta, johon pyrin kaikin tavoin.
kyllähän aina, varsinkin miehet, joiden seksuaalisuus on ennen ollut sallitumpaa, ovat aina pettäneet. nyt siitä vaan puhutaan enemmän ja nyt myös naiset pettävät, kun saavat nykypäivänä olla avoimemmin seksuaalisia.

minä en ole pettänyt. ehkä joskus nuorena jotain sensuuntaista, mutten sänkyyn asti. petetty olen ollut edellisessä suhteessa, ja ne jäljet tuntuvat edelleen. tosin se, että ilmeisesti vedän puoleeni varattuja miehiä, vahvistaa käsitystäni siitä, että "kaikki miehet pettävät". :|

vieras
Samaa mieltä! Mä en ole pettänyt enkä petä, miehestäni en voi koskaan olla 100% varma, mutta luotan häneen kyllä täysin. Uskon, että kukaan ihminen ei petä, jos on oikeasti sydämessään niin päättänyt, se on mielestäni valintakysymys ja ihminen voi tietää jo hyvinkin nuorena, ettei tule ikinä pettämään-se tietysti vaatii tahtoa ja luonteenlujuutta!

en usko
En todellakaan usko siihen, että jokainen ihminen pettää joskus puolisoaan, ei edes välttämättä suurin osa...Nykyään ihmiset kyllä päätyvät pettämään mielestäni aivan liian helposti! Aina on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka eivät petä, onneksi! Mun itsearvostus kärsisi pahasti, jos pettäisin..

Vieras
En tiedä onko yleistynyt, mutta tosiaan siitä puhutaan enemmän nykyään. Itse oon vannonut että en petä ja myöskin mieheni on luvannut, ettei petä.... yritän luottaa häneen siinä 100%.... en ymmärrä miksi vakiintua, jos pitää pettää. Itsellä niinkuin miehelläni on ollut ennen vakiintumista huoletonta sinkkuelämää takana, joten mitään mennyttä nuoruutta ei ainakaan tarvitse pettämällä hakea. Inhottavaa on myös se, että esim. tällä palstalla on erittäin moni sitä mieltä, että mies pettää AINA!

minäpä
Mä epäilen et se on jokin tän päivän muoti-ilmiö, telkkarihan suorastaan pursuaa pettämistarinoita, alastomuutta ja seksiä. Ainahan sitä on tieten tapahtunut, mut mä olen sitä mieltä että nykyään siihen suhtaudutaan anteeksiantavaisemmin ja ihmiset antaa itselleen mitä erikoisempia tekosyitä sortua uskottomuuteen - koska sehän on nykyään NIIN yleistä.
Itsekään en pystyisi pettämään, sydäntä kylmää ajatella että mitä jos mieheni pettäisi / olisikin pettänyt! :( Itselläni on mennyt usko ihmisluontoon, kun on tosiaan huomannut kuinka helposti sitä kumppania voi oikein haavoittaa. Itsekkäät ihmiset...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En tiedä onko yleistynyt, mutta tosiaan siitä puhutaan enemmän nykyään. Itse oon vannonut että en petä ja myöskin mieheni on luvannut, ettei petä.... yritän luottaa häneen siinä 100%.... en ymmärrä miksi vakiintua, jos pitää pettää. Itsellä niinkuin miehelläni on ollut ennen vakiintumista huoletonta sinkkuelämää takana, joten mitään mennyttä nuoruutta ei ainakaan tarvitse pettämällä hakea. Inhottavaa on myös se, että esim. tällä palstalla on erittäin moni sitä mieltä, että mies pettää AINA!

tottakai on luvannut. mutta pitääkö lupauksensa...
ei pettämisessä ole kysymys huolettomasta sinkkuelämän elämisestä uudelleen, vaan jännityksen ja mielihyvän hausta. on kiva kun on kiltti vaimo kotona, mutta vielä kivempaa on, kun sen lisäksi vietät jännittäviä ja kiihkeitä hetkiä toisen naisen kanssa...

mies ajattelee munallaan, eikä seisovalla munalla ole moraalia :/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:

ei pettämisessä ole kysymys huolettomasta sinkkuelämän elämisestä uudelleen, vaan jännityksen ja mielihyvän hausta. on kiva kun on kiltti vaimo kotona, mutta vielä kivempaa on, kun sen lisäksi vietät jännittäviä ja kiihkeitä hetkiä toisen naisen kanssa...

Elikkä juuri sinä olet yksi niistä palstalaisista, joita tarkoitin tuossa viestini lopussa. Muista, että kaikki miehet eivät ole samanlaisia kuin sinun miehesi... mies voi ajatella munalla, mutta omaa vaimoaan... usko tai älä...

Neiti Gerbera

Eivät kaikki miehet ajattele munallaan, eiväthän kaikki naisetkaan ajattele omalla värkillään. Minä tiedän ettei mieheni petä, luotan häneen täysin ja tiedän että hän on luottamukseni arvoinen :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Elikkä juuri sinä olet yksi niistä palstalaisista, joita tarkoitin tuossa viestini lopussa. Muista, että kaikki miehet eivät ole samanlaisia kuin sinun miehesi... mies voi ajatella munalla, mutta omaa vaimoaan... usko tai älä...

no jonkun miehet ne kolkuttelee oveani ja lähettelee tekstareita :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Gerbera:

Eivät kaikki miehet ajattele munallaan, eiväthän kaikki naisetkaan ajattele omalla värkillään. Minä tiedän ettei mieheni petä, luotan häneen täysin ja tiedän että hän on luottamukseni arvoinen :heart:
no sehän kiva. ilman luottamusta ei olisi pettämistäkään :whistle:

Neiti Gerbera

Taidat olla hirmu katkera kun noin sanoit? :whistle: Sen voin kertoa että on ihanaa olla uskollisen ja rakastavan miehen vaimo :heart:

Taidat olla hirmu katkera kun noin sanoit? :whistle: Sen voin kertoa että on ihanaa olla uskollisen ja rakastavan miehen vaimo :heart:
en sanoisi olevani katkera, mutta kokenut niin paljon varattujen miesten kanssa, että tiedän kuinka helppoa joidenkin on valehdella.

eikä tämä ole millään pahalla. parempihan sitä on elää liitossa jossa uskoo vallitsevan 100% uskollisuus, kuin koko ajan epäillä toista. mutta toista ihmistä ei voi omistaa.

Niin sitä ihmiset aina sanoo että aina on petetty ja nyt se vaan on julkisempaa... Kyllä pettäminen on nykyään helpompaa ja siitä ei tarvitse tuntea niin suurta syyllisyyttä ja häpeää kuin ennen. Näistä on tegty tutkimuksia useampia eri maissa ja kyllä se niin on että pettäminen nykymaailmasssa on yleisempää. On enemmän tarjontaa jne. Esim-. 40 vuotta sitten naiset eivät voineet ilman miestä mennä ravintolaan saamatta huoran keimaa otsaansa...ja koko kylä tiesi viikon päästä jos naapureilla on ollut jotain sutinaa keskenään.

Olen ihan samaa mieltä noiden ensimmäisten viestien kanssa. Pettäminen todella on valinta, se ei tapahdu vahingossa eikä se voi koskaan olla oikein. Se todella on ihan liian yleistä ja siihen sorrutaan ihan liian helposti. Sen voi joskus ymmärtää, muttei ikinä hyväksyä!

Mä en koskaan petä, olen pyhästi luvannut sen itselleni..Tiedän sen jo näinkin nuorena ja tiedän pystyväni pitämään kiinni tästä halusta/periaatteesta, joskus tunne jonkun asian suhteen on niin vahva, mulle tämä asia on todella tärkeä :)

Listaan asioita, joiden takia tiedän, etten ikinä tule pettämään..olen pohtinut asiaa paljon:

-Mulla on hyvin erilainen käsitys seksistä, kuin ikäisilläni yleensä, erilainen myös kuin monilla itseäni paljon vanhemmilla.
-Suhtaudun erittäin vastenmielisesti yhden illan juttuihin, ne ei kiinnosta yhtään eivätkä kuulu mun moraaliin.
-Tunnen itseni melkoisen hyvin, koska pohdin/analysoin paljon itseäni, ajatuksiani ja käytöstäni.
-Mulla on herkästi kolkuttava omatunto.
-Olen perfektionisti ja haluan, siis todella haluan tehdä oikein, koko sydämestäni.
-En pystyisi tuottamaan sellaista tuskaa kumppanilleni.
-Jo pettämisen seuraaminen läheltä on tarpeeksi tuskallista.
-Mulle on erittäin tärkeää se, että voin katsoa itseäni peilistä, arvostaa itseäni..pettäminen olisi mulle pahinta itsepetosta enkä kestäisi kantaa sellaista asiaa tunnollani.
-Mulla on hyvä itsehillintä ja tahdonlujuutta, en esim. ole koskaan polttanut tupakkaa, koska olen päättänyt niin ja haluan pitää siitä periaatteesta kiinni.
-Aion välttää tilanteita, joissa ihmiset yleensä ajautuvat pettämään.
-Mietin aina tekojen seurauksia, ennen kuin teen mitään, en ole luonteeltani äkkipikainen vaan erittäin harkitsevainen.
-Pettämisellä ei voi koskaan saavuttaa mitään hyvää, olen onnellisempi, kun jätän pettämättä-eipä tarvitse katua mitään,

Tuossa oli nyt osa syistäni, halusin vain antaa kuvan siitä, että olen oikeasti todella pohtinut asiaa. Tiedän, että moni suhtautuu asiaan epäuskolla, koska olen niin nuori (18-vuotias..) eikä mulla ole seurustelukokemusta..mielestäni en tarvitse sitä kokemusta, koska tiedän, mitä pettäminen on ja olen seurannut sitä vierestä. Ja pahinta siinä on juuri se itsensä pettäminen-tunnen omatuntoni niin hyvin, että pystyn välttämään tilanteita/tekoja, jotka saavat sen kolkuttamaan. On asioita, joihin ei tarvitse niitä paljon puhuttuja kokemuksia niin paljon. Pidän kiinni periaatteestani ja mielipiteestäni, vaikka muut sanoisivat mitä, jokainen tuntee kuitenkin itsensä parhaiten-olen oman elämäni asiantuntija ja hyvä niin. Tiedän jo nyt, että saan taas kakkaa niskaani viestini takia, mutta se ei haittaa, itseäni vartenhan tämäkin päätös on, muut eläköön omaa elämäänsä, kuten parhaaksi näkevät =) Pettäisin vain, jos pettäminen olisi mielestäni jossain tilanteessa oikeutettua tai parempi vaihtoehto, mutta koska pettäminen ei mun mielestä koskaan ole oikein vaan aina väärin, en ikinä petä.

Korostan vielä, että en tuomitse muita ihmisiä :) Pettämisen tekona tuomitsen, mutta en tuomitse pettäjiäkään ihmisinä, jokainen tekee omat valintansa/virheensä ja jokaisella on omat heikkoutensa. Tuomitsen pettämisen vain omalta kohdaltani, muita en halua arvostella. Antaa kaikkien kukkien kukkia, ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa elää oikein :flower:

Höh
Höh.. Pettämistä tuskin kovin moni pitää hyväksyttävänä nykypäivänäkään. Oli se pettämisen rima kuinka alhaalla tahansa niin väärin tietää tekevänsä. Pettämisestä puhutaan paljon, tuskin on yleistynyt, ennen taisi olla puheenaiheena jonkinlainen tabu?!

kyllähän se valitettavasti on niin.. ihmiset ei enää senkään vertaa kunnioita tai välitä toisista et olisivat pettämättä tai muuten satuttamatta. minä keskeisyys kasvaa koko ajan.. ei muilla väliä, kunhan mä saan tehdä mitä lystään.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Tytsille haluaisin sanoa, että kannanottosi on kovin lapsekas.
Se on sinun mielipiteesi =) Minun mielestäni taas on lapsellista lytätä toisten mielipiteitä hehkuttamalla omaa elämänkokemustaan tai luulla tietävänsä toisten asiat paremmin kuin he itse, tukeutumalla vain ikäänsä ja kypsyyteensä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensi viikonloppuna taas yksi pienen lapsen naimisissa oleva isä pettää vaimoaan kanssani. Itse en petä ketään.
Kyllä petät, ainakin itseäsi tuolla asenteella. Tiedät tekeväsi jotain, mikä satuttaa ko. miehen vaimoa ja on vaarassa rikkoa heidän perheensä.

Alkuperäinen kirjoittaja minäpä:
Mä epäilen et se on jokin tän päivän muoti-ilmiö, telkkarihan suorastaan pursuaa pettämistarinoita, alastomuutta ja seksiä. Ainahan sitä on tieten tapahtunut, mut mä olen sitä mieltä että nykyään siihen suhtaudutaan anteeksiantavaisemmin ja ihmiset antaa itselleen mitä erikoisempia tekosyitä sortua uskottomuuteen - koska sehän on nykyään NIIN yleistä.
Itsekään en pystyisi pettämään, sydäntä kylmää ajatella että mitä jos mieheni pettäisi / olisikin pettänyt! :( Itselläni on mennyt usko ihmisluontoon, kun on tosiaan huomannut kuinka helposti sitä kumppania voi oikein haavoittaa. Itsekkäät ihmiset...

Peesailen tätä.

Onko muuten jollain jonkinlaista tietoa asiasta, että pettävätkö naiset ja miehet yhtä usein/harvoin vai pettääkö jompikumpi sukupuoli enemmän? Ja mahtaako nuoret ihmiset pettää vanhoja ihmisiä enemmän?

Yhteistyössä