Onko oikein

On se siinä mielessä oikein, että jos yhteiskunta katsoo tarpeelliseksi perustaa musiikki-, kieli-, liikunta- tms. erikoisluokkia, jotka ovat avoimia kaikille, niin tietysti silloin yhteiskunnan pitää myös kustantaa koulukuljetukset näille luokille.

Tiedän ties miten monta perhettä, joiden lapset ovat lähteneet erikoisluokan perässä muualle kuin lähikouluun. Tietääkseni heille maksetaan matkat, enkä osaa pitää sitä hirveän epäreiluna.

(Se, että minusta koko erikoisluokkia ei pitäisi olla ollenkaan, on jo eri aihepiiri.)

Jos syynä on joku muu kuin tällainen erikoisluokkasysteemi tai muu vastaava painava peruste, en näe syytä koulumatkojen maksamiseen.
 
On se siinä mielessä oikein, että jos yhteiskunta katsoo tarpeelliseksi perustaa musiikki-, kieli-, liikunta- tms. erikoisluokkia, jotka ovat avoimia kaikille, niin tietysti silloin yhteiskunnan pitää myös kustantaa koulukuljetukset näille luokille.

Tiedän ties miten monta perhettä, joiden lapset ovat lähteneet erikoisluokan perässä muualle kuin lähikouluun. Tietääkseni heille maksetaan matkat, enkä osaa pitää sitä hirveän epäreiluna.

(Se, että minusta koko erikoisluokkia ei pitäisi olla ollenkaan, on jo eri aihepiiri.)

Jos syynä on joku muu kuin tällainen erikoisluokkasysteemi tai muu vastaava painava peruste, en näe syytä koulumatkojen maksamiseen.
Eli siis, mitä mieltä olet erityiskouluista ja - luokista?
 
Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
Entä kielikoulut tai vaikka tietotekniikkapainotteiset koulut?
Kaikkiahan eivät ole kiinnostuneita samoista asioista.
Onko mielekästä, että futiksesta kiinnostunut poika "joutuu" ylimääräisille ratsastustunneille tms?
 
nuottiavain
Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
Mä en ole demari. Mutta mä olen ikäni harrastanut musiikkia (harrastan vieläkin 40+ikäisenä) ja oon käynyt musiikkiluokat (3.-9. luokka) peruskoulussa ja musiikkilukion siihen päälle. Millä tavoin se eriarvoistaa?? Kaikillahan on tasavertaiset mahdollisuudet pyrkiä erityisluokille/lukioihin. Kaikki halukkaat ei pääse, mutta eihän elämässä muutenkaan saa kaikkea mitä toivoo.

Onko jotku Helsingin suosikkilukiot joihin pääsee vaan murto-osa hakijoista myös eriarvoisuutta lisääviä vai vaan "erityislukiot"?? Avaatko tätä vähän mulle, arvon demari?
 
nuottiavain
Ja kommentoidakseni alkuperäiseen aiheeseen (jota aiempi viesti ei edes sivunnut :D) mä en ole saanut ilmaista koulukyytiä ikinä. Koska lähin mahdollinen koulu oli alle 3km päässä. Eli silloinen kotikaupunki ei kustantanut pitempää koulumatkaa, joka oli oma valinta. Ja tää oli ok.

Eli ainakaan 80-90-luvulla, kun allekirjoittanut kävi koulunsa niin lakia asiasta ei ollut. Eikä uskoakseni ole vieläkään. Nykyinen kotikuntani nimittäin suo vanhemmille mahdollisuudet
valita, mutta mikäli lähikoulu ei kelpaa, kuljetuksen kustannukset hoidetaan itse.
 
vierailija
Näin demarina olen sitä mieltä, että erityiskoulut luovat eriarvoisuutta. Kaikille pitää olla tasapuoliset mahdollisuudet.
o_O Meinaat, että vammaisuus yms ei sitä eriarvoisuutta tuo jo itsessään. Erityiskouluthan ovat kouluja, jotka antavat erityisopetusta sitä tarvitseville (esim. kuurojenkoulut, kehitysvammaisten koulut, sairaalakoulut jne). Samaten erityisluokilla annetaan erityisopetusta, kun oppilas tarvitsee enemmän tukea kuin normaaliopetuksessa. Heille suon bussi- ja taksikyyditykset, ei ole mitään herkkua käydä koulua pitkänkin matkan päässä, kun sitä ei ole lähempänä tarjolla.

On tainnut monella mennä tässä ketjussa puurot ja vellit sekaisin. Erikoiskoulut/luokat antavat sitten erikoisopetusta, kuten vaikka kielikoulua tai musiikkiluokkia.
 
vierailija
o_O Meinaat, että vammaisuus yms ei sitä eriarvoisuutta tuo jo itsessään. Erityiskouluthan ovat kouluja, jotka antavat erityisopetusta sitä tarvitseville (esim. kuurojenkoulut, kehitysvammaisten koulut, sairaalakoulut jne). Samaten erityisluokilla annetaan erityisopetusta, kun oppilas tarvitsee enemmän tukea kuin normaaliopetuksessa. Heille suon bussi- ja taksikyyditykset, ei ole mitään herkkua käydä koulua pitkänkin matkan päässä, kun sitä ei ole lähempänä tarjolla.

On tainnut monella mennä tässä ketjussa puurot ja vellit sekaisin. Erikoiskoulut/luokat antavat sitten erikoisopetusta, kuten vaikka kielikoulua tai musiikkiluokkia.
Ihan kaikki eriarvoisuus on periaatteitamme vastaan. Kaikille samat mahdollisuudet taustaan katsomatta.
 
vierailijazzz
Ei Espoossa ainakaan saa koulukuljetuksia kuin lähikouluun, paitsi erityisen tuen oppilaat.
"Maksuttoman koulumatkaetuuden ehtona on, että oppilas käy kunnan hänelle osoittamaa lähikoulua. Jos oppilas on hakenut ja päässyt johonkin muuhun espoolaiskouluun eli ns. toissijaiseen kouluun, hän ei ole oikeutettu koulumatkaetuuteen. Jos oppilas on hakenut ja päässyt opiskelemaan painotettuun opetukseen, kielikylpyopetukseen, kaksikieliseen opetukseen tai englanninkieliseen opetukseen, hän ei ole oikeutettu koulumatkaetuuteen...Erityisen tuen piiriin kuuluvan oppilaan koulukuljetuksen tarve harkitaan erityisen tuen tarpeen arvioinnin yhteydessä ja tarkistetaan tarvittaessa lukuvuosittain."
 
Oli mun kotikaupungissa lukioita jotka oli erikoistuneet mikä mihinkin, yksi urheiluun, toinen kuvataiteisiin.
Ei ne tavikset silti jääneet tavallista lukio-opetusta vaille, eikä se ollut muusta opetuksesta pois.
 
vierailija
Tottakai on. Jos kunta ei voi tarjota erityisopetusta lähikoulussa, niin tottakai kunta joutuu maksamaan koulumatkat. Erityislahjakkaista tulee häirikköjä ja koulupudokkaita, jos heidän on käytävä koulua tavallisten lasten tahtia, joten nämä erityisluokat ovat elintärkeitä lahjakkaille lapsille.
 
vierailija
Ei meidän kaupungissa saa. Lähikouluun ja silloinkin vain, jos on YLI 5 km matkaa. Järjettömäksi mennyt homma. Ekaluokkalaisenkin pitäisi jaksaa päivittäin tuo 10km pyöräillä joka säällä.

Mutta minusta ei ole oikein. Tuon voisi oikeastaan rinnastaa harrastamiseen... Ennemmin vaikka vanhusten hoitoon nekin rahat.
 
Mä en ole demari. Mutta mä olen ikäni harrastanut musiikkia (harrastan vieläkin 40+ikäisenä) ja oon käynyt musiikkiluokat (3.-9. luokka) peruskoulussa ja musiikkilukion siihen päälle. Millä tavoin se eriarvoistaa?? Kaikillahan on tasavertaiset mahdollisuudet pyrkiä erityisluokille/lukioihin. Kaikki halukkaat ei pääse, mutta eihän elämässä muutenkaan saa kaikkea mitä toivoo.

Onko jotku Helsingin suosikkilukiot joihin pääsee vaan murto-osa hakijoista myös eriarvoisuutta lisääviä vai vaan "erityislukiot"?? Avaatko tätä vähän mulle, arvon demari?
En ole edelleenkään demari enkä muukaan enkä se, jolle osoitit kysymyksesi. Mutta kun olen koulumaailmaa seurannut, niin todellakaan kaikkien perheiden lapsia ei edes yritetä laittaa musiikki- tai muille luokille. Vain hyvin lapsistaan huolehtivissa perheissä edes ajatellaan, että lapsi voisi olla kiinnostunut tai sovelias johonkin erityiseen aineeseen.

On valitettavasti isokin joukko lapsia, joiden vanhemmilla ei ole kykyä, halua, taitoa, aikaa jne. jne. miettiä lastensa koulunkäyntiä, vaan on hyvä että lapset ylipäätään menevät mihinkään kouluun tai luokkaan. Kukaan ei mieti, missä nämä lapset olisivat ehkä erityisen hyviä tai taitavia, he ovat ihan heitteillä. Olen nähnyt näitä tapauksia, ja minulle se tekee tosi pahaa.

Lapset itsehän eivät edes tiedä, että tarjolla on vaikka matikkapainotteinen luokka ja että he voisivat sinne hakea. Kyllä aloite tulee etenkin pienten lasten kohdalla täysin vanhemmilta (ja tämän tiedän erittäin hyvin omasta kokemuksesta).
 

Yhteistyössä