Onko normaalia, kaverin lapsesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meitin

Vieras
Hänellä on 2 ja puoli vuotias lapsi, joka ei osaa kuin kolme sanaa: tänne, pois ja äiti. Äiti-sanaa lapsi käyttää kaikkiin, se tuntuu tarkoittavan, että huomaa minut, anna minulle tai ota syliin. Kaikki ovat äitejä. Lapsi tarttui käsivarteeni ja puristi kynsillä kovasti ja sanoi vain äiti, äiti.

Se tuntui ahdistavalta.

Ei ole sun asiasi miettiä onko normaalia. Neuvolassa puututaan asiaan jos ei ole. Ahdistaako sua myös jos vauva pitää sua kädestä ja sanoo äiti? En tajua sua kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ei ole sun asiasi miettiä onko normaalia. Neuvolassa puututaan asiaan jos ei ole. Ahdistaako sua myös jos vauva pitää sua kädestä ja sanoo äiti? En tajua sua kyllä.

Ai, enkö saa kysyä?

En voi kieltää vapaassa maassa vapaalla keskustelualueella. Mutta kun se ei ole sun asiasi jos lapsen äiti ei asiaa tahdo kanssasi jakaa.

Meillä oli isi vähän kuka tahansa silloin kun lapsi oli reilu 1v ikäinen (oppi puhumaan aika aikaisin). Minusta aika normaalia vielä että sanoo äidiksi vähän mitä sattuu. Mutta eikö tuon 2.5v kuuluisi jo osata edes pari lausahdusta jossa on pari sanaa?

No en tiedä mutta tiedän myös lapsia jotka ovat vähän päälle kaksi eikä sano kuin muutaman sanan juuri äiti ja anna :) kai tämä ihan normaalia on, omasta mielestäni tutti hidastaa puheenkehitystä jos sitä syö koko ajan ainakin kaikki nämä lapset jotka itse tiedän ovat tutti suussa melkein koko ajan :)

Korkeintaan oppii puhumaan vähän hitaammin. Muuten varmasti täysin normaali. Sinusta en tekstisi perusteella tiedä......

Mutta tosta puheesta. Eiköhän äiti ja neuvolassa tiedä jos aihetta huolestua ja pääsee puheterapeutille.

Ihan normaalia on eikä tarvi edes osata tuon enempää puhua. Oppii kyllä. Kaverin lapsi reilu 3v ja alkanut nyt vasta puhua vähän ennen kuin täytti 3. Puhe edelleen tosi epäselvää, mutta huomaa että sanoja alkaa tulla lisää ja puhekin koko ajan petraantua. Ei ole koskaan neuvolassa sanottu mitään sellaista etteikö olisi normaalia.

Siskoni sanoi tuon ikäisenä kaikkia traktoreita nimellä "Pekka". Johtuen siitä, että äitini uusi mies oli sen niminen ja ajoi traktoria. Siskoni on nykyisin 18v ja osaa puhua ja sanoa traktori. :D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Kuulostaa hyvin pahasti sille, että normaalia on. :D

Ok, hyvä niin! En tiedä miksi mua jäi ahdistamaan se tilanne, kai mulla on oikeus tunteisiini olkoonkin että lapsi sen aiheutti. Ja siis tämä sille harmaalle, ei Heilille.

Voi hemmetti, mua asia jäi vaivaamaan. Mulla ei ole kokemusta. Miksi mä en saa kysyä jos en tiedä? En mä pahaa tarkoita :(

hei, minuakin jäi vaivaamaan, että mikä sinua oikein ahdisti? sekö, että lapsi sanoi sinulle "äiti"?

Minä tiedän useita, joilla 2-2,5v lapsi ei puhu ihmeemmin, omani mukaan lukien. Tosin sanoo se jo alkeellisia lauseita, muttei silleen puhua posota, niinkun jotkut jo vähän päälle vuosikkaana.. (Meillä lauseita ja n. 30 sanaa: Anna tätä, Äiti kato, pois, äiti pois, tietokone, moi, jne, koija, jaajo, prrm prrrm = auto, )

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Korkeintaan oppii puhumaan vähän hitaammin. Muuten varmasti täysin normaali. Sinusta en tekstisi perusteella tiedä......

Mutta tosta puheesta. Eiköhän äiti ja neuvolassa tiedä jos aihetta huolestua ja pääsee puheterapeutille.

Aha, miksi mä en ole normaali JOS MÄ EN VAIN TIEDÄ lapsien kehityksestä vielä paljon mitään???

Se, että lapsen kynnet painuu mun ihoon ja hän sanoo mua äidiksi vaikken sitä hänelle ole, oli ahdistavaa.

Aha, miksi mä en ole normaali JOS MÄ EN VAIN TIEDÄ lapsien kehityksestä vielä paljon mitään???

Se, että lapsen kynnet painuu mun ihoon ja hän sanoo mua äidiksi vaikken sitä hänelle ole, oli ahdistavaa.

Niin että ehkä sen ahdistuksen teki se, etten tiennyt sen olevan ok. kiitos että olette näin ihania ihmisiä että leimaatte mut.

Niin että ehkä sen ahdistuksen teki se, etten tiennyt sen olevan ok. kiitos että olette näin ihania ihmisiä että leimaatte mut.

Ei täällä moni leimaan sinua ollenkaan. Aina muutama harmaa heittää **skaa niskaan sanoi tai teki mitä tahansa.. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti sitä mitenkään.

Yhteistyössä