onko niin että vanhin lapsi on se joka aina ärsyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niin

Vieras
oli pitkään vaihe että kumpikaan lapsi ei ärsyttänyt mitenkään.

nyt taas on alkanut ärsyttää. ja kukas muu kuin esikoinen. hänen kuuluva äänensä. hänen jatkuva kommentointi, kun kuopus tekee jotain, alkaa selostus miten hänen pitäisi tehdä jotta menisi paremmin.

rakastan ja ovat ihania ja fiksuja lapsia molemmat, mutta tuli vaan mieleen, että onko se aina se esikoinen, joka ärsyttää? itse olen esikoinen ja tiedän olleeni se, joka rasitti.

Aika monet esikoiset ne vanhempia rasittaa mutta omalta kohdalta en osaa sanoa.Itse huomaan omassa esikoisessa paljon omia piirteitäni ja hän tekee juuri samalla tavalla kuten minä lapsena vanhempiani ärsytin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä olen esikoinen ja sain aina syyttömänä syyt niskoilleni

muistan myös lapsuudesta, että ainakin yhdessä perheessä esikoinen oli kiltimpi kuin toiset lapset (3-lapsinen perh) ja silti hän sai aina syyt niskoilleen ja häneltä odotettiin paljon enemmän kuin muilta.

Ei todellakaan, esikoinen on se joka ei ärsytä koskaan, oikein pelottavan vastuullinen ja reipas. Eli minä pelkään meillä enemmänkin sitä että hänet koetaan lellilapsena, koska ei tee juuri mitään koskaan väärin. Välillä täytyy häntä muistuttaa ettei aina tarvitse olla kiltti. =)

tällä hetkellä olen myös niin väsynyt että lähestulkoon kaikki puhe jota esikoinen saa osakseen, on tuota vastareaktiota tuohon tapaan jolla puhuu kuopukselle. toistan koko ajan "puhu hiljempaa" ja "anna jo olla" kun hän selittää toiselle mitä toisen pitäisi tehdä ja toinen ei pidä siitä vaan haluaisi olla rauhassa joskus.

mitä tässä pitäisi tehdä? antaa esikoisen vaan selittää toiselle vaikka toinen ei muutenkaan oikein uskalla yritätä mitään, kun pelkää epäonnistumista.

Mua ainaski ärsyttää enemmän tuo nuorimmainen. Vaan ootappa kun muistlen... juu-u , sillon ko ne oli vielä alle kouluikäsiä, niin esikoinen ärsytti enemmän.. nyt on siis vaihtunu raukkojen osat

Yhteistyössä