Onko outoa, jos en naimisiin mennessä vaihda sukunimeä vaan pidän entisen miehen nimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kysyn"

Vieras
Kohta alkaa olla moisen asian miettiminen ajankohtaista, kun mennään naimisiin. Siis sen, millä sukunimellä jatkossa esiinnyn.

Nykyisin on käytössä entisen miehen sukunimi, sama kuin lapsilla. Ja tällä nimellä minut tunnetaan työelämässä.

Mietin että onko se outoa, jos en vaihda nimeä, siis että entisen miehen nimi jää minulle. Tulevalle miehelle asialla ei kuulemma ole merkitystä. Ja onhan se nimen vaihto työlästä.

Mitä mieltä?

Itse en voisi sitä ex-miehen nimeä pitää, ihan tunnesyistä. Enkä kykenisi naimisiin, jos mieheni haluaisi pitää exvaimonsa nimen.
Mutta jos sinusta tuntuu että se on käytännöllisin ja paras ratkaisu, niin go for it.

Mie en pitäis ex miehen nimeä jos menisin uudelleen naimisiin. Itseasiassa pidin aikanaan naimisiin mennessä oman nimeni sen vuoksi, että jos tulee ero olisi kaameeta vaihdella nimeä eestaas.

Nyt ootan esikoista ja haluaisin että koko perheellä olisi sama nimi. Jotenkin aihe nousi uudelleen ajankohtaiseksi.

Mies on vanhanaikainen, eikä voi kuvitellakaan ottavansa vaimon nimeä ja se kyllä suoraan sanottuna vituttaa.

Mitä jos koittaisit kuvitella itsesi siihen miehesi tilanteeseen?

Minusta on outoa, että kukaan edes miettii saati kysyy jotain näin typerää ja loukkaavaa.

Eikös se sama sukunimi ole juuri yksi sen jiftiksen ideoista, että julistetaan koko maailmalle että nämä ovat pari?

Kyllä tuon vielä tajuaisi jos haluaisi tyttönimensä pitää, mutta entisen äijäs.. huhhuh.

Mulla on sama tilanne ja vaihdan kyllä nimea. En kyllä ala ajokorttia uusimaan, passi menee vanhaksi niin sen uusin, mutta muuten antaa väestörekisterin tehdä uusimiset. Riittää, kun uusi kelakortti tulee sitten postissa.

Miten niin nimen vaihto työlästä?? Eihän siinä tarvitse kuin ilmoittaa vihittäessä uusi nimi ja sitten uusia ajokortit ym. Nyt se käy vielä kätevästi, mutta jos myöhemmin tulet katumapäälle, on nimen vaihto työlästä.
Ainakin vuosia sitten, kun tuttuni teki noin, ettei heti ottanut miehen nimeä, oli vaikeampaa ottaa myöhemmin. Muistaakseni mieheltäkin piti olla erikseen lupa, että hänen nimen saa ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä jos;29180690:

Minusta on outoa, että kukaan edes miettii saati kysyy jotain näin typerää ja loukkaavaa.

Eikös se sama sukunimi ole juuri yksi sen jiftiksen ideoista, että julistetaan koko maailmalle että nämä ovat pari?

Kyllä tuon vielä tajuaisi jos haluaisi tyttönimensä pitää, mutta entisen äijäs.. huhhuh.

:headwall:
Enköhän minä aloituksessa juuri todennut, että miehen mielestä se on ok, että pidän entisen nimen...On keskusteltu tästä asiasta useaan otteeseen.

Ota tyttönimi käyttöön ja pidä se koko loppuelämän riippumatta siitä eroatko tai menetkö vaikka kolmannen kerran naimisiin. Eipähän tarvi ainakaan koska enää vaihtaa nimeä eikä miettiä moisia ja kukaan ei loukkaannu.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;29180723:
Miten niin nimen vaihto työlästä?? Eihän siinä tarvitse kuin ilmoittaa vihittäessä uusi nimi ja sitten uusia ajokortit ym. Nyt se käy vielä kätevästi, mutta jos myöhemmin tulet katumapäälle, on nimen vaihto työlästä.
Ainakin vuosia sitten, kun tuttuni teki noin, ettei heti ottanut miehen nimeä, oli vaikeampaa ottaa myöhemmin. Muistaakseni mieheltäkin piti olla erikseen lupa, että hänen nimen saa ottaa.

Pitäähän siinä nyt muutakin vaihtaa kuin ajokortti...

Tunnetaan työelämässä???
Kaikki naiset tunnetaan työelämässä jollai sukunimellä, kunnes he naimisiin mennessä (yleensä) vaihtavat sukunimen.... et olisi ihan ensimmäinen jolla se vaihtusi, kokemustahan sinulla asiasta on.
Itse en suostuisi että mies pitäisi exänsä nimen....

Ymmärrän hyvin, että haluat pitää saman sukunimen kun on lapsia. Tärkeintä on että tuleva miehesi hyväkyy asian muulla ei ole väliä.

Samaa mieltä. Mitä sitä turhaan nimeä vaihtamaan. Kyllä kaikissa papereiden uusimisessa on oma vaivansa. Muillekin on hankalaa, kun joutuvat opettelemaan uuden nimesi. Saati sitten kaikki sähköpostiosoitteet, käyttäjätunnukset yms. Kaikkia ei välttämättä saa edes vaihdettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä jos;29180690:

Ei kaikilla ole niin huonot ja kieroutuneet välit exään kuin sinulla. Kasva vielä hetki ja mene sitten vasta naimisiin.

[QUOTE="Vieras";29180770]Samaa mieltä. Mitä sitä turhaan nimeä vaihtamaan. Kyllä kaikissa papereiden uusimisessa on oma vaivansa. Muillekin on hankalaa, kun joutuvat opettelemaan uuden nimesi. Saati sitten kaikki sähköpostiosoitteet, käyttäjätunnukset yms. Kaikkia ei välttämättä saa edes vaihdettua.[/QUOTE]

Samaa mieltä!

Ymmärrän pointtisi ja jos se on molemmille ok niin mikä ettei. Kun mä naimisiin mennessäni otin miehen sukunimen niin kyllä siitä tuli mun nimeni, on enempi mun näköinen kun tyttönimi koskaan. Ei mulla ainakaan ole pienintäkään aikomusta vaihtaa sukunimeäni enää ikinä, vaikka mikä tulisi.

[QUOTE="henni";29180766]Tunnetaan työelämässä???
Kaikki naiset tunnetaan työelämässä jollai sukunimellä, kunnes he naimisiin mennessä (yleensä) vaihtavat sukunimen.... et olisi ihan ensimmäinen jolla se vaihtusi, kokemustahan sinulla asiasta on.
Itse en suostuisi että mies pitäisi exänsä nimen....[/QUOTE]

Sinulla ei mahda olla tuon asian suhteen kovin merkityksellistä työtä... joten josko olisit ihan hiljaa niin ei tuo tyhmyys paljastuisi...

[QUOTE="Kysyn";29180750]Olis varmaan hyvä idea, jos se tyttönimi ei olisi niin kamala ;)
Jospa ottaisin äitini tyttönimen?[/QUOTE]

Nikä se tyttönimi sitten on? :)

Tuskinpa todellakaan mikään kamala on.

Minusta on outoa, itseasiassa pidän outona sitäkin, että joku pitää entisen miehen nimen erotessaan. Itse vaihdoin nimeni takaisin tyttönimeen, heti kun avioeropaperit oli allekirjoitettu.

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä