Onko oikein ettei joihinkin kauppoihin voi PALAUTTAA

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
On se oikein. Vain postimyynnissä on 14 päivän palautusoikeus liikkeestä riippumatta. Muuten kaupat saa itse päättää noista palautuksista.
No mut mitä ihmettä mä otan tolla 70e? voikohan sitä ottaa muutamassa erässä, vai kerralla koko summa? Voi v***u mikä liike, varma etten asioi siel enää NEVER!!!
 
Mun mielestä kuluttajasuojaoikeus sanoo, että liikkeeseen kuin liikkeeseen pitää voida palauttaa tuotteen jos ei sitä halua.. Jotkut liikkeet eivät vain tee tätä mielellään. Saattoi olla myös niin että osassa vaaditaan sitä avokauppaa kaupan purkamiseksi...
 
vieras
Normaalissa kaupassa asioidessa palautusoikeus ei kuulu perusoikeuksiin. Monissa on kuitenkin annettu 14 vrk:n palautusoikeus, ja monet muutkin liikkeet vaihtavat tuotteen mielellään tuotteen toiseen, vaikkeivät vaihto-oikeutta mainostakaan. Erikseen pitää sopia avokaupasta jos ei ole var,a tuotteen sopivuudesta.
 
Tumpula
Jos ihan tarkkoja ollaan niin liikkeellä ei olisi velvollisuutta edes vaihtaa tuotetta toiseen. Vaihto- ja palautusoikeus on lakisääteinen vain postimyynnissä ja kotikaupassa.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja OssiOmenankukka:
Mun mielestä kuluttajasuojaoikeus sanoo, että liikkeeseen kuin liikkeeseen pitää voida palauttaa tuotteen jos ei sitä halua.. Jotkut liikkeet eivät vain tee tätä mielellään. Saattoi olla myös niin että osassa vaaditaan sitä avokauppaa kaupan purkamiseksi...

Ainoastaan virheellinen tavara on pakko vaihtaa tai palauttaa rahat, muu vaihto-oikeus on vain kaupan antama ylimääräinen etu.

Kannattaa aina varmistaa tuo palautus/vaihtomahdollisuus ennen kaupantekoa tai sopia siitä erikseen. Teen usein ostoksia eräässä yksityisessä lastenvaateliikkeessä ja aina olemme pystyneet sopimaan esim avokaupasta, jos en ole ollut varma onko vaate sopiva/mieleinen lapselle. Muutenhan todennäköisesti jättäisin vaatteen sillä kertaa ostamatta... =)
 
vieras
sama juttu oli meillä kun ostettiin matto joka ei sit sopinukaan meille. Mentiin palauttamaan, sanoi että ei käy koska heillä on se mahdollisuus että voi kotona kokeilla 3päivää ennen osto päätöstä. Vaan eipä kukaan meille siitä mitään sanonu! Myyjä sanoi että lappu siitä on koko ajan tiskillä esillä, ja hups, kuis ollakaan oli "vahingossa" unohtunu tiskin alle! Jouduttin sit ottaa 2 muuta mattoa, mitä ei oikeestaan oltais tarvittu. Sai muuten myyjä kuulla mitä mieltä olen liikkeestä ja asioinko siellä toise!! :eek:
 
Josa
Me ostettiin Maskusta aikaa sitten pöytä ja 6 tuolia. 2 tuolista selkänoja viallinen, tilalle tuli uudet joissa sama vika. Me haluttiin purkaa kauppa, koska tuolit eivät vastanneet odotuksiamme. No Maskusta sanottiin, että no ottakaa jotain sit tilalle. Mä nauroin kakkaset naurut, koska pöytä maksoi monta sataa euroa ja mun olis pitänyt ostaa sillä summalla jotain muuta. Aikani siellä sodittuani sain kaupan purettua viitaten tuohon tuotteen virheellisyyteen ja sain kuin sainkin rahani takaisin.
Mielestäni sulla ei ole oikeutta kaupan purkuun, jos tuotteessa ei ole mitään vikaa vaan olet itse tehnyt virhe hankinnan.
 
Tuttuni on töissä yhdessä isommassa kauppaketjussa. Hän on käynyt jonkun kurssin (työpaikan järjestämä), jossa kerrottiin palautusoikeuksista yms. Meille tämä kaveri kertoi, että kaikilla tuotteilla on se 14pv palautusoikeus (ei koske elintarvikkeita). Ja rahat pitää saada takaisin jos ei ole tyytyväinen tuotteeseen. Lisäksi hän vielä kertoi, että jos tuote on esim. rikki, voi asiakas vielä vaatia matkakorvauksia, koska on joutunut ajamaan ihan turhaan.
 
mä ostin rattaisiin sadesuojan,siellä liikkeessä mä tivasin ja tivasin et sopiiko tää nyt varmasti noihin ku se kuva oli siinä huono,myyjä katto rattaat ku oli mukana ja sano et sopii sopii,sit sanoin et jos ei käy ni voinko tuoda takas et saan rahat pois,myyjä kehui että käy se.no menin ja ostin sen,pihalle menin ja avasin paketin,ei käynyt meidän rattaisiin se,menin takas ja sanoin etteihän se sovi.
no myyjä kehu ettei ne anna avatusta rahoja takas :eek: :eek: (milläs sää sen sitte kokeilet jos pakettia ei saa aukasta,vaikka on myyjän kanssa sovittu et saa palauttaa?) vaan ota siihen hintaa jotain,oli pikkasen kusetettu olo ja sie ollu mitään käyttö kelpoista siihe hintaan..totesinkin siinä et tää on ihme paskaa puhuvien myyjien liike,et ihme ku ei oo asiakkaita..no puol vuotta meni oli konkas..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja OssiOmenankukka:
Mun mielestä kuluttajasuojaoikeus sanoo, että liikkeeseen kuin liikkeeseen pitää voida palauttaa tuotteen jos ei sitä halua.. Jotkut liikkeet eivät vain tee tätä mielellään. Saattoi olla myös niin että osassa vaaditaan sitä avokauppaa kaupan purkamiseksi...
Ei sano. Ehdoton palautusoikeus on vain ja ainoastaan posti- ja kotimyynnissä.
Jos taas tavarassa on joku virhe, niin kaupan täytyy korjata/korvata se.

Ihme käsityksiä ihmisillä asioista... Monet kaupathan mainostaa monen päivän palautusoikeutta, mutta sitä ei todellakaan ole millään tavalla laissa määrätty.
 
asiasta oikeasti tietävä
Alkuperäinen kirjoittaja strawberry:
Tuttuni on töissä yhdessä isommassa kauppaketjussa. Hän on käynyt jonkun kurssin (työpaikan järjestämä), jossa kerrottiin palautusoikeuksista yms. Meille tämä kaveri kertoi, että kaikilla tuotteilla on se 14pv palautusoikeus (ei koske elintarvikkeita). Ja rahat pitää saada takaisin jos ei ole tyytyväinen tuotteeseen. Lisäksi hän vielä kertoi, että jos tuote on esim. rikki, voi asiakas vielä vaatia matkakorvauksia, koska on joutunut ajamaan ihan turhaan.
Tuo koskee vain sitä kauppaketjua, missä tuttus on töissä. Kuten sanottu, niin yleisesti kaupoilla ei ole mitään velvollisuutta ottaa ehjää ja kunnollista tavaraa takaisin.
 
MYYJÄ
Oikeestan parasta mitä työssäni NÄEN NE ILMEET kun sanon asiakkaalle, et ei palautusoikeutta jos tuotteessa ei vikaa.(Enkö ole pirullinen) Ja vaikka ois vika, niin myyjällä ensin oikeus koittaa korjata vika/vaihtaa tuote ennen kuin voi purkaa kaupan. Vaihto ja palautusoikeus ON VAPAAEHTOINEN kaupan lupaus. Niin ja myyn huonekaluja.
Eräät kerrat on lähetty ovet paukkuen ulos ja uhattu kuluttajaviranomaisilla. Ja kappas, tulevat huomaamaan, et eipäs auta.

Asia erikseen voi sit olla sellainen lähetstymistapa, et onkohan mahdollista tms. eikä isoon ääneen et tulin vaihtamaan (varmana siitä, et se onnistuu)
 
Mulle kävi pari vuotta sitten sillain et ostin mun miehelle yhden kirjan Suomalaisesta kirjakaupasta joululahjaksi, no sitten kävikin niin et mun mies oli itse ostanut saman kirjan itselleen. Menin palauttamaan, niin ei onnistunut vaan piti ottaa samalla summalla jotain tilalle. Harmitti kun ei löytynyt toista yhtä sopivaa kirjaa. Ton jälkeen sovittiin että kun olen ostanut miehen joululahjat, niin se ei enää osta itselleen yhtään kirjaa, dvd:tä tms. B)
 

Yhteistyössä