Onko olemassa joku velvollisuus säilyttää exän tavaroita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iines"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iines"

Vieras
Muutin vasta yhteen mieheni kanssa ja tuli ilmi, että hänen varastonsa on melkein täysi exän tavaroista. Exä muuttanut pois vuosi sitten ja sen jälkeen käynyt kerran hakemassa jonkun tavaransa, mutta jättänyt useita laatikoita ottamatta.
Nyt mieheni miettii, että onko hänen säilytettävä niitä vielä vai voiko ne vain heittää menemään. Ossaako joku kertoo onko tähän jotain lakia tms.?

Jos ei kunnolla ilmoita, etta roskis odottaa vaan havittaa tavarat itsekseen, niin on aika ikava ihminen. Sanoo laki mita tahansa.

Öö, millä tavalla on ikävä ihminen, jos toinen on itse päättänyt lähteä ja jättänyt ottamatta tavaroitaan, eikä vielä VUODENKAAN päästä ole viitsinyt niitä hakea. Ne vie kuitenkin aikalailla tilaa, josta myös maksamme vuokran muodossa...?

Miehesi kannattaa olla yhteydessä siihen eksään ja jutella aiheesta. Ja laittaa vaikka joku takaraja että esim. 18.12. mennessä on tultava hakemaan, tai hänen on laitettava ne eteenpäin. Vähän pitää antaa reagointi aikaa kun on kuitenkin vuoden säilyttänyt tavaroita. Mutta missään nimessä ei tuon takarajan ylityttyä tarvitse enää.

[QUOTE="iines";30425633]Öö, millä tavalla on ikävä ihminen, jos toinen on itse päättänyt lähteä ja jättänyt ottamatta tavaroitaan, eikä vielä VUODENKAAN päästä ole viitsinyt niitä hakea. Ne vie kuitenkin aikalailla tilaa, josta myös maksamme vuokran muodossa...?[/QUOTE]

Eihän se siitä ajasta ole kiinni, vaan siitä, onko exälle edes ilmoitettu, että ne pitäisi hakea. Varastossa olevat tavarat eivät todennäköisesti ole miestä mitenkään häirinneet, ennen kuin nyt sinun muuttosi vuoksi tarvittaisiin lisää varastotilaa. Jos olisivat häirinneet, niin viimeistään silloin kun exä tuli jotain tavaraansa sieltä hakemaan, olisi mies voinut sanoa että ota nyt muutkin mukaan, tai hävitän ne.

Sitä paitsi, onpa paha vaiva soittaa yksi puhelu tai laittaa tekstari. Se olisi käynyt huomattavasti nopeammin, kuin tällaisen aloituksen teko ja siihen vastailu. Vai oletko niin epävarma ja mustasukkainen, ettet halua miehesi kohtaavan exää edes tavaroiden poishaun yhteydessä?

Joka tapauksessa, jos yllättäen toisen tavarat hävittää, kyllä sitä vahingontekona voidaan pitää. Joten en suosittele.

Eihän se siitä ajasta ole kiinni, vaan siitä, onko exälle edes ilmoitettu, että ne pitäisi hakea. Varastossa olevat tavarat eivät todennäköisesti ole miestä mitenkään häirinneet, ennen kuin nyt sinun muuttosi vuoksi tarvittaisiin lisää varastotilaa. Jos olisivat häirinneet, niin viimeistään silloin kun exä tuli jotain tavaraansa sieltä hakemaan, olisi mies voinut sanoa että ota nyt muutkin mukaan, tai hävitän ne.

Sitä paitsi, onpa paha vaiva soittaa yksi puhelu tai laittaa tekstari. Se olisi käynyt huomattavasti nopeammin, kuin tällaisen aloituksen teko ja siihen vastailu. Vai oletko niin epävarma ja mustasukkainen, ettet halua miehesi kohtaavan exää edes tavaroiden poishaun yhteydessä?

Joka tapauksessa, jos yllättäen toisen tavarat hävittää, kyllä sitä vahingontekona voidaan pitää. Joten en suosittele.

Kyllä mä heitin eksän tavarat ja vaatteet roskiin kun ei tullut hakemaan kuukauden sisällä siitä kun oli muuttanut pois. Eikä ollut uutta miestä tulossa asumaan luokseni. Miksi ihmeessä mun niitä olisi pitänyt säilyttää omassa asunnossani? Mulle olisi ollut vaivaa soittaa tai laittaa tekstari. Mikä vahingonteko??? Salli mun nauraa!

Kyllä mä heitin eksän tavarat ja vaatteet roskiin kun ei tullut hakemaan kuukauden sisällä siitä kun oli muuttanut pois. Eikä ollut uutta miestä tulossa asumaan luokseni. Miksi ihmeessä mun niitä olisi pitänyt säilyttää omassa asunnossani? Mulle olisi ollut vaivaa soittaa tai laittaa tekstari. Mikä vahingonteko??? Salli mun nauraa!

No, kukin toimii tavallaan tässä maailmassa. Itse en heittäisi noin vaan toisen ihmisen tavaroita roskikseen, oli sitten eksä tai joku muu. Ap:n miehen tapauksessa soittaisin hänelle ja sopisin, milloin hakee tavaransa - jokin kohtuullinen aika on syytä antaa, ja jos on jotain erityistä (tyyliin eksä on juuri silloin matkoilla tai vaikka viimeisillään raskaana), joustaisin. Ihan vaan siksi, että haluan olla mukavampi ihminen kuin esim. sinä, joka heitit tavarat roskiin vain siksi, että saatoit tehdä niin. Maailmassa on jo tarpeeksi ikäviä ihmisiä. Mutta loputtomiin ei toki tarvitse eksän tavaroita säilöä, mutta asiahan menee eteenpäin kun sen ottaa puheeksi ja sopii eksän kanssa, mitä tavaroille tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30426152:
No, kukin toimii tavallaan tässä maailmassa. Itse en heittäisi noin vaan toisen ihmisen tavaroita roskikseen, oli sitten eksä tai joku muu. Ap:n miehen tapauksessa soittaisin hänelle ja sopisin, milloin hakee tavaransa - jokin kohtuullinen aika on syytä antaa, ja jos on jotain erityistä (tyyliin eksä on juuri silloin matkoilla tai vaikka viimeisillään raskaana), joustaisin. Ihan vaan siksi, että haluan olla mukavampi ihminen kuin esim. sinä, joka heitit tavarat roskiin vain siksi, että saatoit tehdä niin. Maailmassa on jo tarpeeksi ikäviä ihmisiä. Mutta loputtomiin ei toki tarvitse eksän tavaroita säilöä, mutta asiahan menee eteenpäin kun sen ottaa puheeksi ja sopii eksän kanssa, mitä tavaroille tehdään.

Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi...
Tosin jos se exä olis ollut täysi munapää, niin olisin saattanutkin poltaa sen kamat isolla roviolla :)

• Tykkää
Reactions: Nuri

Et sinä miten tahansa voi toisen omaisuutta tuhota, vaikka se haltuusi olisi jäänyt. Ikuisesti ei tarvitse säilyttää, mutta tiedossa olevalle omistajalle pitää kyllä varata tilaisuus ottaa tavaransa talteen.

Jos kaverisi unohtaa luoksesi jotain tavaraa, eikä huomaa sitä pois hakea, katsotko oikeudeksesi heittää taravan roskiin tai myydä sen, kaverille ilmoittamatta?

Mistään vaivasta ei ole kyse, käytithän tähän vastaamiseen yhtä paljon aikaa kuin tekstarin näpyttämiseen olisi mennyt. Ilmeisesti vaan olit erosta katkera ja halusit exälle kostaa.

Jaoin erään exäni hyväkuntoiset tarvetavarat/vaatteet tuttavilleni ja poltin loput :D

Tämä siksi, koska tyyppi ei tullut koskaan niitä hakemaan.

Viimeksi muokattu:

Saanko arvata, että et ole vielä nykyisinkään löytänyt luottamuksellista ja toimivaa parisuhdetta kenenkään kanssa?

Ei tarvitse vastata, sillä vastaus näkyy jo kirjoituksessasi.

[QUOTE="iines";30425618]Muutin vasta yhteen mieheni kanssa ja tuli ilmi, että hänen varastonsa on melkein täysi exän tavaroista. Exä muuttanut pois vuosi sitten ja sen jälkeen käynyt kerran hakemassa jonkun tavaransa, mutta jättänyt useita laatikoita ottamatta.
Nyt mieheni miettii, että onko hänen säilytettävä niitä vielä vai voiko ne vain heittää menemään. Ossaako joku kertoo onko tähän jotain lakia tms.?[/QUOTE]

Jos vaikka on niin ku meillä.. exä ei anna minun hakea tavaroitani pois.. kantsiis kysyä jos vaikka olisi samoin teillä..

Yhteistyössä