Jos isovanhempi uhkailee ruumiillisella kurituksella,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn että miten mielestäsi olisi pitänyt tilanteessa toimia? Eli lapsi ei tottele, millä hänet saa tottelemaan? Videoiden päälle laitto on pientä..mutta mitä jos olisi leikkinyt tulitikuilla? vääntänyt hellannappuloita, hakannut vauvaa? tökkinyt koiraa silmään?
Miksi lapsi ei totellut kun kerran kiellettiin?Millä lapsen saa tottelemaan? Mitä keinoja käytätte? ja miksi ne ei toimi jos ei lapsi uskonut kieltoa?

en oo ite viel törmänny lapseen jolle ei jäähy toimi. Oon päiväkodissa ollu töis. Ei se tietenkään heti toimi se on selvä. Mutta oon tavannu lapsia jokka on saanu selkään usein mutta se ei ole auttanut.

vanhemmalla lapsella vois miettiä et mikä se "paha teko" on ja miettiä mikä on rangaistus.

itse selkään saanu =) mutta oon todennut että aikuisen tulee kunnioitus saada ilmanväkivaltaa. Jos aikuista ei totella niin voi ehkö katsoa peiliin. Kukaan lapsi ei synny "pahana"/ilkeänä

ja tottelemattomuus kuuluu lapsuuteen. Siis rajoja kokeillaan jne. Mutta sairasta se on jos siitä heti selkään saa ja uhkaillaan

muoks.
ja tosiaan se lapsen kasvatus vaatii kärsivällisyyttä. ei se aina helppoa ole ja selkäsauna voi tuntua helpolta ja nopealta ratkasulta mutta ei todella sitä ole.

No lähinnä kiinnosti että miksei lapsi totellut ap:n tapauksessa. Miksei ole kerrottu appivanhemmille millä lapsen saa kuuntelemaan ja autettu appea ymmärtämään ettei hän voi kasvattaa lastenlasta samalla tavalla kuin omaa lastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Jep. Ja mitä sillä saa aikaiseksi: lapsen, joka vanhempana lyö pahimmassa tapauksessa vanhempaansa. Niinkuin minä, vaikkakin kerran ja vaikka se oli hyvää tarkoittava asia, veljellä oli jalat sinisenä nahkaremmistä ja mä päätin että oli sitten viimenen kerta. Mutta aina se ei ole asiallinen lyönti, vaan lyönti saada vain tahtonsa läpi, oli se tahto sitten mitä tahansa.
Mä olen myös ottanut lapsena turpaan. Opin mä siitä sen että väkivalta on oiva keino ratkaista ristiriitatilanteet. Onneksi ole viisastunut lasten myötä enkä heihin moisia keinoja käytä. Usein meinaa vanha tapa ottaa vallan mutta olen saanut itseni hillittyä. Kerran tukistin itseäni oikein kunnolla kun teki mieli tukistaa poikaa. Toimi hyvin, ei tehnyt enää mieli tehdä sitä pojalle.
Arvaa vaan monestiko mä tappelen itseni kanssa ja kiristelen hampaitani saman aiheen takia... :kieh: :kieh: Usein ja paljon. Mutta mlko hyvin oon pitäytynyt periaatteessani.

Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn että miten mielestäsi olisi pitänyt tilanteessa toimia? Eli lapsi ei tottele, millä hänet saa tottelemaan? Videoiden päälle laitto on pientä..mutta mitä jos olisi leikkinyt tulitikuilla? vääntänyt hellannappuloita, hakannut vauvaa? tökkinyt koiraa silmään?
Miksi lapsi ei totellut kun kerran kiellettiin?Millä lapsen saa tottelemaan? Mitä keinoja käytätte? ja miksi ne ei toimi jos ei lapsi uskonut kieltoa?

No ei lyönyt vauvaa, eikä leikkiny tikuilla, ei tökkinyt koiraa, eikä hakannut vauvaa. Joten mitä järkeä on jossitella? Vähän sama kuin miettisi sitä, että olisko pitänyt antaa isompi rangaistus myymälävarkaudesta, mitä jos se olis tappanut jonkun, ajanut kännissä tai polttanut jonkun kodin.

Tilanne meni niin, että lapsi meni videoille ja laittoi videokasetin sisään. Näin on saanut tehdä silloin kun on katsonut videoita, nimenomaan siellä mummolassa koska meillä ei kotona videoita ole. Kielto tuli vasta siinä vaiheessa, kun tilanne huomattiin, ja videokasetti meni jo sisään ja samanaikaisesti meidän puuttumisemme kanssa vaari jo karjui. Ja kun videokasetti meni sisään, meni televisio videokanavalle automaattisesti joten muiden television katselu keskeytyi. Joka ilmeisesti sitten vitutti.

Meillä tahkotaan nuo asiat läpi niin monta kertaa, että menee perille, ja se tehdään nimenomaan sanomalla, ja mahd. keskeyttämällä tilanne tai viemällä muksu jäähylle. Se, että vaarin ensimmäinen reaktio on karjua nyt tulee selkään, on mun mielestäni aika käsittämätöntä.

en oo ite viel törmänny lapseen jolle ei jäähy toimi. Oon päiväkodissa ollu töis. Ei se tietenkään heti toimi se on selvä. Mutta oon tavannu lapsia jokka on saanu selkään usein mutta se ei ole auttanut.

vanhemmalla lapsella vois miettiä et mikä se "paha teko" on ja miettiä mikä on rangaistus.

itse selkään saanu =) mutta oon todennut että aikuisen tulee kunnioitus saada ilmanväkivaltaa. Jos aikuista ei totella niin voi ehkö katsoa peiliin. Kukaan lapsi ei synny "pahana"/ilkeänä

ja tottelemattomuus kuuluu lapsuuteen. Siis rajoja kokeillaan jne. Mutta sairasta se on jos siitä heti selkään saa ja uhkaillaan

muoks.
ja tosiaan se lapsen kasvatus vaatii kärsivällisyyttä. ei se aina helppoa ole ja selkäsauna voi tuntua helpolta ja nopealta ratkasulta mutta ei todella sitä ole.

No lähinnä kiinnosti että miksei lapsi totellut ap:n tapauksessa. Miksei ole kerrottu appivanhemmille millä lapsen saa kuuntelemaan ja autettu appea ymmärtämään ettei hän voi kasvattaa lastenlasta samalla tavalla kuin omaa lastaan.

niin mut käsitin että siitä oli sanotu mut vaari ei ota oppiakseen...

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Sun isä?

Meidän isä on kyllä meille antanut selkään, useampia kertoja kun ollaan oltu pieniä. Mä vaan sitten kun olin sen ikäinen että olin oikealla korkeudella isään nähden löin takaisin, en itseni vaan veljen puolesta.

Ei ole sen jälkeen kajonnut meistä kehenkään, eikä uskaltaisi edes uhata..

Ei ole mun isä, vaan appiukko. Enkä mä muuten ole ikinä tullut isäni kurittamaksi, vaan ainoastaan äitini.

niin mut käsitin että siitä oli sanotu mut vaari ei ota oppiakseen...

Joo, siis on sanottu vaarille, mutta ei mene perille.

Lapselle sanominen on mennyt perille tähän asti, joskus toiston ja jäähyn kera. Mutta tällä kertaa vaari siis karjui heti, kun tapahtui, ennen kuin lasta oli kielletty. Eikä tosiaan oltu lapselle siellä ikinä sanottu ettei hän saisi itse laittaa videokasettia, eikä vastaavaa tilannetta ollut aikaisemmin ollut. Joten jos mummi ja vaari antaa koskea videoihin, niin eihän lapsi tiedä että siinä on omat rajoituksensa.

Mutta mun pitää nyt mennä, palailen asiaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

No ei lyönyt vauvaa, eikä leikkiny tikuilla, ei tökkinyt koiraa, eikä hakannut vauvaa. Joten mitä järkeä on jossitella? Vähän sama kuin miettisi sitä, että olisko pitänyt antaa isompi rangaistus myymälävarkaudesta, mitä jos se olis tappanut jonkun, ajanut kännissä tai polttanut jonkun kodin.

Tilanne meni niin, että lapsi meni videoille ja laittoi videokasetin sisään. Näin on saanut tehdä silloin kun on katsonut videoita, nimenomaan siellä mummolassa koska meillä ei kotona videoita ole. Kielto tuli vasta siinä vaiheessa, kun tilanne huomattiin, ja videokasetti meni jo sisään ja samanaikaisesti meidän puuttumisemme kanssa vaari jo karjui. Ja kun videokasetti meni sisään, meni televisio videokanavalle automaattisesti joten muiden television katselu keskeytyi. Joka ilmeisesti sitten vitutti.

Meillä tahkotaan nuo asiat läpi niin monta kertaa, että menee perille, ja se tehdään nimenomaan sanomalla, ja mahd. keskeyttämällä tilanne tai viemällä muksu jäähylle. Se, että vaarin ensimmäinen reaktio on karjua nyt tulee selkään, on mun mielestäni aika käsittämätöntä.

No niin nyt vasta tuli asiaa, eli eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Appi on perseestä koska ei ole johdonmukainen, välillä saa katsoa välillä ei. Ei 3v ymmärrä miksi nyt ei sitten saanutkaan katsoa.
Parempi tosiaan ettet vie lasta enää sinne.

Minä alkaisin käyttämään isovanhempiin samanlaista kieltä. Sanoisin, että jos vielä ikinä edes uhkaat satuttaa minun lasta, niin veän sua turpiin niin että tukka lentää.

Mä muuten tein ton kerran,kun anoppi välillä uhkailee lapsia väkivallalla,oli vielä jotkut sukulaiskekkerit ja anoppi ertiyisesti tuollasissa tykkää vihjailla kuinka mä en saa lapsiani kuriin.Sano pojalle:Mummu antaa seuraavaksi vittaa jos kosket pöytäliinaan.Mä:Ja miniä antaa isoa vittaa mummulle jos koskee mun lapsiini!
Jäi kattoon suu auki,totesin vielä,että:sopii kokeilla!
Ei ole ton jälkeen uhkaillut!

Meillä lapsi ei ymmärrä kans noita käsitteitä, saada selkäänsä tai saada korvapuusti, eli tuommoisilla uhkailu olis ihan yhtä tyhjän kans, itse selittäisin tämän isovanhemmille, että ei lapsi ymmärrä mitä tarkoitat. Jos se ei auttaisi, ja uhkailu jatkuisi, kysyisin että onko tämä asia nyt niin iso että kannattaa rueta lakia rikkomaan, nykyään kun asiat opetetaan vähän toisin kuin ennen.

Sisko käyttää pojalleen kurinpitotoimena tuota jäähyä ja toimii hyvin.
Oli joskus suutuspäissään karjassut pojalle "Haluutko selkääs?!", kun poika oli pahanteossa. Poitsu vissiin luuli saavansa jotain kivaakin, kun vastasi innoissaan "Joo!" :laugh: Ei siis todellakaan tiedä mitä selkäänsä saaminen on, kun ei ole ikinä saanut.

Yhteistyössä