Onko normaalia, että 12 vuotiaat tytöt ovat ihan lapsellisia?

  • Viestiketjun aloittaja kehityskys.
  • Ensimmäinen viesti
kehityskys.
Leikki maistuu, hevoset on in ja bestiksen kanssa viihdyttäisiin 24/7. Kuitenkin vuoden päästä siirrytään jo yläkouluun ja siellä pitäisi olla jo niin isoa tyttöä sitten. Ei kai meidän ole jäljessä?
 
Voi apua ja aloittajan päätä patteriin.

ON normaalia, kysehän on _lapsesta_. Eikä yläasteella olla "isoja tyttöjä", vaan ihan lapsia edelleen. Ehkä siinä 15-vuotiaana aletaan olemaan jo "isoja tyttöjä".

Itse leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla, kuten useampi ystävänikin.
Hepat on edelleen IN ja bestiksen kanssa kaksistaan parasta.
Älä rupea riistämään lapseltasi lapsuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
kehityskys
Voi apua ja aloittajan päätä patteriin.

ON normaalia, kysehän on _lapsesta_. Eikä yläasteella olla "isoja tyttöjä", vaan ihan lapsia edelleen. Ehkä siinä 15-vuotiaana aletaan olemaan jo "isoja tyttöjä".

Itse leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla, kuten useampi ystävänikin.
Hepat on edelleen IN ja bestiksen kanssa kaksistaan parasta.
Älä rupea riistämään lapseltasi lapsuutta.
Ai, ei saa lyödä. Ehkä ne muutkin tytöt sit salaa leikkivät vaikka sitä ei yläkoululaisista enää niin huomaa. Jotkut nimittäin vetää jo tupakkaa ja poikakavereita heillä on.
 
Mä olen muutenkin aika kauhulla lukenut palstalaisten juttuja aihetta sivuten.

Olen pistänyt merkille, että palstalaisten lapset (kyllä, lapset eikä edes mitkään teinit) mm. sheivaa karvojansa, eikä äidit näe tässä mitään ihmeellistä, vaan pikemminkin innoissaan vertailevat 10-12-vuotiaiden "TEINIENSÄ" (joo, siis luulevat lapsiansa teineiksi...) karvajuttuja, menkkoja, tyttöjen kanssa discoissa käymistä ym.
En ihmettelisi, vaikka näiden tyyppien lapset meikkaisivat ja värjäisivät hiuksiaankin jo 12-13-vuotiaana.

Näkee niitä sellaisiakin, etenkin pk-seudulla. Antakaa oikeasti lastenne olla lapsia, kyllä ne kerkeää olla teinejä, nuoria aikuisia ja aikuisia.
Ja niistä tulee parempia aikuisia, naisia ja miehiä, jos saavat rauhassa kasvaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Data
***
Ai, ei saa lyödä. Ehkä ne muutkin tytöt sit salaa leikkivät vaikka sitä ei yläkoululaisista enää niin huomaa. Jotkut nimittäin vetää jo tupakkaa ja poikakavereita heillä on.
Se tupakanpoltto ja poikakaverihomma on sitä, että nuoret eivät uskalla olla julkisesti enää lapsia. Eivät ne kotonaan niin "isoja" ole kuin kuvittelisi. Kaikki on mitä mainioimmin, jos 12v uskaltaa olla lapsi, kuten hänen vielä kuuluukin.
 
Ai, ei saa lyödä. Ehkä ne muutkin tytöt sit salaa leikkivät vaikka sitä ei yläkoululaisista enää niin huomaa. Jotkut nimittäin vetää jo tupakkaa ja poikakavereita heillä on.
Sori, tää aihe saa mut kiivastumaan. Lisäksi olen hankkinut aiheesta patoumat palstalla ja nyt tässä sit näköjään riehun.
Eli tuo alempi viesti ei ole sit varsinaisesti sulle, vaan yleisesti aiheesta. :D

Toivottavasti niitä tupakoivia ja seurustelevia on reilu vähemmistö ja onneksi tyttäresi ei kuulu näihin. Ehtii todellakin myöhemmin. :)
Mun mielestä toi ikä oli ihan parasta..hillua tallilla, leikkiä barbeilla ja iltaisin bestiksen kanssa kerrottiin toisillemme kuvitteellisia rakkaustarinoita tulevaisuuteemme sijoittuen. :)

Se oli sellasta söpöä ja viatonta, kauheen romanttiset käsitykset oli silloin vielä asioista. Tosin bestiksellä on vieläkin. :D
Soisin tuon vaiheen jatkuvan piiiiiitkään.
 
"vieras"
Minäkin oisin vielä 10 vuiotiaana leikkinyt barbeilla ja tehny lasten juttuja, siinä ohessa sitten tykkäsin myös diskoissa käydä ja pojista kuiskuteltiin. Tuli vaan uusia kavereita, jotka oli jo 8-vuotiaana kasvanut "isoiksi", ja sitten loppu multakin lapsuus kuin seinään. 12-vuotiaana oltiin jo ryyppäämässä ja tupakoitiin, olin silloin 7. luokalla. Seksikin tuli kuvioihin 13 vuotiaana, edelleen seiskalla.
Anna lapsen olla lapsi, voi miten mieluummin minäkin muistelisin barbileikkejä kuin rellestämistä lapsena.
 
määää
Mä olen muutenkin aika kauhulla lukenut palstalaisten juttuja aihetta sivuten.

Olen pistänyt merkille, että palstalaisten lapset (kyllä, lapset eikä edes mitkään teinit) mm. sheivaa karvojansa, eikä äidit näe tässä mitään ihmeellistä, vaan pikemminkin innoissaan vertailevat 10-12-vuotiaiden "TEINIENSÄ" (joo, siis luulevat lapsiansa teineiksi...) karvajuttuja, menkkoja, tyttöjen kanssa discoissa käymistä ym.
En ihmettelisi, vaikka näiden tyyppien lapset meikkaisivat ja värjäisivät hiuksiaankin jo 12-13-vuotiaana.

Näkee niitä sellaisiakin, etenkin pk-seudulla. Antakaa oikeasti lastenne olla lapsia, kyllä ne kerkeää olla teinejä, nuoria aikuisia ja aikuisia.
Ja niistä tulee parempia aikuisia, naisia ja miehiä, jos saavat rauhassa kasvaa. :)
No kylläpä ne aika tavalla "teinejä" ovatkin, kun kuukautiset ovat alkaneet, mieli myllertää ja karva kasvaa. Kyllä minä ainakin olen ohjeistanut omaani siistimään niitä karvoituksia, joutuu vielä kiusatuksi kun kainalokarvat ja muutkin karvaturppaat tursuavat vaatteista ulkopuolelle.

Ja joo, melkoisen iso osa 12-13 -vuotiaista meikkaa ja värjää hiuksiaan.
Meidänkin 12-vuotias menee yläasteelle kuitenkin, ja vaikka murkku jo onkin, niin kyllä sille leikkikin välillä maistuu.
Luuletko sinä tosiaan että ne karvat kasvavat vasta kun niille antaa luvan, vai joutuuko omasi kärsimään siitä ettei saa tarvittaessa ajaa niitä?
Vai onko sulla kenties poikia, jotka ovat useat tuossa iässä aika lapsenomaisia vissiin, eikä murrosiän muutoksista tietoakaan?
 
Tuttavapiirissäni on pari äitiä, joilla on ollut tyttäristään samanlaista huolta. On ostettu tytölle meikkejä ja pyritty vaatettamaan teinityyliin, jopa nolattu lapsi kun tämä on vielä halunnut leikkiä ja pitänyt tarrojen keräilystä. Todella surullista :(

Itsekin leikin vielä 12-vuotiaana täysillä, hoitelin heppoja enkä ollut pikkuihastumista syvemmin kiinnostunut pojista. Leikki loppui suunnilleen 13-vuotiaana vähin erin.
 
määää
Sori, tää aihe saa mut kiivastumaan. Lisäksi olen hankkinut aiheesta patoumat palstalla ja nyt tässä sit näköjään riehun.
Eli tuo alempi viesti ei ole sit varsinaisesti sulle, vaan yleisesti aiheesta. :D

Toivottavasti niitä tupakoivia ja seurustelevia on reilu vähemmistö ja onneksi tyttäresi ei kuulu näihin. Ehtii todellakin myöhemmin. :)
Mun mielestä toi ikä oli ihan parasta..hillua tallilla, leikkiä barbeilla ja iltaisin bestiksen kanssa kerrottiin toisillemme kuvitteellisia rakkaustarinoita tulevaisuuteemme sijoittuen. :)

Se oli sellasta söpöä ja viatonta, kauheen romanttiset käsitykset oli silloin vielä asioista. Tosin bestiksellä on vieläkin. :D
Soisin tuon vaiheen jatkuvan piiiiiitkään.
Voi herrajumala, vai että rakkaustarinat ne lapsille kuuluu? Oiskohan kuitenkin ollut sitä orastavaa murrosiän kehitystä tuokin, eikä lapsuutta enää, kun ylipäänsä alkaa "rakkaudet" kiinnostaa.
Eikös se tule nykyään aiemmin kuin ennen, minkäs minä sille mahdan että tyttärelläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, kun itse sain niitä odotella jonnekin 15 vuoteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja määää;28841046:
No kylläpä ne aika tavalla "teinejä" ovatkin, kun kuukautiset ovat alkaneet, mieli myllertää ja karva kasvaa. Kyllä minä ainakin olen ohjeistanut omaani siistimään niitä karvoituksia, joutuu vielä kiusatuksi kun kainalokarvat ja muutkin karvaturppaat tursuavat vaatteista ulkopuolelle.

Ja joo, melkoisen iso osa 12-13 -vuotiaista meikkaa ja värjää hiuksiaan.
Meidänkin 12-vuotias menee yläasteelle kuitenkin, ja vaikka murkku jo onkin, niin kyllä sille leikkikin välillä maistuu.
Luuletko sinä tosiaan että ne karvat kasvavat vasta kun niille antaa luvan, vai joutuuko omasi kärsimään siitä ettei saa tarvittaessa ajaa niitä?
Vai onko sulla kenties poikia, jotka ovat useat tuossa iässä aika lapsenomaisia vissiin, eikä murrosiän muutoksista tietoakaan?
Ei siitä kauaa ole, kun täällä oli joku säärikarvojen ajeluketju, jossa palstalaistet kertoivat lapsensa alkaneen ajamaan säärikarvansa jopa 11-vuotiaana.
Mielestäni aika karua, että noin nuorella tulee edes mieleen leikellä karvojansa etenkään sääristä.

Kuukautisten alkaminen ei tee kenestäkään sen isompaa tyttöä. Lapsia ne on, vaikkakin jotkut vähän aikuisemman näköisessä kehossa.

Surullista, että jopa 12-13-vuotiaat meikkaavat ja värjäävät hiuksiaan.
Toivottavasti oma tytär aikanaan löytäisi itselleen fiksua seuraa, jotka olisivat suht. hyvistä perheistä sen suhteen, ettei lapset kulkisi meikit naamassa, tukka värjättynä ja oikein "tuunattuna" sen näköisiksi, ettei tarvi ihmetellä jos aikuiset miehet erehtyy luulemaan vähän vanhemmaksi.
 
Älä pelkää kyllä ne barbit vaihtuu vodkapulloon silmän räpäyksessä ja älä huoli kyllä te sinne abortti klinikalle ihan kohta pääsette jonottaa ja älä huoli kyllä se sunki lapses alkaa kohta tupakan puutteessa sulle vittuilemaan.

Voisiko antaa lasten olla lapsia, tarviiko siinä alkaa aikuistenkin pahalla katsomaan.
 
***
Kuukautisten alkaminen ei tee kenestäkään sen isompaa tyttöä. Lapsia ne on, vaikkakin jotkut vähän aikuisemman näköisessä kehossa.
Peesi, kuukautiset tai karvoituksen kasvu eivät tee lapsista yhtään sen kypsempiä henkisesti. Minulla kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, mutta eihän se herran tähden lapsuuden loppua tarkoita. Ihan höpöhöpöä, että kuukautisten alkamisen jälkeen lapsi olisi jotenkin "iso".
 
Alkuperäinen kirjoittaja määää;28841057:
Voi herrajumala, vai että rakkaustarinat ne lapsille kuuluu? Oiskohan kuitenkin ollut sitä orastavaa murrosiän kehitystä tuokin, eikä lapsuutta enää, kun ylipäänsä alkaa "rakkaudet" kiinnostaa.
Eikös se tule nykyään aiemmin kuin ennen, minkäs minä sille mahdan että tyttärelläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, kun itse sain niitä odotella jonnekin 15 vuoteen.
No en mä tiedä, ne oli sellasia "sitten ne sano et ne tykkää toisista, meni kihloihin, naimisiin ja niille tuli neljä lasta ja ne eli elämänsä loppuun saakka onnellisina"-tarinoita.
Ei mielestäni mitenkään sopimattomia, eikä olisi olleet, vaikka olisivat olleet rajumpiakin.

Tarinoinnista on kuitenkin vielä pitkä matka tekoihin. Toisin kuin liian nuorena itsensä aikuisen näköiseksi tuunaaminen altistaa monelle asialle liian aikaisin.
Kai ne vanhemmat kuitenkin tietää mitä tekevät ja tajuavat sen, että 12-vuotias meikeissä, hiusväreissä ja teinivaatteissa näyttää paljon vanhemmalta ja vetää puoleensa myös paljon vanhempia seuralaisia....
 
oiskohan
Olisikohan, että jos haluaa oman lapsensa olevan iso tyttö/poika, niin siinä takana on (alitajuisesti) toive, että lapsi kasvaisi pian. Ehkä oma väsymys ajaa ajamaan lapsiaan liian nopeaan kehitykseen?
 

Yhteistyössä