Onko nainen hedelmällisempi synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuii

Vieras
Luin jostain että olis eka vuosi synnytyksen jälkeen paremmat mahdollisuudet uuteen raskauteen, nyt en löydä sitä tietoa mistään. Esikoista yritettiin 2,5 vuotta ja hän on nyt 3kk, mietin että jos toinen ottaa mahdollisesti yhtä pitkään niin kannattaiskos aloittaa jo yritykset, halutaan pienet ikäerot lapsille sikäli toinen lapsi edes saadaan.

Niinhän ne sanoo. Toiset alkavat sitten kärsiä sekundäärisestä lapsettomuudesta ja toisilla tärppää heti tai "normaaliajassa". Ei voi sanoa miten käy.

Meillä lapset tehdään hoidoilla. Esikoinen vaati vuosien hoidot, monta alkionsiirtoa ja keskenmenojakin ennenkuin tärppäsi ja syntyi vauva. Toinen tulikin sitten heti ensimmäisestä siirrosta esikoisen ollessa n. 1,5v.

Mä en ainakaan ole ollut. Esikoisen jälkeen meillä ei ollut ehkäisyä käytössä, kesti 5vuotta tulla raskaaksi, lopulta jo avitettiin.
Nyt tuo meidän kuopus on 1v eikä taaskaan ole uutta tärppiä käynyt.

Esikoinen: diagnoosi selittmätön lapsettomuus, jota edelsi kolmen vuoden yritys ja sitten inseminaatiolla vauva. Kuopus: sai alkunsa ekasta yrityskierrosta esikoisen ollessa 9kk.

No minulla ainakin vei imetys kuukautiset pois aika pitkäksi aikaa, että en ainakaan hedelmällisimmilläni ollut raskauden jälkeen. :) Kyllähän monilla paineet helpottaa lapsen tekoon esikoisen jälkeen. Ja todistettavasi yhden lapsen äiti ainakin pystyy raskaaksi tulemaan. Ennen ehkäisyn keksimistä tavallisin lasten ikäero oli pari vuotta.

Esikoista yritettiin vuosi ennen kuin tärppäsi ja toinen sai alkunsa ekasta yrityksestä (esikoinen oli päälle vuoden silloin). Mulle lääkäri sanoi, että useimmiten toinen raskaus alkaa helpommin. Mutta onhan niitäkin, jotka kärsivät sekundaarisesta lapsettomuudesta, eli ei voi ennustaa, miten kenelläkin menee. Keskimäärin toinen raskuas kuitenkin alkanee helpommin. Imetys tietysti vaikuttaa myös, vaikka ei 100% ehkäisekään, mutta jos imettää eikä ole kuukautisia, on aika pieni todennäköisyys tulla raskaaksi.

[QUOTE="xxxxxxx";29811418]Keho muistaa raskauden jolloin on yleensä hedelmällisempi. Se muistaa mitä pitää tehdä.[/QUOTE]

Siis mitä puppua! Suuri osa imettääkin ja kuukautiset jäävät useilla pois joksikin aikaa, joten miten ihmeessä olisi hedelmällisempi.

Meidän esikoinen oli koeputkilapsi minun vaikean PCO:n takia. Lapsettomuuslääkärimme mukaan pari kuukautta imetyksen loppumisen jälkeen ainakin minun tapauksessani on lyhyt hedelmällinen kausi. Näin kävikin, imetin esikoista päälle vuoden, meni pari kuukautta kun menkat alkoivat ja siitä pari kuukautta, että toinen lapsi sai alkunsa ihan luomuna.