Onko nukuttamistapani julma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on neliviikkoinen tyttö, jonka nukutan tissillä. vauva nukahtaa tissille ja jos herää, annan tutin suuhun, johon hän rauhoittuu. Vaikka silmät jäisi auki (mutta vauva ei itke), lähden pois ja odotan että hän itsekseen nukahtaa. Onko julmaa jättää vauva yksin nukahtamaan? Onko hän siihen vielä liian pieni?

Mun mielestä tuo on ihan viisautta, mutta voipi olla ettei kauan toimi. Kun kerran tulee se vaikeampi kausi ja saa kanniskella uneen niin siitä on vaikea päästä yli.

Sängyssään vauva on turvassa eikä mitään syytä huoleen.

Vauvasi ei ole liian pieni nukahtamaan yksin, päinvastoin hän on ehkä juuri sopivan pieni nukahtaakseen vielä yksin.

Mitä julmuuteen tulee, paljon julmempaa on huudattaa puolivuotiasta, joka jo ymmärtää olevansa yksin ja pimeässä.

Minusta kuulostaa julmalta. Jos joku ystäväni noin tekisi, en siihen puuttuisi enkä arvostelisi, mutta koskaan en tekisi omalle vauvalleni noin, mielestäni pienen paikka on äidin tai isän lähellä alussa, kun kohtuajat on vielä pisin kokemus vauvalle elämisestä. Vauvani ovat oppineet nukahtamaan itsekseen vanhempana ilman ongelmia.

Ei toi julmaa ja vauva varmasti on sängyssä turvassa, mutta...Ihan tunnetasolla musta ei tunnu hyvältä että noin pieni "joutuu" aina nukahtamaan yksin. Ei niin että sitten vaihtoehtoisesti täytyis kanniskella ja hytkytellä mutta vaikka jäädä viereen silittämään tai vain istumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä;24767852:
Ei toi julmaa ja vauva varmasti on sängyssä turvassa, mutta...Ihan tunnetasolla musta ei tunnu hyvältä että noin pieni "joutuu" aina nukahtamaan yksin. Ei niin että sitten vaihtoehtoisesti täytyis kanniskella ja hytkytellä mutta vaikka jäädä viereen silittämään tai vain istumaan.

Miksi?

Mulla on 5-viikkoinen vauva ja oon nyt alkanut tekemään niin, että tissiltä nostan sänkyyn ja jos on hereillä, annan nukahtaa sänkyyn itsekseen. Meidän neiti jää yleensä "juttelemaan" leluille kunnes nukahtaa. Jos itkee, nostan syliin ja tuudittelen. Mietin myös onko tää julmaa, mutta neuvolan täti sanoi jopa ettei tarvitse edes ottaa syliin, vaan riittää kun silittelee ja hyssytelee tai laulaa tms. Meillä on nyt alkanut nukahtanaan noin. Aiemmin oli vaikeuksia nukahtamisessa.

Olet fiksu ihminen, tosin jättäisin tissille nukuttamisenkin välistä. Ruokaa ensin, sitten suukot ja sänkyyn peittely, johon pieni saa nukahtaa - eipä tarvitse äidin itkeä parin vuoden päästä kun nukuttamiseen menee tuntitolkulla aikaa, isi ei kelpaa ja äiti on kotiin sidottuna.

Meillä on tehty just noin kummankin kanssa alkuun, mutta siitä huolimatta reilun puolen vuoden iässä eivät ole enää osanneet yksikseen nukahtamaan vaan on pitänyt "nukuttaa" tissille tai tassuttelemalla. Eli nauti tuosta ja toivo että vauva oppii nukahtamaan itsekseen. Kyllä se vauva alkaa itkemään jos tuntee olonsa hylätyksi.

Johan on taas neuvoja joillakin... Et tee mitään mielestäni väärin, voi olla että ei pitkin mene kun tuo ei enää toimikaan! Nauti siis siitä minkä aikaa kestää! Ihan kuin siitä nukahtamisesta tarvitsisi väkisin tehdä joku numero jos vauvalla ei ole hätä?

Olet fiksu ihminen, tosin jättäisin tissille nukuttamisenkin välistä. Ruokaa ensin, sitten suukot ja sänkyyn peittely, johon pieni saa nukahtaa - eipä tarvitse äidin itkeä parin vuoden päästä kun nukuttamiseen menee tuntitolkulla aikaa, isi ei kelpaa ja äiti on kotiin sidottuna.

Mä oisin täysin samaa mieltä jos kyseessä olisi yli puolivuotias lapsi mutta tässä oli puhetta vastasyntyneestä.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä;24767980:
Mä oisin täysin samaa mieltä jos kyseessä olisi yli puolivuotias lapsi mutta tässä oli puhetta vastasyntyneestä.

Minä taas olen ollut huomaavinani, että ihan pienet vauvat nukahtavat usein helposti yksin, enkä ymmärrä miksi tätä prosessia pitäisi häiritä. Sen sijaan puolivuotiaat osaavat jo pelätä hylätyksi tulemista ihan toisella tavalla, ja siksi se nukkuminenkin on konstikkaampaa.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että minkään ikäisen vauvan ei pitäisi joutua itkemään itseään uneen. Mutta siitähän aloituksessa ei ollutkaan kyse.

Mielestäni ap ei tee mitään väärin. Vauvalla on kaikki hyvin, kun hän hakee siellä itsekseen unen.
Jos hän kutsuu, niin sitten mennään katsomaan mikä hätänä?!

Entäs kun lapsi on lattialla pötköllään hieman myöhemmin? Jos hän vain on, niin häntä pitää silitellä ja paijata, jotta hänellä ei olisi tylsä olla?

Entäs kun lapsia on 2 tai 3 tai 4 tai... Ei vain ole enää aikaa istua ja paijata loputtomiin jokaista. Näin se on aina ollut, ja näin se on nykyäänkin. Ei siitä jää yhdellekään (terveelle) lapselle traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä;24767916:
Siksi että lapsella olisi turvallinen ja rakastettu olo (ja ei, en tarkoita etteikö mitenkään muuten näin olisi). Siksi, niin kuin joku tossa jo maintsi, vauva kasvaa äitissään kiinni ensimmäiset 9kk, "irrottautuminen" olisi hyvä tehdä pikkuhiljaa ja mielestäni kk ikäinen on vielä aivan liian pieni siihen.

Mä en näe yhtään syytä tai merkkiä siitä, etteikö ap:n vauvalla olisi turvallinen tai rakastettu olo. Lapset ovat siitä käteviä pakkauksia, että ne ilmaisevat itse, jos olo on paha tai turvaton, itkemällä. Jos lapsi jää tuhisemaan tyytyväisenä omaan sänkyynsä ja nukahtaa siihen, niin miksi toimivaa käytäntöä pitäisi ehdoin tahdoin muuttaa?

Nukahtaminen ei vauvalla yleensä kauaa kestä jos hänelle on luotu sille otolliset olosuhteet - älytön ajatus, että juuri siitä viiden minuutin lähelläolosta olisi turvallisuudentunne kiinni.

Mä en näe yhtään syytä tai merkkiä siitä, etteikö ap:n vauvalla olisi turvallinen tai rakastettu olo. Lapset ovat siitä käteviä pakkauksia, että ne ilmaisevat itse, jos olo on paha tai turvaton, itkemällä. Jos lapsi jää tuhisemaan tyytyväisenä omaan sänkyynsä ja nukahtaa siihen, niin miksi toimivaa käytäntöä pitäisi ehdoin tahdoin muuttaa?

Nukahtaminen ei vauvalla yleensä kauaa kestä jos hänelle on luotu sille otolliset olosuhteet - älytön ajatus, että juuri siitä viiden minuutin lähelläolosta olisi turvallisuudentunne kiinni.

Sisäistä lukemasi.

Juuri noin me aina tehty ja hyvin nukkuvat lapset olleet, viisi kappaletta. Ei ole mitään julmaa laittaa lapsi sänkyynsä nukkumaan. Miksi siinä täytyisi vierellä istua? Tai muuta vastaavaa?
Aina osanneet lapsemme itse nukahtaa iltarutiinien jälkeen ja satujen.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä;24768110:
Sisäistä lukemasi.

Mistä sä tiedät, onko vauva paljonkin esim. kantoliinassa tai sylissä ja siten lähellä äitiä valveillaoloaikanaan. Vauvan on hyvä oppia nukahtamaan itsekseen, ja jos se nöyttää käyvän luonnostaan, niin miksi pilata tätä kehitystä?

Yhteistyössä