A
alkuperäinen
Vieras
Lahja (tai tässä tapauksessa palkinto) liittyy meillä aika useinkin siihen, miten ollan käyttäydytty. Jos lapsi kinuaa jotain tavaraa kaupassa, voin sanoa, että riippuu ihan siitä, miten kauppareissu menee. Jos se menee hyvin, tullaan hakemaan lelu. Jos ei mene hyvin, lelu jää hyllylle. Ja edelleen, vaikkei lahja olisikaan palkinto hyvästä käytöksestä, niin en siltikään ilahduttaisi lasta lahjalla, jos on ollut tuhma. Musta kuulostais aika absurdilta, että ensin ollaan lapselle kiukkuisia huonosta käytöksestä ja rikkoutuneesta ikkunasta, ja seuraavassa käänteessä annettaisiinkin lapselle joku kiva pikku paketti.
Tämä lainattu teksti nyt ei varsinaisesti joululahjoihin liity, minun mielestäni ainakaan. Ja joo, lainaamani tekstin mukaan minäkin toimin, mutta tähän ei minusta kuulu joululahjat ja niillä uhkailu. Toisaalta minä toimin myös niin, että siinä vaiheessa kun "rangaistus" on kärsitty, niin ei sitä muistella myöhemminkään. Ja ne rangaistukset tapahtuvat heti (tai mahdollisimman pian) kun se ei toivottava tapahtuma on käynyt.
Minun lapseni eivät vielä ymmärrä määrien päälle. Heille lahjoissa on tärkeintä se, että tulee niitä lahjoja, joten lahjojen vähenemisellä uhkailu on yhtä tyhjän kanssa. Eivät he sitä enää muista siinä vaiheessa kun lahjoja jaetaan. Emmekä me muistuta, että kun olit niin tuhma lokakuun 27. päivä, niin sait kaksi pakettia vähemmän nyt.
Jos kerta lasta ei uhkailla joulupukilla koko vuotta, niin miksi vain osa lapsen teoista saa huomion? ja miksi ne on vain ne tuhmat jutut? Unohtuuko se lapsen hyvä käytös ja toiminta siinä vaiheessa kun lapsi tekee jotain tuhmaa? Jos lapsi rikkoo ikkunan kerran, kiusaa sisaruksia päivittäin ja ei tottele aina, mutta on pahoillaan ikkunan rikkomisesta, leikkii sisarusten kanssa tosi hienosti päivittäin, auttaa vanhempia ja käyttäytyy nätisti, mikä tässä sitten oikeuttaa siihen lahjatta jättämisen uhkailuun? Miksi hyvä käytös ei sitten saa sitä ansaitsemaansa huomiota? Todennäköisesti vain todetaan, että teitpä hienosti yms. ja siihen se jää. Mutta sitten huonot teot pitää muistaa pitempään?
Ja siinä vaiheessa jos lapsi on niin tuhma, ettei yhtään lahjaa ansaitse, niin eiköhän siinä pitäisi jo vanhemmatkin jättää lahjoitta?
Hitsiläinen, en tiedä yhtään saako kirjoituksestani selville sitä mitä ajan takaa, en ole hirveän hyvä ilmaisemaan itseäni kirjallisesti...