Onko oikein, että kumppani puuttuu toisen lihomiseen ja herkkujen syöntiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KYllä minä huomauttelin miehelle herkuttelusta, tosin on normaalipainoinen mutta iän myötä kolesteroliarvo nousi, samoin verenpaine ja pulssi. Nyt on syönyt terveellisesti jo hetken ja pulssi ja verenpaine normaali ja kolesterolimittaus on parin viikon päästä. Eikö se ole välittämistä jos sanoo asiasta kun huomaa että toinen on menossa väärille urille?

Meillä tilanne tämä:

Painoni seurustelun alussa 68kg (normaalipainon yläraja), esikoisen jälkeen ennen uutta raskautta 75kg (ennen ekaa raskautta 78kg). Nyt sitten rv 25 ja +10kg... :ashamed: Esikoinen oli 9kk kun aloimme odottaa tätä toista. Mulla on ahmimishäiriö, joka oireillut hurjasti toisen raskauden aikana. Raskauksien välissä paino laski hienosti, kun sairaus ei oireillut.

Miehellä paino seurustelun alussa 70kg, nykyisin 93kg. Suurin osa on tullut lihaksena, mutta on läskiäkin. Mä sain hänet aikoinaan aloittamaan saliharrastuksen.

Meillä on sanaton sopimus, että toisen painosta huomautetaan sitten, jos se alkaa olla terveydelle vaarallista tai ettei liiku ollenkaan. Mies ei koskaan ole huomauttanut painostani, mutta on rohkaissut liikkumaan enemmin. Toki myös syömään terveellisemmin, kun on se syömishäiriö. Molemmat olemme toisillemme yhtä rakkaat kuin ennenkin, vaikka ulkonäkö on muuttunutkin. Maailmassa on meitä kauniimpia ja komeampia ihmisiä, mutta se ei ole meiltä pois, sillä kyllä toiseen tuntee vetoa jos vaan oikeasti rakastaa. Ja keltä se on pois, jos toisia katsoo? Emme kuitenkaan halua opettaa lapsillemmekaan, että ulkonäkö ja paino on tärkeitä, vaan että liikkuu hyvin ja syö terveellisesti, herkkuja joskus vain. Että lapsemmekin oppisivat sen, että maailmassa ja ihmisissä on niin paljon muutakin kuin ulkonäkö.

Vittuilua ei tarvitse kuunnella, mutta jos mies on huolissaan vain sun terveydestä, niin kyllä häntä kannattaa kuunnella. Ethän säkään jättäisi sanomatta, jos mies alkaisi joka ilta juoda pari kaljaa ihan "nautinnon vuoksi"?

Koet olevasi mua parempi? On se hyvä että sä jostain revit sen hyvän fiiliksesi. Be my guest, käytä mua hyväksesi. Ei haittaa pätkääkään. ;)

Sulla itselläsi taitaa olla jotain ongelmia itsesi hyväksymisen kanssa, koska selkeästi ap:n 20kg viittaavaan kommentin olet vääntänyt siihen, että joku tuntematon tuntee olevansa sinua parempi?

Onko sinun vaikea uskoa, että toiset vaan näkee ihanteena terveenä säilymisen, ilman että arvotetaan ihmisiä painokilojen mukaan "parempiin" ja "huonompiin" ihmisiin?

Sarkasmin taju hukassa?

Mä sanoinkin että miksi mun täytyisi massaa miellyttää, kun mä miellytän mun miestä? Muita vartenko mun täytyis nyt luonnettani vastaan syödä rehuja ja jumpata urakalla, itseäni vastaan?

Mun mieskin on vähentänyt liikuntaa lasten jälkeen huomattavasti, lihonutkin, pitäiskö puuttua? ;)

Ja Phoebsin kommenttiin, monista asioista tulee nautintoa, ruoka on yksi niistä.
Se nautinto vaan voi tulla kalliiksi. Mä ymmärrän sen, että nuorena ei pahemmin ajattele elämäänsä viiskymppisenä (onko silloin enää elämää?), mutta vuosikymmenet vierähtävät yllättävän nopeasti.

Viime kuussa näin ja koin jotain sellaista, mitä ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan. Painoindeksini oli 29,3 eli olin vain "lievästi lihava", mutta silti ylipainoni oli merkittävin syy siihen, että kävi niinkuin kävi. Saan kiittää onneani, että olen ylipäätään hengissä.

Minäkin olin ihan tyytyväinen itseeni ja kiloihini enkä katsonut tarpeelliseksi tehdä asialle mitään. Eikä kukaan läheisenikään osannut olla huolissaan. Noh, enää en ole tyytyväinen vaan olen alkanut tekemään asialle jotain. Ja kunhan saan heittää tuon rollaattorin nurkkaan, alan tekemään vieläkin enemmän :)

Ja Phoebsin kommenttiin, monista asioista tulee nautintoa, ruoka on yksi niistä.

Niin, vain yksi. Ei ainoa! Enkä nyt tiedä ap:n tilannetta mutta monella tuntuu olevan niin että se herkkutteluhetki on ainoa iloa tuova asia päivässä, tai koko elämässä.

Eikä se on terveydenkään kannalta hyvä juttu, jos joka päivä istuu telkkarin ääressä syömässä. Kyllä elämään pitäisi tulla iloa jostain muusta(kin).

[QUOTE="ama";27910624]Mun mielestä sä et kyllä tuossa lainaamassani kommentissa puhunut itsestäsi mitään, vaan yleismaailmallisesti annoit ymmärtää, että valinta on joko elämästä nauttiminen tai sitten perheen kanssa yhteisen ajan hylkääminen sen vuoksi, että voi näyttää hyvältä. Näin kärjistetysti.

Ja mun mielestä jokainen saa olla ihan sen painoinen kun haluaa, mutta toivon kyllä, että läheiseni säilyvät terveinä ja hyvävointisina pitkään. Siksi aion jatkossakin huomauttaa ylipainosta, tupakan poltosta tai alkoholinkäytöstä jos siihen omassa perheessä on aihetta.[/QUOTE]

No tämä palsta on niin hullu, täällä haukutaan aina ylipainoiset maan rakoon, aivan kun ne olisi pahimpia mitä voi olla. Siis naiset haukkuu. Jännä miten miehet enemmänkin tykkää (ei täällä), noh anyway...

Kärjistin tietenkin, sehän oli ihan selvä. Huvittaa vaan usein nää läskikeskustelut täällä.

Jos kumppani oikeasti rakastaa sinua, hän kantaa myös huolta terveydestäsi. Luulenpa, että itsekin viihdyt paremmin hoikassa kehossasi. Painonnousu ei itsestään pysähdy tällaisessa tapauksessa, vaan se tuppaa jatkumaan ja jatkumaan.

Jos kumppani oikeasti rakastaa sinua, hän kantaa myös huolta terveydestäsi. Luulenpa, että itsekin viihdyt paremmin hoikassa kehossasi. Painonnousu ei itsestään pysähdy tällaisessa tapauksessa, vaan se tuppaa jatkumaan ja jatkumaan.

Miettiiköhän kukaan muuten hampaitaan, kun napostelee ruokien välissä kaikkea? Hampaiden terveys vaikuttaa koko kehon hyvinvointiin. Napostelun lopettaminen ja itselle sopivien ruoka-aikojen noudattaminen olisi terveellistä kaikin puolin. Vaikka ei liikkuisi ollenkaan.

Sun pitäisi nyt puuttua tuohon painonnousuun, kun paino on vielä suurinpiirtein kohdillaan. Mitä enempi lihot, sitä vaikeampi urakka sulla on edessä. Jos sulla olisi ikää 49 v, niin silloin painosi ei olisi niin hälyttävä. Mutta olet vasta 29 v. Jos jatkat samaan tahtiin ole 50-vuotiaana reilusti yli 100 kiloinen. Itse olen 172. 22-vuotiaana painoin 57 kg, 30-vuotiaana 65 kg ja nyt vajaa 50-vuotiaana 75 kg. Paino on välillä käynyt 84 kilossa.

Sitten kysymykseesi. On oikein, että puoliso ystävällisesti vinkkaa, että ruokavalio ei ole kohdallaan ja että jotain pitäisi tehdä, koska silloin hän huolehtii puolisonsa hyvinvoinnista kuten kuuluukin tehdä. Ehkä voisitte yhdessä keskustella, miten tilannetta voisi korjata. Jos huomauttelu on ikäväsävyistä, arvostelevaa tai komentelevaa, niin silloin se ei ole oikein.

Mistä tulee tuollainenkin harhaluulo, että ylipainoinen ihminen lihoaa koko ajan enemmän ja enemmän? Olen muutaman vuoden vanhempi kuin ap ja painavempi, mutta paino on ollut sama jo 10 vuotta. En ole ajatellut tästä lihoa yhtään enempää ja samalla tavalla olen syönyt ja liikkunut jo vuosia. Nyt on kuitenkin tullut halu itseni takia tiputtaa painoa. Yhdenkään miehen takia en sitä todellakaa tee.

Miettiiköhän kukaan muuten hampaitaan, kun napostelee ruokien välissä kaikkea? Hampaiden terveys vaikuttaa koko kehon hyvinvointiin. Napostelun lopettaminen ja itselle sopivien ruoka-aikojen noudattaminen olisi terveellistä kaikin puolin. Vaikka ei liikkuisi ollenkaan.

Pakko muuten mainita hampaista et mulla on paikkoja suussa nolla ja oon aina ollut herkkuperse. Enkä napostele, syön kerralla mitä syön. Limuista ja mehuista en tykkää, vettä juon. Aina on hampilääkärit kehuneet että on niin upea purukalusto. ;)

Pakko muuten mainita hampaista et mulla on paikkoja suussa nolla ja oon aina ollut herkkuperse. Enkä napostele, syön kerralla mitä syön. Limuista ja mehuista en tykkää, vettä juon. Aina on hampilääkärit kehuneet että on niin upea purukalusto. ;)

No totta kai sulla on näin :D Mutta toivotaan, että muutkin miettii asiaa, edes joskus.

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Alkuperäinen kirjoittaja Vituttaa tuollaiset ämmät;27910720:
Mistä tulee tuollainenkin harhaluulo, että ylipainoinen ihminen lihoaa koko ajan enemmän ja enemmän? Olen muutaman vuoden vanhempi kuin ap ja painavempi, mutta paino on ollut sama jo 10 vuotta. En ole ajatellut tästä lihoa yhtään enempää ja samalla tavalla olen syönyt ja liikkunut jo vuosia. Nyt on kuitenkin tullut halu itseni takia tiputtaa painoa. Yhdenkään miehen takia en sitä todellakaa tee.

En mä tiiä mistä tulee. Mä olen vuosia ollut saman painoinen. Ainoastaan raskausajat toi painoa lisää ja jonkin verran siitä lähti sit itsekseen, jonkin verran jäi.

Sulla on hyvä asenne, tykkään! ;)

kyllä ja jos toi 20kg alkaa vaikkapa vaikuttaa siihen seksielämään niinkuin itsellä teki niin eikös puoliso saa silloin puuttua asiaan?

Ap:lla on ylipainoa muutama kilo ei 20kg. Koittakaahan ajatella vähän tarkemmin.

Itsellä on reilusti enemmän painoa kuin ap:lla eikä se silti vaikuta seksielämään. Miksi vaikuttaisi? Luuletko etten jaksa sängyssä yhtään mitään? Mistä tuokin harhaluulo tulee, että ylipainoiset eivät jaksa liikkua yhtään? Itse liikun enemmän kuin moni laihaläski.

Valitettavasti moni nainen alkaa lihoa jossain 40-50 vuoden välillä, vaikka siihen saakka olisi ollut normaalipainoinen. Jo aiemmin ylipainoisella on onneksi se etu, että hän on todennäköisesti havainnut ongelman ajoissa ja osaa välttää lisälihomisen. Toivottavasti ap:lle käy niin. Ylipaino vaan tuppaa olemaan sellainen ongelma, että sen kurissa pitäminen on helpommin sanottu kuin tehty. Oma mieheni on ollut aina lihava ja valitettavasti hän on lihonut aina vain lisää, vaikka on tehnyt kaikkensa laihtuakseen. Nyt 40 ikävuoden jälkeen on onneksi saanut parikymmentä kiloa pois, mutta edelleen hän on sairaalloisen lihava.

Itse vetäsin tämän "harhaluulon" siitä, että ap kertoi seitsemän vuoden aikana painonsa nousseen melko paljon. Muutama kilo menisi ihan iän piikkiin, tai sen, että on ehkä omaan biologiseen normaalipainoonsa nähden ollut alunperin hiukan alipainoinen (vaikka painoindeksin mukaan OK), mutta 20 kg ei enää. Ajattelin, että lihomiseen lienee jokin syy, ja jos tämä syy ei poistu, myös paino jatkaa nousuaan. Todennäköisimpänä syynä siis se, että syö enemmän kuin kuluttaa, jos ei enää liiku, ja herkkuja kuluu runsaasti. En tiedä, kun en ap:n ruokavaliosta tiedä enempää. Kyllähän herkutellakin voi vaikka päivittäin, jos määrät eivät ole kovin isoja, ja perusruokavalio terveellinen.

Mie oon lihonut suhteen alkuajoista melkein 20kg. Toki oon saanut tässä välissä kaks lastakin mut ei sitä voi syyttää siitä. En oo sen kummemmin kysellyt mieheltä onko huomannut tai välittääkö kun vastaukset saattais minuu loukatakin. Mies kuitenkin tietää että yritän painoani pudottaa, tosin aika huonolla menestyksellä ja mies tukee siinä, ei tuo kovinkaan usein mitään mässyjä ja sanoo kaupassakin että älä osta kun herkuttelun jälkeen on ainakin henkisesti sit paha olo, et taas tuli langettua.
Hetken aikaa se suututtaa mut sit tajuan että siinä on tottakin.

Yhteistyössä