onko olemassa jotain pissi/pukeutumis terapiaa lapselle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
mä alan olla nyt epätoivoinen jo eetu täytti nyt 3v. joulukuussa ja ei suostu itse pukemaan vieläkään, ei pissi pottaan. ei sano jos kakka on tulossa. mä oon oikeesti yrittänyt! istuu kyllä potalla mutta ei tee ikinä sinne mitään. ja tuo pukeminen. eilen tunti taisteltiin siitä että housut pitäs pukea. ihankun se ei hahmottasi miten ne menee päälle. vaippaakaan ei ite rupea pukemaan huutaa vaan kun hinaaja että pitäisi äitin laittaa.. sanon että ite pitää pukea.ei sit millään rupea vaikka näyttänyt monesti miten tapahtuu. päiväkodissa ovat tästä jo huolissaan. itekin olen. jos vaipattakin antaa olla niin ei tajua potalle mennä, vaikka ohjaan sinne, vaan tekee tarpeet lattialle. vaikka potta vieressä. uskomatonta tää. tätä jo 2v taisteltu.. harjoteltu ja harjoteltu. kun eetu oli 2v kysyin että pitäs nyt jotain apua saaha tähän.. "ei kuulemma kiire viellä. kun on keskonen." nyt heti kun täytti 3v niin tulikin äkkiä kauhee kiire asian suhteen.. ihankun tähän nyt ois yhessä yössä joku ihme oppiminen tullut.. heti kun täyttää 3v.

paineita paineita kun on nää normit miten pitäs kasvaa ja kehittyä... mutta kun toinen ei oo valmis selkeesti, eikä yhteistyö kykyinen. ei minun, isän, eikä hoitajien kanssa. onko kenelläkään samaa ongelmaa? saitteko mistään apua?

muuten eetu kehittynyt hyvin puhe kasvu yms..

kummasta tässä nyt ois huolissaan enemmän pukemisesta vai siitä että en saa tuota kuivaksi.. huh

en minä olisi vielä huolissani. Pojilla ei välttämättä ole niin paljon kiinnostusta opetella itse pukemaan ja kuivaksi ei oikein voi opettaa, sen oppii jokainen lapsi kun on siihen valmis. Tsemppiä teille, varmasti turhauttaa, mutta älä murehdi :)

Älä ota paineita.
Pue sinä se vaippa ja vaatteet. Kyllä joskus tulee aika kun itse haluaa pukea.
Pidä pottatauko, anna kehittyä omaan tahtiinsa.
Kolmevuotias kuitenkin vielä niin pieni
:heart:

Mulla myös 3v poika, eikä itse pue. Mielenkiinto on hiukan herännyt jo, riisuu kyllä välillä, ja esimerkiksi ulkohaalarit vetää päälle. aamuisin tulee poika puettua, eli pitkälti oma vika kun ei osaa kunnolla pukea. Mutta en ole kyllä yhtään huolissaan, harjoitellaan pikkuhiljaa. Pojalla menee heti hermot jos ei ekalla yrittämällä saa. Auttasko tuohon potta-asiaan joku palkinto? Saa tarran kun tekee asiat pottaan, ja kun tarroja on saanut jonkun tietyn määrän niin saa jotain mitä haluaa, lelun tms.?

Meidän 3-v on ollut kuiva jo pitkään, mutta pukemisen kanssa temppuilee edelleen joskus ja odottaa palvelua. Osaa pukea jos haluaa. Olen muutaman kerran menettänyt hermoni ja tylysti ilmoittanut, että me muut puettiin jo ja lähdetään nyt ulos. Tule perässä kun saa puettua. Tässä vaiheessa vaatteet menee vähän äkkiä päällä. Myös päiväkodissa on yrittänyt vaatia palvelua tässä asiassa, mut hoitajat ei ehdi pienten ryhmässä pukea näitä ryhmän isoimpia ja siellä on alkanut pukea kun on ollut pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 3-v on ollut kuiva jo pitkään, mutta pukemisen kanssa temppuilee edelleen joskus ja odottaa palvelua. Osaa pukea jos haluaa. Olen muutaman kerran menettänyt hermoni ja tylysti ilmoittanut, että me muut puettiin jo ja lähdetään nyt ulos. Tule perässä kun saa puettua. Tässä vaiheessa vaatteet menee vähän äkkiä päällä. Myös päiväkodissa on yrittänyt vaatia palvelua tässä asiassa, mut hoitajat ei ehdi pienten ryhmässä pukea näitä ryhmän isoimpia ja siellä on alkanut pukea kun on ollut pakko.

kokeillut samaa ei onnistunut.. kauhee huuto vaan.. ja sitä jatkuu ja jatkuu

päiväkodissa ovat sitä mieltä kun keskusteltiin aiheesta. että pitäs käyvä lastenlääkärille puhumassa jo tästä ongelmasta. että olisiko vika jossain muussa kun haluttomuutta oppia asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kokeillut samaa ei onnistunut.. kauhee huuto vaan.. ja sitä jatkuu ja jatkuu

Mä olen kuule molempien lapsien kanssa joutunut menemään pari kertaa ihan ulos asti niin et lapsi on jäänyt raivoamaan vaatteineen eteiseen. Asutaan omakotitalossa, joten ääntä mahtuu maailmaan. Olen seissyt oven takana ja välillä kysynyt joko vaatteet on päällä. Yleensä oven avatessani olen löytänyt eteisestä täysillä raivoavan uhmaikäisen, jolla on sittenkin ne vaatteet puettuna ihan itse. :D

Jos sun lapsi on ihan normaalisti kehittynyt, niin voi olla uhmaiästä johtuvaa tuollainen. Älä anna periksi, vaikka huutaa. Ens kerralla huutaa vielä enemmän, jos huomaa, että sillä saa tahtonsa läpi ja pukemispalvelua. Toki minäkin autan vaikeiden vaatteiden kanssa, mut ne mitä osaa itse pukea, pukee myös itse.

Vaipattomuudesta sitä kommentoisin, että täällä meni puoli vuotta vaippojen poisottamisesta siihen kun lapsi meni omaehtoisesti potalle. Jos saat lapsesi edes sinne potalle, niin älä ota stressiä. Kyllä rytmittämälläkin lapsen kuivana saa pidettyä, ja se ei edes ole vaikeaa ja aikaavievää. Naamasta ja eleistä kyllä näkyy, kun hätä on.

Vaateasiaan on vaikea sanoa täydellisiä neuvoja. Yksi jästipää kun täältäkin löytyy. Välillä esittää täysin osaamatonta niin että ulkopuolinen voisi uskoa. Mutta todellisuudessa taitoa on ihan riittävästi. Motiivin löytäminen on se suurin juttu. Meillä tarralla ei ole vaikutusta. Herkuilla olisi hieman, mutta sitä en käytä (testattu kuitenkin on). Yövaatteisiin useimmin tehoaa uhkaus iltasadun jäämisestä väliin. Tänään on tehonnut "temppurata", jonka varastin joltain palstalaiselta. Vaatteet on laitettu lattialle pukemisjärjestyksessä ja niitä on siitä kiva pistää järjestyksessä päälle. Lisäksi sorrun aineelliseen palkintoon - lapsi sai haluamansa pienen legopaketin kaupasta. Vauhdikkaasta ja tottelevaisesta suorituksesta saa yhden pienen palasen koota sitä. Teho on ollut ehdottoman hyvä. Vaatteet lentävät pois päältä ja menevät oikealle paikalle pyytämättä ja ulkovaatteet ovat menneet myös hyvin päälle. Mutta kun palkinnottakin pitäisi pukea :/

Mitä mieltä itse olet asiasta, oletko huolestunut? Onko kyseessä oikeasti osaamattomuus? Jotkut voimakastahtoiset lapset voivat käyttää mm. ruokaa, wc:ssä käyntiä, pukemista yms. vallan käyttönä. Mä en ihan heti usko että normaalilla motorisilla taidoilla varustettu 3-vuotias lapsi ei saisi mitään vaatteita itse päälleen.. Palkintoja voi mun mielestä ihan hyvin käyttää, mutta se on kaupan käyntiä joka mun mielestä on jossain määrin myös hieman kyseenalaista. Teidän tapauksessa kuitenkin kokeilemisen arvoinen. Ja mun mielestä kannattaisi sopia ryhmän lastentarhanopettajan kanssa palaveri jossa sovitte yhteiset pelisäännöt miten pystyisitte tukea pukemista ja kuivaksi oppimista sekä kotona että päiväkodissa.

Minulla on reilu 3v. joka osaa pukea mutta ei viitsi. Kuivaksi oppi vuodenvaihteessa oikeastaan päivässä, siihen saakka ei tempulla eikä millään edes suostunut potalle. Liekö itsepäinen vai hidasoppinen, en tiedä mutta sitten kun oppii uuden asian niin sujuu heti hyvin. Tunnustan että itselle on ollut välillä ahdistavaa kun kysellään eikö vieläkään osaa sitä tai tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja yks ope:
Mitä mieltä itse olet asiasta, oletko huolestunut? Onko kyseessä oikeasti osaamattomuus? Jotkut voimakastahtoiset lapset voivat käyttää mm. ruokaa, wc:ssä käyntiä, pukemista yms. vallan käyttönä. Mä en ihan heti usko että normaalilla motorisilla taidoilla varustettu 3-vuotias lapsi ei saisi mitään vaatteita itse päälleen.. Palkintoja voi mun mielestä ihan hyvin käyttää, mutta se on kaupan käyntiä joka mun mielestä on jossain määrin myös hieman kyseenalaista. Teidän tapauksessa kuitenkin kokeilemisen arvoinen. Ja mun mielestä kannattaisi sopia ryhmän lastentarhanopettajan kanssa palaveri jossa sovitte yhteiset pelisäännöt miten pystyisitte tukea pukemista ja kuivaksi oppimista sekä kotona että päiväkodissa.

totta kai olen huolestunut. tuosta en ole varma olisiko osaamattomuutta vai kyse jostain muusta koska on keskonen.. on voinut jäädä siitä joku kehityshäiriö. mutta sitä just mietin että jos näin on.. niin kai nyt tähänkin ongelmaan on jotain terapiaa.. kun onhan puheterapiaakin yms... pitäs kai neuvolan puoleen kääntyä. vai menisinkö suoraan kunnan lääkärille?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Toi pissaaminen voi oikeesti olla rakon kehittymättömyyttä. Lapsi on vielä pieni en olis huolissani. Pukea ton ikäinen kyllä jo vois ite ...

joo niin mustakin vois kyllä joo

Niin, tarkoitin että pukemisen opetteluun voisin hakea apua. Perheneuvolasta? Toimintaterapiasta? Tavallisesta neuvolasta tuskin saat apua.

No joo. Meillä ei 3v suostu pukemaan ite vielä. Riisuu kyllä. Ja potalla käy kyllä välillä, mut vaipaton ei ole. Tekee housuun, jos ei ole kokonaan housut pois ja lähellä pottaa. Neuvolatäti ei ollu laisinkaan huolissaan. Poika ei ole vielä valmis pottailuun ja harppaa kyllä kehityksessä sitte luultavasti ihan yht'äkkiä. =)

Yhteistyössä