Tää on kakspiippuinen juttu. Mun mielestä luistelu ja hiihto on perustaitoja, mutta tosi on, että Etelä-Suomen talvet tai sanottaisko puolen suomen talvet ei parina edellisenä vuotena ole tosiaankaan suosineet näitä harrastuksia! Luistimia olen nähnyt käytettyinä kirppareilla ja urheiluliikkeissä, mutta suht siedettävistä saa kuitenkin yleensä pari kymppiä (ja enemmän) pulittaa. Suksipaketteja ei nyt ole tullut vastaan, eikä joka paikassa ole toimivia kirppiksiä ja hintaa tulee siitäkin, jos niitä lähtee asiasta tehden sadan kilometrinkin päästä hakemaan.
Yhdelle lapselle on kuitenkin suht vaivatonta hankkia kaikkia välineitä, mutta jos lapsia on useempi, suht samankokoisiakin vielä, niin useammat välineet tarvitsee ja sama etsiminen edessä moneen kertaan. Monot ei sovi kaikkii siteisiin ja niin edelleen.
Omille lapsille olen ostanut välineet, kun tykkäävät muutenkin liikkua niillä, mutta tosiaan yhden-kahden hiihtokerran vuoksi (kouluun) suksipakettien hankkiminen on ihan kohtuutonta.
Mun idea olisi, että aktiiviset vanhemmat, jotka tästä asiasta on huolissaan ottaisivat yhteyttä kouluun tai vanhempainyhdistykseen ja järjestäisivät julkisen keräyksen, että saataisiin käytettyjä välineitä kouluun lainattaviksi tai kierrätyspäiviä välineille.