Onko Ok että lapsen päiväunet pk:ssa kestävät yli 2 h..

• Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras ap"
...vaikka on sovittu että lapsi herätetään tunnin päästä? Olemme ihmetelleet kun 4 v. nukahtaa arkena joka päivä klo 22.30-23 maissa. (herää klo 7) Olen nyt sairasloman aikana mennyt hakemaan lasta klo 14-14.15 , ja useasti lapsi on sinne mennessäni ollut vielä nukkumassa, vaikka menevät unille noin klo 11.40-11.50. Minulle ei ole kuitenkaan kerrottu että nukkuu noin kauan, vaikka olen varmistanut muutamia kertoja tässä syksyn aikana että varmasti herättävät tunnin päästä.

Rutiinit ovat kunnossa ja petiin lapsi menee kyllä viimeistään 20.30-21, mutta valvoo siellä helposti yli kaksikin tuntia. ollaan kokeiltu että mennään myöhemmin, mutta silti nukahtaminen menee samoihin aikoihin aina-

Vanhempien välinen vapaa-aika jää vähiin, useinmiten menemme kaikki samaan aikaan nukkumaan, myös viikonloppuisin, koska emme vain jaksa valvoa pidempään silloinkaan, valvottuamme raskaiden töiden jälkeen jopa 23 saakka joka ilta. Itse herään viikolla joka aamu puoli kuudelta.

Omani kohdalla en tykännyt. Meillä lapsi valvoi joka ilta aina sinne puoleenyöhön asti. Ja aika nopeastihan se kierre oli valmis... Monesti hain lapseni hoidosta klo 14.30-15 ja oli sikeästi vielä unilla... Meillä tämä loppui vasta kun sanoin, että lapsi ei saa nukkua. Jos eivät voi järjestää valvontaa päiväunien ajaksi niin minulle pitää ilmoittaa. Silloin harkitsemme vakavasti toisenlaisia hoitojärjestelyitä..

"a p"
Omani kohdalla en tykännyt. Meillä lapsi valvoi joka ilta aina sinne puoleenyöhön asti. Ja aika nopeastihan se kierre oli valmis... Monesti hain lapseni hoidosta klo 14.30-15 ja oli sikeästi vielä unilla... Meillä tämä loppui vasta kun sanoin, että lapsi ei saa nukkua. Jos eivät voi järjestää valvontaa päiväunien ajaksi niin minulle pitää ilmoittaa. Silloin harkitsemme vakavasti toisenlaisia hoitojärjestelyitä..
Syyskauden alussa kun herättivät lapsen tunnin päästä, lapsi nukahti aina noin klo 21-21.30.

Päiväunet ovat ihan Ok, mutta liika on liikaa.

"Vieras"
Oletko aivan varma et nukkuvat jo 11.40-11.50???

Täällä kaikissa päiväkodeissa ollaan syömässä.
Ruokailu alkaa 11.30.
Lapset viimeistä myöten petissä aikasintaan12.20. Silloin alkaa satu. Väki nukahtaa vasta 12.30 jälkeen.

[QUOTE="Vieras";29169464]Oletko aivan varma et nukkuvat jo 11.40-11.50???

Ruokailu alkaa 11.30.
Lapset viimeistä myöten petissä aikasintaan12.20. Silloin alkaa satu. Väki nukahtaa vasta 12.30 jälkeen.[/QUOTE]

Meillä hoitohenkilökunta myönsi itsekin että lapsi nukkui jopa reiluja kahden tunnin pituisia päiväunia. Lapsi nukkui melkein joka päivä kun tulin häntä hakemaan. Muut istuivat välipalalla mutta mun lapsi nukkui. Ja tosiaan, sitten illalla valvottiin sinne puoleen yöhön...

"a p"
[QUOTE="Vieras";29169464]Oletko aivan varma et nukkuvat jo 11.40-11.50???

Ruokailu alkaa 11.30.
Lapset viimeistä myöten petissä aikasintaan12.20. Silloin alkaa satu. Väki nukahtaa vasta 12.30 jälkeen.[/QUOTE]

Aamupala 8.00, ulkoilemaan 8.30, ( ekat menee jo 8.20) Sisään klo 10.30, Ruokailu 10.45.11.15, unille 11.40-11.50, välipala 14.15 maissa jonka jälkeen ulkoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29169492:
Miten ne lapset edes nukkuvat niin pitkään? Ei meillä noin pitkiä unia nukuta, ei sitten millään.
Meillä syy oli liian lyhyissä yöunissa... Lapsi nukkui siis noin 7-8 tuntia yössä ja sitten ne parin tunnin mittaiset päiväunet. Paljon enemmän olisi saanut unta jos olisi mennyt nukkumaan (nukahtanut) klo 20-21 ja saanut sitten nukkua sinne klo 7-8. ...

"Vieras"
Eli päiväkodissa ei ole mitään aamuohjelmaa??
Tosi kiireinen aamupala ja heti pihalle . Järkyttävää toimintaa.
Ei lapset edes ehdi leikkiä sisällä mitään.

[QUOTE="vieras";29169517]Päiväunien pituus ei kuuluisi aikuisella ihmisellä olla kun 15 minuuttia - 1 tunti. Tietääkö joku, päteekö lapsiin sama sääntö?[/QUOTE]

Ei taida olla lapsilla samanlaisia sääntöjä... Lasten nukkumisessa tärkeintä on vuorokauden yhteenlaskettu unimäärä. Sen täytyy olla riittävä.

"a p"
Meillä hoitohenkilökunta myönsi itsekin että lapsi nukkui jopa reiluja kahden tunnin pituisia päiväunia. Lapsi nukkui melkein joka päivä kun tulin häntä hakemaan. Muut istuivat välipalalla mutta mun lapsi nukkui. Ja tosiaan, sitten illalla valvottiin sinne puoleen yöhön...
Minä kysyn ma suoraan nukkuuko lapsi joka päivä yli 2 h, epäilen kyllä että näin olisi, koska on vielä 22 aikaankin pirteä kuin peipponen. Monesti käy niin ettemme pysy hereillä kumpikaan millään vaikka kuinka yritämme, raskaat duunit, usein valvomme vuorotellen kunnes lapsi nukahtaa. raskasta koittaa joka ilta saada nukahtamaan turhaan pari tuntia. silloin kun lapsi edellisessä ryhmässä herätettiin tunnin päästä, meni aina 21 maissa nukkumaan ja meille vanhemmille jäi tunnin verran illassa yhteistä aikaa, nyt ei jää koskaan, edes viikonloppuisin koska olemme niin väsyneitä ja lapsi valvoo.valvoo muuten edelleen, mies koittaa epätoivon vimmalla nukuttaa...

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29169492:
Miten ne lapset edes nukkuvat niin pitkään? Ei meillä noin pitkiä unia nukuta, ei sitten millään.
sitä ihmettelen minäkin. viikonloppuisin lapsi ei koskaan kotona nuku päiväunia, ei ole nukkunut kahteen vuoteen.

[QUOTE="a p";29169562]Minä kysyn ma suoraan nukkuuko lapsi joka päivä yli 2 h, epäilen kyllä että näin olisi, koska on vielä 22 aikaankin pirteä kuin peipponen. Monesti käy niin ettemme pysy hereillä kumpikaan millään vaikka kuinka yritämme, raskaat duunit, usein valvomme vuorotellen kunnes lapsi nukahtaa. raskasta koittaa joka ilta saada nukahtamaan turhaan pari tuntia. silloin kun lapsi edellisessä ryhmässä herätettiin tunnin päästä, meni aina 21 maissa nukkumaan ja meille vanhemmille jäi tunnin verran illassa yhteistä aikaa, nyt ei jää koskaan, edes viikonloppuisin koska olemme niin väsyneitä ja lapsi valvoo.valvoo muuten edelleen, mies koittaa epätoivon vimmalla nukuttaa...[/QUOTE]

Meilläkin lapsi jaksoi valvoa pidempään kuin me vanhemmat... Melkein itkin siellä tarhalla niille hoitajille, että oikeasti, mun täytyy päästä itse nukkumaan aikaisemmin! Mä en jaksa enää valvoa!. Ja lapsellekin kertyi koko ajan univelkaa....

"a p"
Ei taida olla lapsilla samanlaisia sääntöjä... Lasten nukkumisessa tärkeintä on vuorokauden yhteenlaskettu unimäärä. Sen täytyy olla riittävä.
Useinmiten tulee kotona viikolla 9 h yössä ja päiväkodissa 2 h, eli yhteensä 11 h. Jos nukkuisi päiväkodissa 1 h, nukkuisi kotona sen 10 h, eli kävisi viimeistään klo 22 nukkumaan. mieluiten kyllä jo klo 21, eikös 12 h ole suositus leikki-ikäiselle?

[QUOTE="a p";29169582]Useinmiten tulee kotona viikolla 9 h yössä ja päiväkodissa 2 h, eli yhteensä 11 h. Jos nukkuisi päiväkodissa 1 h, nukkuisi kotona sen 10 h, eli kävisi viimeistään klo 22 nukkumaan. mieluiten kyllä jo klo 21, eikös 12 h ole suositus leikki-ikäiselle?[/QUOTE]

Lapsillakin on yksilöllisiä eroja unen määrän suhteen... mutta kai se suositus on noin 11-12 tuntia vuorokaudessa. Meidän elämä helpottui kun päiväunet jäi kokonaan pois ja lapsi alkoi nukkumaan sen 11-12 tuntia yössä. Keskeytyksettä.

"a p"
[QUOTE="Vieras";29169593]Pitkään ulkona oleminen väsyttää pientä lasta. Kyllä silloin ruuan jälkeen uni maittaa.[/QUOTE]

Niin maittaa. ja sitten on illalla pirteä kuin peipponen. auttaisi jos me vanhemmatkin voisimme päivällä nukkua, mutta pomomme tuskin pitäisivät siitä....:-D

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
"a p"
Tämä on siis tooosi noloa kertoa, mutta kun lapsi menee viikonloppuisinkin samaan aikaan meidän kanssamme nukkumaan eikä nuku päikkäreitä kotona vkl:na, niin meillä ei ole koskaan mahdollisuutta seksiin, ainoastaan niin että laitamme kellon soimaan keskellä yötä, tai silloin kun lapsi on yökylässä noin yhden yön parissa kuussa. Jotenkin tuntuu että läheisyys tässä kärsii. Olemme puhuneet asiasta mutta kun meillä on lisäksi vain kaksio, niin ei vain ole muita mahiksia. :-( tukiverkostoakaan ei ole kuin 3 hlön verran, ja asuinpaikkamme on sellainen että tässä on viikolla ihan karseat ruuhkat ympärillä noi klo 19 saakka, ei oikein viitsi lähteä viemään mihinkään kylään tunniksi...on meillä ongelmat, mutta ennen lasta harrastimme seksiä 3-4 kertaa viikossa, nyt ehkä 5-6 kertaa vuodessa, kun ei vain ole mahdollista useammin, ja aika harvoin jaksaa herätä keskellä yötä sen takia...lapsi ei vielä ulkoile yksin, varsinkaan täällä ruuhka.Suomen lähiössä...

"a p"
[QUOTE="Vieras";29169629]Jos ap lapsesi nukkuisi jo 20.00 niin tiedän et itsekään et menisi nukkuun vaan valvoisit 23.00.
Asenne nyt parempaan suuntaan.[/QUOTE]

Niinpä, ehkä kerran viikossa voisi valvoa klo 23 saakka seksin takia. se olisi todellista luksusta. :-D

"a p"
Ainiin sekin vielä, että makkarin oven lukitseminen ei ole ratkaisu. Meillä on makkarista iso liukuovi olkkarin puolelle, sitä ei saa lukkoon. makkarista on ovi keittiöön, sitä ovea ei saa ollenkaan lukkoon, ei ole lukkopesääkään. :-/

Emme kyllä ole vielä seksittömyydestä ihan kauheasti stressanneet, mutta itse myönnän että pipo on tiukemmalla välillä, mitä olisi jos saisi seksiä oman rakkaan kanssa edes pikkuisen useammin.

"a p"
[QUOTE="Vieras";29169629]Jos ap lapsesi nukkuisi jo 20.00 niin tiedän et itsekään et menisi nukkuun vaan valvoisit 23.00.
Asenne nyt parempaan suuntaan.[/QUOTE]

Miten tähän asenne liittyy?

"Fiina"
[QUOTE="a p";29169654]Ainiin sekin vielä, että makkarin oven lukitseminen ei ole ratkaisu. Meillä on makkarista iso liukuovi olkkarin puolelle, sitä ei saa lukkoon. makkarista on ovi keittiöön, sitä ovea ei saa ollenkaan lukkoon, ei ole lukkopesääkään. :-/

Emme kyllä ole vielä seksittömyydestä ihan kauheasti stressanneet, mutta itse myönnän että pipo on tiukemmalla välillä, mitä olisi jos saisi seksiä oman rakkaan kanssa edes pikkuisen useammin.[/QUOTE]Hakaset oviin?

Yhteistyössä