että yhteiskunta maksaa bussi- tai taksikyydin lapselle, jonka vanhemmat ovat päättäneet laittaa lapsen kauempana sijaitsevaan kouluun - vaikka lähikoulu sijaitsisi vain muutaman sadan metrin päässä?
Ei ole, jollei kouluvalintaan ole painavaa syytä.että yhteiskunta maksaa bussi- tai taksikyydin lapselle, jonka vanhemmat ovat päättäneet laittaa lapsen kauempana sijaitsevaan kouluun - vaikka lähikoulu sijaitsisi vain muutaman sadan metrin päässä?
Silti tuo on tapa ja taitaa olla lakikin...Ei ole, jollei kouluvalintaan ole painavaa syytä.
Onko näin?Silti tuo on tapa ja taitaa olla lakikin...
Tyhmä laki.Silti tuo on tapa ja taitaa olla lakikin...
Eli siis, mitä mieltä olet erityiskouluista ja - luokista?On se siinä mielessä oikein, että jos yhteiskunta katsoo tarpeelliseksi perustaa musiikki-, kieli-, liikunta- tms. erikoisluokkia, jotka ovat avoimia kaikille, niin tietysti silloin yhteiskunnan pitää myös kustantaa koulukuljetukset näille luokille.
Tiedän ties miten monta perhettä, joiden lapset ovat lähteneet erikoisluokan perässä muualle kuin lähikouluun. Tietääkseni heille maksetaan matkat, enkä osaa pitää sitä hirveän epäreiluna.
(Se, että minusta koko erikoisluokkia ei pitäisi olla ollenkaan, on jo eri aihepiiri.)
Jos syynä on joku muu kuin tällainen erikoisluokkasysteemi tai muu vastaava painava peruste, en näe syytä koulumatkojen maksamiseen.
Mitä lie muita lakeja muuttamalla säästettäisi miljoonia.Muuttamalla tuota, vois säästää kai muutaman ropon.
Penni on miljoonan alku.
Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.Eli siis, mitä mieltä olet erityiskouluista ja - luokista?
Minä en ole demari, kokkari, persu enkä vassari, mutta olen myös samaa mieltä.Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
Jännä, ettei tuohon ole puututtu.Muuttamalla tuota, vois säästää kai muutaman ropon.
Penni on miljoonan alku.
Entä kielikoulut tai vaikka tietotekniikkapainotteiset koulut?Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
Mä en ole demari. Mutta mä olen ikäni harrastanut musiikkia (harrastan vieläkin 40+ikäisenä) ja oon käynyt musiikkiluokat (3.-9. luokka) peruskoulussa ja musiikkilukion siihen päälle. Millä tavoin se eriarvoistaa?? Kaikillahan on tasavertaiset mahdollisuudet pyrkiä erityisluokille/lukioihin. Kaikki halukkaat ei pääse, mutta eihän elämässä muutenkaan saa kaikkea mitä toivoo.Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
Kaikki erikoiskoulut luovat porvarillista eriarvoisuutta ja ovat siten sosialidemokratian periatteiden vastaisia.Entä kielikoulut tai vaikka tietotekniikkapainotteiset koulut?
Kaikkiahan eivät ole kiinnostuneita samoista asioista.
Onko mielekästä, että futiksesta kiinnostunut poika "joutuu" ylimääräisille ratsastustunneille tms?
Meinaat, että vammaisuus yms ei sitä eriarvoisuutta tuo jo itsessään. Erityiskouluthan ovat kouluja, jotka antavat erityisopetusta sitä tarvitseville (esim. kuurojenkoulut, kehitysvammaisten koulut, sairaalakoulut jne). Samaten erityisluokilla annetaan erityisopetusta, kun oppilas tarvitsee enemmän tukea kuin normaaliopetuksessa. Heille suon bussi- ja taksikyyditykset, ei ole mitään herkkua käydä koulua pitkänkin matkan päässä, kun sitä ei ole lähempänä tarjolla.Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
Ihan kaikki eriarvoisuus on periaatteitamme vastaan. Kaikille samat mahdollisuudet taustaan katsomatta.Meinaat, että vammaisuus yms ei sitä eriarvoisuutta tuo jo itsessään. Erityiskouluthan ovat kouluja, jotka antavat erityisopetusta sitä tarvitseville (esim. kuurojenkoulut, kehitysvammaisten koulut, sairaalakoulut jne). Samaten erityisluokilla annetaan erityisopetusta, kun oppilas tarvitsee enemmän tukea kuin normaaliopetuksessa. Heille suon bussi- ja taksikyyditykset, ei ole mitään herkkua käydä koulua pitkänkin matkan päässä, kun sitä ei ole lähempänä tarjolla.
On tainnut monella mennä tässä ketjussa puurot ja vellit sekaisin. Erikoiskoulut/luokat antavat sitten erikoisopetusta, kuten vaikka kielikoulua tai musiikkiluokkia.
En ole edelleenkään demari enkä muukaan enkä se, jolle osoitit kysymyksesi. Mutta kun olen koulumaailmaa seurannut, niin todellakaan kaikkien perheiden lapsia ei edes yritetä laittaa musiikki- tai muille luokille. Vain hyvin lapsistaan huolehtivissa perheissä edes ajatellaan, että lapsi voisi olla kiinnostunut tai sovelias johonkin erityiseen aineeseen.Mä en ole demari. Mutta mä olen ikäni harrastanut musiikkia (harrastan vieläkin 40+ikäisenä) ja oon käynyt musiikkiluokat (3.-9. luokka) peruskoulussa ja musiikkilukion siihen päälle. Millä tavoin se eriarvoistaa?? Kaikillahan on tasavertaiset mahdollisuudet pyrkiä erityisluokille/lukioihin. Kaikki halukkaat ei pääse, mutta eihän elämässä muutenkaan saa kaikkea mitä toivoo.
Onko jotku Helsingin suosikkilukiot joihin pääsee vaan murto-osa hakijoista myös eriarvoisuutta lisääviä vai vaan "erityislukiot"?? Avaatko tätä vähän mulle, arvon demari?