onko noloa mennä tarhaan ostoskassin kanssa lapsia hakemaan?

• Viestiketjun aloittaja äippätii
  • Ensimmäinen viesti
Khimaira
Myös meidän kunnallisessa hoitopaikassa lapsen hoitoaikaan kuului vainvanhempien työaika+työmatkat, oli vielä paksulla alleviivattu lause :/

Siitä sanottiin vielä erikseen että hoitoaikaan ei kuulu kaupassakäyminen. Minä kyllä kävin aina ennen lasten hakua kaupassa, koska kauppa oli työ/ opiskelulmatkan varrelle ja olisi tullut pitkä kiertolenkki hakea ensin lapset ja palata sitten takaisinpäin :\|

Nyt kun olin äippälomalla, lapset päikkärissä ja tulin hakemaan kauppakassi rattaiden alla, niin hoitaja saattoi sanoa että ai, teillä syödään tänään kaalilaatikkoa,tms. :whistle:

Juuh, mielenkiintonen keskustelu!

Ite päiväkodin työntekijänä en ole koskaan kytänny vanhempien kassien sisältöä :D Ei se ole minun asia. Minusta terveen järjen käyttö on sallittua tämmöisissäkin asioissa. Mutta ikävältähän se tuntuu, jos lapsen päivä venyy kovin pitkäksi.

Itse haluaisin kyllä viettää kaiken mahdollisen ajan illasta lapseni kanssa eli kyllä hakisin suoraan töistä.
Itse en ymmärrä oikeen vanhempia, jotka haluavat pitää pienen lapsen hoidossa ollessaan itse päivät kotona. Mutta onneks mun ei tarvitsekaan B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:15 NiksiNella kirjoitti:
Myös meidän kunnallisessa hoitopaikassa lapsen hoitoaikaan kuului vainvanhempien työaika+työmatkat, oli vielä paksulla alleviivattu lause :/
Lain mukaanhan päiväkoti ei voi päättää siitä kuka hakee lapsensa ja milloin tai mitä tekee lapsen hoidossaolemisaikana. Päiväkoti ei voi myöskään kieltää käymästä kaupassa tms. Kyllähän noita sääntöjä voi ladella, mutta vanhempien ei niitä tarvitse noudattaa.

Khimaira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:19 Norsupäästäinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:15 NiksiNella kirjoitti:
Lain mukaanhan päiväkoti ei voi päättää siitä kuka hakee lapsensa ja milloin tai mitä tekee lapsen hoidossaolemisaikana. Päiväkoti ei voi myöskään kieltää käymästä kaupassa tms. Kyllähän noita sääntöjä voi ladella, mutta vanhempien ei niitä tarvitse noudattaa.
Totta. Minusta tämä "sääntö" tarkoittaa ehkä enemmänkin sitä ettei lapsi joudu olemaan päiväkodissa jokapäivä 07.00-17.00 :/
Tiedän ihmisiä ketkä pitävät lasta noin pitkiä aikoja hoidossa, ihan vain siksi kun maksavat täyden maksun.

MITEN MUUTEN
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:16 tyttimaaria kirjoitti:

Ite päiväkodin työntekijänä en ole koskaan kytänny vanhempien kassien sisältöä :D Ei se ole minun asia. Minusta terveen järjen käyttö on sallittua tämmöisissäkin asioissa. Mutta ikävältähän se tuntuu, jos lapsen päivä venyy kovin pitkäksi.

Itse haluaisin kyllä viettää kaiken mahdollisen ajan illasta lapseni kanssa eli kyllä hakisin suoraan töistä.
Itse en ymmärrä oikeen vanhempia, jotka haluavat pitää pienen lapsen hoidossa ollessaan itse päivät kotona. Mutta onneks mun ei tarvitsekaan B)

Niin kuinka on??Pääseekö hoitajat kotiin, kun kaikki mukelot on haettu pois.Vai pitääkä hoitajien nököttää töaikansa loppuun.Onko heillä jotain liukumaa työajassa.Nimittäin välillä tuntuu siltä, kun itse haen lapseni joskus 16.30(koska työaika loppuu 16.15), niin välillä tuntuu, että hoitajilla olis jo kiire kotiin.Tietääkö kukan??

Ei ollenkaan jos haet ajoissa ennen kun päiväkoti menee kiinni ja et hypi shoppailemassa joka päivä.
Mulle kävi kerran että yhden lapsen äiti soitti että tulee myöhässä hakemaan kun jäi junasta kun kaupan kassalla oli ollut pitkä jono . No puolentunnin kuluttua soitti uudestaan että myöhästyi seuraavastakin kun oli käynyt toisessa kaupassa odotellessaan . Itse jouduin tekemään melkein tunnin ylitöitä kun lasta ei haettu ajoissa ja äiti vielä kehtas kehua että oli ollut ylityövapailla puolipäivää shoppailemassa. Syystäkin olin "vähän" nyreä.
Ruokakauppa käynnit ymmärrän hyvin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:26 MITEN MUUTEN kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:16 tyttimaaria kirjoitti:

Niin kuinka on??Pääseekö hoitajat kotiin, kun kaikki mukelot on haettu pois.Vai pitääkä hoitajien nököttää töaikansa loppuun.Onko heillä jotain liukumaa työajassa.Nimittäin välillä tuntuu siltä, kun itse haen lapseni joskus 16.30(koska työaika loppuu 16.15), niin välillä tuntuu, että hoitajilla olis jo kiire kotiin.Tietääkö kukan??

Paivakodista ei saa lahtea tyontekija kotiin vaikka lapset olisi haettu ennen kuin oma tyovuoro loppuu. Nain ei ole minulle ikina kaynyt, painvastoin yleensa menee ylitoiksi... JOS nain kavisi kuitenkin, esim.tyovuoro loppuisi viidelta ja viimeinen haettaisiin puolelta, niin aina on esim.tietokone hommia yms. joita voi tehda loppuajan.

Meillepä on päiväkoti sanonut että poika vois tulla joskus aamusta vähän aijemmin, että kerkeis aamuleikkeihinkin mukaan. (meijän työaika on 10-18) poika on tarhassa 10.00-17.45

Kait on aika päiväkoti kohtaista, mutta en jaksa uskoa että päiväkodin työntekijät eivät ajattelisi lasta.

Meillä ainakin ajattelee. Itse pidän lastani hoidossa vaan sen välttämättömän ajan ja kaiken mahdollisen ajan nautin lapseni seurasta.
Kaupassa ja kaikkialla muualla missä liikun.

Jokainen tehköön silti omat ratkaisunsa.

Gluteus maximus
Ihan varmasti voit hakea lapsesi kauppakassin kanssa kunhan menet hakemaan hänet sovittuna aikana. En näe tässä mitään ongelmaa. Mitä se niille hoitajille kuuluu missä olet sinä aikana ollut (vaikka raapinut koko päivän takapuoltasi) Se on sitten eriasia, jos myöhästyt sovituista ajoista, koska käyt kaupassa. Silloin kyllä hoitajat saavat huomauttaa asiasta. Myös perhepäivähoitajilla on oikeus sanoa, jos aina myöhästytään sovituista hakuajoista (tämä muuten yleisempää juuri perhepäivähoidon kohdalla)

Monet vanhemmat tosiaankin luulee että jos tulee ajoissa hakemaan niin me työtekijät päästään kotiin heti. Meidän päiväkodissa ainakin meni lähes 15min kun tarkisti ovet ja ikkunat ja laittoi hälytykset päälle. Eli jos lapset haettiin tasan klo 17.30 niin ylitöiksi meni. Eli seuraavana päivänä otettiin aamusta heti pois ylityöt eli aika oli suoraan lapsilta pois.

noin ei tehdä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:03 vieras kirjoitti:
Mielestäni se on noloa silloin, jos lapsella muutenkin pitkä hoitopäivä. Ei se lapsi ole sen väsyneempi siellä kaupassakaan kuin muualla.... tekosyy vain.
Jos lapsella on huutava nälkä, voi aina mennä kotiin eka syömään ja myöhemmin kauppaan! Tai sitten ottaa evästä mukaan, vaikka pieni leipä tai porkkana.

just näin. ja turhaan vanhemmat valittelee lapsen väsymystä tai pidempää matkaa. huh huh mitä selityksiä huonolla omiksella.

jiihaa
Siis onhan vanhempia jotka vapaapäivänäkin vie lapsen hoitoon. Tai ettei tarhapaikkaa menettäis niin pidetään tarhassa jos kyttää seuraavaa työpaikkaa. Mulla oli lapsi hoidossa vuoden vaikka olin kotona ja aivan yksin, mutta syystä.

Muistakaahan mammat sitten pitää lapsi myös kesällä hoidossa lomienne ajan, että saatte tehdä rauhassa omia juttujanne. Jos päiväkoti on kiinni niin yrittäkää saada ehdottomasti lapsi johonkin muualle hoitoon, oma aika on tärkeää ja lapsihan saa leikkiä kavereidensa kanssa hoitopaikassa, missä hän tykkää olla mitä sitä turhaan rutiineja rikkomaan, ja ennenkaikkea tehän maksatte siitä päivähoidosta!

Niin no, sillon kun meijän esikoinen oli tarhassa, niin vein kassit autoon. Mulla oli kauppa työpaikan alakerrassa ja kävelymatka oli tarhaankin. Syy autoon jättämiseen oli se, että tarhan säännöissä ihan sanottiin, että tösitä suoraan lasta hakemaan( mainittiin ihan omana kohtana).

Lienee syytä mun tässä mainita, ettei sillon tytön tarhassa ollut kuin vain työssäkäyvien lapsia ja suurin osa sellasia, joiden molemmat vanhemmat olivat vuorotyössä. Siellä oli tarkka peli näitten aikojen kaa muutenkin ja musta ihan ok juttu.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:46 äippä kirjoitti:
Monet vanhemmat tosiaankin luulee että jos tulee ajoissa hakemaan niin me työtekijät päästään kotiin heti. Meidän päiväkodissa ainakin meni lähes 15min kun tarkisti ovet ja ikkunat ja laittoi hälytykset päälle. Eli jos lapset haettiin tasan klo 17.30 niin ylitöiksi meni. Eli seuraavana päivänä otettiin aamusta heti pois ylityöt eli aika oli suoraan lapsilta pois.
No nuo hommat pitää ottaa huomioon kun työvuoroja suunnitellaan, ei niitä nipistetä hoitoajoista ja sillä tavoin sysätä vastuuta vanhemmille. Suuressa osassa työpaikoista mm. omassani on laskettu 15 min sekä aamuun että iltaan virallisen työajan päälle ns vaatteiden vaihtoon menevää aikaa sekä muuhun valmistelevaan työhön kuuluvaa aikaa. On huonoa suunnittelua jos työntekijän työaika on tasan sama kuin laspen hoitoaika.

Meitsi
Miksi olisi noloa? Itse haen usein kauppakassin kanssa lapseni. Reppuun ei aina mahdu kaikki tarvittavat koulu- ja muut kirjat mitä tarvitsen opinnoissani enkä ikinä ole ajatellut millaiseen kassiin ne pitäisi laittaa, tai että sillä kassilla nyt olisi mitään väliä :D Eikä sitä kukaan tiedä mitä kassini sisältää, jos vaikka kortsupaketti olis pohjalle eksyny :whistle: Voi elämä mitä kaikkea te äidit mietitte, ootte te semmosia päivän piristyksiä mietteinenne ettei tosikaan :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:56 vieras kirjoitti:
Muistakaahan mammat sitten pitää lapsi myös kesällä hoidossa lomienne ajan, että saatte tehdä rauhassa omia juttujanne. Jos päiväkoti on kiinni niin yrittäkää saada ehdottomasti lapsi johonkin muualle hoitoon, oma aika on tärkeää ja lapsihan saa leikkiä kavereidensa kanssa hoitopaikassa, missä hän tykkää olla mitä sitä turhaan rutiineja rikkomaan, ja ennenkaikkea tehän maksatte siitä päivähoidosta!
Katkeruus paistaa läpi aika pahasti :whistle: :saint:

Tuskin tuosta sentään on kyse jos käyttää 15 min. kaupassa käyntiin silloin kun pääsee aikasemmin lähtemään töistä :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:46 äippä kirjoitti:
Mä oon muuten nähny monesti kun tädit lähtee kotiin kun viimenen lapsi haetaan. Uloslähtiessä on tarkistettu sisältä kaikki paikat ja vain yksi ovi on auki (jotta voi hakea lapsen tavaroita sisältä). Kun viimeinen lapsi on luovutettu niin ei muutakun hälläri päälle, ovi lukkoon ja kotiin. Aikaa tohon meni vähemmän kuin ehdin laittaa kypärää lapselle. Ja työaikaa olis ollu n. 0,5h jäljellä.

Mya
Mä käyn ainakin yleensä aina kaupassa ennen kun haen lapsen. Meillä ei ole autoa ja kävellen näillä seuduilla on sen verran pitkiä, että käyn aina kaupungilla kaupassa ja sitten huristelen linja-autolla hakemaan lapsen...
Onko siinä sitten jotain outoa, mennä hoitopaikkaan kauppakassien kanssa?? En oo edes tullu ajatelleeks...

Siis oikeesti hoitoaika on vanhempien työaika+työmatkat.
Mutta mun mielestäni maalaisjärkeä voi käyttää.
On törkeetä, jos vanhemmat pääsevät töistä 17 aikaan ja menevät silloin kauppaan ja hakevat lapset vasta 17.30 jälkeen. Mut jos taas vanhemmat pääsee töistä vaikka 15 aikaan ja käyvät siinä välissä kaupassa ja tulevat hakemaan heti 15.30 niin mun mielestäni ok.

Kunhan annetut hoitoajat pitävät vaan paikkansa :wave:

HÖH.

Jos tarha-aika on 9-13 niin silloin viimestään 13.00 haettava lapsi. Näin sanottiin meille kun isoilla tarha alkoi. Se mitä sinä aikana teet on ihan oma asias (ollaampa jopa joskus harrastettu vaakamamboakin kun isot on ollut tarhassa :whistle: )

Pyrin itse käymään aina kaupassa silloin kun isot on tarhassa, etenkii jos on isot ostokset kyseessä tai pitäs ostaa synttäri- tai joululahjoja. Kunhan vaan on ajoissa hakemassa muksuja.
Ei kukaan oo koskaan mitään sanonut. Ja näyttää sitä monella muullakin olevan kauppakassit pyörän korissa tai rattaiden alla.

Yhteistyössä