Onko oikeutta tuomita ihminen yhden virheen perusteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Korostan vielä, että kaikkea ei tietenkään tarvitse hyväksyä, suvaita ja ymmärtää, mutta jokainen varmasti kykenee tuntemaan empatiaa väärin tehnyttä ihmistäkin kohtaan. Inhimillisiä virheitä ja erehdyksiä teemme kaikki, ikinä ei voi täysin ymmärtää toista ihmistä ja hänen tekojaan, mutta aina voi yrittää ymmärtää. Minä en ainakaan saa tyydytystä katuvan ihmisen syyllistämisestä. Mutta taidankin olla aika sinisilmäinen ja yltiöpositiivinen ihminen :D

On asioita joita tuomitsen loppuelämän, vaikka olisikin rangaistuksensa suorittanut ns. lain silmissä. Toisinaan taas se tuomitseminen unohtuu ajan myötä ja ikään kuin antaa anteeksi teon (hieman liian vahva termi, mutta suurinpiirtein vastaa kuvaustaan). Tapauskohtaista, en ala toimimaan tiettyjen kaavojen mukaan, vaan elän niin kuin se tuolta sisältä kumpuaa.
Nyt en puhu palstasta siis vaan oikeasta elämästä.

Mun asiani ei ole tuomita ketään, eikä niitä tekojakaan. Sen tekevät tuomarit tai jotkut muut, mutta en minä. Eihän epäiltykään ole syyllinen, ennenkuin toisin todistetaan. Meni nyt vähän ot, mutta menköön, samaa asiaa se on kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttu:
Kyllä sellanen ihminen on yleensä hoidon tarpeessa, joka eipysty elämään ilman rikoksia.
Mutta oman työni mukana olen huomannut, että kyllä ne ovat yleensä osa sitä ihmistä. Ei teko ja ihminen ole kaksi eria asiaa. On oikeesti olemassa pahoja ihmisiä.
En ole lukenut ketjua, johon tossa aiemmin viitattiin.

Oikeesti pahoja ihmisiä on olemassa vain kourallinen ja koskaan hekään ei oo ihan kokonaan pahoja, vaan heissä on myös hyvyyttä. Ei kukaan ihminen ole vain hyvä tai paha.
Yleensä kai rikolliset on jollain tapaa surullisia ihmisiä. Esimerkiksi psyykkisesti sairaita tai narkomaaneja. Mä olen tavannut ihmsiä, jotka on tehneet pahoja tekoja (esim tapon), mutta siltikään, he eivät ole kokonaan pahoja ihmisiä. Eivätkä välttämättä pahoja ihmsiä ollenkaan, vaan joku teko on voinut olla todella paha. Esimerkiksi juuri tappaja on ollut minulle aina todella hyvä ihminen ja muistelen häntä lämmöllä. Sairas tämä ihminen kylläkin saattoi olla.
Edes Hitler ei ollut kokonaan paha mies. Hän oli varmasti hyvä mies läheisilleen.
Tässä maailmassa on niin monta näköalaa, ettei meillä ole oikeutta tuomita ketään kokonaan vain oman näköalamme tähden.

en minä koe tarvetta tuomita tai olla tuomitsetta ketään. jos joku tekee väärin minua kohtaan, teon vakavuudesta riippuen joko annan ihmiselle uuden mahdollisuuden tai sitten en anna.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No tossa me ollaankin ihan eri mieltä.

Musta erehtyminen on inhimillistä ja jkainen ihminen yhtä arvokas ja hyvä.

Teoista huolimatta.

Totta kai erehtyminen on inhimillistä, mutta kyllä niistä virheistä tulisi ottaa opiksi (mitä kaikki eivät tee ). Teko ja ihminen eivät mitenkään voi olla täysin toisistaan riippumattomia, esim. terve ja "hyvä" ihminen ei kiduta viattomia ihmisiä, kyllä ne teot kertovat aika paljon ihmisestä. Arjen valinnat yleensäkin kertovat hyvin paljon ihmisten arvoista =) Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kaikki ovat yhtä arvokkaita, eihän kukaan synny pahana...kaikki eivät kuitenkaan eettisesti ajateltuna ole yhtä hyviä ihmisiä eikä kaikilla ole yhtä suurta kykyä empatiaan. En kuitenkaan usko mihinkään synnynnäiseen pahuuteen ja läpeensä pahoihin ihmisiin, uskon, että ns. "pahoilla ihmisillä" on aina jotain mielenterveydellisiä häiriöitä taustalla tai aivojen rakenteissa vikaa tms.

Kaikki ovat yhtä arvokkaita, totta kai, mutta minä en silti arvosta yhtä paljon kaikkia ihmisiä ja heidän tekojaan :)

En tiedä mistä tai kenestä sait idean alotukselle..
mutta kaikki ihmiset tekevät virheitä. Jotkut isoja ja jotkut pieniä.
Ja kyllä se tuomitseminen joskus voi nappiinkin osua, mutta jätettäköön ne suurimmat tuomitsemiset oikeuslaitokselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
No aika lässytystä, jos ei ihmistä tuomitse tai ole hänestä tiettyä mieltä. Kyllähän se teko liittyy ihmiseen, ei sitä voi irrottaa persoonasta. :/

Olen itsekin tätä mieltä, mutta jos ihminen tiedostaa virheensä ja katuu sitä niin miksi tuomita hänet loppuelämäkseen? "Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven" jne. :whistle: Olen vain sitä miettinyt, että melkein kaikkia ihmisiä voi kuitenkin ainakin tiettyyn pisteeseen asti ymmärtää, jos vain haluaa. Se on inhimillistä, että tekee virheitä ja inhimillistä on myös antaa anteeksi, tai edes yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
No aika lässytystä, jos ei ihmistä tuomitse tai ole hänestä tiettyä mieltä. Kyllähän se teko liittyy ihmiseen, ei sitä voi irrottaa persoonasta. :/

Olen itsekin tätä mieltä, mutta jos ihminen tiedostaa virheensä ja katuu sitä niin miksi tuomita hänet loppuelämäkseen? "Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven" jne. :whistle: Olen vain sitä miettinyt, että melkein kaikkia ihmisiä voi kuitenkin ainakin tiettyyn pisteeseen asti ymmärtää, jos vain haluaa. Se on inhimillistä, että tekee virheitä ja inhimillistä on myös antaa anteeksi, tai edes yrittää.
Niin, no juu. Tietty voi antaa anteeks, jos ko. ihminen sitä katuu ja pyytää anteeksi tekojaan.

Ajattelin kuitenkin niin hurjia, kuin esim. murhaajat jne. :whistle:

Itse esim. olen antanut isälleni anteeksi. Hän ei kyllä ole pyydellyt anteeksi, mutta teot kertovat enemmän, kuin tuhat sanaa. On käyny kylässä, tutustunu lapsiin ja auttaa taloudellisesti. :) :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
En tiedä mistä tai kenestä sait idean alotukselle..
mutta kaikki ihmiset tekevät virheitä. Jotkut isoja ja jotkut pieniä.
Ja kyllä se tuomitseminen joskus voi nappiinkin osua, mutta jätettäköön ne suurimmat tuomitsemiset oikeuslaitokselle.

Olen samoilla linjoilla :) Ja viittaan aloitukseen, jossa joku kertoi hankkiutuneensa salaa mieheltään raskaaksi, tästä oli jo kauan aikaa ja perhe onnellinen ja silti jotkut katsoivat oikeudekseen syyllistää, arvostella, tuomita ja toivoa tälle parille avioeroa.

edelleen, miksi pitää "tuomita joku loppuiäkseen"?! yksinkertaisinta on sulkea ihminen oman elämänsä ulkopuolelle, sillähän siitä pääsee.

eikä kaikkea todellakaan tarvitse ymmärtää, eikä varsinkaan antaa anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No mutta nyt oletat etteivät ota opikseen.

Ja luokittelet mielenterveysongelmaisiksi.

Ei hitto, mä lopetan.

No höh, älä nyt suutu :xmas:

En mä olekaan sanonut, että kukaan ei ota opikseen, mutta kaikki eivät valitettavasti ota vaan toistelevat niitä samoja virheitä kerta toisensa jälkeen. En mä mitenkään yleistänyt :/

Se oli vain minun mielipiteeni, että uskon niillä pahimmilla kiduttajilla, lastenraiskaajilla, sarjamurhaajilla ym. olevan mielenterveydellisiä häiriöitä ja niinhän asia yleensä onkin. En usko, että kaikki ovat pahoja omasta syystään vaan taustalla on myös biologisia tekijöitä. Ei sinun tarvitse olla samaa mieltä.

Harmittaa, kun saa ilmaistua itsensä usein väärin täällä netissä, kun keskustelutahti on hidasta ja joitain ajatuksia on vaikea pukea sanoiksi :|

Kummasti sä jaksat yrittää mua analysoida, ei se kannata, ymmärtämään et tule koskaan eikä sun tarttekaan. Aika hassua, et aina kun moon kiistelemässä jossain pulpahtaa sun aloitus että miksi mitäkin ja miten päin. Anna olla jo, hanki jotain kehittävämpää sisältöä elämällesi kuin pohtia miksi minä ja muut kaltaiseni olemme sellaisia kuin olemme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en voi sille mitään, että mulla tulee ihan joka ikisestä tytsin kirjoituksesta mielikuva, että se vastaa johonkin tenttiin. Ihan essee-vastauksia :/

Mä olenkin kirjoittelija-ihminen ;) Rakastan äidinkieltä ja kirjoittamista :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Kummasti sä jaksat yrittää mua analysoida, ei se kannata, ymmärtämään et tule koskaan eikä sun tarttekaan. Aika hassua, et aina kun moon kiistelemässä jossain pulpahtaa sun aloitus että miksi mitäkin ja miten päin. Anna olla jo, hanki jotain kehittävämpää sisältöä elämällesi kuin pohtia miksi minä ja muut kaltaiseni olemme sellaisia kuin olemme.

Mistä päättelet, että tein aloituksen juuri sinusta? :whistle: Olihan siellä ketjussa muutama muukin. Sitä vain ihmettelee ihmisiä, jotka ovat aina tuomitsemassa toisia eivätkä näe omia virheitään. Minkäs minä sille voin, että ihmisen psykologia kiinnostaa :whistle:

Mä en voi sille mitään, että mulla tulee ihan joka ikisestä tytsin kirjoituksesta mielikuva, että se vastaa johonkin tenttiin. Ihan essee-vastauksia :/

Mä olenkin kirjoittelija-ihminen ;) Rakastan äidinkieltä ja kirjoittamista :whistle:

Tarkoitan lähinnä sitä, että ne kaikki vaikuttavat kovin teennäisiltä, eivät aidolta keskustelulta. Eivät ole siis sujuvia ja inhimillisiä, vaan hieman konemaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:

Mistä päättelet, että tein aloituksen juuri sinusta? :whistle: Olihan siellä ketjussa muutama muukin. Sitä vain ihmettelee ihmisiä, jotka ovat aina tuomitsemassa toisia eivätkä näe omia virheitään. Minkäs minä sille voin, että ihmisen psykologia kiinnostaa :whistle:

Kukapas se sielläkin taas mainitsi vain minun nimeni :whistle: Men ole aina tuomitsemassa toisia fiksuja ihmisiä, siinäkin tuomitsin teon joka oli itsekäs, en ihmistä. Omat virheet näkee jokainen, paitsi ettei mun tartte ku moon täydellinen rinsessa. Ja hei, isyytensä voi kiistää loppuun saakka vaikka verikokeet puhuisivat puolestaan, kukaan ei voi väkisin laittaa ketään allekirjoittamaan mitään. Terkkuja isyydentunnustuksesta :wave:

Tarkoitan lähinnä sitä, että ne kaikki vaikuttavat kovin teennäisiltä, eivät aidolta keskustelulta. Eivät ole siis sujuvia ja inhimillisiä, vaan hieman konemaisia.

Konemaisia tai ei niin toivottavasti ainakin suurin osa ymmärtää, mitä ajan teksteilläni takaa =) Ehkä se konemainen kirjoitus johtuu juuri kiinnostuksesta äidinkieleen tai jotain, en tiedä. Kirjoitan jotenkin automaattisesti kieliopillisesti hyvää tekstiä, lukiossa kun sitä joutuu tekemään ;) En kuitenkaan sentään puhu kirjakieltä vapaa-ajallani :D

Konemaisia tai ei niin toivottavasti ainakin suurin osa ymmärtää, mitä ajan teksteilläni takaa =) Ehkä se konemainen kirjoitus johtuu juuri kiinnostuksesta äidinkieleen tai jotain, en tiedä. Kirjoitan jotenkin automaattisesti kieliopillisesti hyvää tekstiä, lukiossa kun sitä joutuu tekemään ;) En kuitenkaan sentään puhu kirjakieltä vapaa-ajallani :D

Ei kyse ole kirjakielen käytöstä, eikä kieliopista. Vaan siitä, että teksti on puisevaa ja sisällötöntä, eikä aitoa. Moni muukin täällä kirjoittaa kirjakielellä, mutta vastaukset eivät silti vaikuta koevastauksilta, joissa kerrotaan mitä "pitäisi" sanoa, eikä sitä mitä haluaisi sanoa.

Yhteistyössä