Lain mukaanhan päiväkoti ei voi päättää siitä kuka hakee lapsensa ja milloin tai mitä tekee lapsen hoidossaolemisaikana. Päiväkoti ei voi myöskään kieltää käymästä kaupassa tms. Kyllähän noita sääntöjä voi ladella, mutta vanhempien ei niitä tarvitse noudattaa.Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:15 NiksiNella kirjoitti:Myös meidän kunnallisessa hoitopaikassa lapsen hoitoaikaan kuului vainvanhempien työaika+työmatkat, oli vielä paksulla alleviivattu lause :/
Totta. Minusta tämä "sääntö" tarkoittaa ehkä enemmänkin sitä ettei lapsi joudu olemaan päiväkodissa jokapäivä 07.00-17.00 :/Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:19 Norsupäästäinen kirjoitti:\Lain mukaanhan päiväkoti ei voi päättää siitä kuka hakee lapsensa ja milloin tai mitä tekee lapsen hoidossaolemisaikana. Päiväkoti ei voi myöskään kieltää käymästä kaupassa tms. Kyllähän noita sääntöjä voi ladella, mutta vanhempien ei niitä tarvitse noudattaa.Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:15 NiksiNella kirjoitti:Myös meidän kunnallisessa hoitopaikassa lapsen hoitoaikaan kuului vainvanhempien työaika+työmatkat, oli vielä paksulla alleviivattu lause :/
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:16 tyttimaaria kirjoitti:Juuh, mielenkiintonen keskustelu!
Ite päiväkodin työntekijänä en ole koskaan kytänny vanhempien kassien sisältöä Ei se ole minun asia. Minusta terveen järjen käyttö on sallittua tämmöisissäkin asioissa. Mutta ikävältähän se tuntuu, jos lapsen päivä venyy kovin pitkäksi.
Itse haluaisin kyllä viettää kaiken mahdollisen ajan illasta lapseni kanssa eli kyllä hakisin suoraan töistä.
Itse en ymmärrä oikeen vanhempia, jotka haluavat pitää pienen lapsen hoidossa ollessaan itse päivät kotona. Mutta onneks mun ei tarvitsekaan B)
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:26 MITEN MUUTEN kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:16 tyttimaaria kirjoitti:Juuh, mielenkiintonen keskustelu!
Ite päiväkodin työntekijänä en ole koskaan kytänny vanhempien kassien sisältöä Ei se ole minun asia. Minusta terveen järjen käyttö on sallittua tämmöisissäkin asioissa. Mutta ikävältähän se tuntuu, jos lapsen päivä venyy kovin pitkäksi.
Itse haluaisin kyllä viettää kaiken mahdollisen ajan illasta lapseni kanssa eli kyllä hakisin suoraan töistä.
Itse en ymmärrä oikeen vanhempia, jotka haluavat pitää pienen lapsen hoidossa ollessaan itse päivät kotona. Mutta onneks mun ei tarvitsekaan B)
Niin kuinka on??Pääseekö hoitajat kotiin, kun kaikki mukelot on haettu pois.Vai pitääkä hoitajien nököttää töaikansa loppuun.Onko heillä jotain liukumaa työajassa.Nimittäin välillä tuntuu siltä, kun itse haen lapseni joskus 16.30(koska työaika loppuu 16.15), niin välillä tuntuu, että hoitajilla olis jo kiire kotiin.Tietääkö kukan??
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:03 vieras kirjoitti:Mielestäni se on noloa silloin, jos lapsella muutenkin pitkä hoitopäivä. Ei se lapsi ole sen väsyneempi siellä kaupassakaan kuin muualla.... tekosyy vain.
Jos lapsella on huutava nälkä, voi aina mennä kotiin eka syömään ja myöhemmin kauppaan! Tai sitten ottaa evästä mukaan, vaikka pieni leipä tai porkkana.
No nuo hommat pitää ottaa huomioon kun työvuoroja suunnitellaan, ei niitä nipistetä hoitoajoista ja sillä tavoin sysätä vastuuta vanhemmille. Suuressa osassa työpaikoista mm. omassani on laskettu 15 min sekä aamuun että iltaan virallisen työajan päälle ns vaatteiden vaihtoon menevää aikaa sekä muuhun valmistelevaan työhön kuuluvaa aikaa. On huonoa suunnittelua jos työntekijän työaika on tasan sama kuin laspen hoitoaika.Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:46 äippä kirjoitti:Monet vanhemmat tosiaankin luulee että jos tulee ajoissa hakemaan niin me työtekijät päästään kotiin heti. Meidän päiväkodissa ainakin meni lähes 15min kun tarkisti ovet ja ikkunat ja laittoi hälytykset päälle. Eli jos lapset haettiin tasan klo 17.30 niin ylitöiksi meni. Eli seuraavana päivänä otettiin aamusta heti pois ylityöt eli aika oli suoraan lapsilta pois.
Katkeruus paistaa läpi aika pahasti :saint:Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:56 vieras kirjoitti:Muistakaahan mammat sitten pitää lapsi myös kesällä hoidossa lomienne ajan, että saatte tehdä rauhassa omia juttujanne. Jos päiväkoti on kiinni niin yrittäkää saada ehdottomasti lapsi johonkin muualle hoitoon, oma aika on tärkeää ja lapsihan saa leikkiä kavereidensa kanssa hoitopaikassa, missä hän tykkää olla mitä sitä turhaan rutiineja rikkomaan, ja ennenkaikkea tehän maksatte siitä päivähoidosta!
Mä oon muuten nähny monesti kun tädit lähtee kotiin kun viimenen lapsi haetaan. Uloslähtiessä on tarkistettu sisältä kaikki paikat ja vain yksi ovi on auki (jotta voi hakea lapsen tavaroita sisältä). Kun viimeinen lapsi on luovutettu niin ei muutakun hälläri päälle, ovi lukkoon ja kotiin. Aikaa tohon meni vähemmän kuin ehdin laittaa kypärää lapselle. Ja työaikaa olis ollu n. 0,5h jäljellä.Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:46 äippä kirjoitti:Monet vanhemmat tosiaankin luulee että jos tulee ajoissa hakemaan niin me työtekijät päästään kotiin heti. Meidän päiväkodissa ainakin meni lähes 15min kun tarkisti ovet ja ikkunat ja laittoi hälytykset päälle. Eli jos lapset haettiin tasan klo 17.30 niin ylitöiksi meni. Eli seuraavana päivänä otettiin aamusta heti pois ylityöt eli aika oli suoraan lapsilta pois.