Onko normaalia jos vauvalla menee joskus 2-4 h ennen kuin nukahtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Onko siis lastenlääkäri tutkinut? Entä korvalääkäri?

Nukkuuko muuten yön hyvin?

Kolme kertaa olemme käyneet neuvolan lääkärillä, mitään ei ole löytynyt, myös korvat on joka kerta tutkittu.

Meinaan viedä hänet yksityiselle lastenlääkärille, sellaisella ei olla vielä käyty.

Tietäisikö kukaan muuten hyvää, Helsinki-Espoo-Vantaa-alueella?

Minä kysyisin ensin neuvolasta voisiko olla jotain allergiaa tms.

Sitten kokeilisin lopettaa tuon silittelyn kokonaan. Meillä se ei kerta kaikkiaan toimi. Nykyisin vauva vain hyssytetään rauhalliseksi (tähän totutteluun meni kyllä aikaa!), korkeintaan peitellään uudelleen, ja huoneesta lähdetään nopeasti pois vaikka vauva vielä vähän protestoisikin. Rauhoittuu itse kyllä pian.

Meillä on niin että jos alkaa silitellä tai taputella niin se vaan pidentää sitä aikaa mikä menee että vauva rauhoittuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja We:
Ota nukkumaan viereesi :) Lapsi kaipaa turvaa ja hellyyttä!

Ekat 8 kk nukuttiin perhepedissä pelkästään, mutta sitten siirrettiin omaan sänkyyn kun oppi konttaamaan, koska vauva alkoi olla niin levoton yöllä ja konttailla siellä. Muutaman kerran mönki meidän yli ja meinasi pudota sängystä, vaikka olimme tehneet isoista tyynyista esteet. Lapsi nukkui minun ja seinän välissä, mutta sekään ei estänyt häntä mönkimästä.

Sen jälkeen olemme nukuttaneet omassa sängyssä, kun olimme sitä mieltä ettei perhepeti ole noin levottomalle ja liikkuvalle lapselle enää turvallinen. Jos olisi rauhallisemmin nukkunut, olisi voinut olla vaikka kuinka kauan perhepedissä.

No sitten otat vaikka patjan lattialle tai jotain. Lapsihan pelkää selkeästi yksin jäämistä ja valvottaa itseänsä jottei jäisi yksin. Vierelle tuo kaipaa!!

Voi olla ihan ikän ja liikkumiseen liittyvää. Ei malta nukahtaa. Musta tuo kuulostaa siltä, että lapsi on jo klo 20.30 ennemmin yliväsynyt jos nukkuu ennen kolmea viimeiset päikkärit ja nekin noin lyhyet. Oletko koittanut laittaa sinne sänkyyn tuntia aiemmin? Se toimi meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja nooh:
Voi olla ihan ikän ja liikkumiseen liittyvää. Ei malta nukahtaa. Musta tuo kuulostaa siltä, että lapsi on jo klo 20.30 ennemmin yliväsynyt jos nukkuu ennen kolmea viimeiset päikkärit ja nekin noin lyhyet. Oletko koittanut laittaa sinne sänkyyn tuntia aiemmin? Se toimi meillä.
tää oli mulla myös mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Onko siis lastenlääkäri tutkinut? Entä korvalääkäri?

Nukkuuko muuten yön hyvin?

Kolme kertaa olemme käyneet neuvolan lääkärillä, mitään ei ole löytynyt, myös korvat on joka kerta tutkittu.

Meinaan viedä hänet yksityiselle lastenlääkärille, sellaisella ei olla vielä käyty.

Tietäisikö kukaan muuten hyvää, Helsinki-Espoo-Vantaa-alueella?

Allergia-asiatkin on siis selvitelty?

Raskastahan tuo on varmasti. Voimia siis! Jos tuo hilluminen johtuu vaan kehityskaudesta, niin helpottaa varmasti jossain vaiheessa...
Vaikka rytmissä ei olisikaan mitään vikaa, niin yksiin päikkäreihin siirtyminen saattaisi auttaa asiaa? Sitten kun yksillä unilla pärjää.

meillä on myös ollut näitä kausia että nukkuminen ei ole onnistunut, ja siihen on saattanut mennä todellakin monta tuntia ja yliväsynythän lapsi jos siinä vaiheessa on, mutta en ole vielä keksinyt miten lapsen sais nukkumaan vaan sanomalla nuku.. meillä nukutettiin usein syliin omassa huoneessa sängyn vieressä, pahimpina aikoina mulla oli patjat lattialla ja siinä yritettiin nukkua, välillä pötkötteli myös sohvalla iltasin, sitähän se lähinnä oli että kaipasi vanhemman läsnäoloa, mutta ei ehkä ihan kokonaan sitäkään. nyt on taas meneillään joku en nuku kausi ja ikää reilu 2vee nyt jo osaa sanoa että ... en nuku ei nukuta yms. ja äidin pitäis istua koko ajan vieressä, ja paljonhan tulee tällä hetkellä aikaa vietettyä lapsen sängyn vieressä, eilen oikein huvitti kun oltiin autolla liikenteessä ja päiväunet oli jäänyt väliin, alkoi autossa sama temppuilu että en nuku, äiti syliin, no tämä laukesi ihan sillä kun sanoin että ei tartte nukkua ei ole mikään pakko nukkua, hetken oli hiljasta ja kuului kysymys eikö tartte nukkua? no ei tartte jos ei nukuta, no muutaman kerran kysy et nukkuuko hän vai ei ja aina kun vastasin ei ole mikään pakko, meni varmaan 2minuuttia ja oli täydessä unessa...

No ei nyt mihinkään lääkäriin tarvi viedä. Kertomasi perusteella tää on ihan selvä juttu: vauva ei tosiaan halua nukkua yksin pinnasängyssä. Nyt vain patjat lattialle ja nukkukaa siinä kaikki. Eiköhän se sillä hoidu. vitsit kun asioista pitää tehdä niin hankalia. Kun ratkaisu on helppo. Myöhemmin nukkumaan ja menet itse viereen makaa. Kun lapsi on nukahtanu, voit hipsiä pois ja viettää iltaa miehes kaa. Kun patja on lattialla ei siinä käy mitenkään jos siitä putoaa.

Meillä saman ikäinen ja melko samanlainen meininki iltaisin, tosin ei nyt ihan neljää tuntia mene, tunnista kahteen... Omaan sänkyyn nukuttaminen ei onnistu, on siis tuota ylöskampeamista ja huutoa vaan... joten annetaan iltavelli sylissä ja toivotaan, että nukahtaa siihen ;o) Jos ei niin annetaan olla sylissä, mutta välillä huutaa siinäkin, joten päästetään touhuamaan lattialle esim. vartiksi (aikalisä) ja sitten rauhoitellaan uudestaan... Toivoisimme tietysti, että nukahtaisi omaan sänkyyn, mutta aikansa kutakin. Uskon, että on vaihe, kun toi kävelyn opettelu on menossa, niin pitää puoliunessakin kammeta pystyyn! Ja tiedoksi, että ei nukahda viereen, kokeiltu on!

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Meillä saman ikäinen ja melko samanlainen meininki iltaisin, tosin ei nyt ihan neljää tuntia mene, tunnista kahteen... Omaan sänkyyn nukuttaminen ei onnistu, on siis tuota ylöskampeamista ja huutoa vaan... joten annetaan iltavelli sylissä ja toivotaan, että nukahtaa siihen ;o) Jos ei niin annetaan olla sylissä, mutta välillä huutaa siinäkin, joten päästetään touhuamaan lattialle esim. vartiksi (aikalisä) ja sitten rauhoitellaan uudestaan... Toivoisimme tietysti, että nukahtaisi omaan sänkyyn, mutta aikansa kutakin. Uskon, että on vaihe, kun toi kävelyn opettelu on menossa, niin pitää puoliunessakin kammeta pystyyn! Ja tiedoksi, että ei nukahda viereen, kokeiltu on!

Joo no epäilisin että joku vaihe tämä on, ei aiemminkaan ole mikään huippuhyvä nukahtaja ollut, mutta nyt on pahentunut kun oppi liikkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei nyt mihinkään lääkäriin tarvi viedä. Kertomasi perusteella tää on ihan selvä juttu: vauva ei tosiaan halua nukkua yksin pinnasängyssä. Nyt vain patjat lattialle ja nukkukaa siinä kaikki. Eiköhän se sillä hoidu. vitsit kun asioista pitää tehdä niin hankalia. Kun ratkaisu on helppo. Myöhemmin nukkumaan ja menet itse viereen makaa. Kun lapsi on nukahtanu, voit hipsiä pois ja viettää iltaa miehes kaa. Kun patja on lattialla ei siinä käy mitenkään jos siitä putoaa.

Ai hankalia? Voit tulla kernaasti meille kokeilemaan kun patjat laittaa lattialle ja lapsen patjalle. :-D Kampeaa itsensä pystyyn sadasosasekunnissa, ja konttailee ympäri makkaria niin kauan kunnes huuto alkaa. Väkisinkään en todellakaan ala makuulla pitämään, ei sitä tosiaan muuten saisi pysymään makuulla.

Ei ole kyse eroahdistuksesta, ei lapsi siellä sängyssään yöllä peräämme huutele, ja meidän vieressä on pinnis.

Itse olisin sitä mieltä että tämä on joku vaihe kun lapsi on oppinut liikkumaan, ettei malta nukkua, tai sitten joku allergia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sekään nyt ihan mukavaa että hiipii salaa siitä lapsen vierestä pois? Eikö ole kaikin puolin reilumpaa reippaasti toivottaa hyvät yöt, jättää lapsi sänkyynsä ja mieluummin sitten rauhoitella ovenraosta tai palata yhtä reippaana sanomaan uudet hyvätyöt muutaman minuutin kuluttua jos lapsi ei rauhoitu?

En jaksanut lukea ihan kaikkia kommentteja, mutta oletteko harkinneet yksiin päiväuniin siirtymistä? Se auttoi meillä iltahuutoihin.

Toinen voi olla tuo silittely. Meillä meni muutamia viikkoja kunnes tajuttiin, että lapsi ei todellakaan halua silittelyjä vaan tarvitsee oman rauhan nukahtamiseen. Eli koskettaa ei saanut, tai huuto vaan jatkui ja pomppinen alkoi. Istuttiin sitten sängyn vieressä, hyräilin tai lauloin hiljalleen kunnes lapsi nukahti.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En jaksanut lukea ihan kaikkia kommentteja, mutta oletteko harkinneet yksiin päiväuniin siirtymistä? Se auttoi meillä iltahuutoihin.

Ja tähän piti lisäämäni, että tietysti tällöin pitää myös aikaistaa tuota nukkumaanmenoa illalla.

Mä uskoisin, että on ihan normaalia. Toiset vauvat ovat helpompia kuin toiset. Meillä tämä viides on myös 10kk ja välillä yritin laittaa häntä omaan sänkyyn nukkumaan, mutta ei mulla voimat riittäneet. Nyt nukutan syliin, johon siihenkään ei malta nukahtaa ainakaan, jos muita on hereillä. Aika usein nukahdetaankin yhdessä sänkyyn. Muutama kuukausi sitten itsekin kirosin koko perhepedin, kun vauvakin tippui siitä, mutta nyt kun vauva on oppinut itse tulemaan sängystä alas, olen taas rauhallisin mielin antanut hänen nukkua vierelläni. Ihana olisi, jos nukahtaisi sänkyyn, mutta ei mulla resurssit riitä jatkuvaan nukuttamiseen ja muutkin häiriintyvät jatkuvaan huutoon, herää siis monta kertaa yössäkin.

Meillä neiti nukkuu joko yhdet n. 5h päikkärit tai jos, kuten tänään pitää herättää (tai herää kun lähdemme liikkeelle) viemään siskoa kerhoon, niin nukkuu vielä toiset unet iltapäivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja nooh:
tää oli mulla myös mielessä.

Juu,meillä oli kans tuossa iässä ihan mahotonta tuo nukkumaan meno :( ,koko viime kesä meni harakoille.Nukutin pojan sit joka ilta viereeni sänkyyn josta nostin omaansa,kun nukahti.Syksyllä sitten poika rupes kiltisti nukkumaan omaan sänkyynsä parin illan kiukkuamisen jälkeen,vauvana nukahti myös ilman ylimääräisiä hyssyttelyjä joten tuttua jo.Nykyään rallattaa n.15 minsaa omassa sängyssä ennenkuin nukahtaa unirättiä nuuhkien.Tuo rätti on tosi tärkeä,onko lapsellasi unilelua?

Mie oon kanssa nyt sitämieltä, että kyseessä on tottumiskysymys. Lapsi on nukkunut 8kk ikään asti perhepedissä vieressä, nyt lapsella ikää 10kk ja tuo "nukahtamismelskaaminen" on kestänyt just sen 2kk, jonka on nukkunut poissa perhepedistä.
Mie kanssa laittaisin sit vaikka patjat lattialle, ja nukuttais siinä.

Tuo on muuten se "syy" miksi mie en niinkään meillä kotona suosi perhepetiä. Siis mie haluan itsekkäästi nukkua ilman, että kukaan on kiinni kyljessä ja kaivaa mun korvat, nenät ja varpaat nukkuessa... ja siksi mie en nuku lasten kanssa perhepedissä paitsi silloin, kun joku on kipeä - silloin toki saa tulla viereen nukkumaan. Ja tottakai vauva, joka vielä syö yöllä.

Yhteistyössä