Koulun turvallisuus jutuista kyse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Tietääkö kukaan onko olemassa joku laki, että montako valvojaa on oltava esim. mäenlaskua ja onko valvojat oltava niin että osa on mäen päällä, osa siinä keskivaiheilla ja osa sitten alhaalla?
Onkohan olemassa myös jonkinlainen ilmoitusvelvollisuus jos siellä mäessä tapahtuu jotain?
Näitä tarkoitan siinä mielessä että onko olemassa joku kirjoitettu laki jossa näistä saisi kiinni, vai kuuluuko koulun omaan toimintasuunnitelmaan ja jos sitä ei ole niin sitten ei mitään velvoitteitakaan ole?

Meillä sattui mukavasti lapselle niin, että sai aivotärähdyksen kun porukka ajoi päälle mäessä ja nyt kukaan ei koulun puolelta kerro näitä asioita minulle.

Pitänee tehdä ihan tutkinta pyyntö asiasta että saa pengottua totuuden esiin?

Ei kun liikunta tunnilla ja näkijöitä kyllä oli.
Opettaja valehtelee minulle tapahtuneesta asioita.
Esim. väitti lapsen nenästä tulleen vain räkää, mutta kummasti paperi ja nenä olivat veressä.

Entäs jos se olisi tapahtunut kouluajan ulkopuolella. Voi kamala, kun on oikein tapahtunut vahinko. Aina syyllinen pitää löytää ja varsinkin opettaja, kun ei ollut mäkeen rynnännyt laskevien lapsien sekaan, mikä olisi ollut vielä vaarallisempaa kaikille. Päästätkö yleensä lasta lainkaan ulos ilman viiden aikuisen valvontaa?

Esim partiolaisten järjestämällä mäenlasku tapahtumalla oli pitänyt nimenomaan olla tarkasti sijoitetut valvojat mäessä ja että siellä ei mäkeen saa laskea toisia ennen kuin edelliset on alta pois.

No eipä liikuntatunnilla tarvi olla valvomassa kuin liikunnanopettaja (niin kuin yleensäkään millään tunnilla) ja hän valitsee paikan siten että näkee mahdollisimman hyvin koko mäen ja pystyy samalla jakamaan laskuvuoroja ja kontrolloimaan tilannetta.

Mitä lapsi itse kertoo tilanteesta? Aivotärähdys ja nenäverenvuoto voivat oireilla vasta pitkän ajan päästä, ei välttämättä samoin tein, joten ei opettaja välttämättä valehtele. Lapsille sattuu ja tapahtuu ja aivotärähdykset ovat yleisiä (nenäverenvuodotsa nyt puhumattakaan), ei niistä kannata heti ketään oikeuteen vetää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos se olisi tapahtunut kouluajan ulkopuolella. Voi kamala, kun on oikein tapahtunut vahinko. Aina syyllinen pitää löytää ja varsinkin opettaja, kun ei ollut mäkeen rynnännyt laskevien lapsien sekaan, mikä olisi ollut vielä vaarallisempaa kaikille. Päästätkö yleensä lasta lainkaan ulos ilman viiden aikuisen valvontaa?

Joopa joo. Mistäs sinä tiedät onko vahinko vai tahallinen teko?
Olitko paikalla?
Ei taittu sinun mielipidettä tänne kysyä.

Minun mielestä kouluilla on oltava turvallisuus suunnitelmat...en ole varma.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Esim partiolaisten järjestämällä mäenlasku tapahtumalla oli pitänyt nimenomaan olla tarkasti sijoitetut valvojat mäessä ja että siellä ei mäkeen saa laskea toisia ennen kuin edelliset on alta pois.

No sehän on hienosti hoidettu, mutta ei laki sellaista vaadi. Koulussa varsinkin on hankalaa saada edes sijaisia, lapset joutuvat olemaan ilman aikuiseisten valvontaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
No eipä liikuntatunnilla tarvi olla valvomassa kuin liikunnanopettaja (niin kuin yleensäkään millään tunnilla) ja hän valitsee paikan siten että näkee mahdollisimman hyvin koko mäen ja pystyy samalla jakamaan laskuvuoroja ja kontrolloimaan tilannetta.

Mitä lapsi itse kertoo tilanteesta? Aivotärähdys ja nenäverenvuoto voivat oireilla vasta pitkän ajan päästä, ei välttämättä samoin tein, joten ei opettaja välttämättä valehtele. Lapsille sattuu ja tapahtuu ja aivotärähdykset ovat yleisiä (nenäverenvuodotsa nyt puhumattakaan), ei niistä kannata heti ketään oikeuteen vetää.

Aivotärähdys ja verenvuoto olivat välittömät.

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:

Olitko paikalla?

Siis tahallinen teko opettajalta? Vai toisilta oppilailta? Jos yksi aikuinen vahtii pariakymmenta lasta, ei voi millään nähdä joka suuntaan koko ajan.

Koulusta siis puhutaan ristiin. Ja se että miksi mäessä ei ole noudatettu niitä ohjeita jotka siellä on alunpitäen jaettu. Eli lapsi on ollut ns.turva alueella nousemassa ohjeiden mukaan mäkeä ylös ja sinne on sitten tultu päälle pulkalla.
Ja se että koululta ei asiasta ilmoitettu minulle millään tapaa. Sattui onneksi viimeisellä tunnilla ja olin menossa hakemaan lasta itse koulusta. Opettaja oli jättänyt parkkipaikalle odottamaan noutajaa.

Olitko paikalla?

Jaa että rangaistavaa, jos sattuu jalkapallpelissä pallo jotain nääamaan. Joo turvallisuussuunnitelma, minne pallon on sallittua lentää. Ja valvoja joka kolmen metrin päähänkentällä Voi taivas lopeta toi hysteria. Ne opet taisi nauraa sulle ihan tosissaan takanapäin.

Pulkan hallinta ei ole ihan helppoa, varsinkaan lapselle, joten eiköhän ole ihan vain vahingosta kyse kun joku lapsi onkin livennyt varsinaiselta lasku alueelta.

Miten se aivotärähdys on välittömästi ilmennyt? Epäilen suuresti että opettaja olisi jättänyt hourailevan ja tokkuraisen lapsen odottamaan kyytiä yksinään.

Koulusta siis puhutaan ristiin. Ja se että miksi mäessä ei ole noudatettu niitä ohjeita jotka siellä on alunpitäen jaettu. Eli lapsi on ollut ns.turva alueella nousemassa ohjeiden mukaan mäkeä ylös ja sinne on sitten tultu päälle pulkalla.
Ja se että koululta ei asiasta ilmoitettu minulle millään tapaa. Sattui onneksi viimeisellä tunnilla ja olin menossa hakemaan lasta itse koulusta. Opettaja oli jättänyt parkkipaikalle odottamaan noutajaa.

Toinen lapsi laski vahingossa päälle, ja koska kyseessä oli viimeinen tunti & tiedettiin sinun tulevan hakemaan niin ei koettu tarpeelliseksi soittaa. Aivotärähdys ei kyllä ihan heti näy.

...noin arvelisin tapahtuneen.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Siis mitä! Lapsella aivotäräys ja lapsi odotteli yksinään sinua hakemaan?
Minä tekisin ainakin poliisille tutkintapyynnön.

Jos nyt kuitenkin ensin puhuisit vaikka reksin kanssa ennenkuin teet tutkintapyyntöä. Sen jälkeen kunnei sitten puhuta kuin sen poliisin kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja tt:

Aivotärähdys ja verenvuoto olivat välittömät.

Niin varmasti. Ei kai kukaan ajatellutkaan, että aivotärähdys tuli kotimatkalla ja verenvuoto seuraavana päivänä. Onko aivotärähdys diagnosoitu lääkärin toimesta? Jos ei niin syytä olisi.

Olitko paikalla?

Jaa että rangaistavaa, jos sattuu jalkapallpelissä pallo jotain nääamaan. Joo turvallisuussuunnitelma, minne pallon on sallittua lentää. Ja valvoja joka kolmen metrin päähänkentällä Voi taivas lopeta toi hysteria. Ne opet taisi nauraa sulle ihan tosissaan takanapäin.

Eikö ne turvallisuussuunnitelmat koske mahdollisia uhkatilanteita ja sellaisiin varautumista?

Mitä luulet että POLIISI saisi aikaan? Eikö kannattaisi ottaa yhteyttä koulun rehtoriin ja selvittää asia sitä kautta? Opettaja ei olisi voinut estää onnettomuutta, mutta ehdottomasti olisi pitänyt soittaa lapsen huoltajalle ja odottaa lapsen kanssa, että häntä tullaan hakemaan.

Ja taas ap tekisi poliisin toimista tutkintapyynnön, kun poliisi ei vanginnut ja pamputtanut heti koko koulun henkilökuntaa. Ap aloitti, että porukka ajoi päälle mäessä ja lopuksi yksi lapsi olikin vahingossa pulkkansa kanssa suistunut mäestä ja törmännyt hänen lapseensa. Sitten tehdään vielä poliisin toimista tutkintapyyntö, kun opettaja ei joutunutkaan vankilaan ja päälle laskenut porukka pääsi ilman joukkopahoinpitelytuomiota. Kannattaako päästä lasta ovesta ulos yleensäkään.

Olitko paikalla?

Kenen mielipiteitä Siirin mielestä kysyttiin ? Ei avauksessa ollut mitään reunaehtoja vastauksille. Opettaja on varmaan tahallaan suistanut jonkun porukan ko. lapsen päälle. En tietenkään ollut paikalla, joten tyhmä kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja arvaus:
Heitteillepano jos vammat heti tulleet eikä ilmoitusta vanhemmille eikä odottanut hakijaa....kysy poliisilta.

Nää jutut tuntuvat kasvavan koko ajan elämää suuremmiksi. Nyt oli oikein VAMMAT. Silloin olisi varmaan jo soitettu ambulanssi heti paikalle.