[QUOTE="vieras";22625513]On ihan normaalia, mutta itse olen pitänyt sitä 1v takarajana vieroittamiselle. Mitä pidempään imettää, sitä tärkeämpi juttu siitä tulee lapselle ja sitä hankalampi on imetyksestä päästä eroon. Turha kuvitella, että lapsi itse jonain päivänä sanoisi, että kiitti, mulle riitti. Ei ainakaan kukaan ystäväpiiriini kuuluvista, pitkään imettävistä äideistä, ole päässyt helpolla siinä asiassa.
Juuri äsketttäin seurasin yli 2-vuotiaan sukulaislapsen menoa juhlissa. Häntä imetetään yhä useammaan kerran päivässä, juuri silloin kun lapsi itse haluaa imeä. Aika hurjaa kyllä, että ihan suurinpiirtein vartin välein oli äidin paidassa kiinni ja halusi tissin suuhunsa. Jos ei äiti olisi juuri sillä hetkellä ehtinyt/pystynyt, alkoi lapsi huutamaan kovaan ääneen "anna, anna, anna" ja paukuttamaan tissejä. Itse en kyllä jaksaisi, häpeäisin varmasti tuollaisissa tilanteissa olla lapsen kanssa. Mutta hyvä että jotkut pokkana pystyvät imettämään julkisilla paikoillakin pitkään.
Minä tekisin vieroituksen/imetyskertojen vähentämisen niin, että tarjoaisin rintaa vain ruoka-aikojen mukaan, mielellään ruokailun jälkeen. Muina aikoina antaisin lapsen kiukuta aivan rauhassa. 1-vuotiaatkin jo saavat kiukkukohtauksia kun asiat eivät mene oman tahdon mukaan, mutta silti ei kaikessa tarvitse antaa periksi. Yrittäisin kiinnittää huomion muuhun tai antaa kiukuta rauhassa.[/QUOTE]
Minä taas tunnen useita joilla lapset ovat vieroittuneet itsestään, 18kk-5 vuotiaina. Ja monia joilla äidintahtinen vieroitus on sujunut ihan hyvin isommankin lapsen kanssa.
Jos lapsi kokoajan roikkuu tisseissä on ongelma usein jossakin ihan muualla kuin imetyksessä. Lapsella voi olla tylsää, nälkä tai hän voi olla esimerkiksi sairastumassa. Imetyksen lopettaminen ei näitä syitä poista. Jos minun kaksivuotiaani käy tiheästi rinnalla on usein kyse siitä, että hänellä on tylsää. Joku muu lapsi voisi tämmöisessä tilanteessa viestiä itkemällä, toinen tekemällä jotain kiellettyä, kolmas heittämällä hirveät raivarit. Imetyksen lopettaminen ei siis korjaa ongelmaa.
Ja aivan varmasti lapsi vieroittuu itsekseen JOSSAKIN vaiheessa