Onko ok? Lapset keskenään uudenvuoden.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapuri huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22789941]Siis äiti ei ole kotona eikä olisi ollut vielä piiitkään aikaan.Mora juttu kuullosti kyllä aika pahalta. Oikein teki,jos tämä totta on![/QUOTE]

Kyllä minä uskon että totta on.Paljon on myös tälläisiä äitejä,kulissit pidetään yllä miten pystytään,vaikka totuus on jotain muuta. Oma äitini oli juuri tuollainen ja oli aikoja kun sai nukkua leipäveitsi tyynyn alla :( Ja kyllä,olen saanut juosta karkuun puukkoa.

Ei se nyt kyllä ole se ensimmäinen asia, että toivottavasti saadaan lapset pois äidiltä. Kyllä äiti on aina äiti, huonokin sellainen. Ei äiti lasten mielestä varmaan ole hirveä ja kauhea.

Äiti on toiminut vastuuttomasti, mutta kyllä paremi olisi pyrkiä saamaan äidin elämä kuntoon, jotta voi olla kunnon vanhempi, eikä suinkaan pyrkiä siihen, että SAADAAN ÄKKIÄ LAPSET POIS ÄIDILTÄ.

Huostaanotto on todella surullinen asia, eikä sitä kenellekään toivoisi. Apua vanhemmille, toivoisin minä.

Tuossa heitteillejättötilanteessa (joka selkeästi ja yksiselitteisesti on tapahtunut) on ihan ensimmäinen asia saada lapset turvaan. Kyse ei ole siitä, että haluttaisiin lapset pois äidiltä/isältä, vaan nimenomaan turvallisiin oloihin.

Valitettavasti se on äiti (ja näköjään isäkin) joka tässä tilanteessa on se, joka on vienyt lapsilta eväät turvalliseen lapsenarvoiseen elämään. Silloin lasten on parempi olla muualla. Ei huostaanotto estä äitiä laittamasta elämäänsä kuntoon, ihan taatusti tukitoimia tulee hänellekin tarjolle.

En voi ymmärtää aikuisia, joiden mielestä noin pienten lasten olisi parempi olla yksin kotona, kun äiti heiluu jossain satojen kilometrien päässä kuin jossakin turvallisten aikuisten kanssa.

Tai ehkä niin ajattelee aikuinen, jonka oma lapsuus on ollut turvaton ja joka ei ole oppinut ajattelemaan, että lapset oikeasti tarvitsevat ennen kaikkea turvallisia aikuisia elämäänsä.

en tiä mitä ajatella,kun itse hoidin 12v naapurin lapsia..
mutta sä naapurina tiädät varmaan lasten taustat paremmin surku tuli lasten puolesta :(

En oikein tajua tätä palstaa. 7v ikäistä ei sopisi jättää koulun jälkeen kotiin yksin saati antaa lämmittää välipalaa mikrossa, mutta 12v olisi sopiva hoitamaan pienempiä sisaruksia ja vielä valvomaan raketin ampumisen?

Ilotulitteita ei saa luovuttaa alle 18v, tästä juuri kinasin kaupassa kun erehdyin ojentamaan 14v ikäisen kannettavaksi kassin jossa oli niinkin hurjia räjähteitä kuin tähtisadetikkuja!

Ilotulitteita ei saa luovuttaa alle 18v, tästä juuri kinasin kaupassa kun erehdyin ojentamaan 14v ikäisen kannettavaksi kassin jossa oli niinkin hurjia räjähteitä kuin tähtisadetikkuja!

Tähtisädetikut eivät räjähtele millään tavalla, itse poltin ensimmäiset tähtisädetikkuni jo muutaman vuoden iässä, tosin vanhempieni valvonnassa. Ikinä ei mitään muuta vammaa tähtisädetikuista tullut, kuin pieni rakkula käteen, kun kosketin vahingoissa jo sammunutta tähtisädetikkua, joka oli kuitenkin vielä tulikuuma. Rakkulakin lähti kyllä ajan myötä pois.

[QUOTE="vieras";22790611]No minä en pidä provona, mutta vähän ihmetyttää tuo, että oikein poliisi on hakenut ja lapset kannettu väkisin omasta kodistaan ulos poliisiautoon? Siis ihan kuin lapset olisivat tehneet jotain laitonta. Tapahtuuko näin tuollaisessa tilanteessa ihan oikeasti? Miksei esim odoteta, että se äiti tulee kotiin?[/QUOTE]

Luin ketjua vasta tähän asti eli en tiedä saitko jo vastauksen, mutta minä voin omasta kokemuksestani sanoa että todellaki lapset viedään väkisin. Meitä tuli hakemaan kerran kaksi sossu tätiä kun olin n.5 vuotias ja minut kannettiin huutavana, rimpuilevana ja itkevänä väkisin autoon. Ei siinä äitiä jääty odottelemaan.

Toisen kerran ollessani neljännellä poliisit tulivat hakemaan mutta silloin ei tarvinnut väkisin viedä vaan kävelin itse vapaa ehtoisesti. Eli kyllä, näin tapahtuu oikeasti.

[QUOTE="vieras";22790966]Tähtisädetikut eivät räjähtele millään tavalla, itse poltin ensimmäiset tähtisädetikkuni jo muutaman vuoden iässä, tosin vanhempieni valvonnassa. Ikinä ei mitään muuta vammaa tähtisädetikuista tullut, kuin pieni rakkula käteen, kun kosketin vahingoissa jo sammunutta tähtisädetikkua, joka oli kuitenkin vielä tulikuuma. Rakkulakin lähti kyllä ajan myötä pois.[/QUOTE]

Jep,näitä meilläkin oli muksuilla,mutta siis ajatuksena oli että edes niitä ei virallsien käsityksen mukaan saisi alle 18v ikäsen tassuihin antaa. Joten miten voisi olla ok että muksut ampuisi keskenään ihan raketteja/muita paukkuja ,jos tälläisiäkään ei saisi enää antaa alaikäisille?

[QUOTE="vieras";22790728]Niin mutta minä jotenkin olen ajatellut, että ne poliisit on vanhempia rauhoittamassa ja siten estämässä konfliktit. Siis tuntuu hullulta, että se poliisi raahaa mukaansa niitä "uhreja".[/QUOTE]

Poliisi on mukana siksi, että sossuilla ei ole valtuuksia mennä omin lupinensa kenenkään kotiin. Poliisilla sen sijaan on. Ja toki poliisi joutuu käyttämään alaikäisiinkin voimakeinoja, jos nämä eivät suostu vapaaehtoisesti lähtemään mukaan. Eihän niitä muita lapsia oltu väkisin viety, kun olivat lähteneet ihan vapaaehtoisesti. Jos vanhempi poika on uhitellen ilmoittanut ettei lähde vaan jää ampumaan raketteja, niin eipä siinä poliisilla ole paljon vaihtoehtoja. Ja viranomaisilla on muutakin tekemistä kun jäädä odottelemaan mahdollista vanhempien kotiutumista...

[QUOTE="hmmm";22791010]Miksi poika ei saanut ottaa ilotulitteita mukaansa, ihan tyhmää![/QUOTE]

Juu jännä juttu ettei poliisi ja sossut antanu pojan ottaa mukaansa tavaraa, jonka hallussapito ja käyttö on hänelle LAITONTA...

kyllähän nyt tuon ikäset penskat voi keskenään kotona olla. ihme vouhkausta nykyään tän sossun kans. raketteja ei tosin saisi ampua, mutta jos kotona ovat normaalisti ja kattovat telkkaa ja isompi huolehtii pienemmistä, ni ihan ok-touhua. Näin oltiin ennenvanhaan maallakin eikä ketään huolettanut.

Siis täh, joku meinaa et on ok että 6-12v lapset viettää koko päivän kotona ilman yhtäkään aikuista? Siis tuo äitihän on ollut about 3h ajomatkan takana, eikä ole edes hoitajaa lähempää lapsille hankkinut reissunsa ajaksi! Ei siinä paljon voi auttaa jos lapsille hätä tulee.

Tuskin ennenvanhaankaan (kun sitä aikaa haikaillaan kun silloin jätettiin lapset yksin jne. jo vaikka kuinka pieninä ja sai juosta kaupungillakin ilman valvontaa jo ennen ala-astetta) vanhemmat lähti reissuun missä pelkkiin matkoihin menee päivästä 6h ilman että olivat lapsille edes sen naapurin pyytäneet vahdiksi. Olkoot että naapuri saattoi olla omassa kodissaan, lapset ehkä omassaan, mutta oli joku vahti ja joku jonka puoleen kääntyä. Ennen niitä lapsia kasvatti koko kylä, nykyään vanhemmat saa hepulin jos joku toinen ihan vieras vanhempi käskyttää heidän pirkko-petteriään ja kieltää tekemästä jotain pahaa. Ennen sai polttaa sisällä, nykyään sitä pidetään pahana. Asiat muuttuu, opitaan enemmän seurauksista, onko se nyt aina vain niin huonoa?

Ja eiköhän lastensuojelu ollut noille lapsille huostaanottoineen paras vaihtoehto, etenkin kun tuskin se arkiongelma on jäänyt puukkohippaan yhden tyttären osalta. Raketitkin saisi muka ampua itsekseen, ilman yhtäkään aikuista lähimaillakaan. Onko tämäkin joku juttu että sossu on AINA paha ja koskaan ei oo aihetta ottaa lapsia pois, kun se järki on monella hukassa? Eihän nuo lapset ekaa kertaa joutuneet huostaan, eli takuulla tukitoimet oli käytetty jo niin laajasti kuin pystyy, mutta silti äidillä järki ei toimi. Järkevä olis joko kutsunut miesystävänsä samalle paikkakunnalle kuin lapset ja ottanut vaikka motellihuoneen tai järjestänyt lapsille edes sen aikuisen hoitajaksi ja ampumaan niitä raketteja. Eiköhän 2-3h poissa ole ihan eri juttu lasten olla keskenään keskellä päivää kuin yli 10h (tuskin maltto ihan heti lähteä ajamaan takas kotia, kun matkoihinkin menee helposti 6h). Vai pitääkö ihan tosi 12v:n vahtia että sisaruksilla on ruokaa ja menevät kaikki ajoissa nukkumaan kun äiti tulee joskus keskiyöllä kotiin vasta???

Vai pitääkö ihan tosi 12v:n vahtia että sisaruksilla on ruokaa ja menevät kaikki ajoissa nukkumaan kun äiti tulee joskus keskiyöllä kotiin vasta???

Kädetöntä touhua kyllä nykyään ellei 12v sen verran pysty luottamaan että kattoo 6v perään!!! Meillä 12v hoitaa kyllä 1v, 4v ja 6v siskonsa tarvittaessa vaikka koko päivän. Aivan on luotettava hoitaja ja osaa kyllä lämmittää ruoat mikrossa, kuten 4v osaa ihan itse hänkin.

Yhteistyössä