Onko oikein opettaa lapsille, että "Allah loi Suomen järvi-idyllin"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Suomalaisen viranomaisen kustantamalla oppikirjalla on epäilemättä myös vahva poliittinen tarkoitus, vaikka sitä ei erikseen korosteta oppiaineistossa. Islamin opetus halutaan pitää valtion hyppysissä, jotta voidaan sulkea peruskoulun ovi mahdollisilta äärimielipiteiltä."

Linkin uutisesta.

[QUOTE="Veera";29872662]Vaikuttaa oikein hyvältä idealta. Vai meinasiko ap että Suomessa ei tarvitsisi olla uskonnonvapautta? Vai että uskonnonvapaus koskettaa vain kristittyjä?[/QUOTE]

Mun mielestä olisi voitu vaikka suunnitella kirja, jossa kerrotaan kaikista uskonnoista tasapuolisesti ja objektiivisesti. Jotenkin erikoista, että nimenomaan islamista tehdään nyt erityisesti oma oppikirjansa, missä hindut, ateistit, kristityt, taolaiset ym?
Näen asiassa suorastaan syrjintää...

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Mun mielestä olisi voitu vaikka suunnitella kirja, jossa kerrotaan kaikista uskonnoista tasapuolisesti ja objektiivisesti. Jotenkin erikoista, että nimenomaan islamista tehdään nyt erityisesti oma oppikirjansa, missä hindut, ateistit, kristityt, taolaiset ym?
itse olen kyllä koko peruskoulun ajan joutunut opiskelemaan kristittyjen uskonnonkirjaa, eli häh?

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Mikä kelpaa? Kotouttaminen ei kelpaa. Se ei kelpaa, että suomalainen viranomainen nyt tunnustaa islamin ääriaineksen olemassaolon, ja haluaa pitää sen pois suomalaisesta koulusta tekemällä itse maltillisen oppikirjan muslimilapsille. Ei kelpaa. Jatketaan vaan valittamista ja pöyristymistä, kun valittaminen ja pöyristyminen on kivaa.

Jäin miettimään tuota otsikon kysymystä (ja sen click-bait tyylistä muotoilua):
Onko oikein ylipäätään opettaa lapsille erityisesti jonkin uskonnon luomiskertomusta? Ja jos, niin pitäisikö kaikille lapsille uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta opettaa jotain tiettyä yhtä uskontoa riippumatta lasten omista taustoista ja perheen uskonnosta?

Ap saa asian kuulostamaan siltä, että kyseistä oppikirjaa käytettäisiin yleisesti peruskoulun opetuksessa, kun kirja on oikeasti tarkoitettu islamin uskoisille lapsille.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="vieras.";29872732]Mikä kelpaa? Kotouttaminen ei kelpaa. Se ei kelpaa, että suomalainen viranomainen nyt tunnustaa islamin ääriaineksen olemassaolon, ja haluaa pitää sen pois suomalaisesta koulusta tekemällä itse maltillisen oppikirjan muslimilapsille. Ei kelpaa. Jatketaan vaan valittamista ja pöyristymistä, kun valittaminen ja pöyristyminen on kivaa.[/QUOTE]

Vähän ohi aiheen mutta Briteissä on muutamissa kouluissa ääriaines savustanut pihalle maltillista muslimihenkilökuntaa, joten se että ääriaines tunnistetaan tuskin auttaa loppupeleissä asiaa. Tai ainakaan Briteissä ole auttanut.

*muoks, tässä yksi linkki tuohon yläpuolella mainittuun juttuun Operation Trojan Horse: Muslims target schools across UK in Islamic takeover of classrooms | UK | News | Daily Express

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29872711:
itse olen kyllä koko peruskoulun ajan joutunut opiskelemaan kristittyjen uskonnonkirjaa, eli häh?

Niin minäkin. Kouluajoistani on kuitenkin aikaa. Silloin opettajat myös opettivat uskontoaan absoluuttisena totuutena.
Ero tässä nyt kuitenkin on se, että nykyään kai yritetään olla nostamatta mitään uskontoa jalustalle... ja toisaaltaan, vaikka se kristinusko vähän nostaisi päätään enemmän, niin mielestäni sekin on ymmärrettävää syystä että, se on kuitenkin osa suomen kulttuuria ja valtion uskonto.

Vähän ohi aiheen mutta Briteissä on muutamissa kouluissa ääriaines savustanut pihalle maltillista muslimihenkilökuntaa, joten se että ääriaines tunnistetaan tuskin auttaa loppupeleissä asiaa. Tai ainakaan Briteissä ole auttanut.

*muoks, tässä yksi linkki tuohon yläpuolella mainittuun juttuun Operation Trojan Horse: Muslims target schools across UK in Islamic takeover of classrooms | UK | News | Daily Express

Auttaisiko se paremmin, että siihen ei valtion puolesta kiinnitetä mitään huomiota, vaan jätetään asia ratkeamaan itsestään? Vai onko kuitenkin parempi, että yritetään oppia muiden virheistä?

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni

Kai sinä ymmärsit että kirja on tehty niille jotka lukevat islamia uskonnontunnilla koulussa? Kristityt on edelleen omilla uskontotunneillaan lukevat kristityille tehtyä uskonnonkirjaa ja yleensä sitten lopuille opetetaan elämänkatosmustietoa kun koululla ei ole resursseja järjestää yksittäisille oppilaille omaa uskonnonopetusta(toki esim jos luokalla on viisi taolaista niin varmaan niille oman uskonnon opetusta järjestetään ja sitten toki olisi hyvä että niillekin joku oppikirja olisi)

• Tykkää
Reactions: Wolt
Niin minäkin. Kouluajoistani on kuitenkin aikaa. Silloin opettajat myös opettivat uskontoaan absoluuttisena totuutena.
Ero tässä nyt kuitenkin on se, että nykyään kai yritetään olla nostamatta mitään uskontoa jalustalle... ja toisaaltaan, vaikka se kristinusko vähän nostaisi päätään enemmän, niin mielestäni sekin on ymmärrettävää syystä että, se on kuitenkin osa suomen kulttuuria ja valtion uskonto.

Tähti 1-5 - Pakkouskonto.fi

Niin juu, missa kristityt :rolleyes: :D
Toi kirja oli siis muslimioppilaille, ei kaikille. Onhan se hyvä että on muutakin luettavaa kuin Koraani siellä islamin tunneilla.

[QUOTE="vieras.";29872768]Auttaisiko se paremmin, että siihen ei valtion puolesta kiinnitetä mitään huomiota, vaan jätetään asia ratkeamaan itsestään? Vai onko kuitenkin parempi, että yritetään oppia muiden virheistä?[/QUOTE]

Vaikea juttu.
Kaikki terroristit eivät ole olleet lukutaidottomia aavikkosotureita, ja sehän tässä vähän hurjaa onkin. Se, että annetaan koulutusta ei välttämättä auta enää, kun ennen tiedon ja sivistyksen lisääntyminen on lieventänyt ääri-ilmiöitä.

Ongelma on kulttuurissa, eikä siihen valtiolla ole aina paljoa aineksia puuttua. Tiukka kuri on tietysti yksi asia, selkeät linjanmukaiset rangaistukset toinen, joilla voi yrittää puuttua ääriryhmien toimiin. Ja kyllä, myös avoin ilmapiiri ja sellainen ihan oikea kulttuurien sulatusuuni voi toimia - mutta siihen tarvitaan jokaisen panosta, ei vain kanta-asukkien.

Vaikea juttu.
Kaikki terroristit eivät ole olleet lukutaidottomia aavikkosotureita, ja sehän tässä vähän hurjaa onkin. Se, että annetaan koulutusta ei välttämättä auta enää, kun ennen tiedon ja sivistyksen lisääntyminen on lieventänyt ääri-ilmiöitä.

Ongelma on kulttuurissa, eikä siihen valtiolla ole aina paljoa aineksia puuttua. Tiukka kuri on tietysti yksi asia, selkeät linjanmukaiset rangaistukset toinen, joilla voi yrittää puuttua ääriryhmien toimiin. Ja kyllä, myös avoin ilmapiiri ja sellainen ihan oikea kulttuurien sulatusuuni voi toimia - mutta siihen tarvitaan jokaisen panosta, ei vain kanta-asukkien.

Mä käsitin, että tässä kirjassa nimenomaan pyritään puuttumaan siihen kulttuuriin opettamalla suvaitsmista, ymmärtämistä ja erilaisten uskontojen,taustojen&kulttuurien hyväksymistä.

Yhteistyössä