Onko oikein, koulu pakottaa ostamaan sukset, luistimet ym.

  • Viestiketjun aloittaja ei suksi luista ei :(
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Pakkoko ne on olla UUDET????!?!

Kirpparilta saa suksia, jotka välttää ne kaks kolme kertaa, jotka koulussa hiihdetään.
Kenenkään talous ei siihen 10-15 euroon kaadu!!!
HUOM!! HUOM!!
No kyllä minä ainakin olen yrittänyt etsiä, mutta eipä ole tullut vastaan. Luistimet olen ostanut käytettynä, niitä löytyykin (ja nyt olen varmaan superpaska äiti, kun ne käytetyt luistimet pilaa mun lapsen jalat).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Pakkoko ne on olla UUDET????!?!

Kirpparilta saa suksia, jotka välttää ne kaks kolme kertaa, jotka koulussa hiihdetään.
Kenenkään talous ei siihen 10-15 euroon kaadu!!!
HUOM!! HUOM!!
No kyllä minä ainakin olen yrittänyt etsiä, mutta eipä ole tullut vastaan. Luistimet olen ostanut käytettynä, niitä löytyykin (ja nyt olen varmaan superpaska äiti, kun ne käytetyt luistimet pilaa mun lapsen jalat).
Joskus käytettyjä löytyy urheiluliikkeistäki. Ainaki joskus vielä 10 vuotta sitte löyty hyvinki.

 
jossu
Vanhempani olivat köyhiä eivät ostaneet suksia jouduin menemään puusuksilla kun muilla lasikuituiset sukset naurunalaiseksi jouduin ja kiusatuksi.Ostakaa lapsille uudet sukset ja luistimet.
 
No minusta on lähinnä outoa, ettei lapsella osteta suksia ja luistimia. Tuntuu kummalliselle, ettei joku lapsi ole kenties ikinä hiihtänyt vaan sen tähden, ettei sillä ole suksia, kun vanhemmat ei ole ostanut. Kyllä minusta normaaliin lapsuuteen kuuluu sukset kuin myös luistimet...

Joten kyllä mää kannata, että jos vanhemmat on laiskoja eikä viitsi lapselleen ostaa mitään, niin koulu hieman "tuputtaa" pakko-ostamista, että lapsikin pääsee nauttimaan hiidosta/luistelusta.

Ja minusta lapsen perusopetukseen kuuluu hiihtäminen/luisteleminen kuten myös UIMINEN. Jos vanhemmat ei viitsi sitä tehdä, niin on se hyvä, että koulu sentään kannustaa hiihtämiseen ja luisteluun...
 
No täällä ei ainakaan pakoteta ostamaan kumpiakaan, luistimia tai suksia... Lapussa joka koulusta tänäkin vuonna tuli, sanottiin jotta ne jotka omistaa tuovat mukanaan ja ne jotka ei omista tekevät sitten muuta ...

 
minä
Ei lapsi hiitämisestä tai luistelusta tykkääkään jos vanhempien asenne on jo valmiiksi kielteinen.
Meillä esim eskarin opetussuunnitelmaa kuuluu hiihto ja luistelu, välineitä ei tarvitse hankkia sitä varten MUTTA eskarin tehtävä ei ole opettaa hiitämään tai luistelemaan se on vanhempien velvollisuus tai oikeus.

Nytkin viikonloppuna noin 5 astetta pakkasta ja aurinko paistoi, ei kun eväät reppuun ja hiihtolenkille koko perhe :)
 
Wide
On typerää ja monta paniikkia olenkin saanut kokea välillä tästä syystä.
Luistimet ei ole pahat, siitä lapset yleensä tykkääkin ja raaskii ostaa uudet mutta sukset ,sauvat ja monot maksaa paljon käytettynäkin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No minusta on lähinnä outoa, ettei lapsella osteta suksia ja luistimia. Tuntuu kummalliselle, ettei joku lapsi ole kenties ikinä hiihtänyt vaan sen tähden, ettei sillä ole suksia, kun vanhemmat ei ole ostanut. Kyllä minusta normaaliin lapsuuteen kuuluu sukset kuin myös luistimet...

Joten kyllä mää kannata, että jos vanhemmat on laiskoja eikä viitsi lapselleen ostaa mitään, niin koulu hieman "tuputtaa" pakko-ostamista, että lapsikin pääsee nauttimaan hiidosta/luistelusta.
Missä sä asut? Koskas oot viimeksi käynyt kattomassa etelärannikon "talvea"? Ei Suomen talvi ole kaikkialla enää talvi, niin ikävää kuin se onkin. Jos tätä tahtia jatkuu niin mun kuopus ei tuu lunta näkemäänkään muuta kuin matkoilla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä sä asut? Koskas oot viimeksi käynyt kattomassa etelärannikon "talvea"? Ei Suomen talvi ole kaikkialla enää talvi, niin ikävää kuin se onkin. Jos tätä tahtia jatkuu niin mun kuopus ei tuu lunta näkemäänkään muuta kuin matkoilla...
Vantaallahan minä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä ei pakota, mutta toivoo, että edes luistimet hankittaisiin. Viime vuonna ilmat olivat sellaiset, että koulussa ei hiihdetty eikä luisteltu lainkaan tai saattoi joku luokka jopa luistella kerran, kun sattui olemaan jumppatunti sinä ainoana koulupäivänä, kun kenttä oli jäässä.
Niinpä. Tuntuu todella turhauttavalta ostaa kaikki vehkeet, kun ei ole varmuutta, päästäänkö edes kertaakaan hiihtämään.

Onko se nyt sellainen "yleissivistys" että osaa hiihtää, vaiko vain jäänne takavuosilta, josta ei osata luopua (tunnesyistä tai siksi, että ei ole tapana pohtia asioiden mielekkyyttä), vaikka järki niin sanoisi?
 
kivasti kertoo jo asenteen ketjun otsake "PAKOTTAA ostamaan.. ".

nooh, kyllä mä ymmärrän joo kun ei ihan eteläs edes ole niitä lumia enää juurikaan koskaan.
mut silti varsin ikävää että nää talvilajit tuntuu häviävän :(
 
Täällä
Täällä kummasteltiin TARHASSA ku lapsilla ei oo suksia!!!!

Siis häh? Viime talven ei olis kertaakaan päässy hiihtää. Tulee pirun kalliiks ostaa itselle sukset ja lapsille sukset vuosittain. Ja niitä käytettyjä ei niin vaan löydy joka paikasta. Ja ikävä kyllä ei mulla ole aikaa jatkuvasti jossain laduilla rampata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä sä asut? Koskas oot viimeksi käynyt kattomassa etelärannikon "talvea"? Ei Suomen talvi ole kaikkialla enää talvi, niin ikävää kuin se onkin. Jos tätä tahtia jatkuu niin mun kuopus ei tuu lunta näkemäänkään muuta kuin matkoilla...
Vantaallahan minä.
Ja mä asun lounais-saaristossa ;) ja kyllä täällä on hiihdetty ja luisteltu monta talvea, viime talvi on poikkeus
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
On typerää ja monta paniikkia olenkin saanut kokea välillä tästä syystä.
Luistimet ei ole pahat, siitä lapset yleensä tykkääkin ja raaskii ostaa uudet mutta sukset ,sauvat ja monot maksaa paljon käytettynäkin!
Niinpä. Ostaa nyt kaikki vain siksi, että koulussa EHKÄ mennään kerran hiihtämään. Onko tällainen tavaran ostaminen edes järkevää kuluttamista - miksi pakotetaan koko Suomen kansa ostamaan noin paljon jotain noin tarpeetonta. Ajatellaanko yhtään, mikä on luonnon kannalta järkevää kuluttamista.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
just puhuttiin tästä vkonloppuna. esikoinen ei siis ikinä hiihdä eikä luistele ku koulussa sen 5 kertaa vuodessa. hänellä on miehen vanhat hokkarit ja ottaa mun tai anopin vanhat sukset lainaan. ei mitään järkeä ostaa lapselle välineitä, joita se ei käytä koskaan muuten.
Jos ei ole kunnon väleineitä, niin tuskin innostuukaan...niitä saa myös käytettynä ihan kohtuuhinnalla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se nyt sellainen "yleissivistys" että osaa hiihtää, vaiko vain jäänne takavuosilta, josta ei osata luopua (tunnesyistä tai siksi, että ei ole tapana pohtia asioiden mielekkyyttä), vaikka järki niin sanoisi?
Niin. Ei siinä näköjään yhtään kannusteta lasta liikkumaan. Varmaan pian liikuntatunneilta poistetaan yleisurheilu, pituushypyt ja kaikki ajatellen että ne on vaan "jäänteitä". Noh, ehkä pleikkaripeleihin sit saa sitä opastusta... :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja luistimistakin täytyy muistuttaa sen verran et aika mones paikas on jäähallit jos ei itsessään luonnonjäälle pääse :whistle: Mutta sinnekin meno on aikas monella äiskästä tai iskästä kiinni :whistle:
Täälläkin on noin 20 km matkaa jäähallille ja yleisöluisteluvuorot ihan älyttömiä, klo 20 maissa. Eli ei tule pienten lasten kanssa siellä ainakaan käytyä.
 
Nele
Tää on kakspiippuinen juttu. Mun mielestä luistelu ja hiihto on perustaitoja, mutta tosi on, että Etelä-Suomen talvet tai sanottaisko puolen suomen talvet ei parina edellisenä vuotena ole tosiaankaan suosineet näitä harrastuksia! Luistimia olen nähnyt käytettyinä kirppareilla ja urheiluliikkeissä, mutta suht siedettävistä saa kuitenkin yleensä pari kymppiä (ja enemmän) pulittaa. Suksipaketteja ei nyt ole tullut vastaan, eikä joka paikassa ole toimivia kirppiksiä ja hintaa tulee siitäkin, jos niitä lähtee asiasta tehden sadan kilometrinkin päästä hakemaan.
Yhdelle lapselle on kuitenkin suht vaivatonta hankkia kaikkia välineitä, mutta jos lapsia on useempi, suht samankokoisiakin vielä, niin useammat välineet tarvitsee ja sama etsiminen edessä moneen kertaan. Monot ei sovi kaikkii siteisiin ja niin edelleen.
Omille lapsille olen ostanut välineet, kun tykkäävät muutenkin liikkua niillä, mutta tosiaan yhden-kahden hiihtokerran vuoksi (kouluun) suksipakettien hankkiminen on ihan kohtuutonta.
Mun idea olisi, että aktiiviset vanhemmat, jotka tästä asiasta on huolissaan ottaisivat yhteyttä kouluun tai vanhempainyhdistykseen ja järjestäisivät julkisen keräyksen, että saataisiin käytettyjä välineitä kouluun lainattaviksi tai kierrätyspäiviä välineille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Joo, onhan se ihan saatanasta, että lapset urheilis, voivat saada raitista ilmaa :eek: :eek:
Eikös sitä voi urheilla muilla tavoin kuin hiihtämällä/luistelemalla? Onkos nyt kaikki etelän lapset jotenkin viallisia, kun eivät pääse hiihtämään tai luistelemaan?
 
Nele
Tää on kakspiippuinen juttu. Mun mielestä luistelu ja hiihto on perustaitoja, mutta tosi on, että Etelä-Suomen talvet tai sanottaisko puolen suomen talvet ei parina edellisenä vuotena ole tosiaankaan suosineet näitä harrastuksia! Luistimia olen nähnyt käytettyinä kirppareilla ja urheiluliikkeissä, mutta suht siedettävistä saa kuitenkin yleensä pari kymppiä (ja enemmän) pulittaa. Suksipaketteja ei nyt ole tullut vastaan, eikä joka paikassa ole toimivia kirppiksiä ja hintaa tulee siitäkin, jos niitä lähtee asiasta tehden sadan kilometrinkin päästä hakemaan.
Yhdelle lapselle on kuitenkin suht vaivatonta hankkia kaikkia välineitä, mutta jos lapsia on useempi, suht samankokoisiakin vielä, niin useammat välineet tarvitsee ja sama etsiminen edessä moneen kertaan. Monot ei sovi kaikkii siteisiin ja niin edelleen.
Omille lapsille olen ostanut välineet, kun tykkäävät muutenkin liikkua niillä, mutta tosiaan yhden-kahden hiihtokerran vuoksi (kouluun) suksipakettien hankkiminen on ihan kohtuutonta.
Mun idea olisi, että aktiiviset vanhemmat, jotka tästä asiasta on huolissaan ottaisivat yhteyttä kouluun tai vanhempainyhdistykseen ja järjestäisivät julkisen keräyksen, että saataisiin käytettyjä välineitä kouluun lainattaviksi tai kierrätyspäiviä välineille.
 
Silloin kun muksut oli pienempiä, niin hankittiin molemmat, kun suksia saa lapsille edullisina ( tai edes vähän halvempana ) paketteina. Keskimmäisellekin olis esikoisen vanhat sukset varastossa, mutta sopivan kokoisia monoja ei nyt alettu metsästämään sen yhden hiihto kerran takia. Isommalle ei enää suksia hankita, kun ei hiihtämisestä pidä ja hiihtoa tulisi ehkä sen 1-2 kertaa vuodessa koulussa. Luntakin on niin vaihtelevasti täällä etelässä, että varsinkin tuo hiihto jää usein pois liikunnasta. Luistimet on molemmilla. Ne on edulliset ja pakkasta on useammin kuin lunta.
Suomi on pitkä maa ja sää olosuhteet vaihtelee todella paljon etelän ja pohjoisen välillä.
 

Yhteistyössä