Onko neulonnan (kudonnan) taitajia paikalla??

  • Viestiketjun aloittaja apujakaipaa
  • Ensimmäinen viesti
apujakaipaa
Jos neulon pipon, paidan tms ja haluan siihen neuloa eri värisellä langalla jonkun kuvan, numeron tai kirjaimen, niin kannattaako se neuloa siinä samalla pipoa neuloessa ja sählätä kahdella langalla yhtäaikaa vai sitten "kirjoa" siihen pipoon myöhemmin, kun itse pipo on jo valmis??

Kumpi järkevämpää ja onko tuo kirjominen vaikeaa ja tuleeko siitä siistiä?
Kiitos paljon!!!
 
vieras
Jos on iso kuvio niin helpompaa tehdä samalla eli 2 langalla (älä sit kiristä liikaa! ) ja höyrytä kevyesti ennen käyttöä -> siistimpi.

Jos pieni kuvio niin tee jälkeenpäin.

Molemmat on mun mielestä samantasoisia, riippuu itsestä kummasta tulee siistimpää jälkeä.
 
Jep, juuri noin, pieni kuvio jälkeenpäin, iso neuloesa.
Mun mielestä se toinen lanka siinä neuloessa ei juuri haittaa, eli aika pieni saa olla, että viittii ruveta jälkeen näpräämään, mutta ihan pienestä kuviosta tulee siistimpi jälkeen tehden.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on iso kuvio niin helpompaa tehdä samalla eli 2 langalla (älä sit kiristä liikaa! ) ja höyrytä kevyesti ennen käyttöä -> siistimpi.

Jos pieni kuvio niin tee jälkeenpäin.

Molemmat on mun mielestä samantasoisia, riippuu itsestä kummasta tulee siistimpää jälkeä.
Ajattelin pipoon neuloa jonkun numeron, suht näkyvän, sanotaanko noin 10cm korkean..

 
itse neuloisin samalla sen numeron siihen, koska jos teet esim koko pipon joustinneuletta ja lopuksi kirjoisit päälle numeron, ei se numeron kohta tule joustamaan...
toki jälkeenpäin tehtynä numero saatttaisi tulla paremmin esiin, koska on kohokuvio...
makuasia siis...
 
vieras
Jos teet tasoneuleena edestakaisin, on aivan sama kumpaa menetelmää käytät, mutta pyöröneuleessa ne langanjuoksut ovat hankalia pienen yksittäisen kuvion kanssa, kun langan pitäisi aina lähteä liikkeelle samasta reunasta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kerli:
itse neuloisin samalla sen numeron siihen, koska jos teet esim koko pipon joustinneuletta ja lopuksi kirjoisit päälle numeron, ei se numeron kohta tule joustamaan...
toki jälkeenpäin tehtynä numero saatttaisi tulla paremmin esiin, koska on kohokuvio...
makuasia siis...

Jep,
mulla tulee ensin joustin-"resori" alareunaan ja sit sileää. Ja sileälle tulis se numero.
Mut hyvä tietää et molempi parempi.=)

semmosta vaan näin aloittelijana mietin et jos samalla neuloo sen numeronki siihen, niin jääkö se numero reunoista ikäänkuin irralleen.. et pitääkö jälestäpäin viel kiinnitellä sitä siihen pipoon.

Joskus nimittäin olen neulonut samanaikaisesti pitkittäisen raidan johonkin ja se jäi reunoista ikävästi irralleen ja piti jälestäpäin käsin ommella kiinni...
Ymmärsiköhän tuosta nyt kukaan mitään.. =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos teet tasoneuleena edestakaisin, on aivan sama kumpaa menetelmää käytät, mutta pyöröneuleessa ne langanjuoksut ovat hankalia pienen yksittäisen kuvion kanssa, kun langan pitäisi aina lähteä liikkeelle samasta reunasta.
pyöröpuikoilla aion neuloa....

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos teet tasoneuleena edestakaisin, on aivan sama kumpaa menetelmää käytät, mutta pyöröneuleessa ne langanjuoksut ovat hankalia pienen yksittäisen kuvion kanssa, kun langan pitäisi aina lähteä liikkeelle samasta reunasta.
Mä ratkasin tän ongelman pipoa tehdessä niin, että mull aoli kaksi kerää kuvio lankaa ja kun toisella alotin tekeen kuviota, niin sen kerroksen aikana toisen kujetin tavallaan väärään suuntaan sinne oikeaan reunaan odottamaan seuraavaa kerrosta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
semmosta vaan näin aloittelijana mietin et jos samalla neuloo sen numeronki siihen, niin jääkö se numero reunoista ikäänkuin irralleen.. et pitääkö jälestäpäin viel kiinnitellä sitä siihen pipoon.
Kannattaa kiepauttaa ne eriväriset langat kertaalleen toistensa ympäri aina värinvaihtokohdassa, se sitoo jonkin verran sitä neuletta. Oikea kiristys on myös tärkeä tekijä.
 
vieras
Mä löysin joskus tällaisen neuvon ja parin harjoittelukerran jälkeen olen saanut tosi siistiä jälkeä :) Kaipa tätä voisi soveltaa pipoonkin.

http://www.vuokkis.net/content/view/41/28/

Kuvien kanssa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Mä löysin joskus tällaisen neuvon ja parin harjoittelukerran jälkeen olen saanut tosi siistiä jälkeä :) Kaipa tätä voisi soveltaa pipoonkin.

http://www.vuokkis.net/content/view/41/28/

Kuvien kanssa...

Ok, tässähän oli hyvät ohjeet, jos vaan ymmärtää. =)
Täytyypä vielä lukea ja katsoa ajatuksen kanssa nuo kuvat.
Kiitos paljon! =)
 
tyy
Jos kuvio on vai yhdessä kohtaa, eikä ympäri pipoa, niin tekisin kuvian silmukoita jäljittelemällä valmiiseen työhön. Kyllä se kirjottu kohtakin joustaa kun ei tee liian kireetä.
 

Yhteistyössä