Onko pelko riittävä syy erota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syytetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syytetty

Vieras
Hälytyskellot alkoivat soida miesystäväni kohdalla jo melko varhain. Hän oli kertonut olevansa pitkäpinnainen, rauhallinen, ahkera ja kiltti, mutta hän alkoi aika pian saada huutokohtauksia, jotka vähitellen muuttuivat raivareiksi, jotka johtivat sitten siihen, että hän haukkui, uhkaili ja solvasi milloin mitenkin kirosanojen siivittämänä sekä poistui paikalta palaten sitten jopa päivien päästä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Asioita ei koskaan käyty läpi.

Alussa olin ehkä yliherkkäkin huudolle, mutta yritin puhua siitä asiallisesti. Mies sanoi, että hän ei ole huutanut ikinä, ehkä korottanut ääntään korkeintaan. Hyvin pian hän otti mukaan sen, että minulla on varmaan joku toinen, kun teen kärpäsestä härkäsen ja tahallani eripuraa välillämme. Näin ei todellakaan ollut.

Myöhemmin kuulin hänen lähisukulaisiltaan, että hän on aina ollut äkkipikainen ja asiattomiahan aikuiselle ihmiselle hänen raivarinsa ja kielenkäyttönsä ovat. Mies kuitenkin on perustellut asian niin, että koska pelkäsin ja varoin, alkoi hän toimiakin niin.

En halunnut elää epävarmuudessa, epäennakoitavuudessa, ei-keskustelevassa ja ratkaisuja hyvässä hengessä etsivässä parisuhteessa, joten viimein lopetin koko suhteen. Voin siinä niin mielettömän huonosti.

Nyt mies syyttää minua siitä, että "tein" hänestä, maailman rakastettavimmasta ihmisestä huutavan raivopään ja pilasin hänen elämänsä ja vieläpä kehtasin erota. Olen kuulema huijannut häntä, vaikka itse luulin olevani yhdessä todella rauhallisen ja kiltin aikuisen kanssa, enkä uskonut, että hän koskaan voisi paiskoa tavaroita, uhata nyrkillä, kirota hallitsemattomasti jne. vaikka hänelle kävisi mitä tai vaikka joku ärsyttäisikin (mitä en missään tapauksessa koskaan ikinä tiedosta tehneeni).

Apuakin olen hakenut muutaman vuoden ajan ja mies vain on ollut sitä mieltä, että huonot ovat palvelut, kun en ole paremmaksi muuttunut.

Saako erota, jos pelkää ja voi huonosti ja kokee yrittäneensä ei kaikkensa vaan liikaakin oman terveytensä kustannuksella? Saako erota, vaikka pelkääkin "turhaan", vaikka mies ei oikeasti olekaan pelottava muille kuin minulle minun mielestäni?

No joo, kyllä mä en ainakaan jaksaisi elää suhteessa jossa mun tarvitsisi pelätä. Ja toisekseen, luottamus on suhteen peruspilari, ja jos sun tarvii pelätä, niin silloinhan et häneen voi luottaa.

syy eroon on jo pelkästään se,että voit tuossa suhteessa huonosti ! tuollaisen kanssa en itse viitsisi edes yrittää suhdetta korjata...kokemusta on,pahemmastakin.

Mutta siis kun hän sanoo, ettei hänessä ole mitään pelättävää. Keksin pelon ja niinpä hänen elämänsä meni sekaisin. En minä voinut sille mitään, että aloin pelätä.

Jos SINÄ tunnet pelkääväsi, niin se riittää. Ei hän voi määritellä sinun tunteitasi tai kokemuksiasi. Hullut narsistit eivät omasta mielestään ole itse koskaan mihinkään syyllisiä. Vika löytyy aina toisesta osapuolesta.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Mun mies on yleensä oikeasti rauhallinen ja kiltti ja mukava, mutta pari kertaa on suuttunut niin, että olen ihan oikeasti pelännyt. Kerran otti minua kaulasta kiinni ja sanoin, että tapan sut. Olemme puhuneet asiasta vähän, mutta mies ei ottanut minun pelkoani tosisaan ja vähätteli tapahtunutta. Se kyllä kaivertaa vieläkin. (Ei siltä, on tässä suhteessa muitakin ongelmia...)

"Saako erota?" Tuollaisesta ääliöstä on PAKKO erota, jos et halua olla tuleva fyysisenkin väkivallan ja mahdollisetsi henkirikoksen uhri! Halooooooo!!!!! Mieti nyt vähän, sano yksikin syy, miksi sinun tai kenenkään pitäisi sietää mieheltä tuollaista käytöstä? Jos olet apua hakenut (mistä?) jo muutaman vuoden ajan, niin onpa kumma että vielä tuollaisen kyljessä kyhnäät!

En kyhnää enää, enkä ole kyljessä ollut vuosiin, kun on ollut paha olla siinä. Seksiin on painostanut kyllä ja sitä on sitten saanutkin, koska pihdata ei saa, eikä edes olla antamatta, vaikka olisi paha olo ja itkettäisi. Mutta
näitä syyllistysviestejä saan vieläkin ja mietin, miten olisin voinut olla pelkäämättä.

Miksi pitäisi olla pelkäämättä tätä: "huutokohtauksia, jotka vähitellen muuttuivat raivareiksi, jotka johtivat sitten siihen, että hän haukkui, uhkaili ja solvasi milloin mitenkin kirosanojen siivittämänä sekä poistui paikalta palaten sitten jopa päivien päästä kuin mitään ei olisi tapahtunut"? Tai pitää minään muuna kuin sairaalloisena mustasukkaisuutena tätä: "Hyvin pian hän otti mukaan sen, että minulla on varmaan joku toinen, kun teen kärpäsestä härkäsen ja tahallani eripuraa välillämme. "

Syyllisyysviesteistä (siis ex-miehesi laittamista viesteistä?) pääset eroon salaamalla yhteystietosi ja jättämällä kirjeet avaamatta. Sen verran huonosti näköjään luin tuon aloituksesi, että olitkin siis jo eronnut tästä ääliöstä, hyvä niin!

Huutokohtauksia ei kuulema ensin edes ollut, ne olivat vain äänen korotusta, eivätkä liittyneet minuun. Kaikki paheni, kun en kestänyt huutoa, vaan aloin varoa tekemisiäni ja olemisiani, ettei hän vain huutaisi, mistään. Kun olin varuillani, hän inhosi minua, epäili ja ... huusi. Eli minun syytäni, jotenkin. Minusta huutamista voi kuitenkin hallita, jos haluaa, mutta pelkoa ei ihan samalla tavalla, tosin jos pelot ovat aivan aiheettomia, niin täytyy työstää niidenkin hallintaa ja hakea apua, tottakai.

Mun ex oli aika samanlainen. Huutokohtauksia ja haukkumista, mitätöimistä ja sen päälle vielä valehtelua. En sentään saanut pelätä ikinä että olisi käynyt käsiksi mutta kyllä se silti pahat jäljet muhun jätti että 4 vuotta sitä katsoin. Tai siis, ei se alkuun sitä ollut vaan ajan kanssa muuttui.

Kun lähdin, olen myös saanut kuulla paljon siitä, miten mies ei ollut tietty itse yhtään syypää ja miten kehtaankin syyttää HÄNTÄ henkisestä väkivallasta.... Kuten joku jo täällä sanoi, mies ei halua vaan myöntää asiaa itselleen.

Teit täysin oikein kun lähdit. Sulla ei ollut ainoastaan täysi oikeus siihen, vaan suoranainen velvollisuus itseäsi ja omaa hyvinvointiasi kohtaan.

Yhteistyössä