Onko mustalainen haukkuma nimitys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OV
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no riippuu vähän. Jotkut mustalaiset ei pidä sitä haukkumasanana..jotkut taas pitää. Jotkut romanit taas puhuvat valkolaisistatai sitten omalla kielellään ja näin myös jotkut meistä pitävät valkolais sanaa haukkumanimenä ja jotkut taas eivät..jos puhun romaneista niin ystävilleni voin puhua mustalaisista kun taas sitten joillekkin puhun romaneista

erityisesti vanhemmat romanit eivät tykkäää sanasta mustalainen. mutta mulle on kerrottu näin et jos keskustelee asiallisesti sanalla mustalainen niin ei pitäis kenenkään loukkaantua. mä itse käyttäisin sanaa romani.

Tuli tuosta valkolais-sanasta mieleen, että en ole varmaan kertaakaan kuullut sitä käytettävän tämän viimeisen 10 vuoden aikana, kun olen romani mieheni kanssa ollut yhdessä ja enemmänkin tekemisissä romanien kanssa :D

Mustalainen -sana on minusta aina ollut neutraali ja sitä paitsi tosi hyvä ja kohteliaskin sana, ihan niin kuin valkoihoinen.

Minun korvaani ainakin särähtää "romani", sehän kuulostaa ihan joltain väärin kirjoitetulta kirjallisuuteen viittaavalta sanalta, tai joltain romanialaisen, roomalaisen ja romaanin välimuodolta... ei kuulosta suomelta...

Yhteistyössä