Onko normaalia, että 12 vuotiaat tytöt ovat ihan lapsellisia?

  • Viestiketjun aloittaja kehityskys.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ei siitä kauaa ole, kun täällä oli joku säärikarvojen ajeluketju, jossa palstalaistet kertoivat lapsensa alkaneen ajamaan säärikarvansa jopa 11-vuotiaana.
Mielestäni aika karua, että noin nuorella tulee edes mieleen leikellä karvojansa etenkään sääristä.

Kuukautisten alkaminen ei tee kenestäkään sen isompaa tyttöä. Lapsia ne on, vaikkakin jotkut vähän aikuisemman näköisessä kehossa.

Surullista, että jopa 12-13-vuotiaat meikkaavat ja värjäävät hiuksiaan.
Toivottavasti oma tytär aikanaan löytäisi itselleen fiksua seuraa, jotka olisivat suht. hyvistä perheistä sen suhteen, ettei lapset kulkisi meikit naamassa, tukka värjättynä ja oikein "tuunattuna" sen näköisiksi, ettei tarvi ihmetellä jos aikuiset miehet erehtyy luulemaan vähän vanhemmaksi.
Mä en osaa nähdä mitään kamalaa tuon ikäisen meikkaamisessa tai hiusten värjäämisessä. Ei se tarkoita sitä, että lapsi ei olisi enää lapsi eikä leikkisi vaan ryyppäisi miesten kanssa. Kyllä lapsikin voi jo värjätä hiuksiaan tai meikata. Me alotettiin kavereiden kanssa meikkaaminen jo joskus 8-vuotiaana kun yhden kaverin äiti oli kosmetologi ja saatiin häneltä kivoja meikkejä. Hauskaahan se vain oli ja silti leikittiin myös niillä barbeilla. Kuten leikittiin vielä 12-vuotiaana kun värjäsin hiukseni ensimmäisen kerran.
 
määää
No en mä tiedä, ne oli sellasia "sitten ne sano et ne tykkää toisista, meni kihloihin, naimisiin ja niille tuli neljä lasta ja ne eli elämänsä loppuun saakka onnellisina"-tarinoita.
Ei mielestäni mitenkään sopimattomia, eikä olisi olleet, vaikka olisivat olleet rajumpiakin.

Tarinoinnista on kuitenkin vielä pitkä matka tekoihin. Toisin kuin liian nuorena itsensä aikuisen näköiseksi tuunaaminen altistaa monelle asialle liian aikaisin.
Kai ne vanhemmat kuitenkin tietää mitä tekevät ja tajuavat sen, että 12-vuotias meikeissä, hiusväreissä ja teinivaatteissa näyttää paljon vanhemmalta ja vetää puoleensa myös paljon vanhempia seuralaisia....
No mutta kun sä et voi sitä murrosikäistä tunkea muumicollegessa kouluun enää. Ja mun tyttärellä on ainakin hirveä karvankasvu, joten oikeasti olen ohjeistanut siistimään, ei siinä oikeasti ole kyse mistään hentoisten säärikarvojen ajelusta, kun tuolla on 10 kertaa enemmän karvoja kuin itselläni.
En tosin tiedä onko tuo niitä raakannut, mutta kainaloita nyt ainakin, ja olen kertonut että moni siistii bikinirajaakin siinä vaiheessa kun karvoitus tunkee housujen ulkopuolelle.
(Ja mainittakoon että itse en ole tänäkään kesänä ajellut säärikarvojani tai kainalokarvojani, saati siistinyt majavaa kertaakaan, ehkäpä sekin alkoi pelottaa että esimerkkini on nykyaikana aika outo.)
 
dfdfdf
[QUOTE="vieras";28841822]Ei vaan tule vaikuttamaan juuri mitenkään, koska he vain siirtyvät värjäämään itse.[/QUOTE]

Tässähän on tarkoitus että värejä ei enää myytäisi alle 16v,ei siellä kaupoissakaan.f
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28841822]Ei vaan tule vaikuttamaan juuri mitenkään, koska he vain siirtyvät värjäämään itse.[/QUOTE]

Olisin yllättynyt, jos vanhemmat eivät sen vertaa jälikasvustaan välitä, että antaisivat värjätä.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";28841841]Olisin yllättynyt, jos vanhemmat eivät sen vertaa jälikasvustaan välitä, että antaisivat värjätä.[/QUOTE]

Meillä ainakin puhuttu lasten kanssa asiasta. Noita värjäysaineisiin kuolleita on sen verran ollut mediassa esillä, että ihan helppoa tuoda faktoja ilmi, mikä on worst case scenario.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
innoissaan vertailevat 10-12-vuotiaiden "TEINIENSÄ" (joo, siis luulevat lapsiansa teineiksi...) karvajuttuja, menkkoja, tyttöjen kanssa discoissa käymistä ym.
En ihmettelisi, vaikka näiden tyyppien lapset meikkaisivat ja värjäisivät hiuksiaankin jo 12-13-vuotiaana.
mä olen sitten varmaan pilalla kun aloitin meikkaamisen kutosluokalla (ripsiväri, luomiväri, puuteri) ja tukkaa vaalensin kolmosluokalta lähtien kun oma väri rupes tummumaan ja kutosen jälkeen kesällä vedin koko pään kirkkaanpunaiseksi. menkatkin alkoi 12v ja discoissa ravattiin eniten just siinä 10-12v.

nykyään ikää 23v ja päivittäisen meikkaamisen lopetin ysiluokalla, enkä edelleenkään meikkaa kuin erityistilanteisiin. Tukkaa olen värjännyt koko tämän ajan, mut nyt vihdoin on oma väri päässä ekaa kertaa 11 vuoteen.

Oma äiti ei meikkaa ikinä (tarkoittaa oikeasti ikinä) eikä tuohon aikaan ollut tukkaansakkaan vielä värjännyt. mallin sain 3 ja 4v vanhemmilta isosiskoilta. omat lapset ei kyllä värjää tukkaa ennen kun yläasteella, mutta voin heiltä kulmakarvoja jo ala-asteen loppupuolella värjätä jos haluavat. vaaleakarvaisena tiedän miten se ärsyttää kun kulmakarvat ei näy kun läheltä katsottuna ja kavereiden kommentit kulmakarvattomuudesta ei auta asiaa yhtään..
 
määää
No meillä "värjättiin" kun kerran kaikilla muillakin on. Hallitusti raitoja vaalennusaineella (jonka kai pitäisi olla turvallista), niin ei tarvitse pimeiltä markkinoilta sitä hiusväriäkään ostaa ja kaverin kanssa salassa läträtä.
 
12-vuotias on silleen välimalli, että alkaa olla jo teinien temppuja ja hormonit pauhaa, lapsiparka ei oikein itsekään tiedä miksi tunteet niin kuohuu. Toisaalta on vielä pikkuinen, joka haluaa leikkiä rakkailla leluilla ja katsella leffaa äidin tai isin kainalossa. Niitä täytyy vaan ymmärtää ja antaa vähän touhuilla joko teinijuttuja (ripsari ja huulikiilto on ihan ok) tai sitten niitä lasten juttuja. Kyllä ne siitä sitten vuodessa-kahdessa kasvaa ihan liian aikuismaisiksi.
 
"salaisuus"
Itse leikin barbeilla vielä seiskaluokalla ja saatoinpa leikkiä vielä kasillakin, mutta en tietenkään siitä puhunut julkisesti mitään. Tosin kehityin fyysisestikin myöhään, joten en tiedä että onko sillä jotain tekemistä asian kanssa että olin ehkä lapsellisempi kuin muut. Olin seiskalla vielä ulkoisestikin ihan täysin lapsi.
 
Mä olisin varmaan 12-vuotiaana katsonut tosi kieroon tai nauranut päin naamaa jos joku kaveri olisi sanonut leikkivänsä keppihevosilla. Se oli sitä aikaa kun esitettiin että ollaan niin aikuisia ja järki ei paljoa päätä pakottanut.

Näin jälkikäteen ajateltuna surullistahan se on. Tuolloin olin jo polttanut ja juopotellut ja vaikka mitä :(
 
"niinamaria"
On ihan normaalia, että tyttösi on vielä "lapsellinen" 12 vuotiaana. Hänhän on täysin lapsi vielä siinä iässä. Omat kaverit sattui vaan olemaan aika "koviksia" ja itekin aika kokeilunhaluinen ja kiinnostuin pojista jne aika nuorena. Varmaan isosisarusten jutuilla vaikutusta ,sillä vanhemmat kumpikin opettajia eikä tullut sieltä mitään painetta aikuistua varhain.

12 vuotiaana join ekat kännit. Olin siis ala-asteella silloin. Yläasteella hilluttiin ostarilla ja juotiin joka viikonloppu. Juostiin usein poliiseja karkuun ja kavereita kuljetettiin vatsahuuhteluun jne. Itse en jäänyt kiinni alkoholista kuin kerran 17 vuotiaana.... Vanhemmat ei siis tienneet mitään mun viikonloppusekoiluista. Neitsyyden menetin 13 vuotiaana yhden illan jutussa, ja olin jo "myöhässä" moniin kavereihin verrattuna.

Oli silloin hauskaakin, mutta nyt aikuisena harmittelen sitä, että lapsuus loppui niin lyhyeen.... Eli ole iloinen, että lapsesi on vielä ihan lapsi!
 

Yhteistyössä