• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Onko outo kun 8-vuotias leikkii vielä?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Tuli selväksi ettei ole outoa leikkiä tuon ikäisenä :)

Joku ihmetteli miten etes kysyn tälläistä - Juuri siksi kun ei ole vertailu kohteita, seuraavaksi vanhimmat tuntemani lapset ovat 6-vuotiaita.. Niin ja on tää maailma mennyt jo niin paljon eteenpäin omasta lapsuudestani, etten tiennyt mikä tänä päivänä on se normi.

Meidän lapsella on huoneessaan vielä kaikki babybornit, nuken syöttötuolit ja muut :D En todellakaan ajatellut vielä muutamaan vuoteen alkaa karsimaan leluja pois tytöltä!
 
vieläki harmittaa
Itse olen ollut lastenvahtina yläasteella 4v pojalle, ja siinä sitte niiden hiekkiksellä tehtiin kakkua ja pikkuautoille ratoja kun niiden äiti tulee töistä kotiin. Seuraavana päviänä lapsi kerto mulle että: meidän äiti sano että sinä olet tosi lapsellinen kun hiekkiksella leikit :eek: siis sen lapsen kanssa olin yhdessä siinä :eek:
 
salla
itte lopetin varsinaisen leikkimisen kai siinä 12-vuotiaana. kyllähän sitä vieläkin (nyt siis olen 21) tavallaan leikin, serkkujen ja siskojen kanssa mökillä/mummon luona saatetaan pelata 10 tikkua laudalla, kirkonrottaa tai semmosia. ja pienempien serkkujen kanssa sitte hiekkalaatikolla leipoa kakkuja :D ja se on aivan yhtä ihanaa kun lapsena, tietysti kovin erilaista. oma tyttöni on vielä niin pikkunen että ei leikkimisestä niin perusta, mutta toivon todellakin että vielä 8-vuotiaana leikkii ja pitkään sen jälkeenkin :O
 
Mä leikin vielä 12-vuotiaana barbeilla itse ja mä muistelen kaiholla lämpimästi omaa lapsuuttani, joka oli mun mielestä elämäni parasta aikaa. Noin 10-vuotiaaksi asti leikin nukellakin. Ja kotia leikittiin ja monia muita kivoja leikkejä. Leikki on lapsen työtä ja mua säälittää nykylapset, jotka eivät enää osaa leikkiä, vaan kulkee minareissa meikit naamalla ostarilla syljeskellen jo 10-vuotiaana. Toivottavasti omat lapseni sais olla lapsia mahd. kauan.
 
vieras
Kyllä mun 8v tyttö leikkii ja hänen kaveritkin. Leikkii pehmoleluilla, bratzeillä, barbeilla, petshopeilla, eläinleluilla jne. Joskus jopa nukeilla, mutta niillä ei ole kyllä pienenpänäkään ihan hirveästi leikkinyt.

Uskoisin, että leikkii vielä pitkään. Ite leikin vielä yläasteella.
 
Piika-äiti
Outoa olisi, jos 8-vuotias ei leikkisi.

Ja vielä monta vuotta voit kannustaa häntä leikkiin ja peliin, jotka eri ikäkausina saavat erilaisia muotoja. Meillä teinit eivät enää leiki roolileikkejä ja ritareita; he larppaavat (osittain samat miekat tosin on edelleen käytössä kuin ritarileikeissä...)

 
vieras
Voi herran jestas, ajatteleeko joku oikeasti niin, että 8-vuotiaan leikkiminen on omituista... 8-vuotias on vielä täysi lapsi, joten leikkiminen on mun mielestä täysin normaalia. Se vasta omituista olisikin, jos tuon ikäinen ei enää leikkisi. Kuten joku tuolla edellä jo sanoi, meikit ja kylillä luuhailu ei kuulu 8-vuotiaan elämään.
 
Tasku Venus
Mun mielestä ihanaa että leikkii! Ja toivottavasti vielä pitkään. :) Mä leikin barbeilla vielä 13-vuotiaana. Ja ihan normaali olen. :LOL: Kyllä lasten kuuluu olla lapsia niin pitkään kun mahdollista.
 
Peräkylän eukko
Huolestuisin jos ei enää leikkis. Lapsihan se vasta on ja lapsi on terve kun leikkii. Mä leikin aikoinaan vielä 12-13 v. barbeilla ja ihan normaali musta tuli. Olen itse onnellinen siitä, että sain olla lapsi pitkään, olen säästynyt monelta murheelta. Musta on surullista katsoa tämän päivän 7. luokkalaisia, jotka hilluu pitkin kyliä iltamyöhään ja vetää viinaa ja käyttäytyy kun aikuiset. On ajat muuttuneet 20 vuodessa paljon eikä ollenkaan parempaan suuntaan!
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietin vaan kun lapseni luokkalaisten äidit on hieman ihmeellisiä mielipiteitä heittäneet, kun on ollut puhetta tämän ikäisten leikeistä.

Meidän 8-vuotias siis vielä todellakin leikkii mm. ulkona vääntää kuralääry ruokia, leikkii majassaan, tekee keppihevosille aitauksia ym. Sisälläkin leikkii edelleen barbeilla, bratzeillä, petshopeilla jne.

Luokkakaverinsa tuntuvat olevan jo niin isoja ettei enää etes omista esim. barbeja. Ulkonakin hengailevat vaan pyörillä, nuokkuvat puistonpenkeillä - eivät varsinaisesti leiki.

Mulla ei ole muita vertailun kohteita kuin nuo tyttäreni luokkalaiset, lapseni on tuttvapiirissäni/suvussani vanhin lapsista.

Tuli vähän hölmö olo kun tuli tästä leikkimisestä puhe..
Minun mielestäni oudompaa on, jos 8-vuotias ei leiki.
 
Alashandra harmaana
Kyllä tuon ikäisen pitää vielä leikkiä. Meillä neiti täyttää 14 ja nyt vietiin Brazit pois kun on ollu vähällä käytöllä jo vuoden. Kesällä oli vuoden vanhempi kaveri meillä yökylässä ja neidit rakensi majan lakanoista yms. suurista kankaista tytön huoneeseen ja siellä olivat ja nukkuivatkin, vasta seuraavana päivänä keräsivät pois. Minusta tuo oli ihanaa :)

Pojat meillä 10- ja 6- vuotiaat ja leikkivät täyttä päätä ja tietääkseni kaikki tuon 10-vuotisen kaveritkin.
 
Me leikittiin kaverin kanssa barbeilla vielä 13-vuotissynttäreitten kynnyksellä.

Nykyään tosiaan 8-vuotiaat kyselevät äidiltäänkin, että 'eikö ole hassua että minä leikin?' :kieh:
 
Saraldo
Ihanaa, että leikkii vielä! Mä todella toivon, että meidänkin tyttö jatkaisi leikkimistä niin pitkään kuin mahdollista. Paljon parempaa se leikkiminen kuin notkuminen niillä puiston penkeillä. ja kun leikkiminen sisällä loppuu, toivon että se jatkuisi pihoilla esim. pallopeleinä tai muulla liikunnalla.
 
Lastenlääkäri
Kyllä normaalin lapsen kuuluu lopettaa leikkiminen viimeistään 7-vuotiaana eli siinä iässä kun hän tulee kouluikään. Kehitysvammaiset lapset ovat tietenkin sitten eri asia, koska hehän eivät mene kouluun ja siksi kehitysvammaiset leikkivät vielä aikuisenakin.
 

Yhteistyössä