Onko olemassa pastoroituun maitoon tehtyä parmesanjuustoa???

Lueskelin netistä australialaisia ohjeita odottaville äideille, ja siellä sanottiin näin:

Semi soft and hard cheeses

By definition these cheeses contain =40% moisture. Cheeses in this category include such varieties as Edam and Gouda (which can also be classified as semi soft) as well as Colby, Cheddar, Swiss, Emmentaler, Gruyere, Romano, and Parmesan, the last two of which are very hard grating cheeses.

Hard cheeses have longer ripening periods, reduced moisture content and lower pH and are unlikely to support the survival and proliferation of Listeria and are therefore generally safe to consume by at risk groups

Eli tuon mukaan parmesania voisi syödä turvallisin mielin. Sitä en tiedä, saako sitä pastöroituun maitoon tehtynä.
 
Mutta mites sitten jäätelö? Lueskelin tänään kaupassa jäätelöpakettien tuoteselostuksia ja kaikissa mainitaan vain maito tai kerma - mistä tietää onko se pastöroitu vai ei? Voisi kai kuvitella, että Suomessa patöroidaan kaikki maitotuotteet, mutta mites sitten kun tänä päivänä moni tuote on tehty esim.Virossa tai Saksassa :/
 
Viljaliina: työreissulla keskieuroopassa huomasin, että sikäläiset suositukset menivät Australian tapaan; sanottiin, että kaikkia kovia juustoja voi syödä. Mutta neuvolasta saadussa paperissa lukee, että kaikki Valion juustot on tehty pastoroimattomaan maitoon, paitsi tuontijuustot, jonka listassa parmesantyypisetkin löytyy.

Meirami Mäkin olen löytänyt sen Pirkan "jauheena" olevan juuston. Mun mielestä se oli aivan hirveän makuista, mies taas tykkäsi kovasti.

Ongelma on vielä sekin, että monissa tuotteisa lukee vain "maito". Esim. salainen paheeni Jacky-makupalat edustaa tätä linjaa. Laitoin palautetta Jackylle, ja sain vastauksen, että kaikki heidän vanukkaat tehdään pastoroimattomaan maitoon. Uskoisin, että myös kaikki jädet tehdään. Olisi niistä varmaan muuten ollut neuvolassa puhetta. Sama Arlan juustoissa: juustoraaste -pusseissa ei mainita pastoroimattomuudesta, mutta meidän neuvolasta saadussa lapussa lukee,että kaikki Arlan juustot oon tehty pastoroimattomaan maitoon.

Huomasitteko, että uusimman 9kuukautta -lehden ruokapalstalla oli kunnon reseptit odattajille ja imettäjille: graavilohileipiä :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Viljaliina: työreissulla keskieuroopassa huomasin, että sikäläiset suositukset menivät Australian tapaan; sanottiin, että kaikkia kovia juustoja voi syödä. Mutta neuvolasta saadussa paperissa lukee, että kaikki Valion juustot on tehty pastoroimattomaan maitoon, paitsi tuontijuustot, jonka listassa parmesantyypisetkin löytyy.

Meirami Mäkin olen löytänyt sen Pirkan "jauheena" olevan juuston. Mun mielestä se oli aivan hirveän makuista, mies taas tykkäsi kovasti.

Ongelma on vielä sekin, että monissa tuotteisa lukee vain "maito". Esim. salainen paheeni Jacky-makupalat edustaa tätä linjaa. Laitoin palautetta Jackylle, ja sain vastauksen, että kaikki heidän vanukkaat tehdään pastoroimattomaan maitoon. Uskoisin, että myös kaikki jädet tehdään. Olisi niistä varmaan muuten ollut neuvolassa puhetta. Sama Arlan juustoissa: juustoraaste -pusseissa ei mainita pastoroimattomuudesta, mutta meidän neuvolasta saadussa lapussa lukee,että kaikki Arlan juustot oon tehty pastoroimattomaan maitoon.

Huomasitteko, että uusimman 9kuukautta -lehden ruokapalstalla oli kunnon reseptit odattajille ja imettäjille: graavilohileipiä :LOL:
Siis tarkoitat varmaan pastoroituun maitoon ;) Puhut usemmassa kohdassa, että kaikki tuotteet olis tehty pastoroimattomaan maitoon? Siis pastoroituja tuotteita saa syödä, ei pastoroimattomia.
 
tuosta graavilohileivästä: eli kieltohan koskee VAIN vakuumipakattua graavi- ja savukalaa, joita ei pitäisi muutenkaan syödä!!!

eli graavi- ja savukalaa saa syödä tuoreena..elikkä mars vaan itse savustamaan tai graavaamaan tai sitten kalatiskille kysymään, koska kalat on laitettu =)

maltti on valttia, mutta järkeäkin pitää käyttää, sillä raskaus ei ole sairaus..

T.tiltu ja mini 8+1
 
Itse sain neuvolasta lapun, jossa kaikki kypsentämättömät kalat ja lihat pantiin pannaan.

Joka suupalaa ei vain voi vahtia. Raskaus ei ole sairaus, ja suurpiirteisenä ihmisenä paasasin sitä männä aamuna kahvipöytäkeskustelussa. Sain niskaani lääkärin ja kaksi ravitsemustieteilijää, jotka olivat sitä mieltä että listeriavaara on otettava vakavasti, ja että raaoista lihoista ja kaloista sekä pastoroimattomista maitotuotteista tulisi todella pysyä erossa.
 
Minä en ymmärrä tuota vakuumipakkaus-juttua kyllä ollenkaan, koska jos kalassa on listeria niin sehän on jo kalassa valmiina kun se tehtaalle tuodaan. Ei siihen vakuumipakkaus mitenkään vaikuta. Totta on, että listeria pystyy lisääntymään vakuumipakkauksessa, koska siinä on pitkä myyntiaika, mutta ihan samalla tavalla se listeria voi olla siellä kalatiskilläkin.
 
Ukko paistoi pihvejä, jotka oli TOSI medium, ja huomautin siitä kyllä, mutta söin kuitenkin. Nyt istun tässä, ja oon tietty ihan varma, että mulla on toksoplasmoosi. Raskaanaolemiseen liittyy kyllä tää vankka luulosairauden oire myöskin... :/
 

Yhteistyössä