Onko päiväkodin työntekijöitä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surettaa

Vieras
Onko päiväkodeissa joku minimi tuntimäärä, joka lapsen pitää ainakin olla hoidossa päivän aikana?

Tilanne on se, että minun on palattava opiskelemaan ja lapseni on mielestäni liian pieni hoitoon, vuoden. Luentoja ei ole kuin pari tuntia päivässä, että voiko lapseni olla hoidossa vaikka vaan kolme neljä tuntia päivässä?

Tuntuu niin pahalta katsoa lasta ja ajatella, että joutuu sen näin pienenä viemään hoitoon. Ja en tällä tarkoita haukkua muita ja muiden valintoja. Puhun nyt vaan itsestäni ja omasta valinnastani.:(

Ei ole, ilman muuta lapsi viettää hoidossa sen ajan mitä on tarvis. :) Ymmärrän tosi hyvin huolesi. 1-vuotiaan ihanteellinen hoitopaikka ei ole pk vaan oma koti, mutta aina sitä ei pysty antamaan. Pari tuntia päivässä ei ole paha, ole huoleti.

Ei kai varsinaisesti, mutta ehkä mä itse mietin sitä milloin tää 3-4 tuntia olisi. Aamusta, aamupäivästä on paras aika viedä koska silloin on toimintaa..no toisaalta, pienten ryhmässä sitä ei ehkä samalla tavalla askarrella tms. kuin vähän isompien. Mutta se olis tosi suotavaa, ettei lasta haettaisi uni-aikaan 12-14 välillä. Hoitoaika olisi teillä sitten se 5-7h ja maksu sen mukaan.

olen päiväkodissa töissä ja ihana kun joku ajattelee kerrankin noin päin!! :) kyllä saat ihan itse ajan päättää, mutta tosiaan päivärytmi/lapsen rytmi voi vähän hankaloittaa/väkisin pidentää päivää. ja jos maksua ei ole, sillä ei ole mitään väliä(kun siis opiskelet niin ajattelin et jos ei ole maksua). mutta jos on maksu, niin alle 5 tuntia voi valita, se on osapäivähoito josta siis osapäivämaksu. eli voi olla joka päivä mutta aina vain alle 5 tuntia.

Sitä mä just mietin, että ei varmaan kesken unien voi hakea. Ja kun mun koulu on välillä 10-12 ja 12-14 ja 14-16. Niin vaikeaa.:( sit lapselle tulee tarpeettomasti pidempiä hoitopäiviä.

Mietin mll-vaihtoehtoakin, mutta se ei taida olla jatkuvaan käyttöön.

Sitä mä just mietin, että ei varmaan kesken unien voi hakea. Ja kun mun koulu on välillä 10-12 ja 12-14 ja 14-16. Niin vaikeaa.:( sit lapselle tulee tarpeettomasti pidempiä hoitopäiviä.

Noh, jos lapsi nukkuu hyvin ja nukahtaa helposti, niin sittenhän hän nukkuu päikkärit sen 12-14. Ehkä se ei kuitenkaan ole niin huono rasti? Voisithan vaikka käyttää sen pari tuntia hyödyksi kun opiskelet/luet tenttiin/teet tehtäviä....? Ettei SE aika olisi poissa sitten illasta.

Missä opiskelet? Esim. Helsingin yliopistolla on lapsiparkki juuri tämänlaisia tapauksia varten. Varaat sieltä hoitoajan vain tarpeen mukaan ja koulutetut hoitajat huolehtivat lapsestasi luentojen ajan. Kysele omasta oppilaitoksestasi onko teillä lapsiparkkia.

Kiitos teille! Mä tosiaan olen viemässä ihan sydäntä puristaen tuon lapsen hoitoon.

Mulla on kyllä mies töissä, et kai meille maksuja tulee. Tuo alle 5 tuntia olis varmaan sit meidän osalta paras. Pitääkö mun sit aina aamulla kysyä hoitajilta, sopiiko hakea haluamaani aikaan?

Eiköhän se ole ihan sama nukkuuko lapsi päiväkodissa vai kotona.... Ainakin noin suurinpiirtein. Ja aika monessa päiväkodissa lapsia nukutetaan rattaissa ulkona, joten voi olla että hyvinkin haku kesken unien käy. Lapsen voi myös syöttää kotona ja viedä suoraan päiväunille hoitoon. Näin olen ainakinitse joskus tehnyt... Kannattaa keskustella hoitohenkilökunnan kanssa ja etsiä yhdessä hyviä ratkaisuja!

MLL tms on varmasti myös hyvä ratkaisu, mutta tulee kyllä pitkällä välillä aika paljon kalliimmaksi kuin päiväkoti.

Kiitos teille! Mä tosiaan olen viemässä ihan sydäntä puristaen tuon lapsen hoitoon.

Mulla on kyllä mies töissä, et kai meille maksuja tulee. Tuo alle 5 tuntia olis varmaan sit meidän osalta paras. Pitääkö mun sit aina aamulla kysyä hoitajilta, sopiiko hakea haluamaani aikaan?

Näistä kannattaa jutella oman päikyn hoitajien kanssa... Siis haku- ja vienti asioista... Itse yleensä viedään aika samaan aikaan ja hakukin on melko vakiona aikana... Mutta joskus pääsenkin syystä tai toisesta aikaisemmin niin menen hakemaan lapsen silloin kun mulle sopii. En tarvitse siihen kenenkään lupaa. Samaten joskus ollaankin kiireetön aamupäivä kotona extempore... Silloin kyllä soitan hoitoon ja ilmoitan, että tulossa ollaan.... mutta myöhemmin kuin normaalisti. :)

Meidän piti ainakin viedä lapset päiväkotiin viimeistään klo 9, oli hoidon tarve mikä hyvänsä. Ryhmä menee aina jonkin verran sekaisin siitä, että lapsia tulee ja menee, plus että aamuisin on aamupiiri yms. tärkeimmät hetket.

Kiitos paljon ihanat, kun autatte ja kevennätte mun hysteeristä mieltäni.:)

Tuo lapsiparkki yliopistolla oli ihan uus juttu mulle! Miten en ole tuollaisesta ennen kuullut! Kiitos vinkistä.

Eihän se pk varmaan mikään kamala asia olis lopulta, jos lapsi olis unessa suuren osan hoitoajasta. En tiedä, miksi se vaan tuntuu minusta niin pahalta.

[QUOTE="hmm";28766028]Meidän piti ainakin viedä lapset päiväkotiin viimeistään klo 9, oli hoidon tarve mikä hyvänsä. Ryhmä menee aina jonkin verran sekaisin siitä, että lapsia tulee ja menee, plus että aamuisin on aamupiiri yms. tärkeimmät hetket.[/QUOTE]

Plus se, että lapsi jää paitsi monista asioista, tapahtumista, askarteluista, retkistä...mutta jos se ei niin haittaa niin sittenhän lapsen voi tuoda myöhemminkin. =)

Niin lapsiryhmästä minulla ei ole vielä mitään tietoa.

Mutta ihanaa kuulla, että pk:n henkilökunnan kans voi jutella ja sopia näistä. Koko pk- elämä minulle ihan vierasta.

ja meidän pk:ssa taas ei todellakaan ole mitään sääntöä että klo 9 oltava paikalla. eikä varsinkaan noin pienelle ole mitään väliä onko aamupiiri tms :) hänelle riittää hyvä perushoito ja sitä saa kaikkina kellon aikoina. harvoin tavallisessa päiväkodissa on kovin "erikoisia" hoitoaikoja, mutta kyllä ne meillä ainakin on ihan perheen tarpeen mukaan, ja tosiaankin varsinkin noin pienellä!
mutta ap:lle se vielä että vaikka kuulostaa ihanalta että lapsi käy "vaan nukkumassa/on unessa" päiväkodissa niin se ei kyllä kauheen hyvä ole, kun ei se lapsi opi sitten kovin nopeasti tuntemaan hoitajia jne. eli jos nukkuvana vie usein ja sitten yhtäkkiä vaan herää "vieraitten" ihmisten keskellä tai toisaalta menee vieraille ihmisille nukutettavaks ja sitten kesken unen kenties herätetään ja haetaan kotiin :( vaikka siis pisteet sinulle että todellakin ajattelet lapsesi parasta!

Kiitos taas akava! Tuo on ihan totta, mitä kirjoitit. Ei ole lapselle helppoa, kun ikinä ei tiedä, missä herää tai kuka on herätessä vastassa. Hui suorastaan, kun miettii omalle kohdalle.

Itsestä vaan tuntuu helpommalta ajatella, että lapsi olisi turvallisesti unessa hoidon ajan. Niin ja vaunut ei tosiaan enää ole mieluisin nukkumapaikka, kun on aina liikaa ihmeteltävää ulkona. Eli en voisi hakea tai viedä nukkuvana, paitsi joskus harvoin.

Mietin sitäkin, kuinka helpolla lapsi ylipäätään sopeutuu päiväkotiin, jos on vaan muutamia tunteja viikossa.

olen päiväkodissa töissä ja ihana kun joku ajattelee kerrankin noin päin!! :) kyllä saat ihan itse ajan päättää, mutta tosiaan päivärytmi/lapsen rytmi voi vähän hankaloittaa/väkisin pidentää päivää. ja jos maksua ei ole, sillä ei ole mitään väliä(kun siis opiskelet niin ajattelin et jos ei ole maksua). mutta jos on maksu, niin alle 5 tuntia voi valita, se on osapäivähoito josta siis osapäivämaksu. eli voi olla joka päivä mutta aina vain alle 5 tuntia.

Eli yleensä vuoden ikäisen hoitoon tuovat vanhemmat ajattelee vain, että miten voisi pidentää lapsen päivää entisestään?

Ja höpönlöpön!

Meillä kuopuksella on vähintään kerran kuussa alle 2 tunnin hoitopäivä, kun toinen menee iltaan ja toinen pääsee aamusvuorosta. Ja todella pidämme sen ajan kun tarve on.
Ei ole olemassa mitään minimiaikaa, oli vuoro -tai tavallinen päiväkoti.

[QUOTE="vieras";28766938]Eli yleensä vuoden ikäisen hoitoon tuovat vanhemmat ajattelee vain, että miten voisi pidentää lapsen päivää entisestään?

Ja höpönlöpön![/QUOTE]

Sama postaus pisti omaan silmään myös.
Vein lapseni tarhaan 1,5 vuotiaana, koska työt oli aloitettava. Onneksi teen vuorotöitä ja pystyin siten lyhentämään lapsen hoitopäiviä.
Aina iltavuoropäivänä lapsi meni vasta 10.30 hoitoon, vaikka olisin voinut laittaa isänsä mukana sen aamuseitsemältä. Olisin vienyt myöhemminkin, koska työt alkoivat vasta kahdelta, mutta hoitajat toivoivat, että lasta ei tuotaisi uniaikaan, vaan viimeistään aamupäiväulkoiluun (klo 10.15 jälkeen), että ehtii mukaan syömään ja unille. Vapaapäiviä tuli myös melkein aina 2kpl viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28766963:
Meillä kuopuksella on vähintään kerran kuussa alle 2 tunnin hoitopäivä, kun toinen menee iltaan ja toinen pääsee aamusvuorosta. Ja todella pidämme sen ajan kun tarve on.
Ei ole olemassa mitään minimiaikaa, oli vuoro -tai tavallinen päiväkoti.

Tämä myös ilo kuulla tai lukea.:)

Noin pieni ei niitä toimintatuokioita niin kaipaa eli viet vaikka 9.30-14.30 tai sit pyydät ett laittavat päikyille rattaisiin ulos niin voit nappaa siitä mukaan 12.30. Tai miten kauan nyt matkaan menee. Jos meet klo 12 niin silloin ois kyl hyvä viedä ennen ruokailua ja haet sit unien jälkeen. 14-16 on se ainoa hankala, koska lapsen ois sit pitänyt nukkua päiväunet ennen kuin viet, tai sit veisit ruualle ja nukkumaan. Eivät musta kuulosta mitenkään pitkille päiville ja melkein parempi päiväkodissa tuo n.4h päivässä, muuten ei opi yhtään tuntemaan hoitajia ja lapsia, jos ei ehdi paljon näkemäänkään ja tottuminen vie pidemmän aikaa.Paras olisi jos päivät olisivat aina samanlaisia esim. 9.30-14.30, olisi selkeämpää ja turvallisempaa lapselle, mutta tietenkään se ei aina onnistu.

Noin pieni ei niitä toimintatuokioita niin kaipaa eli viet vaikka 9.30-14.30 tai sit pyydät ett laittavat päikyille rattaisiin ulos niin voit nappaa siitä mukaan 12.30. Tai miten kauan nyt matkaan menee. Jos meet klo 12 niin silloin ois kyl hyvä viedä ennen ruokailua ja haet sit unien jälkeen. 14-16 on se ainoa hankala, koska lapsen ois sit pitänyt nukkua päiväunet ennen kuin viet, tai sit veisit ruualle ja nukkumaan. Eivät musta kuulosta mitenkään pitkille päiville ja melkein parempi päiväkodissa tuo n.4h päivässä, muuten ei opi yhtään tuntemaan hoitajia ja lapsia, jos ei ehdi paljon näkemäänkään ja tottuminen vie pidemmän aikaa.Paras olisi jos päivät olisivat aina samanlaisia esim. 9.30-14.30, olisi selkeämpää ja turvallisempaa lapselle, mutta tietenkään se ei aina onnistu.

Toki on noinkin et pienelle on hyvä ja tärkeä että elämä on ennalta-arvattavaa ja päivät samantyyppisiä. Mutta kun lapsi on vasta 1v. kannattaa mahd. lyhyitä pk-päiviä yrittää järjestää, koska pieni tarvitsee niin kovin erilaista huolenpitoa mitä pk pystyy antaa. Ryhmät isoja, liian meluista ja levotonta. Pienelle parempi mitä vähemmän siellä joutuu olemaan.

Toki on noinkin et pienelle on hyvä ja tärkeä että elämä on ennalta-arvattavaa ja päivät samantyyppisiä. Mutta kun lapsi on vasta 1v. kannattaa mahd. lyhyitä pk-päiviä yrittää järjestää, koska pieni tarvitsee niin kovin erilaista huolenpitoa mitä pk pystyy antaa. Ryhmät isoja, liian meluista ja levotonta. Pienelle parempi mitä vähemmän siellä joutuu olemaan.

Monessa päiväkodissa tuo 9.30-14.30 tarkoittaa ulkoilua (10-11), lounas 11.30-12, päiväunet 12-14, eli varsinaista isossa ryhmässä oloa on vain ruokailutilanne +pukemiset/riisumiset. Joissain paikoissa myös pienimmät syötetään ennen muita ja laitetaan nukkumaan aiemmin.

Yhteistyössä