ONKO olemassa mitään lakia? (vanhustenhoito)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
eli onko mitään lakia/määräystä siitä että montako vanhusta voi olla tavallaan yhden lähihoitajan vastuulla esim. vuodeosastolla?
siis niinku lastenhoidossa on...
eli jotain mikä määrää sen montako hoitajaa on oltava osastolla

Mä en muista että olis lakia, mutta sen sijaan valtakunnalliset suositukset on. Mikään pakkohan niitä ei ole noudattaa :( Korjatkaa jos olen väärässä, mutu-tuntumalta tämä.

Se riippuu siitä kuinka suuri osasto on eli potilas paikoista, siitä onko osasto 24\7 vai vain esim. virka aikana. En tiedä onko siitä lakia mutta luulisin että yksi hoitaja ei varmaan voi hoitaa jotain 50 potilasta yksinään.. :)

Ei kai siihen ole varsinaista lakia, mutta on se suhdeluku suositus, mitä kunnat ovat velvollisia noudattamaan.

Kuulostaa kyllä tosi vähältä tuo mitoitus, ota yhteyttä vaikka luottamusmieheen.

Suosituksia on olemassa muttei mitään lakia, joka pitäisi täyttää ehdottomasti. Itse oon töissä paikassa jossa yhtä hoitajaa kohti 7 vanhusta...että vaikka kuinka olis halua tehdä kaikki hyvin ja viimeisen päälle ja vielä seurustella vanhusten kanssa niin valitettavasti se ei meinaa oikein onnistua kun perustarpeista huolehtiminen vie kaiken ajan...

Yhteistyössä