Onko okei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satunnainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satunnainen

Vieras
Tuolla:
http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=756101#756101

Heitän esimerkin Suomen ja Hollannin erosta.

Menimme leikkipuistoon täällä Suomessa. Lapsi otti vapaana olevan polkutraktorin ja alkoi leikkiä. Traktorin omistaja noin neljävuotias poika tuli ja tönäisi traktorilla leikkineen lapsen pois.

Hollannissa isi olisi pitänyt puhuttelun lapselleen ja torunut, että noin ei saa tehdä. Suomessa isi kehui lastaansa, kun piti puoliaan ja käyttäytyi väkivaltaisesti toista lasta kohtaan.

Minä oksensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Toivottavasti oksensit edes ämpäriin / pussiin tms etkä sinne lasten hiekkalaatikkoon :xmas:

Kai se on opetettava lapset lyömään ja tappelemaan, että voivat alistaa toisiaan eikä tulla alistetuiksi. Maassa maan tavalla.

ei ole okei, enkä minä ainakaan anna lapseni noin toimia, enkä siihen kannusta =) ja uskon, että hollannista ja suomesta löytyy myös niitä jotka toimivat päinvastoin esimerkkiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei ole okei, enkä minä ainakaan anna lapseni noin toimia, enkä siihen kannusta =) ja uskon, että hollannista ja suomesta löytyy myös niitä jotka toimivat päinvastoin esimerkkiä =)

Niinpä. :xmas: Tuskin asia on nin mustavalkoinen että KAIKKI suomessa toimivat näin ja KAIKKI hollannissa noin.

Suomi on kilpailuyhteiskunta ja se näkyy myös leikkipuistoissa. Ei täällä ole yhteisöllisyyttä.

Sen huomaa esim. siinä, että täällä pidetään kerrostaloissa ovia kiinni.

Siis mitä? Mä en tota linkkiä lukenut, mutta väitätkö sä, että Hollannissa kasvatetaan lapset paremmin kuin Suomessa?

Ei kuule ole totta. Hollannissa esim jonottaminen on TÄYSIN vieras käsite, aikuisille ja lapsille. Siellä vessajonoissa esim pitää aikuiset ja lapset kyynerpäin pitää loitolla. Toisaalta leikkipuistoissa yms lapset tulevat vaan ja ottavat tavarat pois toisilta, ellei puoliaan pidä.

Tämän voin sielä asuneena todentotta sanoa, että näin on. Siellä pitää ihan itse lapsen tai minun puhutella vieraatkin kakrut.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Siis mitä? Mä en tota linkkiä lukenut, mutta väitätkö sä, että Hollannissa kasvatetaan lapset paremmin kuin Suomessa?

Ei kuule ole totta. Hollannissa esim jonottaminen on TÄYSIN vieras käsite, aikuisille ja lapsille. Siellä vessajonoissa esim pitää aikuiset ja lapset kyynerpäin pitää loitolla. Toisaalta leikkipuistoissa yms lapset tulevat vaan ja ottavat tavarat pois toisilta, ellei puoliaan pidä.

Tämän voin sielä asuneena todentotta sanoa, että näin on. Siellä pitää ihan itse lapsen tai minun puhutella vieraatkin kakrut.

Ei sita jonottamista osata Suomessakaan... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja satunnainen:
Minä oksensin.
Mäkin olen kerran oksentanut leikkipuistossa :D

No joo itse asiaan. Kyllä useimmat aikuiset täällä suomessakin tajuavat opettaa lapsia jakamaan mutta toki ääliöitäkin löytyy.

Itse ulkomailla asuneena voin todeta että esim. etelä euroopassa kokemusteni mukaan saa pojat aika vapaasti käyttäytyä ns.huonosti. Pojasta nääs koulitaan miestä, pöh sanon minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nomadi:
Siis mitä? Mä en tota linkkiä lukenut, mutta vä

Ei sita jonottamista osata Suomessakaan... :whistle:

Voi kuule, kyllä osataan, jos Hollanti on vertauskohde. Ei minulla ainakaan vessajonossa ole ongelmana ikinä se, että KAIKKI ohittaisi. Tai lintsillä. Tai ihan missä vaan.

Mun mielestä kumpikaan ei ollu ok.
Olis pitäny kysyä, saako toisen traktoria lainata ja olis pitäny sanoa kauniisti, että se on minun traktori. Kummassakin tapauksessa vanhemman olisi pitänyt puuttua peliin.

Kai se pointti on siinä, että hollantilaiset lapset voivat paremmin ja hollantilaisessa yhteiskunnassa on vähemmän ongelmia.

Ainakin kaikilla yleisimmillä mittareilla, kuten itsemurhat, tapot, väkivalta, raiskaukset, mielenterveysongelmat, päihteidenkäyttö jne.