Onko oikein uhkailla lasta sillä että jää ilman joululahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wwiieerraass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ainakin olen sanonut, että jos käyttäydyt huonosti niin tontut vähentää joulutoivelistasta yhden lahjan pois. Jos se toistuu, niin toisen lahjan. Jne.

Mutta ne lahjat voi tienata takaisin pyytämällä anteeksi ja korjaamalla käytöstään.

Väärin tai ei, ihan sama, teen niin silti :)

Mä en koskaan käyttäisi sanontaa ettet saa lahjoja kun olet tuhma. Mä voin kyllä kiukkukohtauksen yllättäessä muistuttaa että ne tontut kurkkivat.

Toki neiti sitten kysyy "enkö saa joululahjoja?" Tähän olen todennut että tonttujen varmaan täytyy tulla nyt useammin kurkkimaan että kuinkas täällä sujuu. Tontut kyllä tietävät että yleensä olet killti ja ihana. Tähän on ainakin meillä tyydytty.

Ei ole oikein. Joulu on antamisen aikaa, ei kiristämisen. En tykkäisi, jos oma lapseni oppisi, että jos on antamassa toiselle lahjaa niin saa kiristää sillä toista toimimaan oman mielen mukaan.

jos jonkun uhkauksen teke, se on myös toteutettavaa, eli jos snot etä jää lman nin sen on myös tapahduttava. ei se muuten ole mikään rangaistus.. usen kulee että vanhmmat uhkaavat esim kotiarestilla, mutta kuitenkaan eivät sitä toteuta.

uhkailu,lahjonta kiristys on sallittua tietyissä määrin.nooh,se on kyllä vanhaa aikaa ku on kiristetty joululahjoilla ja joskus jopa että joulupukki antaa selkään joas ei oo kiltti.joulu on joulu olkoot kaikki onnellisia ilman kiristyksiä...mun mielipide.se on kaikkien joulu :)

Ei. Sen lahjakasan perusteella mitä lapset saa, ne voi olla ihan kaikessa rauhassa "tuhmia". Turha uhkaus. Pieni ei tajua ja isompi muistaa viimevuotisen kasan.
Isommilla toimii, jos lahjamäärä on ollut kohtuullinen sekä lahjat yleensä toiveiden mukaisia.

[QUOTE="mä";22327223]Ei ole oikein. Joulu on antamisen aikaa, ei kiristämisen. En tykkäisi, jos oma lapseni oppisi, että jos on antamassa toiselle lahjaa niin saa kiristää sillä toista toimimaan oman mielen mukaan.[/QUOTE]

Niin, koska lahjahan tarkoittaa juuri asiaa, joka saadaan, ei, koska sen on ansainnut, vaan koska lahjan antaja haluaa antaa. Vastalahja taas, joka saadaan, kun on tehty jotain ansaitakseen se, ei oikeastaan edes ole lahja, vaan lahjus. Mun mielestä lapselle pitäisi opettaa lahjan oikea merkitys.

Ei ole.
Pukki ei tuo lahjoja pahoille ihmisille. Lapsi ei ole paha.
Lapsen vanhemmat voivat toki olla osaamattomia ja kyvyttömiä kasvattajia.

Ei itkeä saa, ei meluta saa, tonttu voi tulla ikkunan taa.... Eli mitä hyötyä niistä tontuista sitten varsinaisesti on, jos ne eivät raportoi Joulupukille siitä, kuka lahjat ansaitsee? Vai täytyykö nuo kiristämisjoululaulut jättää repertuaarista pois?

En mä näe sitä kovin vääränäkään, siihenhän tämä joulupukki ja tonttu homma perustuu -> kiltit saa lahjoja.
ja mun mielestä nykyään annetaan lasten muutenkin liikaa "kiukutella" ja mankua. toki tunteita saa ja pitääkin näyttää, mutta sellainen turha kitinä ja kiukuttelu on väärin. kyllä mun mielestä lastenkin pitää käyttäytyä ja oppia että teoilla on seurauksia.

Missä vaiheessa on tullut sääntö ettei edes joulupukilla saa enää pelotella? Kaikkia meitä äitejä ja isiäkin on varmasti lapsuudessa tuolla peloteltu ja tuskin kukaan mitenkään siitä on traumatisoitunut.

Missä vaiheessa on tullut sääntö ettei edes joulupukilla saa enää pelotella? Kaikkia meitä äitejä ja isiäkin on varmasti lapsuudessa tuolla peloteltu ja tuskin kukaan mitenkään siitä on traumatisoitunut.

Miksi pitää pelotella? Pitääkö olla oikeasti jotain pelotteita, että lapset uskoo?

Ja onko siis joulu sellainen juhla, jossa ikäänkuin palkitaan tai jätetään palkitsematta lapsen koko vuoden onnistuminen?

Mitä se lahja-sanana tarkottaa? ootteko ikinä miettineet?

Miksi lapsille luetaan satuja? Miksei vaan kerrota elämän tosiasioita ja lueta iltasin vaikkapa uutisia?

Lapsille kerrotaan satuja, että lapsilla olisi kivaa. Sen sijaan mä en ainakaan viitsi valehdella, että lahjat tulee joltain ihan vieraalta ukolta, joka kyttää onko lapset kiltisti. Mä kerron, että lahjat tulee multa ja muilta ihmisiltä, jotka haluaa hyvästä sydämestään lahjoja antaa.

Yhteistyössä