Onko mun pakko suostua edelleen tuntityöntekijäksi vai voinko vaatia, että olen kuukausipalkalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitoala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei ole mikään sekaisin. Mun sopimus on sellainen tällä hetkellä, että tunteja voikin yhtäkkiä olla nolla suunnitelluissa työvuorolistoissa. Jos olisin kuukausipalkalla, niin olisi aina varmasti täydet työtunnit kun tuntimäärä lukisi työsopimuksessa. Jos nyt joudunkin olemaan vieläkin kuukausia tuntilaisena, niin en voi koskaan olla varma, että on täydet työtunnit.

Kyllä kuukausipalkkaa saava määräaikainen sijainen on paremmassa asemassa kuin tuntilainen. Se on ihan kylmä fakta.

Enkä ole missään kohtaa puhunut kuukausipalkkaisesta työstä vakituisena. Te itse tulkitsette asian niin.

Ee-ei. Vaan määräaikaisillekin (näille sun "kuukausipalkkalaisille") voidaan antaa seuraavalle listalle vaikka 10%:n työsopimus, tai 10 työsopimusta, jossa on 10% työaika. Tai määräaikaisuus voi olla 2päivän mittainen.

Jos nyt vaan puhuisit pidemmästä määräaikaisuudesta ja täysistä työtunneista, niin voisit edes puhua samasta asiasta kuin kaikki muutkin (mukaanlukien työnantaja).

Ee-ei. Vaan määräaikaisillekin (näille sun "kuukausipalkkalaisille") voidaan antaa seuraavalle listalle vaikka 10%:n työsopimus, tai 10 työsopimusta, jossa on 10% työaika. Tai määräaikaisuus voi olla 2päivän mittainen.

Jos nyt vaan puhuisit pidemmästä määräaikaisuudesta ja täysistä työtunneista, niin voisit edes puhua samasta asiasta kuin kaikki muutkin (mukaanlukien työnantaja).
Huoh. Tuolla on kuukausipalkkalaiset aina töissä pidempiä pätkiä, useampia kuukausia! Ja näillä kuukausipalkkalaisilla on täydet työtunnit kuten työsopimuksessakin lukee. Ei mitään tuollaisia mitä sä väität.

Tuntityöläiset saa sitten lyhyitä pätkiä, poikkeuksena kesä. Tuntityöläisen sopimus voi olla vaikka vain kuudeksi viikoksi jonka aina listat on ja sopimuksessa on 0-145h tms.

Kyllä esimies tajuaa tasan tarkkaan mistä mä hänelle puhun. Älä sä väitä jotakin aivan muuta kun et kerran tiedä mistä puhut. Mä tiedän miten tämä homma menee.

Edelleenkään en ole vaatimassa vakituista paikkaa vaan pidempää sijaisuutta kuukausipalkalla.
Joo, kirjoitin epäselvästi. Lähinnä tarkoitin, että itse yrittäisin vaatia sitä kokopäiväistä/täysaikaista sopparia. Tuntityöläiseltä ne tunnit voidaan halutessa vetää nollaan, mikä on ihan todennäköinen vaihtoehto, jos alkaa palkattomia vapaita pitämään.

Niin että mitä sä sitten kysyitkään?
Ap:n kysymys lukee selvällä suomella otsikossa ja lisää selviää viestistä.

Rautalanka: ap haluaa pidemmän määräaikaisuuden ja työsopimukseen kirjattu täysi tuntimäärä sekä lomat kertyy. Eikä niin että on epävarmaa kuinka paljon tunteja on kulloinkin.

Onko tämä jotenkin selvempää niille jotka työskentelee alalla missä tällainen on yleistä? Itsekin olen hoitoalalla ja ymmärsin heti mitä ap tarkoittaa. Itsekin olen ollut tuossa tilanteessa ja lähdin pois kun ei luvattu pidempää sopimusta varmasti täysillä työtunneilla vaikka jatkuva tarve oli.

Huoh. Tuolla on kuukausipalkkalaiset aina töissä pidempiä pätkiä, useampia kuukausia! Ja näillä kuukausipalkkalaisilla on täydet työtunnit kuten työsopimuksessakin lukee. Ei mitään tuollaisia mitä sä väität.
.

Joo varmasti voi ollakin.
Mutta mikään työaikalaki tai minkään alan työehtosopimus ei tunne mitään "kuukausipalkkalaista".

Ne on määräaikaisia työsopimuksia.
Ja kvtessi (joka sun kannattaa lukea) ei määritä mitään rajoja kauanko määräaikaisuus saa vähimmillään kestää.
Ihan vaan tiedoksesi, että itse parissakin yliopistosairaalassa, keskussairaalassa ja kunnallisella puolelle töitä tehneenä, voin kertoa että "parhaimmillaan" olen allekirjoittanut yli 30 eri työsopimusta muutaman kuukauden vuoksi - kun on kaavittu kasaan eri vakituisten työntekijöiden lomatunteja, joista on saatu minulle työtunnit. Joka kerta onneksi sain 100% työajan, mutta mikään lain edellyttämä pakko se ei olisi ollut.

Puhutaan kyllä tarpeesta, ja jos tarve on jatkuva, pitää määräaikaisuus muuttaa toistaiseksi voimassaolevaksi. Mutta esim äitiys- ja hoitovapaiden(jolloin puhutaan vuosista) sijaistaminen ei ole tällainen tarve, vaan silloin alkuperäiseen tarpeeseen on jo palkattu vakituinen työntekijä, joka on lain mahdollistamalla vapaalla ja tilalle on otettu sijainen(jolla ei näin ollen ole oikeutta vakituiseen työsuhteeseen).
Mutta määräaikaisuuksiakaan ei saa hyvän tavan mukaisesti katkoa(maksaa lomarahoja pois jne kuten sulle nyt tehdään). Tätä harva työnantaja enää tekee, koska jos asia viedään oikeuteen, työnantaja häviää varmasti- niin monta ennakkotapausta on jo kokeiltu.

Mutta te ns. Nolla-sopimuslaiset olette uutta vapaata riistaa. Teistä ei ole vielä mitään rajauksia tai oikeuden päätöksiä. Te itse allekirjoitatte tämän työsopimuksen. Jolloin joku voi myös olettaa, että tämä on teidänkin toive- tehdä välillä enempi, välillä vähempi.
Onko kukaan ollut vielä kyseenalaistamassa tätä? Todennut että tämä olisi laitonta? Sisältääkö sopimus jotain pakollista varallaoloa ilman korvausta? 0-sopimukset on uusi harmaa alue, jota ei vielä ole todettu laittomaksi järjestelmäksi. Onko sun pakko suostua siihen, ei, mutta minkäs teet??? Sepä se pointti! Jos työnantaja sanoo ettet saa pitkää määräaikaisuutta, niin mitäpä sitten. Ei työnantajankaan ole pakko sua palkata. (Ei vaikka oikeus toteaisi työnantajan toimineen laittomasti.)

Ennemmin voisit alkaa kyseenalaistaa miksi sielä on näitä "kuukausipalkkalaisia"??? Kun lähtökohta on kuitenkin että työsuhteiden pitää olla toistaiseksi voimassaolevia.

Ja jos ei ole pakko, niin kannattaako tuollaisessa työpaikassa olla? Kun(kuulemma) on myös työpaikkoja jossa pelataan rehdisti.

Ap:n kysymys lukee selvällä suomella otsikossa ja lisää selviää viestistä.

Rautalanka: ap haluaa pidemmän määräaikaisuuden ja työsopimukseen kirjattu täysi tuntimäärä sekä lomat kertyy. Eikä niin että on epävarmaa kuinka paljon tunteja on kulloinkin.

Onko tämä jotenkin selvempää niille jotka työskentelee alalla missä tällainen on yleistä? Itsekin olen hoitoalalla ja ymmärsin heti mitä ap tarkoittaa. Itsekin olen ollut tuossa tilanteessa ja lähdin pois kun ei luvattu pidempää sopimusta varmasti täysillä työtunneilla vaikka jatkuva tarve oli.
Kyllä minä ymmärsin lukemani mutta ap itse kirjoitti myöhemmin että kyllä hän tietää miten tämä homma menee

Kyllä minä ymmärsin lukemani mutta ap itse kirjoitti myöhemmin että kyllä hän tietää miten tämä homma menee
Niin kun mä tiedän. Pidemmällä määräaikaisella sopimuksella olevilla on työsopimuksessa tietty tuntimäärä ja palkka on kuukausipalkka. Tuntimäärä on varma eikä tunteja voi yhtäkkiä olla vähempää. Tämän lisäksi lomapäivät kertyvät ja on mahdollista pitää palkallista kesälomaa.

Tuntityöntekijöillä on työsopimuksessa 0-145h ja palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan joita voikin olla yhtäkkiä ihan vähän tai ei ollenkaan. Tämän lisäksi monesti tuntityöntekijän sopimus tehdään vain kuudeksi viikoksi kerrallaan eli sen verran mitä listat aina on. Kesä oli toki poikkeus kesälomien takia. Kesälomat maksetaan joka palkan yhteydessä eikä ole mitään takeita siitä, että saisit edes palkatonta pitää.

Miten tuo on niin vaikea käsittää ja miten on niin vaikeaa käsittää se, että kuukausipalkkaa saava on paremmassa asemassa? Miksi on niin vaikea käsittää, että mä tiedän miten omalla työpaikalla nämä jutut menee?

Niin kun mä tiedän. Pidemmällä määräaikaisella sopimuksella olevilla on työsopimuksessa tietty tuntimäärä ja palkka on kuukausipalkka. Tuntimäärä on varma eikä tunteja voi yhtäkkiä olla vähempää. Tämän lisäksi lomapäivät kertyvät ja on mahdollista pitää palkallista kesälomaa.

Tuntityöntekijöillä on työsopimuksessa 0-145h ja palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan joita voikin olla yhtäkkiä ihan vähän tai ei ollenkaan. Tämän lisäksi monesti tuntityöntekijän sopimus tehdään vain kuudeksi viikoksi kerrallaan eli sen verran mitä listat aina on. Kesä oli toki poikkeus kesälomien takia. Kesälomat maksetaan joka palkan yhteydessä eikä ole mitään takeita siitä, että saisit edes palkatonta pitää.

Miten tuo on niin vaikea käsittää ja miten on niin vaikeaa käsittää se, että kuukausipalkkaa saava on paremmassa asemassa? Miksi on niin vaikea käsittää, että mä tiedän miten omalla työpaikalla nämä jutut menee?
Mitä helvettiä sitten täältä kyselet? Soita liittoon ja kysy sieltä vaikka tiedätkin miten se menee

Mitä helvettiä sitten täältä kyselet? Soita liittoon ja kysy sieltä vaikka tiedätkin miten se menee
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain? Mä tiedän miten sopimukset ja palkanmaksut menee, mutta enhän mä sitä voi päättää minkä sopimuksen kukin saa. Etkö tosiaan ymmärrä mitä mä kirjoitan? Kova pätemisen tarve sulla ainakin on, mutta mitään et näytä tajuavan.

Luottamusmieheltäkin voi kysyä. Mutta taitaa olla niin ettei liittoon kuuluta
No kyllä todellakin kuulun liittoon. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, että sä et nyt ymmärtänyt mitä mä olen kirjoittanut.

Eli asiat jotka mä tiedän vaikka sä väittäisit mitä: pidempiaikainen sijainen on kuukausipalkalla, lomapäivät kertyy, työsopimuksessa kiinteä tuntimäärä.

Lyhytaikainen sijainen on tuntipalkalla, lomapäivät ei kerry vaan maksetaan rahana, työsopimuksessa 0-145h.

Missään en ole väittänyt, että mä tiedän kuka saa minkäkin sopimuksen. Mutta jatka toki inttämistä jos sulle tulee siitä parempi olo. Mä lähetän nyt työhakemuksia muihin työpaikkoihin.

No kyllä todellakin kuulun liittoon. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, että sä et nyt ymmärtänyt mitä mä olen kirjoittanut.

Eli asiat jotka mä tiedän vaikka sä väittäisit mitä: pidempiaikainen sijainen on kuukausipalkalla, lomapäivät kertyy, työsopimuksessa kiinteä tuntimäärä.

Lyhytaikainen sijainen on tuntipalkalla, lomapäivät ei kerry vaan maksetaan rahana, työsopimuksessa 0-145h.

Missään en ole väittänyt, että mä tiedän kuka saa minkäkin sopimuksen. Mutta jatka toki inttämistä jos sulle tulee siitä parempi olo. Mä lähetän nyt työhakemuksia muihin työpaikkoihin.
Ei määräaikaisellakaan ole mitään lain takamaa lomaoikeutta. Se määräaikaisuus voi olla kuukauden, ja sen jälkeen saat palkan ja lomarahat.
Mutta "kiva" jos teillä määräaikaiset saa pitkiä sopimuksia.

Mutta sulla ei ole mitään "oikeutta" pidempään määräaikaisuuteen... Työnantajan ei ole mikään pakko sitä sulle antaa. Käy kysymässä, aina voi kysyä.

Ei määräaikaisellakaan ole mitään lain takamaa lomaoikeutta. Se määräaikaisuus voi olla kuukauden, ja sen jälkeen saat palkan ja lomarahat.
Mutta "kiva" jos teillä määräaikaiset saa pitkiä sopimuksia.

Mutta sulla ei ole mitään "oikeutta" pidempään määräaikaisuuteen... Työnantajan ei ole mikään pakko sitä sulle antaa. Käy kysymässä, aina voi kysyä.
Edelleenkö sä idiootti jankutat täällä.

Yhteistyössä